Další tříkolejka na české železnici. Správa železnic přidá kapacitu mezi Mělníkem a Lysou
Součástí má být i výměna mostu přes D10.
Správa železnic pokročila s přípravami proměny další části trati mezi Kolínem a Děčínem pro vedení po pravém břehu Labe přezdívané Pravobřežka.
V zakázce s odhadovanou cenou 258 milionů korun hledá projektanty pro optimalizaci 33 kilometrů dlouhého úseku Lysá nad Labem – Mělník. Součástí zakázky je zpracování dokumentace pro společné povolení i pro instalaci ETCS.
Jde o další z úseků modernizace celé trati, který vstupuje do další fáze přípravy. Loni začalo projektování rozšíření úseku z Kolína do Nymburku, běží příprava úseku Nymburk – Lysá nad Labem.
Správa železnic začne s projektováním tříkolejky mezi Kolínem a Nymburkem
Informační leták z roku 2020 počítá s náklady na stavbu v hodnotě 6,9 miliardy korun, při současné úrovni cen stavebních prací na železnici lze ale očekávat, že částka za proměnu vytížené trati hlavně pro nákladní dopravu bude vyšší. Záměr projektu v zadávací dokumentaci již uvádí částku 14 miliard korun.
Mezi klíčové části stavby patří zejména přidání třetí traťové koleje v úseku Všetaty–Mělník a přímé bezkolizní propojení ve směru Mělník–Neratovice. Dojde k rekonstrukci železničních stanic Stará Boleslav, Dřísy a Všetaty a zastávek Lysá nad Labem-Dvorce, Otradovice, Ovčáry a Malý Újezd.
Nové odbočky i delší staniční koleje
Spojovací kolej ve Všetatech vznikne ze staniční koleje č. 3 ve směru na Neratovice (pro bezkolizní jízdy vlaků Mělník – Praha vs. Lysá n. L. – Mělník). Materiál řeší i možnost budoucího doplnění tišické spojky pro přímé jízdy nákladních vlaků ve směru Neratovice – Dřísy a zpět, což řeší plány na takzvanou Tišickou spojku (spojení Kralupy – Neratovice – Lysá nad Labem).
Pro zvýšení propustnosti trati během výlukových stavů budou zřízeny trvalé odbočky Pařeziny a Vavřineč. Uvažuje se o zrušení všech železničních přejezdů a jejich náhradě mimoúrovňovým křížením nebo objízdnou trasou. Na trati je celkem 22 přejezdů. Ve vybraných stanicích se pak prodlouží koleje tak, aby umožnily bezpečné zastavení vlaků dlouhých 740 metrů.
Má dojít ke zvýšení rychlosti na 160 km/h a přechodu na střídavou napájecí soustavu. Správa železnic aktuálně uvádí termín zahájení stavby v roce 2028. Velkou proměnou projde stanice Všetaty, kde vznikne nový podchod pod celým nádražím. Kolejiště ve Všetatech mírně změní svou konfiguraci.
Pravobřežku čeká mezi Litoměřicemi a Ústím rekonstrukce za 7,6 miliardy korun
Stavba omezí i provoz na D10, kde by měl zmizet stávající most, přes který vlaky překonávají dálnici u Staré Boleslavi. Most svým stavem budí již dnes u řady řidičů hrůzu. „U mostu přes dálnici D10 je z důvodu špatného technického stavu nutné navrhnout náhradu nosné konstrukce,“ uvádí se v dokumentaci.