Zčernají další zastávky i nádraží. Čitelná Praha ukázala své plány, chystá i nový vyhledávač
Brzy se v aplikaci Lítačka objeví nový vyhledávač kombinující všechny druhy dopravy s novou mapou.
Projekt nového systému pražské navigace Čitelná Praha bude v tomto roce stále více viditelnější. Nový „černý“ design informačních prvků v MHD a na veřejných prostranstvích se podle provedených průzkumů setkává s rozporuplnými reakcemi.
Jeho autoři však chtějí systém nadále „pilotovat“ a prostřednictvím zpětných vazeb vylepšovat, aby se mohl v budoucnu nasadit plošně nejen v Praze, ale i ve Středočeském kraji.
Černá funguje, jiné změny ale lidé nechápou. První výsledky nového designu pražské MHD
Postupně se řeší grafické zpracování informací, materiálové řešení navigace, tvarosloví, rozmístění nebo odolnost samotných nosičů.
„Chceme Prahu, která bude pro návštěvníky i pro svoje obyvatele jednoduše přehledná. Dobrá orientace usnadňuje pohyb, a tedy i život lidí v metropoli. Proto také letos budeme pokračovat s umisťováním prvků systému navigace Čitelná Praha na celé řadě pražských zastávek,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.
Která místa letos „zčernají“
Konkrétní kroky plánovaná na tento rok projekt zveřejnil ve svém letošním plánu. V roce 2024 bude pokračovat pilotování nových prvků navigačního systému jak v metru a na zastávkách povrchové dopravy či na železnici, tak i v rámci pěší navigace.
V metru se instaluje nová grafika ve stanici Chodov, dokončí se i druhá polovina stanice Palmovka. Tam se budou testovat i nosiče s novým řešením nasvícení. Cestující si totiž stěžovali, že ostré světlo snižuje čitelnost.
Pražské metro nasadilo nové „jezevčíky“. Tmavá grafika má být čitelnější, čelí však silné kritice
Hned počátkem roku se na Malostranské a u nádraží Eden instalují nové totemy z dálky upozorňující na přítomnost stanice metra nebo vlakového nádraží. Postupně se objeví i na dalších místech. Zároveň budou autoři Čitelné Prahy zkoušet i výraznější označení různých typů vstupů do stanic metra.
Na zastávkách povrchové dopravy se bude v nových vitrínách přístřešků testovat revidovaná podoba map a schémat včetně výlukových informací. Plánují se také testy prototypů nových zastávkových označníků, na zastávkách přibudou další digitálními odjezdové panely.
Dalších 15 pražských zastávek získalo odjezdový panel. Následovat jich bude až 150
Pilotní vlakovou stanicí pro testování doplňkových prvků Čitelné Prahy bude Praha-Dolní Počernice, následovat budou Úvaly. Nové navigační tabule budou doplněny i na dokončované druhé části lávky od nového nádraží Rajská zahrada k metru.
Navigaci na jednotlivá nástupiště získají také autobusové terminály Černý Most nebo Roztyly.
Další prvky pěší navigace se objeví v „laboratoři“ Čitelné Prahy na Palmovce, na dalších místech Prahy 7 či v Běchovicích. Ucelený systém postupně nahradí stávající místní značení v různých typech městského území.
Obrazem: Na Rajské zahradě finišují přípravy nové zastávky. Lávka má už černou navigaci
Autoři Čitelné Prahy budou také dál pokračovat se získáváním zpětné vazby od obyvatel. V prvním čtvrtletí proběhnou průzkumy ve stanici metra Jiřího z Poděbrad a ve vozech metra. Další se zaměří na novou podobu informací na zastávkách či v tramvajích a autobusech, kde se chystá nová grafiku informačních obrazovek.
Počátkem roku bude také spuštěn nový intermodální plánovač tras v rámci mobilní aplikace PID Lítačka a následně se do ní implementuje i mapa spojů PID.
Vylepšený plánovač by měl podle ROPID mnohem lépe propojit jednotlivé druhy mobility zejména v Praze a stane se hlavním digitálním nástrojem Čitelné Prahy.