Dálnice i železnice o dva roky rychleji. Stavební megaúřad už řeší první projekty
Ministr Kupka představil stavební megaúřad DESÚ. Ukázal, jak konkrétně urychlí dopravní stavby a které úseky už se řeší.
Od letošního prvního ledna začal fungovat nový Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ). Podle vlády má zefektivnit, zkvalitnit a zpřehlednit stavební řízení. Jeho zřízení dostal na starosti ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Podle něj má být výsledkem činnosti úřadu rychlejší a odbornější rozhodování o klíčových infrastrukturních projektech.
Reálně to v oblasti dopravy bude vypadat tak, že se u dálnic, železnic či letišť sloučí územní řízení s tím stavebním. To má podle Kupky urychlit přípravu velkých staveb až o dva roky. A to přesto, že například odvolací lhůty se měnit nebudou. Projekty však půjde soudně napadnout jen jednou, což velmi zúží prostor pro obstrukce.
„Smyslem DESÚ je v případě specifických a náročných staveb soustředit výkon stavebních agend pod jeden státní úřad. To přináší větší specializaci, sdílení znalostí, zkušeností a kapacit,“ argumentoval ministr na setkání s novináři.
Výsledkem má být hlavně rychlost a větší odbornost. Dosud totiž třeba některé rozsáhlé dálniční stavby povolovaly v rámci územního řízení malé regionální stavební úřady, což se podepisovalo na chybovosti a nekonečných průtazích.
„Stavba velikosti Pražského okruhu se nemůže řešit v Uhříněvsi,“ dal příklad ministr. Nutno však dodat, že malé stavební úřady řešily pouze zmíněné územní rozhodnutí. Stavební povolení mělo u dálnic dosud na starosti ministerstvo dopravy.
A právě jeho agendu v případě povolování dopravních staveb DESÚ přebírá, dokonce bude fyzicky sídlit ve stejné budově.
Stavby dálnic a železnic bude od ledna řešit nový superúřad s více než stovkou lidí
Činnost úřadu podle ministra výrazně pomůže nejen městům a obcím se stavebními úřady, ale i hygienickým stanicím. Od samospráv totiž DESÚ přebírá nová vyvlastňovací řízení pro vyhrazené stavby, od krajských hygienických stanic potom posuzování ochrany.
Jaké stavby už úřad řeší
„Náš úřad se bude zabývat například povolením záměrů dostavby Pražského okruhu nebo dostavby dálnic D35 a D11, rozšiřování jaderné elektrárny Dukovany nebo povolením záměru modernizace železničního uzlu Česká Třebová či modernizace trati z Praha-Ruzyně do Kladna,“ popsal pro Zdopravy.cz ředitel DESÚ Martin Kozák.
Konkrétně upřesnil, že u dálnic půjde v nejbližší době o úseky D35 Staré Město – Mohelnice, D6 Žalmanov – Knínice a Knínice – Bošov či u D11 Jaroměř – Trutnov. U železničních staveb je to kromě uzlu Česká Třebová i modernizace trati Nemanice – Ševětín.
„To přesně odpovídá našim prioritám dopravních staveb,“ pochválil svého úředníka Kupka. Dodal, že například celá severní část Pražského okruhu Ruzyně – Satalice je nyní ve finále procesu EIA a nový úřad si ji brzy převezme. U netrpělivě očekávané východní části okruhu zvané 511 se pak očekává už příští měsíc podání žádosti o stavební povolení.
„Dále tam bude tunel Praha-Smíchov – Beroun a také tunel Dejvice – Veleslavín,“ dodal ministr.
Jak zaplatit lidi
Úřad má tři pobočky, konkrétně v Praze, Plzni a Olomouci, dle zveřejněné organizační struktury dá práci 108 lidem, z toho 96 ve služebním poměru a 12 v pracovním poměru. Nyní je zde podle Kozáka zaměstnáno už 60 lidí.
Na DESÚ se přesunulo 50 zaměstnanců z Drážního úřadu, ministerstev dopravy, průmyslu i z resortu místního rozvoje. Další přišli z Úřadu pro civilní letectví a z hygienických stanic.
Podle Kupky je tak personálně zajištěn, i když další lidi se stále shání. „Zaplatit lidi podle tabulek není snadné. Máme ale motivační složku, přestože ve stavební branži by odměny byly větší. Svou roli však hraje i profesní čest,“ vysvětluje Kupka.
Na svých stránkách nabízí aktuálně 20 volných služebních míst, například pro specialisty staveb drah pro Prahu a Olomouc či specialisty ochrany veřejného zdraví. Úřad hledá také experty na stavby obnovitelných zdrojů energií či průmyslových celky. „V Olomouci máme i převis uchazečů, často i ze stavebních úřadů,“ dodal Kozák.
Pobočky DESÚ kopírují pracoviště Drážního úřadu, největší objem práce úřadu je totiž na železnici. Ministerstvu šlo hlavně o podchycení expertů, kteří tam nyní pracují. To byl příklad Plzně, odbor staveb pozemních komunikací je naopak koncentrovaný v Praze, řeší jen dálnice.
Průměrné náklady na jedno pracovní místo v DESÚ jsou podle Kozáka 55 tisíc korun, což ve hrubé mzdě představuje přibližně současný český platový průměr.
Kozák zdůrazňuje, že vznikem úřadu nevzniklo žádné navýšení schodku státního rozpočtu. „Vše je financováno z Národního plánu obnovy a z rozpočtu ministerstva dopravy a dalších,“ podotýká. Kupka dodává, že všech 108 plánovaných míst je součástí vládního plánu systematizace, takže se s nimi už počítá v plánech na snižování počtu úředníků.
Přípravu máme, teď peníze
Vznik DESÚ vycházející z nového stavebního zákona má podle Kupky hlavně omezit ping-pong mezi jednotlivými úřady. Což byl pro stavebníky podle něj dosud velký problém a zjednodušení odpovídá praxi ve světě.
„Praxe ukáže, jak se to bude naplňovat. Klíčové je, aby si normu osvojili projektanti, je tu velká setrvačnost,“ dodává k dalším plánům Kupka s tím, že ministerstvo je připraveno nový stavební zákon doplnit a upravit.
V úsilí o zrychlování výstavby dopravních staveb je tak podle Kupky jedna meta dosažena. Tou další bude podle něj rovina financování. „Když už umíme stavby připravit, musíme je umět i zaplatit,“ uzavírá ministr s poukazem na své velké plány se soukromým sektorem financovanými projekty PPP.