Povinné ručení na koloběžky, konec papírových zelených karet. Senátem prošel nový zákon
U nového zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla chybí již jen podpis prezidenta.
Povinnost uhradit takzvané povinné ručení se pravděpodobně rozšíří na více druhů vozidel než dosud. Vztahovat se bude například na některé elektrické koloběžky, segwaye, sněžné skútry či motorová golfová vozítka. S rozšířením počítá zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, který dnes Senát v souladu s doporučením svých výborů schválil. Norma, kterou nyní dostane k podpisu prezident, s ohledem na digitalizaci zruší povinnost mít takzvanou zelenou kartu o zaplacení pojistného při cestách v Česku.
Zákon zvyšuje také minimální limity pojistného plnění v případě újmy na zdraví, smrti nebo majetkové škody. Ve všech případech se limit zvyšuje z nynějších 35 milionů korun na 50 milionů korun. V případě újmy na zdraví nebo smrti se limit vztahuje na každého postiženého, u majetkové škody je limit pro jednu škodní událost bez ohledu na počet poškozených.
Rozšíření okruhu vozidel, za která bude nutné povinné ručení platit, vyplývá z jejich nové definice. Povinnost se bude vztahovat na všechna motorová auta s konstrukční rychlostí přes 25 kilometrů za hodinu a na motorové vozy s konstrukční rychlostí vyšší než 14 kilometrů za hodinu, která váží více než 25 kilogramů. Zákon zároveň stanovuje, že za motorová vozidla se považují ta, kde je motor hlavním zdrojem pohybu.
Povinnost platit stanoví rychlost a hmotnost
U elektrických koloběžek se pojištění bude muset sjednávat, pokud jejich nejvyšší konstrukční rychlost je přes 25 km/h nebo pokud jejich provozní hmotnost je vyšší než 25 kilogramů a maximální konstrukční rychlost vyšší než 14 km/h. Vláda v důvodové zprávě uvádí, že počet nehod způsobených koloběžkami za posledních pět let vzrostl desetkrát, přičemž počet nehod způsobený elektrokoloběžkami je víc než dvojnásobný proti běžným koloběžkám.
Pokud policista při kontrole vozidla podléhajícího povinnému pojištění zjistí, že nemá povinné ručení, bude mít právo přikázat řidiči, aby ho odstavil. Výjimku budou mít například elektrokola, protože jejich primárním zdrojem energie je šlapání, a ne pouze přípojný motor. Výjimku budou mít také zahradní traktory, které se pohybují výhradně na soukromém pozemku. V momentě, kdy vyjedou mimo něj na silnici, stávají se vozidlem a musejí mít pojištění, upozornilo již dříve ministerstvo financí. Povinnost sjednat pojištění odpovědnosti zákon přenáší z vlastníka vozu na jeho skutečného provozovatele, nikoli řidiče, který si ho například dočasně půjčil. To platí i při krátkodobém využívání sdílených koloběžek, uvedlo ministerstvo dopravy.
Nově bude zelená karta sloužit s ohledem na digitalizaci jen jako mezinárodní doklad o zaplacení pojištění odpovědnosti, pokud řidiči pojedou do zahraničí. Při cestách do dalších zemí EU ji řidiči budou muset mít podle předsedy senátního výboru pro dopravu Miroslava Plevného (za STAN) nejméně do začátku příštího roku.