I vaše děti jezdí na školní výlety. Zájezdoví dopravci volají po slevách, jaké má linková doprava
Nepravidelná autobusová doprava je podle sdružení v naprosto žalostném stavu.
Česká unie cestovního ruchu (ČUCR) a Asociace nepravidelné autobusové dopravy (ANAD) lobbují za rozšíření slev v hromadné přepravě pro děti, studenty či seniory využívající příležitostnou hromadnou přepravu osob. Jedná se například o školní zájezdy či výlety pro seniory, na které si organizátoři objednávají autobus.
Zatímco v běžných linkových spojích dosáhnou mladiství a senioři na státem dotované slevy tzv. Babišova jízdného, při využití příležitostné dopravy musí platit plnou cenu. Pronájem autobusu je tak často výrazně dražší a pro školy či kluby důchodců se stává nedostupným.
„Naše služba je v důsledku toho někdy až o 800 procent dražší než pravidelná doprava,“ uvádí výkonný místopředseda ANAD Dominik Záliš. A dodává příklad.
„Plná cena dotované jízdenky Praha – Brno je 209 korun. Reálně student platí třeba ve Flixbusu 49,75 koruny, polovinu totiž platí stát, dopravce přidává další slevu. Pokud tak pojede celá třída, zaplatí 5200 korun, což je 143 korun na žáka,“ popisuje Záliš. Těmto cenám nemůže nepravidelná doprava podle něj žádným způsobem konkurovat.
Studenti a senioři nyní v pravidelných vlacích a autobusech využívají 50% slevu na jízdném, při zavedení v roce 2018 činila dokonce 75 procent. Letos má na kompenzaci slev dopravcům vláda v rozpočtu vyhrazeno pět miliard korun.
Na Lipno za 1 166 korun
Třeba na školu v přírodě se ale často linková doprava použít nedá. Školy si musí připlácet 200–300 procent k běžným cenám linkové dopravy, což je podle sdružení přiměřené. Nemohou však čerpat státní slevu.
„Doprava Praha – Lipno a zpět stojí 42 tisíc. Pro jedno dítě to představuje 1 166 korun, to už je pro řadu rodičů neúnosné,“ říká předseda ANAD Jiří Vlasák.
Nepravidelní dopravci tak navrhují, aby šly státní kompenzace použít i na zájezdovou dopravu. Fungovalo by to tak, že organizace objednávající autobus by dopravci zaplatila plnou cenu faktury a pak by na ministerstvu dopravy zažádala o proplacení slevy, jako to dělají linkoví dopravci.
Celý systém by měl podle asociace samozřejmě kontrolní mechanismy, aby se nezneužíval. Odevzdával by se seznam cestujících, aby šlo prokázat věk. Zároveň by byla cena za kilometr zastropovaná, stát by si mohl také kvůli bezpečnosti určit například maximální stáří autobusu, což by pomohlo omladit vozový park.
„Zájezdový autobus stojí jako čtyři kamiony – 9 milionů korun. Až budou od roku 2023 nová bezemisní pravidla, tak navíc skokově zdraží. Řada z nich je roky po životnosti, oproti těm městským se zájezdové autobusy v Česku skoro neprodávají,“ míní Vlasák.
Kde na to vzít
ANAD se zároveň snaží nabídnout i řešení, jak na rozšíření slev sehnat finance. „Při zavedení těchto slev současně navrhujeme i úpravy stávajících slev v hromadné přepravě osob a spotřební daně u nafty tak, aby dopad na státní rozpočet byl neutrální nebo dokonce snížil deficit státního rozpočtu,“ popisují zájezdoví dopravci.
Dopad na rozpočet by se podle nich dal zmenšit snížením současných slev nebo jejich omezením na maximální počet ujetých kilometrů. Zároveň navrhují zvýšení spotřební daně na naftu o jednu korunu na litr, což by na rozšíření slev i na zájezdy bohatě stačilo.
Trh zájezdové dopravy se ještě nevzpamatoval z covidové krize a řada firem a řidičů se už k nepravidelnému byznysu nevrátila. A to přesto, že vláda zájezdovou dopravu podpořila v letech 2020 a 2021 prostřednictvím programů Covid-Bus dohromady částkou jedné miliardy a 380 milionů korun.
Ministerstvo dopravy pošle zájezdovým dopravcům další stovky milionů
Zároveň asociace uznává, že v některých případech se již podařilo nerovnost vůči linkovým dopravcům odstranit. Na 12 procentech se například sjednotila výše DPH a zrušila se pro ně i povinnost hradit silniční daň. Slevy na jízdném jsou však podle ANAD stále klíčové.
Zástupci sdružení nyní hledají zastání u poslanců, politici jim totiž podporu údajně v minulosti přislíbili. Pro připomenutí svých požadavků uspořádali dopravci v Poslanecké sněmovně kulatý stůl v rámci podvýboru pro cestovní ruch.
Zatímco ministr dopravy Martin Kupka (ODS) či ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) podle ANAD jejich úsilí podpořili, u ministerských úředníků dopravci narazili. „Dostali jsme stopku. Není tam jediný člověk, co se zabývá nepravidelnou dopravou. Všichni měli jen argumenty, proč to není možné,“ popisuje Záliš.
Sociální služba
Předseda výboru České unie cestovního ruchu Jakub Juračka uvádí, že kromě přínosu služby pro veřejnost má zájezdová doprava i multiplikační efekt pro cestovní ruch.
„Každý rok poskytuje služby milionům osob, každá z nich konzumuje další služby, třeba skipasy nebo vstupné v muzeích či skanzenech,“ říká Juračka. Nerovné podmínky pro nepravidelné dopravce podle něj poškozují celý řetězec.
Zástupci dopravců argumentují pro zařazení do systému slev ale hlavně tím, že poskytují svoje služby nejen cestovnímu ruchu, ale i celému školskému systému, který čítá na dva miliony dětí, tisícům sportovních klubů a dalším organizacím pro mládež.
„Ročně s touto klientelou autobusy najezdí miliardy osobokilometrů,“ uvádí ANAD.
ANAD uvádí, že jeho dopravce oslovují samotné školské, sportovní, seniorské či další organizace a vyjadřují jim v boji o uznání slev podporu. Údajně mají nasbíráno už 2000 reakcí.
V rámci kulatého stolu ve Sněmovně přišla asociaci podpořit například Jarmila Bjačková z Asociace ředitelů základních škol. „Stává se nám, že rodiče volají, proč nejedeme linkovým busem, že je to levnější. Ztratíme tím ale spoustu času, kdy máme učit. Reálně už jsme skutečně museli výjezdy na akce omezit. Přibývá dětí, kterým to rodiče odmítají zaplatit,“ uzavírá Bjačková.
Podle asociace je obor nepravidelné autobusové dopravy z důvodu dlouhodobě nepříznivého přístupu ministerstva dopravy na rozdíl od ostatních oborů hromadné přepravy v naprosto žalostném stavu. „Při uvědomění si faktu, že tyto autobusy a řidiči převážejí naše vlastní děti a vnoučata to rozhodně není povzbudivá informace,“ tvrdí organizace.