ETCS se prodražuje, na úsek Plzeň – Cheb přišla jediná nabídka opět od AŽD Praha
Společnost AŽD Praha vyhrála další zakázku na instalaci zabezpečovače ETCS na tuzemských železničních koridorech. Opět je nabídnutá cena vyšší, než
Společnost AŽD Praha vyhrála další zakázku na instalaci zabezpečovače ETCS na tuzemských železničních koridorech. Opět je nabídnutá cena vyšší, než byl odhad Správy železniční dopravní cesty, podobně jako v minulých soutěžích byla firma jediným soutěžícím.
Za instalaci ETCS mezi Plzní a Chebem zaplatí SŽDC 910 milionů korun, odhadovaná cena byla přitom 798 milionů korun. Vysoutěžená cena je o 14 % vyšší, než byla cena v projektu. Vyplývá to z informací zveřejněných na profilu zadavatele.
Součástí zakázky je vypracování projektové dokumentace, ETCS dostane i úsek Cheb – Františkovy Lázně.
Jde o zakázku, kterou SŽDC soutěžila už letos dříve, ale nakonec ji zrušila. Na podmínky si tehdy stěžovala právě společnost AŽD Praha, hlavně kvůli nereálným termínům. Odhadovaná cena v projektu nakonec stoupla z 767 na 798 milionů korun v nové soutěži.
AŽD je v posledních dvou letech jedinou firmou, která se do soutěží na ETCS hlásí, tomu odpovídají i výsledky tendrů, kdy cena je nakonec vyšší než v projektu.
Rutinní provoz podle ETCS měl začít fungovat podle původních plánů v polovině letošního roku, aktuálně SŽDC ale teprve tvoří příslušný předpis, podle kterého se bude jezdit. ETCS má na české železnici výlučně fungovat od 1. ledna 2025 na tratích z Děčína do Břeclavi, České Třebové do Přerova a z Břeclavi do Bohumína.
ETCS (European Train Control System) je evropský vlakový zabezpečovací systém, který umožní předávat strojvedoucímu informace o oprávnění k jízdě i o povolené rychlosti a současně bude strojvedoucího kontrolovat, že tyto pokyny dodržuje. Prostřednictvím systému ETCS předává traťová část do palubní části systému ve vlaku informace, které neustále stanovují a kontrolují dodržování maximální povolené rychlosti daného vlaku.