Povinné ručení na koloběžky, konec papírových zelených karet. Senátem prošel nový zákon
Koloběžky firmy Bolt v Pardubicích. Foto: Magistrát města Pardubice
U nového zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla chybí již jen podpis prezidenta.
A těch změn je víc. Ale pojištění koloběžky je asi nejpodstatnější nóó. Ale platí to až od března. Viz. https://www.povinne-ruceni.com/clanky/povinne-ruceni-2024-novy-zakon-prinese-nekolik-zasadnich-zmen/
Lidé i média si stále pletou dva odlišné pojmy. 1. Povinné ručení 2. Provoz na pozemních komunikacích Ad 1) Provozovatelé vybraných koloběžek budou mít povinnost je pojistit. A nadále s nimi mohou svobodně jezdit na neveřejných komunikacích, uzavřených okruzích apod. Rozdíl je v tom, že když tam někoho srazí, nově poškozený automaticky dostane odškodné, do té doby musel spoléhat na to, že si koloběžkař dobrobvolně koupil pojistku na blbost Ad 2) Vozidlo, které není způsobilé k provozu na pozemních komunikacích, nemá na nich do dělat. A je úplně jedno, že bude mít zaplacené POV 🙂 Pokud daná koloběžka nemá atest/homologaci/schválení,… Číst vice »
Mě je to fuk. Stejně zelenou kartu budu pro své vlastní dobro a klid vozit stále u sebe stejně jako OP nebo ŘP. Co se povinného ručení týče řeči jak je se zahradní technikou možno bez pov. ručení jezdit jen na vlastní zahradě si taky mohou nechat zpravodajské weby od cesty. Soukromý pozemek který není veřejnou komunikací nemusí být jen zahrada.
Řeči o soukromé neveřejné cestě si můžete pro sebe nechat prozměnu vy, jistěže existují ale většiny čteřářů se netýkají…
Nutno podotknout, že se to nedotkne většiny městských koloběžek (Sencor, atd…), protože ty jsou prodávány s rychlostí 25 km/h, a s váhou kolem 14 kg, takže limity nepřekročí.
Nutno podotknout, že tu šíříš zcestné závěry, protože trochu plaveš v definici provozní hmotnosti.
Asi by bylo vhodné doplnit, že zákon začne platit první den druhého měsíce po zveřejnění ve Sbírce zákonů…
Takže podle zákona o provozu na pozemních komunikacích stále neexistují silnější elektrokoloběžky (např. Laotie Ti30 nebo Nami Burn-e), ale máme na ně platit pojištění? A co v případě nehody a mnou způsobené škody? Bude mi to pojištění k něčemu, když pojedu na stroji, kterej není ani koloběžkou ani motorkou, tedy není homologován, certifikován a bla bla? Nebo si se mnou pojišťovna vytře pozadí?
Pokud není homologován, tak s tím nemáte na silnici co dělat.
Mohla by prosím redakce napříště, když už píše „prošel nový zákon“ uvést i odkaz na místo, kde to sama zjistila? Když už se zdrojem pracuje. Ano, nějaké zdroje samozřejmě mám, ale vědět s čím pracuje redakce by bylo vnímáno jako užitečné pro hodnocení jejich relevance. Děkuji
Konečně někdo zrušil ten papírový nesmysl zvaný „zelená karta“, která stejně už dávno zelená nebyla a která je pro policajty a úředníky přístupná online.
Ještě bych zavedl jednu velmi užitečnou věc, a to je zapsat přímo do zákona, že policista nemá právo zastavovat vozidla bez důvodného podezření ze spáchání přestupku nebo t.č. Jinými slovy, zrušit ten sovětský represivní nesmysl zvaný „preventivní silniční kontrola“. Není to kvůli tomu, aby grázlové měli všude zelenou, ale naopak, aby policie namísto lelkování s plácačkou byla nucena zaměřit své úsilí na skutečné zlo.
50 milionů povinné ručení je stále málo, minimálně pro náklaďáky. Nebo snad si někdo myslí, že 50 milionů bude stačit na pokrytí škody za sešrotovanou lokomotivu, vagon a odpis a rozoraných několik stovek metrů trati?
Co to má společného s koloběžkou?🤔
Zákon zvyšuje také minimální limity pojistného plnění v případě újmy na zdraví, smrti nebo majetkové škody. Ve všech případech se limit zvyšuje z nynějších 35 milionů korun na 50 milionů korun.
Myslim, ze reaguje na toto (coz se vztahuje obecne na pojisteni vsech vozidel) a rekl bych, ze ma pravdu…
On ten novelizovaný zákon řeší jen koloběžky?
Ne.
Vy už víte, že tam uvíznul sdvévolně a na řejezdu bylo všecko správně?
Třeba v případě pendolina ve Studénce povinné ručení nestačilo. Nějak odstupňované to být má a zrovna v případě kamionů na EU úrovni, jinak spedice přegistrují kamiony do zemí, kde platí nižší limit, v Polsku to je a bude tuším stále 35 mio. No a místo důležitých věcí v Bruselu řeší zákazy tašek na nákup, nebo kolil vrstev má mít toaleťák.