I vaše děti jezdí na školní výlety. Zájezdoví dopravci volají po slevách, jaké má linková doprava
Autobus, ilustrační foto. Pramen: MDČR/autobusova-doprava-Praha.cz
Nepravidelná autobusová doprava je podle sdružení v naprosto žalostném stavu.
Já sama pracuji jako asistent pedagoga ve specílní škole, spousta lidí na tuto skupinu dětí a žáků zapomíná… Situace dětí s handicapem je dnes bohužel zcela na okraji zájmu společnosti. Právě tyto rodiny mají zvýšené náklady na péči :rehabilitační a vzdělávací pomůcky, atd.. Nehledě na to, že minimále jeden z rodiču je omezen ve svých pracovních aktivitách, vzhledem k časté nemocnosti těchto dětí. Když se jede například do zoo (celodenní výlet), je pro rodiče vyšší cena za soukromou autobusovou dopravu další výdaj, kvůli kterému některé rodiny zvažují, jestli své dítě na výlet poslat. Tyto slevy nejsou pro dopravce, ale pro… Číst vice »
https://www.novinky.cz/clanek/krimi-opily-ridic-autobusu-vezl-tri-desitky-deti-na-vyskovsku-se-srazil-s-osobnim-autem-40457950#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=8&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
Za tohle si rád připlatím…
To je prd, ušetřete, na lince to máte dotované a tady je řidič nametený 4,5 x více. Panebože…
https://www.idnes.cz/brno/zpravy/opily-ridic-autobus-tri-promile-breclavsko.A230111_140147_brno-zpravy_krut
V buse problém bývá, poslední dobou školy, školky, ani zájezdy bus pro sebe neobjednávají. Zato se bez oznámení rvou do veřejného autobusu, toto se děje hlavně v létě, do busu se narvali 2 třídy nebo jedna třída a školka, ale současně s nimi na další zastávce velká skupina seniorského zájezdu a bus uplně mimo kapacitu, no hrůza, samozřejmě nikdo nikam nevolal ač se všude píše že se to má volat na dispečink, oni by řidiči dali ten velký bus. Ale takhle nějak musel narvat doslova do busu vedle běžných cestujících také zájezd školy, školky a seniorů a samozřejmě každý běl… Číst vice »
Přesně je to veřejný spoj, takže nemůžete kádrovat kdo pojede a kdo ne. Holt kdo dřív prijde, ten dřív jede.
Pan Vlasák je tak trochu mimo realitu. Nemám nic proti podpoře kterou dostali zájezdoví dopravci během Covidu, kdy jim stát znemožnil fungovat, avšak stálé náklady a splácení jim nikdo neodpustil. Sice to bylo nespravedlivé, někteří si nahrabali a některým to nepomohlo ale budiž. Ovšem máme po Covidu a jezdí se za stejné ceny na kilometr jako předtím i když náklady jsou úplně někde jinde. Zdražilo všechno a vy se tady stále mrcasíte za pár korun a stěžujete si kolik stojí autobusy a jejich provoz. Když jsem se na to jednoho dopravce ptal, řekl mi, že pokud zdraží, je bez práce.… Číst vice »
Udělat si pořádek mezi sebou je kartel. Nikdo nebrečí, chceme jen rovnou podmínku pro státní podporu vybraných skupin obyvatel v hromadné přepravě osob, ne dopravců..
Pochopte, že tyhle podmínky nemůžou být rovné. Zájezdová doprava a linková doprava funguje úplně jinak. Pokud chtějí ušetřit, jedou vlakem, pokud chtějí jet až na místo a autobus tam na ně čeká, stojí to prostě několikanásobek. Ani s dotací se zdaleka na tuto cenu nedostanou.
Autobus se u tuzemských přeprav téměř vždy vrací a za několik dní pro skupinu přijede a proto je vždy 2 – 3 x dražší, ale ta státní sleva ten rozdíl znásobí. To je ten problém. Pokud jede škola na exkurzi, plavání, sporotvní klub na soutěž apod., bus čeká jen někil málo hodin čekání autobusu nestojí přece několikanásobek, ale zlomek ceny za jízdu…
Navrhuju dát slevy všem, včetně lidí s SUV ve městech – taky mají multiplikační efekty a složitě se se svými dětičkamj dostávají do školy a do kroužků, no ne?
(Ano pane Sůro, mám skutečně dovolenou a cestuju, takže si krátím čas tady.)
Přesně taky dotaci, huntujou si vlastní SUV a šetří obecní/krajské dopravní prostředky ne ?
Proč nemůžou jet na lyžák, nebo švp vlakem, případně část cesty vlakem a část „veřejným busem“? Lyže a batohy jim může odvést za minimální cenu dodávka. Zvládnou to jiné organizované skupiny (skauti jezdí vlakem ve skupinách velmi často a ještě si tu cestu dovedou.uzit), tak proc to nejde tady?
Protože proč?? Není důvod
do vlaku je ještě dáte, ale do busu? když na začátku do něj přijdou 2 třídy tak kam dá zbytek cestujících? U vlaku je víc místa a když tam přijdou třeba 2 třídy a seniorský zájezd, tak to ten vlak dá a vejdou se i běžní cestující. Zato v buse je dáte jako kam? Už jsem takové situace zažil. Ale že by ty školy, školky, nebo organizátoři zájezdů zavolali na dopravce že jich ten a ten den v tolik a tolik pojede hodně, to ne, hlavně že se to obvykle u dopravce píše, že tyhle akce se mají oznamovat, kraje… Číst vice »
Protože je cílová destinace zpravidla mimo dostup veřejné přepravy, nebo s nevhodným jízdním řádem s třiceti přestupy.
Navíc, počasí může být v konkrétním dni hodně špatné, tak luxus v podobě dovozu objednaným busem od školy přímo k chatě na horách nemusí být marný.
Buďme rádi za narovnání pravidelné a nepravidelné přepravy v podobě DPH na 12%. To už mělo být dávno.
Dobrý den,
léta organizuji výlety a zájezdy pro seniory a díky velké inflaci si mnozí už nemohou výlet dovolit. Zaplatí nájem, léky, jídlo a na výlet nemají nebo když ano, tak někteří zůstávají venku, i vstupné zdražilo a to nemluvím o obědě v poledne. Škoda, sleva by zpřístupnila cestování častěji a většímu počtu výletníků, což je i pro ně samotné důležité a dobré. Doufám, že se dobrá věc podaří MA
Organizujte jim tedy výlety linkovými autobusy.
To, že jsou naši důchodci chudáci je hezké klišé – samozřejmě, že sociální případy existují a náš sociální systém má mnoho možností pomoci. Ale většina rozhodně žádnou další podporu neptřebují! A určitě ne na autobus na výlet.
Určitě ale pro sociální případy budou příležitosti nějaké cílené dotace od města / kraje / nadace atp. Jen brečet, že chce každý slevu a výhodu fakt není řešení!
Sleva pro nepravidelnou dopravu je nejapný populismus a věřím, že neprojde!
Za mých mladých let jsme jezdili na školní výlety vlakem a nikdo nikdy s tím problém neměl.
A za mých mládých let (stále ještě trvají) jsme si pro sebe prostě zaplatily bus a bylo.
A taky s tím problém nikdo neměl. A ten kdo jo, tak nejel.
Přesně tak, platím sice víc, ale služba je z mého bodu A do mého bodu B v čase, který určím. Linková doprava jede z dané zastávky do dané zastávky a v čase, který má dopravce daný. Nikdo mi negarantuje místo. Ale je to dotované a tím pádem levnější.
Není větší radosti, než mít povinně místenkový spoj, který je vyprodaný. A pak ještě 2 hodiny potom, protože ve 14.00 jela exkurze a ti lidé se samozřejmě také potřebují dostat z práce. Typicky jeden čas čtvrtky u RJ do Liberce. Další úžasná věc byly ty slevy na důchodce a studenty, kdy člověk platil svůj lístek se stáním před toaletou (ne vždy si člověk může vybrat spoj dopředu) a ještě zaplatil 75% důchodcům a studentům sedícím v kupé 👍
Chceš studentskej nebo důchodcovskej, tak do uličky k záchodu. Sedět maj ty co platí plnej tarif. 🙂
Kup si místenku. Co je na tom složitého?
Prý potřebuje autobus za 9 milionů. 🙂 Já myslím, že ti školáci a důchodci se klidně spokojí s nejčastějším českým autobusem Iveco Crossway, který stojí cca 4,2 milionu. Jenže on potřebuje autobus, který vyžaduje cestovka pro asijské turisty. A pro tu cestovku jezdí o třetinu levněji než pro ty školy, prakticky bez zisku. Mezi tím sem tam odveze nějakou školu nebo klub důchodců a tam se musí napakovat. Tak funguje tento trh.
Pro ty školy na lyžařský výcvik jede i takový autobus často i za nižší cenu na km, než Vámi zmiňované Iveco Crossway, které denodenně jezdí pro kraj stovky kilometrů, pravidelně, pod smlouvou na roky… A zájezdový autokar už dnes stojí s DPH cca. 9 mil., ne že ho dopravce potřebuje, může koupit slušný, použitý. Pokud se žádné nové prodávat nebudou, žádné použité v dobrém stavu k prodeji už ani nebudou, resp. už téměř nejsou. V posledních letech se prodalo historicky nejvíce nových busů pro MHD a meziměstskou dopravu a nové autobusy pro příležitostnou dopravu v podstatě žádné. Argument, že je… Číst vice »
To je teda opravdu sofistikovaná argumentace. Co takhle ještě dotace na autobusy jako pro linkovou dopravu, nebo nějakou zelenou naftu? Radši si všichni držte peněženky…
No, víte, když se budeme držet těchto scénářů tak taky můžeme dojít k tomu že by důchodci mohli mít (pro zvýšení dostupnosti jejich cestování) slevu na benzínu…
Když se budeme držet těchto scénářů, tak hlavně brzy nebude na důchody 😀
Pššššt, nenapovídat!
Ještě to tu čte nějaký majitel benzinové pumpy!
🙂
(ale je to spíš k pláči, jak se jako společnost měníme k natahovačům rukou pod státní rozpočet a vyřvávání, že na něco máme nárok (který nám musí zaplatit ti ostatní))
Zrušit všechny dotace a pomáhat jen potřebným by bylo správné řešení a příležitostní dopravci toto rozhodně podporují. To je bohužel politicky neprůchozí. Pokud ve veřejné dopravě je státní sleva na jízdné, jako nadstavba přidaná k logickému masivnímu dotování pravidelné dopravy kraji. Tak pak je to vůči podobnému druhu hromadné přepravy osob, jakým je příležitostná autobusová doprava, která poskytuje dopravní služby celému školskému systému při nezavedení stejné státní slevy již hodně zvrácené . Příležitostní dopravci státu jen generují peníze, nedostávají, nepotřebují a nechtějí přitom žádné dotace. Poskytují školním skupinám naprosto stejnou službu a stát odmítá té škole poskytnout tu státní slevu.… Číst vice »
Souhlasím, že nyní je to nespravedlivé. Řešením je slevy zrušit a hotovo. Vůbec nechápu, proč mi má v autobusech zabírat místo někdo, kdo zaplatil jenom půlku, zatímco já musím za plnou cenu stát u tyče. Co se týče zájezdů, to by se takhle mohli začít ozývat všichni, třeba se slevou na ubytování, se slevou v restauraci, se slevou bůhvínaco. Je to cesta do pekel.
Přesně. Škola pojede na výlet a stát by mohl dotovat cenu oběda v restauraci nad běžnou cenu oběda ve školní jídelně. Protože stát má přece peněz dost a kdyby došly, tak si nějaké natiskne.
Ok, férový názor, pak jistě souhlasíte a já také, že má stát dotovat v pravidelné dopravě dětem a studentům jenom jízdné do školy, je to tak? Ne tedy dokonce i cesty za zábavou, jak pravil pan ministr dopravy…
Ano, souhlasím. Sleva má být jen na cestu do školy. Aniž bych se chtěl ministra dopravy zastávat, tak slevy odkudkoliv kamkoliv zdědil. Už je ze 75 % vláda snížila na 50 %. Další omezení jen na nutné cesty je samozřejmě možné, ale momentálně politicky neprůchodné. To si přiznejme. Současná vláda hledá voliče spíše mezi produktivní populací (rodiči těch dětí) než mezi seniory, takže by rodiny svých voličů zatížila dalšími výdaji. Nehodnotím jestli je to správné nebo ne, ale je to tak.
Nesmysl, my, rodiny s dětmi, jsme zaplatili zdaleka nejvíc. Ženu nazenou do práce, školky nejsou,ale nikoho to nezajímá. Naopak jednoznačně vyhrává ten, kdo děti nemá. My,co je máme, tak jsme neustále trestání
https://echo24.cz/a/HTNDw/zpravy-domov-rodiny-deti-prohnou-balicku-platit-desitky-tisc-rocne
Já vím, že pro šotouše je těžké to pochopit
Naše rodina si v létě vyhodila z kopýtka a jeli jsme vlakem do ZOO. Když jsem viděl cenu zpáteční jízdenky, tak mě málem šlehlo.
Tento stát rodiny s dětmi nepodporuje. Ostatně proč by měl? Stačí se podívat na vrcholné političky. Jedna vedle druhé bezdětná kariéristka. Vdaná s dětmi je spíše raritou.
Za mých studentských let, jsem měl průkazku na slevu z místa bydliště do místa školy a jen tam sleva platila. Toto je za mě OK. Dotovat cestu za zábavou mi přijde zvrácené. Nemáš na to, nejezdi.
A důchodcům jen na poštu pro důchod a k doktorovi?
Další způsob, jak vytáhnout skrz stát peníze daňových poplatníků. Nic nebrání školám, využít již dotovanou, státem nebo kraji objednávanou dopravu. Ač nemám rád IDS, existují i systémy, které jsou vstřícně vůči těmto požadavkům (IREDO) kde stačilo dopředu zavolat na dispečink, který prověří kapacitu spoje v daný den a případně zajistí pro školy i posilový spoj. Za mě nejlepší řešení, navíc již zaplacené a pro všechny strany výhodné. – nechť se inspirují jak školy, tak okolní IDS. Na druhou stranu částečně chápu soukromé dopravce, kteří jsou vytlačováni různými integracemi i když obvykle jsou za štědrý peníz přijati do systému. Zde tedy… Číst vice »
No.. rozmar škol..
škola potřebuje bezpečně a za rozumnou dobu dovézt děti na místo např. školy v přírodě, ZOO, či jiné nabídky, např. vzdělávací instituce v různých lokalitách.
Někde se děti dopoledne učí a odpoledne jedou hodinu na nejbližší sjezdovku na kurz lyžování.
Nepravidelná přeprava umí být velmi efektivní.
Zatímco ve veřejné dopravě učitel za děti ve všech případech plně odpovídá, nepravidelná doprava tuto odpovědnost přebírá ze zákona. A to jak za děti, tak i za jejich zavazadla. Od školy až k cíli.
A to se školám kolikrát vyplatí i bez dotací!
To je ovšem legální kotrmelec, kdo za co kde odpovídá, podle toho bych se primárně neorientoval. To se dá případně změnit perem (zákonodárce)…
Ach jo.
Už sama Babišova sleva je populisticky tupé rozhazování veřejných prostředků. Kde je prosím veřejný zájem v tom, aby důchodce či dítě jezdilo kdykoliv za výrazně nižší cenu? Do školy apod. tam to chápu, od toho existují předplatní jízdenky, ale plošně..? Nevím, no..
A veřejný užitek ze školního výletu nebo zájezdu důchodců na předváděčku hrnců za extra žůžo ceny, ten vidím ještě méně.
Natahovat ruku na státní peníze umí každej, vyhodnotit co je pro stát přínosné a co ne, to už ne..
Tak to já chci taky dotaci. Máme na vesnici kavárnu a poskytujeme dětem také sociální služby. Např.hry člověče, nezlob se, kloboučku hop, mají k dispozici švihadlo, plastovou Tatru..
👍🤣
Kloboučku, hop ❤
A co třeba dotovat důchodcům a dětem rohlíky?
Jenom rohlíky? Koblihy 🙂
Koblihy se snad dávají rovnou všem zdarma!
Což se smířit s tím, že to tak prostě je? Připadá mi to jako vymýšlení „rovnáků na ohýbáky“.
Ať se každý zákazník rozhodne podle svých možností.
Nejde o rozhodování zákazníků, v tom máte samozřejmě pravdu. Zde je řeč o dětských a seniorských skupinách, které na pořádanou akci musí využít tento druh dopravy, protože veřejná doprava je z nějakého důvodu v jejich případě nepoužitelná. Jinak je logické, že i tyto skupiny využijí a ve velké míře využívají veřejnou dopravu, když je to možné.. I po případném zavedení stejné státní slevy doprava příležitostná zůstane mnohem dražší než doprava pravidelná a je to tak v pořádku, ale státní slevy tomu rozdílu už opravdu dávají korunu….
Nezlobte se, ale obhajujete tu neobhajitelné. Založil jste si byznys v nějakém odvětví a musel jste přece vědět, že to s sebou může nést určitá rizika. To, že není poptávka po drahé službě, je naprosto logické. Je to stejné, jako kdybyste chtěl slevy na vleky, jak už tu někdo zmiňoval, protože na nich taky jezdí děti. To samé lanovky nebo bobové dráhy, protože jsou pro děti. Proč lidé zaplatí za lanovku z Pece na Sněžku v sezoně raketu (bez slevy, předraženou), ale příležitostnou dopravu platit nechtějí? Proč by takovou dotaci neměli dostat i taxislužby? Přece také vozí lidí a rozdíl… Číst vice »
Omlouvám se, ale málokdo tady pochopil o co jde. Dopravci mají práce dost. Jezdí s autobusy za stejnou cenu na km jako dotované závazkové spoje. V měsících, kdy se jezdí například na školy v přírodě nelze často sehnat volný autobus. Klientelou těchto dopravců jsou kromě cestovního ruchu tisíce škol a další tisíce organizací pracujících s dětmi či seniory. A protože jsou s nimi partnery po mnoho let a dobře znají tedy tuto problematiku, vědí, že se některé akce kvůli ceně nemohou ani konat. Dotují se v tomto státě naprosté nesmyslnosti, toto smysl má a není to takový náklad. Navíc navrhujeme… Číst vice »
Jsem majitel lyžařského střediska. Lanovky máme obsazene, o víkendech se delaji fronty, ale vidím, že s našimi cenami si to spousta rodin ani nemůže dovolit. Je mi jich hrozně líto. Proto navrhuji dotaci na skipasy pro děti v zimě a na jízdné pro důchodce v létě. Když ostatním trochu zvednete daně, bude rozpočtové neutrální.
„V měsících, kdy se jezdí například na školy v přírodě nelze často sehnat volný autobus. “
Tedy poptávka po těch autobusech je hodně velká.
Proč takovou poptávku ještě dotovat ze státního, prosím?????
Nedotujete poptávku, ale ty děti🙂. Proč dotovat zdravotnictví, když je velká poptávka? Kristepane.. Proč jsou slevy pro děti na jízdné v pravidelné dopravě, v termínech, kdy je velká poptávka, asi ne aby se podpořila poptávka ale ty děti..🙄
Přestaňte se laskavě schovávat za děti. Jediné, k čemu by ty dotace vedly, zvlast, pokud je těch autobusů nedostatek, jak tvrdite, jsou vyšší ceny, ktere byste mohli inkasoval.
Ceny se mohou zastropovat a celková výše slevy organizaci pracující s dětmi a seniory také.. To by ceny mohly růst i nyní a neděje se to, resp. minimálně jako ve veřejné dopravě, má to hodně společného, jen to nechtějí zaslepenci vidět🙂 . Naopak u letenek nebo některých velkých komerčních linkových dopravců je to běžné, že je doprava někdy za stejnou jízdu či let i násobně dražší a tam je to v pořádku. Tak my se ale ke školám a dalším organizacím nemůžeme chovat a nechováme.. Proto je to spíše sociální služba. Za nikoho se neschováváme, je to naše klientela..
Reaguji jako zástupce organizace, která služeb společnosti p. Vlasáka využívá – a rozhodně se ohrazuji proti tomu, že se schovává za děti! Neznám jinou firmu, která se tak snaží vyjít různě znevýhodněným skupinám (ať jsou to děti se zdravotním postižením, jako v našem případě, nebo třeba senioři), jako jeho Pragotour. Je pro mě těžké číst tady komentáře, které se do p. Vlasáka – dosti nekorektně a beze špetky snahy o pochopení jeho postojů a argumentů – opírají, jen proto, že se rozhodl zvednout hlavu, upozornit na zjevnou nespravedlnost a jít s kůží na trh. Sám bych neměl trpělivost se do… Číst vice »
Já pána neznám, ale vystupuje a podle článku návrh předložil jako představitel asociace, ne jedné konkretní firmy, takže moje komentáře nemíří na něj osobně, ale na všechny, které zastupuje. A ne nadarmo máme úsloví, že cesta do pekla je dlážděná dobrými úmysly. Takže pan má můj obdiv za to, co dělá na svůj účet, ale ani tak nemůžu souhlasit s tím, co navrhuje jako systémové řešení.
Opatrnost je samozřejmě na místě, ale bez dobrých úmyslů, v tom pekle skončíme stejně 🙂
Pan Vlasák je vychcanej jak díra do sněhu.
Nic nespravedlivého na tom není, prostě sleva je na hromadnou dopravu, ne na vejlety a s tím pracujte.
Netransparentní a zbytečné dotace je třeba rušit a ne rozširovat.
Výrazná sleva pro děti a důchodce se nezavedla proto, aby se podpořili aděti nebo důchodci, ale proto, aby to důchodci hodili Babišovi. To je snad jasné, ne?
Ta sleva platí stále..
…jako jeden z mnoha příkladů selhání této vlády.
Je trochu menší.
Protože málokterá vláda je dostatečně anti-populistická, aby takový populistický krok zrušila.
Hodně blbá analogie.
Zdravotnictví nemá v případě nemoci alternativu. Zájezdový autobus má alternativu v cestě již zadotovanou veřejnou hromadnou dopravou, kterou máme v porovnání s jinými státy fakt hodně slušnou.
Ano jízdné veřejnou hromadnou dopravou zřizovanou kraji, je jimi již i ze 70-80% zadotováno. I na takovém výrazně dotovaném spoji je navíc poskytována ještě další sleva – státní, např. školním skupinám. A když potřebuje stejná školní skupina, která s námi chce jet bez té 70-80% dotace, protože nelze zrovna dopravu zřizovanou kraji využít, od státu nedostane ani tu slevu 50% z plného nedotovaného jízdného. Myslím, že je to celkem logický nárok příležitostných, nijak nedotovaných poskytovatelů služby hromadné přepravy osob školskému systému……
A jak určíte, která akce si dotaci zaslouží a která ne.
U státní slevy na jízdné se také neurčuje kam podpořené skupiny obyvatel cestují, dotaci mají i když jedou NAPŘ. na nákupy do Drážďan, na většinu kilometrů, těch po ČR a mají ji od našeho státu i i vybrané skupiny obyvatel Německa cestující z Drážďan na výlet do Prahy..
Když si v IKEA koupím novou sedačku, zadotujete mi půjčení dodávky, protože veřejná doprava je pro mě z pochopitelných důvodů nepoužitelná?
Pokud budou dotované přepravy židlí z IKEA, pak by měly být dotované přepravy sedaček z IKEA nebo zrušit dotace na přepravu veškerého nábytku z IKEA 🙂
A pak přijde cech taxikářů a budou volat po tom, aby stát doplácel na to, aby každý v taxíku platil jenom tolik, jako kdyby jel veřejnou dopravou. Prootože mají nerovné podmínky.
Kdy a kde je veřejná doprava nepoužitelná, prosím?
Kdy a kde je TAK nepoužitelná, že někdo fakt *musí* jet extra vlastním autobusem?
Nezlobte se na mne, ale jestliže my dotujeme síť veřejných linek vlaků a autobusů, tak nevidím důvod ještě extra dotovat „jéé já chci extra jet tam a tam, zaplaťte mi to taky“. To je strašně nesystémové.
Dotací se nechci zastávat, ale ta síť veřejných linek je dimenzována na běžnou poptávku, a leckde se do ní 30 lidí navíc nevejde. A než všude platit obrovská vozidla, která by většinou vozila vzduch, to je naopak systémovější, když si ta velká skupina objedná vlastní dopravu.
Celý školský systém využívá jak pravidelnou dopravu tak nepravidelnou dopravu. Jde o 2 miliony dětí a studentů. Promluvte si s kterýmkoliv ředitelem školy, sportovního klubu, dětského domova.. Jak píšete, kraje a města dotují veřejnou sít linek vlaků a autobusů, jde o mnoho miliard korun a je to správně. My se bavíme o dodatečné slevě od státu, které je jako další bonus pro ty děti a seniory. Nikdo nechce dotovat nepravidelné dopravce. Jde jen o stejnou podporu stejným lidem!
A když pojede autobus s lidmi na dovolenou a bude v něm polovina důchodců, tak bude sleva platit taky? Nebo jenom někdy? A když pojede klub důchodců na výlet a volná místa obsadí nesenioři, tak bude sleva pro všechny nebo jen pro někoho?
Jsou města/místa, kde školy, sportovní spolky, kluby důchodců finančně podporují místní samosprávy. Dají jim rozpočet na rok a buď mají na několik výletů dopravu zdarma nebo víc výletů s příspěvkem a tak je to myslím správně, protože narozdíl od dotace ze státního si místní ohlídají, že se s tím nefixluje.
Když pojede autobus s lidmi na dovolenou do zahraničí, slevy platit nebudou. Naopak u linkové dopravy slevy platí i u jízdy do zahraničí. Sleva se počítá od hranic. V autobusu by musela být drtivá většina občanů z vybraných skupin podporovaných obyvatel, pouze by se nevztahovalo na pedagogický doprovod, trenéry, asistenty u pacientských organizací apod. U organizací lehce zpětně kontrolovatelné seznamem účastníků, který by musel být uchováván s fakturou, která by organizaci byla částečně státem proplacena.
No, tak to by mne zajímalo, kolik by se na to muselo najmout úředníků, aby to kontrolovali?
Vzhledem k tomu, že by si tuto slevu nárokovaly zpětně organizace jako jsou školy, sportovní kluby, organizace pracující s dětmi organizující letní tábory, dětské domovy, domovy seniorů, pacientské organizace atd. myslím, že by lehce plnily nastavená pravidla a uchovávaly podklady pro případnou kontrolu. Takové organizace na svoji ostatní činnost logicky čerpají peníze ze státního rozpočtu, tedy jsou ze své podstaty v tomto směru zodpovědní. Při dobrém nastavení parametrů a limitů a dobrém programu by to nemuselo být vůbec personálně náročné obsloužit…
Jak píšete, takové organizace už dnes většinou dostávají dotace na svou činnost a je na správci/vedoucích, aby se vešli do rozpočtu, včetně dopravy. Tak holt nepojedou na závody z Chebu do Ostravy každý týden, ale jen jednou za čtvrt roku např.
Bavím se o dotacích třeba na provoz sportovní haly, trenéry, ve škole na asistenty pedagoga, opravu školní jídelny atp.
A když budeme chtít se školou letět např. do Londýna, tak dotaci na letenky – zpáteční.
Letenky jsou osvobozené od daní z paliva. To už snad ani víc dotovat nelze.
Jedině, že byste si objednala pro školu soukromé letadlo bez výhod běžné letecké přepravy..
Přesně tak, pokud poletíte do Londýna se školou, tak jste dotováni tím, že kerosin se nedaní, v ceně letenky není ani DPH a do letišť a infrastruktury a dopravy na letiště stát a kraje nějakou tu miliardu stejně nasypou… Do našeho oboru nic z toho není třeba, jen zisk pro stát..
řekl bych, že zájezdová doprava je nadstandard.
Je to příležitostná doprava a odvoz školní skupiny na plavecký výcvik, dětského týmu sportovního klubu na sportovní soustředění, dětského domova na nějaký pobyt či soutěž, to prosím pěkně není zájezdová doprava a je řeč o těchto typech přepravy. Ne o zájezdech pro klasickou klientelu..
A to, jestli jela třída na plavání nebo na výlet do zoo byste prokazoval jak?
Prokazovala by to ta škola, té by byla sleva proplacena, ne dopravci
A proč nemůžou jet běžnou MHD? Jezdí snad tak málo?
Jak se vám jako pravidelnému cestujícímu jede autobusem (nebo dokonce minibusem), do kterého nastoupí o 30 lidí více, než obvykle?
Nic moc, ale ono už zase 30ti dětí ve třídě už dneska není, vcelku bude pozitivní už jenom to když se rozumně rozdělí (skupiny po jednom dospělém dozoru) a nebudou se zbytečně slučovat…
Jako je to něco za něco, takhle oni i já ušetříme. A dokonce jakžtakž skousnu i to že děti „musí“ sedět (75% skupin dětí které jsem kdy zažil už dozor rezignoval na to aby děti nějak napomínal že by měly uvolnit místo)…
Běžná klientela a neběžná… škola v přírodě bude dotovaná, protože jde o výuku, a co letní tábor? To je přece zájezd. Volnočasový pobyt. Nebo ne? A když dítě nepojede na tábor, ale s rodiči na dovolenou tak se slevou nebo bez slevy? A když bez slevy, proč by mělo být znevýhodněné?
S rodiči na dovolenou po ČR autobusem příležitostné hromadné přepravy osob? To jsem snad ještě nezažil a že jsem toho zažil :-). To se jezdí do zahraničí k moři nebo v zimě lyžovat do Alp. A letní tábor samozřejmě jako škola..
No, trošku tu zapadlo že se rozhodlo o dotování systému ZDO, protože se tento považuje za natolik společensky pozitivní, že je žádoucí aby ho lidi co nejvíc využívali. Zájezdová doprava je přecejenom dost odlišná kategorie!
Ano tento příbuzný obor hromadné dopravy osob se dotovat nebude ani to nikdo nechce. Jde právě o zajištění natolik společensky pozitivních jednotlivých doprav vybraných skupin obyvatel autobusy příležitostné autobusové přepravy, kterými jsou přepravy dětských a seniorských skupin. Vidím to tak, že někteří lidé pracující v oboru ZDO, úředníci i politici na něj napojení a další, právě tu společenskou prospěšnost našeho návrhu, nikdy neuznají.
Nejlepší je si zajistit v předstihu třeba 80% kapacity busu na školní výlet nebo desítky míst ve vlaku hned po otevření rezervací. Jak pak vždycky kaštani kvičí 🤭
ano, je to každý rok stejné….školní výlety, přecpané vlaky.
To mi na českých dopravcích vadí. Vědí, že tam bude školní výlet, který se nahlásí třeba i měsíc dopředu. Ale jakmile je vlak třeba 2 dny před odjezdem vyprodán, stejně nepřidají vůz.
Většinou jde o objednávanou dopravu, kde je politicky stanoveno nízké jízdné. A z tohoto nízkého jízdného získáte za ty lidi navíc mnohem méně peněz, než stojí přidání toho dalšího vozu. Nehledě na to, že držet si pro tyto účely vůz, který využijete 5x do roka se nevyplatí nikomu.
A proč by se měly zavádět slevy ještě v zájezdové dopravě pro určité skupiny cestujících???
Ono nestačí, že se celkově zdražuje, zvedají se provozní náklady, objednavatelé se snaží šetřit, kde se dá, a škrtají jeden spoj za druhým.
A najednou se objeví další finanční negramota, který chce slevy pro jistou skupinu cestujících. (nemyslím handicapované nebo cestující na vozíku…)
Tomu autobusu je jedno, jestli veze děti v kočárku, studenta, řemeslníka nebo starší paní o berlích. Pohonné hmoty musí dopravce platit za plnou cenu, tak proč zavádět další slevy…!
já si teda nevšiml, že by nějací objednavatelé někde škrtali autobusové spoje, spíše naopak se ve většině krajů spoje přidávají, a když už se nějaký spoj škrtne, tak s tím spojem nikdo nejezdí. Někde se spoje bohužel nepřidávají, protože objednavatel překročil zasmluvněný rozsah výkonů.
Každopádně je totální nesmysl dotovat zájezdovou dopravu jakkoliv.
Autobusy příležitostné dopravy vozí velmi často skupiny handicapovaných dětí i dospělých. Myslíte, že mají na tu jízdu nějakou slevu? Náš autobus se speciálním výtahem na vozíčky odveze za rok více vozíčkářů než několik vlaků. Protože slevy v našem oboru pro dětské (ani handicapované) skupiny neplatí, tak suplujeme stát a vozíme je s touto slevou sami. Taková je pravda. Je smutné číst zde tolik podobných příspěvků čtenářů, kteří nejsou vůbec „v obraze“.
Tak když máte takové dobré kšefty, dotace nejsou potřeba. Ne, vaší konkurencí veřejná doprava není.
Není konkurencí, je velmi podobnou službou a zastupuje u školních a dalších podobných přeprav veřejnou dopravu, pokud ji nelze využít. Na vyjádření, že také vozíme a sami dotujeme prvním diskutujícím zmíněné zdravotně znevýhodněné děti i dospělé reagujete, že máme dobré kšefty… Web zdopravy.cz je skvělý, obrovská studna informací o dopravě, ale úroveň mnoha diskutujících je naopak nevalná…
Velmi podobnou službou? VHD je veřejná, do autobusu může nastoupit každý, kdo se do něj vejde a zaplatí jízdné. Budou tyhle přepravy taky veřejné? Když pojede jen 20 dětí, tak můźu přijít, zaplatit jízdné a jet? Budou na to licence a jízdní řády, bude někdo sledovat, že na to není nasazen 35 let starý Renault FR1, kterým už v roce 1990 vozil Čedok turisty? A nebo je to tak, že místo 40 dětí jich vezeme 20, jízdné by při plném busu bylo 300 Kč, ale při poloprázdném dvojnásobek a tak si o ty tři stovky na osobu řekneme státu?
Při 20dětech nejezdí tak jako u veřejné dopravy (logicky, jinak to nejde) velký bus, ale minibus.. Dalším pravidlem by musela být obsazenost autobusu, potrzená opět seznamem cestujících, které škola či jiná organizace musí uchovat. A s FR1 souhlasím, to by se také vyřešilo, protože stáří autobusu třeba alespoň od novější Iliady, jinak bez nároku..
Prosím vás jaký je reálný rozdíl v ceně dopravného mini a normální bus,
Pane Vlasaku, doteď jsem myslel, že je to vtip. Ale vy to snad myslíte s tou slevou vážně. 8 let jsem měl u CK nastarosti objednávku busů včetně každoroční bitvy o ceny. Škoda, že jsem vás neznal najímal bych vás na všechny školní výlety co si u nás školy objednaly, protože 50 procent slevu jakou dle popisu poskytujeme školám vy, mi nikdo nenabídl. Jelo se pěkně za plnou někdy i o nějakou tu korunu na km dráž protože málo km. A jak byste řešil školní zájezdy zařízované přes CK ať už v rámci ČR nebo i zahraničí, protože i do… Číst vice »
Cestovky, to je přesně to, co jako dopravce obsluhovat nechcete. Specielně při cestách k moři je to, co jim dopravou vyděláte jejich čistý zisk a to co vydělá dopravce je stejná částka, ale v hrubém.
Co se týče marží o Vás nemám valné mínění…
Pane Karle, reagoval jsem na tuto reakci diskutujícího na mne: „A najednou se objeví další finanční negramota, který chce slevy pro jistou skupinu cestujících. (nemyslím handicapované nebo cestující na vozíku…)“
Tedy ne, že suplujeme stát tím, že poskytujeme slevy školním skupinám, ale že v mé firmě provozujeme speciální bus s výtahem na vozíčky a těmto skupinám poskytujeme cca. slevu 50%. Vzhledem k tomu, že ty děti např. ze speciálních škol nemají žádnou finanční podporu na dopravu, suplujeme stát. Slevy by nebyly na cesty do zahraničí, takže by toho k zamotání zase tolik nebylo 🙂
Taková perlička k těm názorům jak dřív se jezdilo na výlety atd.
Náš syn chodil do školky před 4 lety a jezdily na plavání do nedalekého bazénu v téže čtvrti (1,7 km pěšky podle mapy.cz, MHD to lze trochu zkrátit). A na tu cestu si objednávala školka midibus (a nebylo to levné) s odůvodněním, že by děti mohly cestou z bazénu nastydnout, jak nejsou dokonale usušené třeba vlasy (plavalo se v zimě).
To už je taková ta odrůda škol, kde děti nepustí na trávník, aby je tam náhodou nepřepadl mravenec…
Oni útočný oranžový mravencí umí být taky pěkný s.ině ! 🙂
V zimě ať si plavou olympionici v pár specializovaných bazénech po republice. Povinné školní lekce by se měly v zimě zrušit, šest školních měsíců na jaře a podzim úplně stačí, naštěstí poslední roky to už masově nastává, i když to zlomilo hlavně celkové zavírání mnoha bazénů přez zimu, když nezvládly platit skokově dražší vyhřívání při covidem snížené poptávce.
6 měsíců v roce, z toho 2 jsou prázdniny a rázem z nás bude národ neplavců. Víte, proč se to plavání učí? Já jsem moc rád, že utonutí u nás není ve zprávách úplně běžná záležitost.
Ja osobne to sice nepotrebuju, ale presto mi jakakoliv skutecna podpora deti, vcetne tehle, smysl dava. Urcite lepsi, nez pet tisic na ruku za kazdy dite nizkoprijmovymu rodici, ktery klidne mohly skoncit v cigarech a chlastu.
A kvůli pár procentům opravdu chudých je potřeba zase rozjet celý byrokratický aparát, dotovat slevy i těm, kteří to vůbec nepotřebují? To se nedá vyřešit adresně přímo v rámci školy nebo jejího zřizovatele? Osobní zkušenost z širsí rodiny: Patnáctileté holka má možnost si na výlet vydělat roznásením letáků, hodina týdně. Raději bude doma. Nevidím důvod jí to dotovat. Nehledě na to, ze těm autobusákům nejde o děti, ale o prachy, a deti jen zneužívají, což je ten největší hnus.
Ale tady nejde jen o opravdu chude. Podpora rodin je ve volebnim programu kazdy strany, porodnost dlouhodobe klesa. Vse, co beznejm rodicum zjednodusi/zlevni zivot, by bylo naplnenim tech frazi z volebniho programu. A jako prvni vymre stredni trida, protoze vysokoprijmovejm je jedno, jestli investujou do ditete, nebo do tygra a skutecne nizkoprijmovi se mnozej bez ohledu na naklady.
Ne, s myšlenkou, že každá ptákoviny je fajn, nesouhlasím. Na straně jedné další nárůst administrativy a byrokracie, na straně druhé minimální efekt. Dát školám paušálně 1000 Kč na žáka ročně na výlety by bylo mnohem jednodušší (pokud by stát ty peníze mel]), ale samozřejmě by se mohlo stát, že neskončí právě u autobusáků.
Paušál opravdu nedává smysl. Dotovat se má konkrétní případ, tak jako třeba u obědů do školy.
Pardon, ale bohatší lidé si opravdu nepořizují děti kvůli nějaké finanční podpoře. Zkoušeli to komunisti, zkoušeli to na Západě – ne, opravdu to nefunguje. Dítě buď chcete nebo ne – a nebo jste ho neplánovali, ale přišlo. Nic z toho rozhodování není o penězích. Je třeba podporovat ty, co děti chtějí, ale finančně jim to nevychází. Primární problém je absurdně drahé bydlení – 1+kk v místě zaměstnání opravdu není pro výchovu dětí vhodné prostředí. Je potřeba ty byty stavět, ne někomu něco platit. Tohle všechno jsou drobky, co žádnou porodnost nezvýší, jsou neadresné a dotují se věci, co nemají žádný… Číst vice »
Kdo další přijde s nataženou rukou? Taxikáři? Pumpaři? Nebo snad prodejci aut? Já chci taky dotace!
Jednoduche.. zrusme Babisofne a je klid.
Jsi idiot? Slevy pro studenty a důchodce jsou standard ve vyspělých zemích. Souhlasím s tím, že někde je to přehnané, ale těch 50% je ideální.
Ještě k cestám školních skupin veřejnou dopravou.
Zkuste si představit hlídání bandy pubeťáků.
Další věc, sraz na nádraží v tolik a tolik. Teď se ti děcko ztratí a co teď?
Ono to není tak
Běžně jezdí hromadnou studenti i školkou povinní skupinově třeba do divadla, na výlety. U vás jsou nějak postižení, že to nedokážou?
Naprosto běžně jezdíme na tábor vlakem a linkovou dopravou. Tady jde jen o přisátí se na státní rozpočet.
A hlasite skupinovou jizdu v predstihu, aby mohl dopravce prizpusobit kapacitu, nebo se proste privalite na nadrazi a at si vas bezni cestujici uzijou?
A vy jste někdy viděl jak dopravce (především tedy na dráze) přizpůsobil kapacitu? 🙂 Jel jsem nedávno Panterem narvaným po strop, byly tam asi 3 třídy (z různých obcí) a vřele pochybuji že nebyly nahlášené.
Ano. Není to dlouho (5 -6let cca) se na rychlík Ústí nL. – Liberec při objednání skupin přidával vagon, pokud jela jedna třída, měli rezervaci na půl vagonu. Stávalo se dost často, zejména květen, červen. Také jednou nastoupil jeden*** s třídou, a že chtějí sedět pohromadě. Klobouk dolů vlakvedoucí která je vypoklonkovala, že když si neumí objednat cestu pro 40 lidí dopředu, mají být rádi, že si sednou!
Viděl, ale museli jsme to zacvakat nad rámec jízdného, byť ta cena nebyla nikterak horentní (přidání BDs na R Praha – Budějovice). Stejně tak jsem zažil, že kapacita jen nahlášených skupin přesahovala kapacitu vlaku a přesto se neposilovalo (regína Lovosice – Litoměřice horní).
Někteří dopravci jsou v tomto asi vstřícní.
Třeba GW Train v jihočeské části Šumavy asi ani kapacitu přizpůsobit nemůže, protože nemá čím. Mimo sezónu to ničemu nevadí. Ale v sezóně jsem díky tomu zažil vlak, plný dětí s kolama, nedalo se jít ani na WC.
Dokud jsem to zařizoval, tak jsem to hlásil. ČD nám udělali ještě rezervaci zdarma a při mimořádnostech ji dokonce operativně na pokladně změnit na následující vlak. (tomu jsem sám nevěřil!)
Autobusovým dopravcům to bylo jedno, třeba na dispečinku jednoho jihočeského dopravce nám řekli něco:
„No, tak fajn, když nepojede moc lidí, tak se vejdete. My tam posíláme totiž mikrobus.“
– „A to o víkendu nemáte volný standardní autobus?“
„Ne, to nejde“
Tam ,kde jezdí kapacitní soupravy, žádný problém není. Občas se ve špičce stojí i bez školní třídy.
Neměli by přidat vozy třeba v metru, když zavoláte na Kačerov?
A to je důvod jim dotovat zájezdový autobus?
My jsme teda na základce celkem běžně jezdili na školní výlety hromadnou dopravou. Když to šlo před 20 lety, proč by to nemělo jít teď?
Je pravda, ze ja na skolni vylety, skoly v prirode a letni i zimni tabory jezdil pred 40 lety, ale temer vyhradne zvlastnimi busy, prip. specialnim vlakem. Ono je to totiz nejen pohodlnejsi pro ucastniky a jejich dozor, ale i ohleduplnejsi k beznejm cestujicim.
Protože se tam nevejdete v mnoha případech….
A Vy jste vyrostl jak ?
Syn jel se v 7. třídě na lyžařský kurz do Jeseníků vlakem. Každý měl tašku + lyže a nikdo ani nic se neztratilo. Měl z toho skvělý zážitek. Kdyz se chce tak to jde.
Ano, když to jde, tak se často chce ale někdy to nejde 🙂
Stát tady vcelku velkoryse financuje veřejnou dopravu, se kterou se dá v ČR dostat téměř všude. Nevidím jediný důvod, proč by měl ještě dotovat tuto a vlastně si kanibalizovat své objednané spoje. Protože kromě dotace na žákovské jízdné, které zaplatí u obou typů dopravy (první polovina částky) by to samozřejmě znamenalo, že musí doplatit ještě (tu druhou polovinu částky, kterou platí cestující) za provoz těch vlaků a autobusů, když tím tito cestující nepojedou a jízdenku za poloviční jízdné si nekoupí. Takže pro stát je to ekonomický nesmysl.
Pokud pojedete sám, dá se teoreticky dostat všude. Pokud vás pojede pět, v některých lokalitách už ta přepravní kapacita není. Pokud čtyřicet, není pomalu ani na hlavních trasách, mimo železnici.
V tom případě je zájezdový autobus bez konkurence. Proč ho tedy dotovat?
Zjevně nechápete, co je podstatou. Nejde o tu možnost přepravy, ale o to, že rodiče dnes nejsou schopni či ochotni tu tržní cenu za autobus zaplatit. Tím trpí především ty děti, které jsou pak vyloučeny z podobných aktivit.
Od toho mají být sociální dávky nebo jim může adresne přispět zřizovatel. Není potřeba další plošný dotační systém.
Přesně tak.
Proč se mají plošně podporovat zájezdy studentů z prominentního gymnázia, kam chodí děti nadprůměrně vydělávajících rodičů?
Pokud nějaká rodina nemá peníze na vzdělání dětí, má to řešit sociální systém. Ne plošná dávka všem.
Naprosto jednoduché řešení – Babišovi nesystémové slevy zrušit, trh se narovná a je to. A ještě se sníží o pár milirad schodek rozpočtu.
To je také řešení
Mě by stačilo, kdyby ty slevy na dálkových spojích neplatily ve špičkách… Důchodci a studenti pak mají výhodu oproti těm, co si to platí sami a z daní to dotují ještě jim.
To je tak, když si někdo myslel, že bude výborný nápad si vzít na zájezdový autobus úvěr 9 milionů, místo toho, aby pro tu přepravu chudých školáků a důchodců na výlet párkrát za týden získal autobus vyřazený z MHD pod milion. Jinak zatím to jen vypadá na další chudnutí, a v každém případě na nutnost snižování státních slev. Luxusní jízdy by se měly okamžitě omezit dalším zpřísněním maximální možné slevové částky na kilometr. A jelikož už většina subjektů najela na supermarketový model, kdy je běžná cena předražená, a počítají s prodejem nadpoloviční většiny produktů ve slevě. Tak změnit tu státní… Číst vice »
Dopravce s tím autobusem obsluhuje ty chudé i nechudé školáky a důchodce a současně ale také tuzemské i zahraniční turisty, firemní skupiny atd. Jezdí za nejnižší možné ceny na km rovnající se cenám, které kraje platí za linkové autobusy. Nevím, který rodič by chtěl poslat svoje dítě například na lyžařský výcvik na sněhu do hor vyřazeným autobusem z MHD…
Pokud rodič nechce, má na výběr celou škálu komerčních produktů od kvalitnějších zájezdových autobusů až po soukromé letadlo. Ale není žádný důvod, proč by mu to měl stát dotovat.
Ano, souhlasím s Vámi, měla by být zrušeny státní slevy na jízdné a zachovány pouze dotace krajů na závazkové spoje. Pokud státní slevy zrušeny nebudou, měly by být pro stejné vybrané skupiny obyvatel, zavedeny také u tohoto druhu autobusové hromadné dopravy
Proti zrušení slev nic nemám, při současné úrovni zadlužení by to byl logický krok.
Ale nevidím důvod, proč by jejich existence měla podmiňovat dotaci zájezdových autobusů. Při téhle úrovni demagogie už by opravdu mohli přijít taxikáři, že chtějí taky.
Taxi přepraví školní třídu? Argument s taxi považuji za demagogii já.
Třídu ne. Ale dítě bydlící někde na samotě bez HD by taxíkem do školy jezdit mohlo 🙂
A co kolo znáte? .-)) Nebo pěškobus?
Ten taxi má kilometrovou sazbu podobnou té autobusové. To by se ta rodina pěkně prohla…
A co aerotaxi taky bude slevička?
Ještě jedno upozornění- zavání to tím, že dávají obraz veřejné dopravy jako nedovolenou podporu.
Samozřejmě. Už to tvrzení, že dotovaná jizdenka Brno – Praha stojí 209 Kč Flixbusem. To bude cena plného jízdného při včasném nákupu. To je komerční spoj. A že by tam jezdilo spousty dětí na školní výlet se opravdu říct nedá. Jak se začne takhle manipulovat a lhát, nevidím důvod proč dávat řečem takových lidí vůbec sluchu.
To jste dobře nepochopil, 209,- Kč je standardní cena, dotovaná je 49,75 Kč…
Původní text v článku zněl jinak. Nebojte, existují snímky obrazovky. Stale je to komerční nabídka provozovatele. Na dnešek pod cca 90 korun nekoupíte poloviční. Taky mohu jet za 630 Kč do Italie. Tam to dotuje kdo? Jedná se o omezený počet míst a takhle primitivně to srovnávat je buď naprostá neznalost nebo čistá demagogie. Vyberte si sám. A ne, ještě jsem neviděl třídu, co by jela tuto trasu busem. To spíš pojedou vlakem. A uvědomte si, že dopravce ten bus musí vypravit vždy podle jízdního řádu i kdy by neměl prodaný jediný lístek. Platí za vjezdy na autobusové nádraží i… Číst vice »
V případě plavání venkovské školy do městského bazénu je rozhodující čas, za který se dá trasa ujet. Při cestě dejme tomu do 20ti kilometrů se dají s autobusem odjet dvě plavací hodiny. Musíte tu trasu ale jet třikrát oproti jedné s čekáním. Za den tedy obsloužíte čtyři třídy. Pak může být cena na žáka poloviční, i když není ničím dotovaná. Je to o komunikaci dopravce > učitel > správce bazénu. Tam to ale většinou narazí.. Turnusy pro lyžáky, vodáky atp mohou fungovat podobně, jen v týdenních cyklech. Tam to je sjednáváno dlouhodobě, škola > dopravce, na každý rok a s… Číst vice »
To by mě zajímalo,jak to ti matlalové spočítali..sleva už je přece jen 50 %, takže dotovaná je 104,50 (což je pak už skoro stejně,jako ta rozpočítaná cena za zájezd)
Ano, souhlasím s Vámi, měla by být zrušeny státní slevy na jízdné a zachovány pouze dotace krajů na závazkové spoje. Pokud státní slevy zrušeny nebudou, měly by být pro stejné vybrané skupiny obyvatel, zavedeny také u tohoto druhu autobusové hromadné dopravy
Zájezdy pro důchodce? Myslí ty, které končí v restauraci v odlehlé obci, odkud se neodjede dřív, dokud polovina účastníků „zájezdu“ nekoupí za „výhodné“ ceny hrnce z kosmického materiálu, luxusní vysavače a zázračné deky?
Pro děti bazén , e
Pro děti bazén, exkurze, výlety . Důchodci jezdí taky po výletech( od covidu snad už ne) země živitelka , Věžky, Brno nebo hrady a zámky . Není jenom Beck . Sleva na jízdu do a ze školy by byl měla zbytek zrušit. Když mají lidi cosi zadarmo tak si to neváží a za několik let systém bude násobně dražší. Když děti jezdí mají rozhled , když jezdí důchodci tak taky a hlavně neprudí jinde.
Důchodcům ať přispěje obec, většina z nich už to dělá…
Je spousta seňorů, kteří si zájezdy hradí plně ze svého. Díky vládě i radním jsou trvale v nemilosti a když jim radnice něco přispěje, chce za to „oddanost“ i když se nechová zrovna eticky. Raději mezi sebou vyberou a vše si zaplatí, jen aby se spolu potkali alespoň jednou za měsíc.
Přesně a je to ta nejlepší klientela, jezdí s ní rádi i šoféři, to jsou jízdy, které dávají smysl.. Bohužel si toto mohou dovolit jen opravdu sporadicky. Např. vysokoškolsky vzdělaná bývalá knihovnice kdovíjaký důchod nemá…
Tak to už se doufám hodně let neprovozuje. Myslí ty, kteří jezdí s perfektním průvodcem po památkách a přírodě v ČR
A jak se to bude rozlišovat, jestli je to s průvodcem po památkách a přírodě a nebo do hospody na hrnce?
Je to normální komerční služba. Pokud je převis nabídky nad poptávkou, tak se to časem srovná buď zlevněním a nebo poklesem nabídky. Kdo chce cestovat s dotacemi a slevami, má možnost v drtivé většině veřejné dopravy…
Je to normální komerční služba v pokřiveném tržním prostředí pomoci státních dotací a slev z daní.
Chtělo by to zmenšit stát, převést většinu jeho agendy na (asi) kraje a dlouhodobě plánovat. A tím nechat na účtech lidí více peněz, aby si mohli dovolit školní výlety/exkurze..
Zmenšit stát a navýšit jeho agendou krajské úředníky a tím i jejich počet. Ideální řešení. Ty by to mohly potom dát obcím . : – )
A co rovnou stát zrušit a nechat jen úředníky v Bruselu?
Kdybyste chtel spravu veci zefektivnit, racionalizovat a hlavne vyrazne zlevnit, musel byste naopak zrusit ty kraje. Melo by to ale take urcite negativni dopady, o tom samozrejme neni sporu.
Nicmene zmensit stat je samozrejme nezbytne tak jako tak.
On je ale často převis poptávky nad nabídkou, jen ty školy, sportovní kluby na to nemají, hovoříme o dětských skupinách…
Pokud na službu zákazník z jakéhokoliv důvodu nemá, těžko ho lze počítat do poptávky.
To by potom výrobci luxusního zboží mohli počítat „poptávku“ násobenou miliardami lidí po celém světě, ale takhle to opravdu nefunguje…
Doprava školy na akci, která je nedílnou součástí školního vzdělávacího programu, výlet dětí z dětského domova či osob z domova seniorů není luxusní zboží.. A souhlasím, stát např. seniorům nedotuje jídlo, energie, ale jsou jim poskytovány státní slevy na již z velké části dotované spoje kraji..
Luxus je to, co má nezanedbatelné náklady a přitom je zbytné. To výlety kohokoliv kamkoliv beze zbytku splňují.
A není hned nutné si je odpírat, když má někdo hlouběji do kapsy. Jenom se musí smířit s tím, že nepojede zájezdovým autobusem kam se mu zamane, ale naplánuje si akci tak, aby bylo možné využít veřejné dopravy (se všemi poskytovanými slevami).
Přesně. Třeba poptávka po Porsche 911 je obrovská. Akorát má prostě málokdo 3 miliony. Navrhuji tedy, aby je stát zadotoval tak, že zákazníka bude stát jen 300 000. Podobná situace je například i u Ferrari 296, což považuji za skandální. Co si mají lidé počít? Státe jednej!
To už je docela drzost.
Pokud výlet může použít už i tak dotovanou veřejnou dopravu, je nelogické dotovat extra autobus. Skromně odhaduju, že 90% těchto zájezdů je v trasách, kde nejde rozumně použít žádnou pravidelnou dopravu, typicky takové to objíždení památek, takže opět není důvod to dotovat. Variant, kdy v úvahu připadá jen komerční doprava typu flixbus nebo regiojet je minimum. A tady je spíš potřeba odpojit od státního cecku je.
Jste si jist, že VHD jezdí tak prázdná? Podle mě na vození výletních skupin kapacitu nemá.
A teď si zkuste představit, že je nepravidelná přeprava kolikrát levnější, než ta pravidelná. Autobus si objedná 50 osob na zájezd do 200 Km. Zájezd se vejde do 10.000 Kč vč. DPH. Tj. 200 kč na osobu. Je v tom mýto, čekání a třeba i parkovné.
Cesta tam i zpět včetně popojetí do jiné lokality.
Nebuďte tak zahleděný do jízdních řádů a zkuste popřemýšlet nad tím, co vlastně potřebuje konkrétní zákazník.
Za prvé máte omezený čas na dopravu, za druhé chcete něco vidět a za třetí se chcete dostat rozumně domů.
Dotování pravidelné přepravy osob je to, proč se dopravci
v nepravidelné přepravě cítí znevýhodňováni.
Dotace by měly být tedy mnohem omezenější, nebo raději žádné, aby bylo tržní prostředí férové a spravedlivé.
A to platí obecně a napříč celou Evropou a ve všech odvětvích.
Podnikání je přeci riziko. Nač zavádět socialismus do soukromého podnikání. Nic jim přeci nebrání zažádat si o licenci a provozovat komerční linky a slevu vykazovat.
Nejde přece ale vůbec o podporu dopravců..
Jak přece nejde o podporu dopravců? Trochu demagogie, nemyslíte?
Cestující už podpořeni jsou, když jedou státem objednanými spoji veřejné dopravy.
Jedná se pouze o podporu dětských, studentských a seniorských skupin, tak jako ji čerpají nad rámec dotací na závazkovou dopravu ještě od státu.
Píšete pouze skupin? Takže dopravci z toho nemají mít žádný zisk ani užitek?
Iniciátorem akce jsou dopravci,kterým jde o prachy, samozřejmě,že by to byla podpora dopravců..
Byla by to více podpora dětských a seniorských skupin než podpora dopravců. Tyto skupiny by dostaly státní slevu 50%. Za větší podporu dopravců považuji kraji dotované některé spoje, které vezou např. dvě osoby. Takových spojů se realizuje denně obrovské množství, např. přeprava těchto dvou osob vlakovou soupravou večer, třeba na trati Tanvald – Železný Brod v částce několika tisíc korun. Za stejnou podporu od státu odvezeme 50 dětí několikanásobně dále, tedy velmi efektivně, takže náklad na státní slevu pro jedno dítě tak bude o tisíce procent nižší než dotace pro dopravce na přepravu těch dvou ve vlaku😉. A to ještě… Číst vice »
Ale jinak k tématu, k takové slevě podle mě není vůbec důvod, akorát by to přispělo k dalším podvodům se státními příspěvky. Každá škola nebo klub důchodců, pokud chce slevu, může jet veřejnou dopravou.
To sice ano, ale celá třída se dost špatně vejde do jednoho linkového autobusu, kde jedou i ostatní cestující.
Vejdou se snadno, když si to naplánují a pojedou mimo špičku.
Případně naplánovat výlet tak, aby se dalo jet vlakem. Tam by jim dopravce měl při dostatečném počtu i přidat kapacitu, když to nahlásí včas.
To jo, úplně vidím jak ČD někde namísto jednoho Pantera pošlou dva, protože mají nahlášené 2 skupiny. Normálně se na to vykašlou a cestující to holt pár desítek minut přežijou.
Možná někde ano, nehájím ČD ani jiné dopravce že jsou dokonalí. Ale mám ze svého cestování po ČR osobní zkušenost, že k přidávání vozů pro velké skupiny opravdu dochází. Např. v červnu v období školních výletů to je poměrně běžně k vidění.
Jediné, kde jsem zažil přidávání vagónů nebo posilování dopravy, je výprava fanoušků na fotbalové zápasy…
To tedy moc zkušeností nemáte. Nic ve zlém.
Slevy pro tu nepravidelnou dopravu rozhodně nezastávám, jen říkám, že z vlastní zkušenosti vím, že velmi často se potřebná kapacita navíc nehlásí (navíc nevím jestli je úplně správné, aby např. stát platil, aby na lince jel autobus navíc) a vím, jak nadšení jsou ostatní cestující a řidiči nebo průvodčí někdy také dávají najevo, jak neradi takovou skupinu vezou.
Dnes ve spoustě IDS i u dopravců existuje možnost předem nahlásit přepravu skupiny a pak se případně posílí vybrané spoje…
ale jen na trase toho spoje a ve stejný čas, to přece škola nemůže často využít..
Na mnoho míst ano a na mnoho míst ne.
Jen velmi teoreticky. Spousta míst, která jsou právě pro ty školy zajímavá, má velmi slabé až žádné pokrytí VHD, o vlaku se ani nebavím. Tam je samostatný autobus jediné řešení.
Někdy může, někdy nemůže…
Pane autore, tzv. Babišovo jízdné, jak píšete, tedy současná 50% sleva, tu funguje mnoho let, alespoň od roku 2000, co já pamatuji. Ten výraz mi tedy nepřijde úplně přiléhavý.
Dříve bylo jen 25% z plného /polovičního a pouze z bydliště do školy… Tuším cca od roku 2004, 2005
Ale byla prakticky 50% sleva pro skupiny pro cesty vlakem.
To byla komerční nabídka ČD
A protože tu nikdo jiný než ČD v podstatě nejezdil tak to jde brát za síťovou věc.
Ano zařizoval jsem to mnohokrát, hezky dvojmo ručně vyplněný formulář se jmény a daty narození všech cestujících podaná 3 dny předem na pokladně, na storno možnosti rovnou zapomeňte. Něco z tehdejší míry flexibility jim vydrželo dodnes…
Pamatujete špatně. V roce 2003 jsem ještě jezdil na vysokou školu za plnou cenu, sleva se zavedla asi kolem roku 2005 a jako student nad 15 let jsem platil tři čtvrtiny běžné ceny. Tenhle stav zůstal do doby, než se do toho začal vrtat Babiš.
Slevu jsem měl jen na cesty mezi místem bydliště a školou, ne plošně po celé republice, jako za Babiše.
To si pamatujete špatně vy. Jezdil jsem na střední školu v letech 2003 – 2007 a měl jsem takovou žlutomodrou kartičku na poloviční jízdné. A platila po potvrzení ze školy ve věku 15 – 26 let. Tak jste platil plné jízdné zbytečně.
Jardo, slevy na jízdném se zavedli opravdu později, konkrétně od 1. 9. 2004. Jediná sleva v té době byla na ISIC a Junior pas u Českých drah.
Jak jste jezdil vy samozřejmě nevím. Ale systém od r. 2004 fungoval tak, že děti do 15 let měly slevu 50% kvůli věku. A na základě potvrzení o studiu bylo možné mít ještě dalších -25%. U dětí do 15 let to bylo odečítáno z těch 50% za věk, takže jezdili za 25% plné ceny („žákovské jízdné“). U starších se to počítalo přímo z plné ceny, takže platili 75% („studentské jízdné“). A platilo to výhradně na cesty z místa bydliště do místa studia a zpět.
To ale mluvíte jen o studentech nad 15 let. Děti do 15 let a důchodci měli 50 % plošně. A o těch článek hlavně mluví.
Babiš a jeho komplici ale slevu zvýšili a hlavně umožnili ji využívat i kdekoliv jinde než na cestě mezi bydlištěm a místem studia. To výdaje výrazně zvedlo.
Babišova vláda chtěla zavést slevu pouze na železnici pro vybrané skupiny obyvatel ve výši 100%, MD prosadilo slevy 75% u přepravy na železnici i autobusy linkové komerční i závazkové dopravy…
MD vedli celou dobu zástupci ANOfertu v Babišově vládě…
Babišovo jízdné byla sleva 75 %, kterou zavedla vláda AB.
Ano, dopravce na trase Praha – Pomezní boudy dokázal naplnit svůj bus těmito „cestujícími“ hned několikrát najednou…
Jasně, ale ta chtěla původně, jen slevy na železnici, ve výši 100%. Prý ji MD přesvědčilo, aby se zavedl ten model 75% všude. Možná to není pravda, ale několikrát jsem to tak četl.
Třeba na školu přírodě se ale často linková doprava použít nedá??
Až na to, že uváděna cena je nesmysl. Chápu, že dopravci co si účtují cca 100 Kč za kilometr nemají moc zákazníků.
Je to 45,- Kč/km + DPH, což je cca. stejná cena jako platí kraje závazkovým dopravcům. Jedná se totiž o cestu zpět v jiném termínu, tedy přes 800 km… V uvedené tabulce v článku to není uvedeno.
Tedy dráž, než by mi smluvně účtovalo spoustu jiných dopravců. Zájezdová doprava je z principu fungování provozně vždy levnější než závazková.
Každá jízda jinam, nepravidelné zakázky, to je provozně levnější než stálá práce pro řidiče i autobus? Panečku..
Jenže 45Kč + čekačku +DPH mi bude dopravce účtovat tak maximálně na výlet do krajského města. Nad 100, 150 km už to je vše per huba a ceny jsou nižší než tabulka…
Když jsem chodil do školy, tak jsme na výlety poměrně hodně jezdili veřejnou dopravou, nevidím důvod proč by to nešlo dnes, když se její kvalita za tu dobu zásadně zlepšila. Pokud by MD dotovalo nepravidelnou dopravu šlo by samo proti sobě, kdy má udržitelně zajistit kvalitní dopravní obslužnost za rozumné ceny.
Právě že školy na výlety jezdí vlakem a ne pronajatým busem, jsou tyto stížnosti dopravců.
V rámci „spravedlivosti“ by měly by zrušeny slevy a veřejná doprava pořádně zdražit.
: – )
V rámci spravedlnosti by Ti co neumí hospodářit a nabízejí své služby předražené by měli zkrachovat.
Autobusy nepravidelné dopravy jezdí za stejné ceny na km jako platí kraje závazkovým dopravcům. Dopravci v nepravidelné dopravě umí hospodařit velmi dobře, tedy ti co ještě autobusy provozují..
Mnozí jistě, ale někteří zjevně ne.
Evidentně hospodaří tak dobře, že si zvládnou vydržovat vlastní asociaci. Kdyby ty prostředky radši dávali do údržby busů, nemuseli by mít tak dojemnou starost o bezpečnost našich dětí a vnoučat…
Máme ty děti, včetně našich, denně v autobusech, tak je normální, že starost máme. A za příspěvek za autobus na činnost asociace opravdu autobusu velkou údržbu neposkytnete 🙂
Takže se tu přiznáváte, že podceňujete údržbu !?!
Se na to ježdění vykašlete, když to neumíte dělat.
Za cizí umí „podnikat“ skoro každý…..
Naopak do vozů investujeme astronomické částky, Vy se prosím naučte číst🙂✋
Investujete astronomické částky a přesto vaše organizace v citovaných vyjádřeních naznačuje, že by se převáženým dětem mohlo něco stát, když nedostanete další z eráru? To vypadá jako skutečně vynikající investice, ještě že u nás máme takové podnikatele!
Naši členové, nikdy z eráru nikdy nic nedostávali a ani nikdy dostávat nebudou a ani nechtějí.. Byla poskytnuta pomoc v covidu, tak jako ostatním různým oborům, které se částečně zastavily. My se zastavili zcela a na docela dlouho, právě pro to, že byly zavřeny školy. Co tedy máte na mysli tím dalším z eráru prosím?
I v současnosti hodně školních výletů využívá pravidelnou dopravu. Naprosto běžně třeba ve vlacích u nás na Šumavě.
To je samozřejmé, kam to jde veřejnou dopravou, je logické, že ji škola, sportovní klub, seniorská skupina využije. Mnohdy to nejde, nebo je potřeba oba druhy dopravy zkombinovat..
Praha – Lipno za 42.000,- to je cena za to, že je ten autobus na celý ten týden vyblokovaný a vozí je jako skibus po okolí? To pak jo. Jinak je to nesmysl
Podle mě je to za 4 cesty, autobus odveze děti a jede prázdný do Prahy a pak jede prázdný z Prahy na Lipno a zpět zase s dětmi. Což je přes 800 km a vychází to právě těch 42 tisíc. Samozřejmě se to dá udělat, takže ten autobus tam bude stát a cena bude podobná, ale dopravci autobus nebude vydělávat celý týden.
Je to tak, že u tohoto modelového příkladu se jednalo o cestu na školu v přírodě z Prahy na Lipno a na konci pobytu zase zpět. Autobus se tedy vrací prázdný do Prahy a za pár dní zase prázdný přistavuje na Šumavu. Dopravce účtuje férových 45,- Kč/km což je cca. cena, kterou závazkoví dopravci dostávají od krajů.. Pokud by autobus zůstal 5 dní se skupinou, cena by byla samozřejmě ještě vyšší (jen plat řidiče na celých 5 dní + odvody)
Názorně v praxi se ukázalo, jak dotace (či sleva) křiví trh. Pokud nechceme, aby vymizeli, budeme muset dát další a další dotace (slevy) nebo ty slevy konečně zrušit.
jelikož jsem zažil různé slevy pro studenty, tak jednoznačně podporuju model slevy na dopravu mezi trvalým bydlištěm a školou. Tak jak to bylo před tím blbišem.
Ano, i druhý návrh dává smysl
Proč by měli blbišovy slevy pro studenty vůbec existovat? Ať studenti vidí, že není vše zadarmo a na jízdné si vydělají brigádama. Pokud mají dost bohaté rodiče, kteří jim mohou platit knížky a skripta, není problém, aby platili i plnou cenu.
Komunismus přece skončil v 89, ne?
Je to věc dopravce, jak velkou slevu umožní nad 50 %. LeoExpress taky jezdí pro studenty a seniory se 75% slevou a neviděl jsem, že by nad tím někdo brečel. Minulý týden dokonce běžela akce, kdy LE dával 100% slevu na jízdné, ale to se k mistrovi asi nedostalo. Kdyby to někoho zajímalo, tak 75 % sleva LE a 25 % ještě obdržení LE kreditů po projeté jízdě.
Zájezdovým dopravcům bych rozhodně nic nefinancoval, neboť to nemá s veřejností nic společného. To už se rovnou můžou financovat také taxíky.
Nepravidelní autobusoví dopravci nechtějí nic financovat a nikdy jim nikdo nic nefinancoval (kromě covidové pomoci). Jezdí za ceny, které kraje platí závazkovým dopravcům a jedná se o přímou podporu vybraným skupinám obyvatel, dětem, seniorům. Ne zahraničním turistům, lidem jedoucím na dovolenou atp.
v žádném případě
Zájezdová doprava není veřejná služba.
Ta část dopravy, která vozí děti z 11000 škol v ČR za mne ano a o tom je řeč…
A co by to bylo jiného?
https://cs.wikipedia.org/wiki/Ve%C5%99ejn%C3%A1_doprava
Tady to máte ještě lépe rozčleněno:
https://www.ridicautobusu.cz/uvod/osobni-doprava
viz. básníci: ať napíšu sebevětší hloupost, vždy se najde někdo, kdo mi zatleská..
Napadá mně citát, který řekl ve filmu Poslední Skaut Bruce Willis když se litoval do zrcátka..
Všichni se smáli…
> Reálně student platí třeba ve Flixbusu 49,75 koruny ….. což je 143 korun na žáka
Ač studovaný matematik, tak těmto počtům nerozumím. Může mi to někdo vysvětlit?
Flixbus stojí 50 Kč. Zájezdová doprava ta stejná trasa stojí 143 Kč.
Nikoliv, obojí se týká stejné cesty Flixbusem. Vysvětlení viz Jiří Vlasák.
Vysvětlení je jednoduché. Jste matematik a ne demagog. Kdybyste byl demagog, věděl byste, že můžete napsat kamkoliv cokoliv a vždycky se najde někdo, kdo vám uvěří.
V článku není prostor jít do hloubky. Bylo kalkulováno 36 žáků a 4 členové pedagogického doprovodu za plné jízdné, těm se na jízdu logicku skládají rodiče. Proto je cena na žáka vyšší než 2 x 49,75..
Zajímavá logika, třeba vlekaři na děti kašlou a jejich skipasy stojí obvykle tak 80-90% dospělého…
Vidíte, další prostor pro slevy.
A dotace 🙂
Není to dotace pro dopravce, čerpá škola, sportovní klub, domov seniorů, dětský domov.. ne cestovní kancelář, která vozí lidi na dovolenou, incomingová, kongresová turistika..
Logika je správná, pokud by stát dotoval školám 50% ceny skipasu na na kotvě a na pomě ne, tak by bylo logické, že se sleva musí zrušit nebo zavést u obou druhů..
To není správný příklad. Když jezdí kotva celý týden, sleva je. Když se poma, která jezdí jen o víkendu zapíná ve všední den na objednávku uzavřené společnosti, sleva není.
Tak když jim to vadí, tak proč cenu nesníží vrámci své komerční nabídky, ale chápu vysávat veřejné peníze je jednodušší.
Jezdí za nejnižší možné ceny, přibližně stejné jako závazkoví dopravci pro kraje, kteří mají smlouvy na roky a pravidelnou práci…
Kdyby aspoň taková rita nevozili za 50 km/km řidiči mezi směnami u Arrivy/SA/taxislužby, snad bych to i pochopil :-))
Dal bych slevu i na taxík… A když na taxík, tak i na IAD… Co? My se z těch slev jednou zblázníme.
Tak ono by to v některých oblastech bylo asi tak nejrozumnější řešení VHD. 🙂
Doprava na Lipno a zpět přes 40 tisíc? To někdo trochu spadnul z višně… Po schválení této slevy by akorát vzniklo tisíce fiktivních zájezdů studentů a důchodců…
Nemusely by být ani fiktivní, jen předražené. Důchodci by zaplatili stejně (nebo třeba 80-90%, aby to nebylo tak nápadné) jako dnes a o dotaci by se šábnul dopravce a člověk zodpovědný za objednávku
Hluboko pod 1000 korun na dítě mohou jet z Prahy pod Lipno třeba vlakem, akorát s sebou nesmějí balit všechny plyšáky. Na zbytek cesty pak místní autobus, možná ušetří i za Kinedryl a budou to mít dobrodružnější. 🙂
Jo jo, a dojedou tam za dva dny, nevezmou si s sebou vůbec nic, a budou doufat, že zvládnou cestu tam i zpět.
Neděkuji, to není řešení.
Je to tak, že u tohoto modelového příkladu se jednalo o cestu na školu v přírodě z Prahy na Lipno a na konci pobytu zase zpět. Autobus se tedy vrací prázdný do Prahy a za pár dní zase prázdný přistavuje na Šumavu. Dopravce účtuje férových 45,- Kč/km což je cca. cena, kterou závazkoví dopravci dostávají od krajů.. Pokud by autobus zůstal 5 dní se skupinou, cena by byla samozřejmě ještě vyšší (jen plat řidiče na celých 5 dní + odvody)
Pokud by se dotace na slevu vztahovala na cestující (stejně jako ve veřejné dopravě), prázdný autobus by žádnou dotaci neměl dostat, když nikoho neveze. Ono je vůbec nesmysl účtovat škole ceníkovou cenu za cestu prázdného autobusu zpět. Provozovatel by si na tuto cestu měl snažit autobus nějak vytížit. A tady se jasně ukazuje, že veřejná doprava má v tomto z principu navrch. Objednaný autobus využít při dlouhých cestách jen na „poslední míli“ (třeba 20 km) od nádraží (pokud je to potřeba) (kde taky tu třídu může odvézt nějaký místní mikrobus který se třikrát otočí). Děti by se taky měly naučit… Číst vice »
Pokud jede autobus plně vytížený cestu tam, je i ta cesta zpět po prázdnu v průměru velmi dobré vytížení. Domnívám se, že někteří páni řidiči ze závazkové dopravy by mohli vyprávět, ale nic proti tomu, také ty autobusy nejde vytížit stále na maximum. A i dětské skupiny často přeci samozřejmě tím vlakem cestují a někdy je odvozí třeba i ten minibus jen pár kilometrů do cíle. Mnohdy to ale nejde a v některých destinacích, kam ty děti vozíme není ani ten minibus či bus na toto k dispozici. Je to velmi organizačně náročné a téměř nikdo to nezvládne.
Co to je za nesmysl? Jakých 800 procent? 200 – 300 maximálně, a to už je přehnané…
Bylo myšleno, že je běžné, že cena dopravy u této služby je vyšší o 200 – 300%. Už jen to, že autobus odveze děti třeba na tu školu v přírodě na Šumavu a musí se vrátit celou cestu zpět prázdný navýší cenu. A nepravidelnost má samozřejmě také své náklady. Ale ty slevy tedy z 300%, udělají v reálu ještě dalších 300%. A byl vybrán jako nejhorší případ model, kdy jede v busu 40 osob, z toho 36 dětí a 4 členové pedagog. doprovodu, kteří tu dopravu neplatí, platí rodiče dětí. A v porovnání s jízdenkou na stejnou vzdálenost do Brna… Číst vice »
Tohle už je fakt přes čáru…