Dálnice i železnice o dva roky rychleji. Stavební megaúřad už řeší první projekty

Ministr dopravy Martin Kupka a šéf ŘSD Radek Mátl na veřejné debatě v Dolních Chabrech. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýMinistr dopravy Martin Kupka a šéf ŘSD Radek Mátl na veřejné debatě v Dolních Chabrech. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

Ministr Kupka představil stavební megaúřad DESÚ. Ukázal, jak konkrétně urychlí dopravní stavby a které úseky už se řeší.

65 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jarda

A D3 řešit nebudou? Myslím středočeskou část, že není nikde zmíněná.

Gouda

V tom případě vyžaduji výrazné zlepšení koordinace silničních a železničních projektů, především v příměstském prostředí. Momentálně je koordinace mizerná nebo žádná. V ČR prakticky neexistují silnice a železnice ve společném tělese. Místo toho, aby sdílely vhodný prostor, stavby si spíše překážejí a vzájemně se blokují.

Pepan

A co Brno? To Fiala nepřekousne.

Lubas

Co máte konkrétně na mysli?

RafaK

Br… co?

Lubas

Brno…město v ČR. Ale chápu, jednodušším primitivům dělá zeměpis problém. Tak bojujte, smutný klaune 🤡

Libor

Volná místa by mohli naplnil z místních diskutérů, tu je expertů…. Třeba takový pan František by jim jistě pomohl trasovat železnici tak, že by u nás přestaly jezdit kamiony 🙂

Jaaa

Železnici ale trasuje někdo úplně jiný.

Osamělý Vlk

Aneb jak udělat pr..er rychleji. Realita je taková, že se budou věci podělávat, protože nebude taková kontrola.

Pepa

a tak se boomeři, neschopní zlomit deep state normalizačních inženýrů a překročit svůj vlastní stín pozdně-normalizačních fantazií, obloukem vrátí před rok 1989 založením superúřadu, aby si mohli splnit sny komunistických technokratů o atomovkách za 4 biliony a mizerně natrasovaných dálnicích. Back to the 1980s future I reckon

Michal M

Josefe, není ještě ani osm a ty jsi na plech.

Jaaa

Sorry, ale ty sny boomerů o mizerně trasovanýcb dálnicích jsou jediný důvod, proč se to staví.

Leštění

Co?

Jaaa

Jako pardon, ale dnešní mladí lidé ve většině už auto nepovažují za boha a dálnici za svatý grál. Více se totiž zajímají o věci kolem sebe.

Na rozdíl od baby boomerů.

Granja

Že by zachutnali ti gumoví medvídci?

Vladimír

Ještě by to chtělo zrušit financování „ekologických aktivistů“ státem, rozklady poslané na prazdném papíru házet rovnou do koše a vybírat od nich za každé soudni napadení dopravních staveb nevratnou kauci, která by po prohraném soudním sporu propadla. Proč mají občané ČR platit zbytečné a opakované soudní spory, vyvolané několika šílenci, kteří z nějakého pocitu méněcennosti neustále blokují výstavbu důležité infrastruktury? Nejspíš by se dalo spočítat, kolik jejich blokády důležitých dálnic zmařily lidských životů tím, že tranzitni doprava jezdila zbytečně X let přes vesnice. Ale na trestní řízení by to bohužel asi nestačilo. A ty co se lepí na silnice, buď… Číst vice »

Jaaa

Jj, zatočit s nimi po bolševicku a zamezit jim uplatňovat svá práva daná Ústavou.

“Největším argumentem proti demokracii je pětiminutový rozhovor s průměrným voličem”, tvrdil Churchill. Vy jste to zvládl v jediné větě.

none
Luboš Beneš

Proč pobočka Plzeň? Do Prahy 100km.

Michal M

Levnější a přitom šikovný lidi.

Libor

Nebudou zaujatí, nemají chatu u Sázavy 😄

Jirka

A byt/dům na Praze 6.

Jaaa

Meh. Takže hluková opatření nula, protože bude jasný tlak. Na KHS neměli tihle šíbři páku, ale teď uvidíte ten fičák.

Vsaďte se, že následovat bude EIA.

Fryšták–Vizovice 17,7 km jako PPP

Dovolím si sem vložit moudrý komentář z jiné diskuze, protože vidím prostor pro nový úřad: „D6, i některé další (D11, D3), dostávají obrovský „příděl km“ u zahaj. i otev. úseků, konkrétně k 2024 pro D6 připadá 31,9km (více mají jen D3 43,9km a D4 31,9km). Přitom intenzita dopravy na I/6 v úsecích výstavby je 8,7-11,7tis. aut/24h a největší obec, která získá díky nové D6 obchvat, má 480 obyv. Úsek „D49 Fryšták-Vizovice“ má jasné trasování i profil … stávající I/49 vykázala v odpovídajících úsecích 14,5-19,1tis. voz./24h a tvoří obchvat daleko větších obcí než I/6 (Fryšták, Zlín, Želechovice, Lípa). Tady ale ŘSD… Číst vice »

Leštění

Jenže proti D6 nikdo nebrojí, tedy především proto, že tam skoro nikdo nebydlí.

Vladimír

…tak asi se staví tam, kde je stavba povolena, kde nejsou problémy s NIMBY, nebo ekomagory.

PetrH

Ale D6 potřebujeme… eee… protože KV kraj je nejhorší úplně ve všem… tak aby z něj mohli rychle odjet.

Jirka

Znám tedy rozhodně horší místa pro život, než jsou Karlovy Vary.

BND30

Tojo, ale z Brna už skoro všichni odjeli….

Vrták

Tak v první řadě by měli tito soudruzi řešit největší průšvihy a ostudy na siti jako Brno-Přerov a pak D35, D52 a D49

Michal M

Brno-Přerov někde bojuje s územním řízením? A D35?

Leštění

Ne DESÚ bojuje se stavebním řízením, respektive na DE SÚ ani nemá kdo bojovat.

Jiří Kocurek

Brno Přerov? Úsek Kojetín – Nezamyslice už má stavební povolení vydané.

Leštění

Nemá protože aktuálně ho nemá kdo vydat. Jsou vydané pouze malá povolení pro silniční a vodní díla.

Jiný Petr

Dotaz k větě:
„Náš úřad se bude zabývat napřiklad povolením záměrů ….. modernizace železničního uzlu Česká Třebová či modernizace trati z Praha-Ruzyně do Kladna,“

Já měl zato, že žádosti o EIA a stavební povolení už běží a dokonce někde už je i vydáno (i se někde pracuje). Takže to jako přerušíme (tam kde je podána žádost, ale není vydáno stavební povolení) a začneme znovu pod novým úřadem?
Minimálně bude nutné obeslat znovu všechny účastníky, ne?

Leštění

Ano přesně tak to bude, veškerá podání na Drážní úřad se přesunou na DESÚ a ty začnou řízení od začátku. Stát tam totiž zapomněl nějak dát přechodná ustanovení a stavební sekci na DÚ prostě zrušil.

Ondra K.

Pokud se přesouvá agenda i s úředníky, tak ten přesun moc postupně dělat nejde.

a8n

Od začátku zjevně nezačnou, viz dnešní rozhodnutí DESU/001/001159/24 MP-SDP0192/23/Bd.

Jiný Petr

No s ohledem na toto konstatování v článku : „Stavební povolení mělo u dálnic dosud na starosti ministerstvo dopravy.
A právě jeho agendu v případě povolování dopravních staveb DESÚ přebírá, dokonce bude fyzicky sídlit ve stejné budově.“

Tak bych o toho žádný zázrak nečekal. Ti lidé dosud pracovali nějak a že by změnou „trička“, když navíc budou „na stejné židli“
pracovali nějak úplně jinak nečekám.

Tohle se může změnit: „Od samospráv totiž DESÚ přebírá nová vyvlastňovací řízení pro vyhrazené stavby“ – buď k lepšímu nebo horšímu – záleží na aroganci centrální moci vs. vztah s místní samosprávou.

Pako

MD zajišťovalo pouze část stavebního povolení, nyní bude zajišťovat celé územní řízení, resp. sloučení obou řízení v jediné. Chápu, že pro člověka neznalého to nic neznamená, ale my z oboru tušíme úsporu min. ty dva roky určitě.👍

Jiný Petr

OK, díky za upřesnění – to jsem z článku nepochopil

Ivan_pha

Hlavní změna stavebního zákona spočívá právě v tom, že se slučuje územní řízení a stavební povolení do jednoho, povoleni záměru. Jak píše Pako, dva roky se snad podaří ušetřít.

Ondra K.

Přesněji řečeno ruší se samostatné umístění stavby. Formu společného povolení (DUSP) znala už i poslední verze současného starého zákona.

Ondra K.

Sloučené řízení je rozhodně dobrá možnost, ale v některých případech je spíš na škodu. Osobně si myslím, že měly zůstat obě možnosti, jak sloučené řízení tak umístění a povolení stavby zvlášť. Výhodou samostatného umístění stavby byl fakt, že stačila poměrně jednoduchá dokumentace, na základě které se vypořádaly všechny připomínky a pro tvorbu podrobné dokumentace pro stavební povolení už bylo jasno a současně byl ve stavebním řízení zúžený okruh účastníků řízení a omezený rozsah přípustných námitek. Postup je to zdlouhavý, ale dobrý pro konfliktní stavby. Sloučené řízení předpokládá podrobnou dokumentaci na úrovni stávající dokumentace pro povolení stavby. V případě bezproblémových staveb… Číst vice »

jardaVi

Soudruzi už nebudou žádné problémové stavby…o to se strana postará

Leštění

Tohle se může změnit: „Od samospráv totiž DESÚ přebírá nová vyvlastňovací řízení pro vyhrazené stavby“ – buď k lepšímu nebo horšímu – záleží na aroganci centrální moci vs. vztah s místní samosprávou.

Realně je to takto: původně vyvlastňovaly vybraná ORP cca 100, každý ta 5 zaměstnanci takže celkem 500 lidí, pak to přešlo na kraje 14×5 zaměstnaců cca 70, kteří absolutně nezvládali. Nyní to budou řešit 2 pobočky DESÚ každá z 5 zaměstnanci, takže 10.

Leštění

Aktuální personální stav pro drážní stavbyPraha- 0, Plzeň- 4, Olomouc – 0. Celý článek vyznívá dost optimisticky, když dokážou letos povolit tak 4 stavby.

Leštění

Jinak je to totální selhání státu; shánět lidí až 2 měsíce po vzniku, personálně obsazené měl být úřad už loni v létě aby měl kdo agendu převzít. Takhle mu akorát hnijou žádosti někde v archivu, jen pro železnice to bude tak 30 staveb.

Jiný Petr

Anebo je to jinak – když se přesouvají v rámci „státní správy“ – viz věta „Na DESÚ se přesunulo 50 zaměstnanců z Drážního úřadu, ministerstev dopravy, průmyslu i z resortu místního rozvoje. Další přišli z Úřadu pro civilní letectví a z hygienických stanic.“ + plus budou ve stejné budově MD – tak si někteří jen přenesou šanon od stolu A ke stolu B 🙂

Pokud ne, tak se tak na 2 roky všechno zastaví, než se ti noví s tím vůbec seznámí

Leštění

Ano ale mělo přejít 108 lidí přešlo 50, převážně z MD a MP, kteří povolovali dálnice, respektive energetické stavby, pak lidé ÚCL a hygien. z drážního úřadu prakticky nikdo.

Radek

Ano, máte zcela pravdu. Z DÚ nepřešel téměř nikdo. Proč? Protože DÚ lidem ze stavební sekce nabídl místa v jiných sekcích DÚ. Takže místo, aby tito zaměstnanci přešli (nebo museli přejít), tak neměli důvod. Tolik k tomu, jak se snižují počty úředníků.

Michal Bartoníček

Z naší projekční kanceláře jsme v tuto chvíli podali čtyři stavební akce k povolení. Osobně jsme podávali projekty na DESÚ a informovali jsme se o lidské základně pro drážní stavby, které projektujeme. Ta je eufemisticky řečeno žalostná. Lidé prostě nejsou, takže předpokládáme, že žádost o povolení záměru bude trvat delší dobu.
Zatím je tedy podle mě předčasné za pět týdnů existence DESÚ soudit, jestli schvalování půjde rychleji.

Kubrt

Pokud za tuhle práci nabízejí (můžou nabízet) průměrnou mzdu (napříč celou populací) a jakousi podivnou prestiž, tak to prostě jiné nebude.

Mech

Nabízí tabulkový plat 27-40 tis. Kč hrubého,
plus osobko až 50% základu.
Nutná úřednická zkouška neboť jde o služební poměr. Už jen ta žádost působí dost odrazujícím dojmem https://desu.gov.cz/Kariera.html

Leštění

Navíc to osobko realně bude maximálně tak 5-10% a to jsem optimista, protože rozhodně úřadu vláda nenavýší rozpočet aby zvedla platy státním zaměstnancům, ty naopak patří mezi lovnou zvěř.

Leštění

Oni spíš nabízí podprůměrnou mzdu na průměr se rozhodně jako státní úředník nedostanete.

Leštění

Nechápu ty mínusy průměrná mzda je 44 tisíc, oni nabízí 27-40 tisíc, to prostě pod průměrem je.

Kauce na obstrukce stále nikde?

Děti země a podobná mafie na měli konečně platit kauce které propadnou. Dožijeme se toho?

Jiný Petr

O tomto se v článku ale nikde nemluví. A změnu Ústavy jsem také nezaznamenal (viz rovný přístup v soudním řízení)

Pako

Tohle není o Ústavě. V té se nepraví, že 5 minut před půlnocí můžete doručit prázdný papír. 🤣

Jiný Petr

To ne, ale praví se v ní mj. o soudním řízené – v článku 96 odst. 1: „Všichni účastníci řízení mají před soudem rovná práva.“

Jsou na to i Nálezy ÚS, co přesně se pod tím myslí. A asi nejlépe to formuloval ESLP – o tzv.“rovnosti zbraní“:
„Je nepřijatelné, aby jeden z účastníků měl ztížený přístup k soudu například z důvodu
neznalosti jazyka, výkonu trestu odnětí svobody, nedostatečného povědomí o procesních
právech nebo dispozicí s omezenými finančními prostředky.“

Low cost

A přesto ten kdo žalobu, odvolání podává platí poplatek, analogicky aplikovat sem.

Jiří Kocurek

Pokud je to v termínu, tak platí, že to je v termínu.

Druhá věc je ta, že bezobsažná stížnost má jít rovnou do koše.

Low cost

U soudu musíte zaplatit napřed poplatek a taky to není v rozporu s ústavou..

Leštění

Jenže tady nejste u soudu.