Letiště otevřelo hangár pro traťovou údržbu, plánuje další pro širokotrupá letadla
Letiště Praha a jeho dceřiná společnost Czech Airlines Technics v pondělí slavnostně zahájily provoz nového hangáru S pro traťovou údržbu.
Letiště Praha a jeho dceřiná společnost Czech Airlines Technics v pondělí slavnostně zahájily provoz nového hangáru S pro traťovou údržbu. Hangár je hotov už od března, dosud fungoval ve zkušebním provozu. Jeho význam spočívá především v tom, že uvolňuje kapacitu pro takzvanou těžkou údržbu v protějším hangáru F ze 60. let.
Hangár S vyšel na 50 milionů a ve srovnání se svým starším protějškem je výrazně menší. Jeho výměra je 2100 metrů čtverečních. „Efko“, kde je umístěno pět linek na těžkou údržbu a jedno stání pro menší úpravy, měří 23 tisíc metrů čtverečních. Ani jedno přístřeší nicméně nepojme dálková letadla se širokým trupem (tzv. wide body) typu Airbus A380 nebo Boeing 777.
Jejich těžkou údržbu letiště neprovádí, traťová údržba se dělá přímo na ploše. To se má ale změnit. Czech Airlines Technics připravuje výstavbu druhé obřího hangáru s označením G, který by měl stroje velikosti wide body pojmout a zajistit zázemí i pro jejich údržbu.
Letiště si nechalo zpracovat studii proveditelnosti a podle šéfa Václava Řehoře mapuje příležitosti na trhu. „Problémy vidím dva. Prvním jsou lidi, když do nového hangáru by bylo třeba sehnat a zacvičit zhruba 400 až 500 nových zaměstnanců. Druhým je vývoj byznysu,“ řekl Řehoř. Nový obří hangár by tak měl vyrůst za pět až deset let v návaznosti na zbudování nové ranveje.
Letiště načasovalo plný přesun traťové údržby do „S“ na zahájení sezony těžké údržby, která trvá do dubna či května. Czech Airlines Technics se chlubí, že za pět let se posunula od výrazné závislosti na Českých aeroliniích k širokému portfoliu zákazníků. Dlouhodobé smlouvy na těžkou údržbu má se šesti aeroliniemi, vedle ČSA například s Transavia Airlines, Finnairem a Germanií. Na place v hangáru F mechanici aktuálně mimo jiné montují systém wifi do letadla Finnairu, na stroji provádějí rovněž celkovou modifikaci kabiny.
Loni mechanici odbavili v rámci těžké údržby na 120 letadel. „Počet linek těžké údržby jsme za poslední čtyři roky rozšířili ze tří linek na současných pět. I přes toto navýšení máme kapacitu hangáru téměř celou vyblokovanou až na několik let dopředu,“ uvedl šéf CAT Pavel Haleš. I proto firma podle něj plánuje nový hangár pro největší letadla.
Czech Airlines Technics vznikla jako dceřiná firma Českých aerolinií v roce 2010. Následně v rámci záchrany dopravce ji odkoupil Českých aeroholding, po jehož nedávném zániku se CAT stala dcerou přímo Letiště Praha. S Českými aeroliniemi tak nemá už nic společného. Vedení se proto zamýšlí i nad názvem společnosti. Zda dojde ke změně, ale není zatím jasné. Podle Haleše je značka pozitivně vnímána na východě, zatímco na západě spíše budí otázky, zda zakázka nesměřuje ke konkurenčním aeroliniím. „Budeme to řešit příští rok,“ řekl Řehoř.
Pojmy:
Traťová údržba letadel se provádí pravidelně (např. na denní či týdenní bázi), ale i nepravidelně. Během ní probíhá celková kontrola letadla, doplnění provozních kapalin, odstranění drobných závad a dochází ke kontrole i jednotlivých částí letadla, při které se zhodnotí, zdali je letadlo v pořádku a je způsobilé k dalšímu letu.
V rámci těžké údržby letadel se provádějí pravidelné předepsané revizní prohlídky, náročnější opravy, modifikace letadlových systémů a konstrukcí, výměny motorů, výměny podvozků a modifikace interiérů kabiny