Zčernají další zastávky i nádraží. Čitelná Praha ukázala své plány, chystá i nový vyhledávač
Stanice metra Jiřího z Poděbrad. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný
Brzy se v aplikaci Lítačka objeví nový vyhledávač kombinující všechny druhy dopravy s novou mapou.
Hmm, ta černá vůbec nevypadá zle.
Docela dobře se to aj čte.
„Substrát“ nechápe, nezná, nebo nechce znát to, co platí teď. Natož když je ještě nějaká mimořádnost. A teď se na něj valí tolik novot, až mu půjde z toho hlava kolem.
Však ani po 30 letech někteří nepochopili princip PID, když jedou metrem na jednu jízdenku a na příměstský autobus nebo vlak si koupi další a zaplatí tak víc.
Černý informační systém v metru kdysi byl, ne?
Potom někdo přišel na to, že je nemoderní, tak vznikl bílý.
Teď se zase s velkou slávou vrátíme k černé a za dalších 20 let…
Hlavně, že se prachy točí a „kluci, co spolu mluví“ získají zakázky.
A to je fajn.
Tak hlavně že jsi to prokoukl 🫶
je tedy nekde verejne dostupne, kolik nas tato „sranda“ bude stat? nrikam, ze urcite upravy nejsou zadouci, ale ne za kazdou cenu..
Pořád ještě mi nepřijde dost výrazné označení „nacházíte se zde“ (bílý pruh) na seznamu stanic metra ve srovnání s přestupními stanicemi. Chtělo by to ten bílý proužek na obě strany, v dané stanici větší puntík i písmo atd.
A co takhle tento líbivý design naimplantovat i na vnejsi design tramvaji atd namisto toho sedo-cerveneho hnusu?
Brzy se v aplikaci Lítačka objeví nový vyhledávač kombinující všechny druhy dopravy s novou mapou. No a co na strankach ropidu? Drive tam fungoval vyhledavec pomerne dobre, ted po update stranek je to uplne k nicemu, zvlaste pokud jste vyhledavali podle ulice, to ted vubec nejde… Takze kdyz chci jet treba od Kovarske ulice u O2 areny, treba na Hostivarskou, tak musite vyhledavat na 4x, jednou z Divadla Gong, podruhe z Ceskomoravske, potreti z nadrazi Liben (Harfa) s tim, ze se tam musite nejak dostat a poctvrte z Ocelarske nebo Areny Liben jih, abyste ziskali nejlepsi a nejrychlejsi cestu a… Číst vice »
Anebo můžete prostě použít Google mapy.
ty pouzivam, ale nejsou uple presne a ne vzdy aktualni… ono to totiz jinak uz nejde…
Já tedy skoro vždy používám raději vyhledávání z konkrétní stanice, to je přeci jenom trochu konkrétnější a prostorově omezenější určení místa, než nějaká ulice. Jak původně nejsem z Prahy, tak mě vlastně ještě jako středoškoláka taky kdysi trochu „vypeklo“ hledání jedné adresy na Budějovické ulici, sice jsem si v rámci teoretické přípravy (žádné mapy v mobilu ještě nebyly, ony tehdy vlastně ještě ani ty mobily moc nebyly) zjistil, že podél této ulice jsou dokonce 3 stanice metra, ale samozřejmě jsem pak nevylezl na té, ze které bych to na danou adresu měl nejblíž. No a nyní mě napadají ještě horší… Číst vice »
Ropid vyuzivam kvuli online mape, kde jsou spoje s aktualnim zpozdenim, na mape pak vidim, kterym spojenim se vyhnout,… ted musi clovek pouzovat vice serveru..
Tim se da eliminovat vyhlkedane spojeni, kde hrozi, ze navazny spoj se neda stihnout nebo je to na krev… ale i to, ze mam jeste cas si treba koupit kafe v pamlskarnach…
V idosu to funguje.
Černá a bílá barva jsou proti sobě v největším kontrastu, tudíž by takové cedule měly být nejlépe čitelné. Ale pamatuji dobu, kdy byly na silnicích ukazatele směru tmavomodré se zlatožlutými reflexními nápisy a šipkami, a ty mi přišly ještě lépe čitelné. Je to ale už hodně, hodně dávno, někdy v 60.letech 20.století..
Taky ještě v devadesátkách (nejen) M602. 🙂
Řeší někdo systematicky pasportizaci, správu a údržbu, nebo to dopadne jako vždycky?
Řeší
Může mi prosím někdo vysvětlit účelnost číslování kolejí ve stanicích metra?
Asi je to praktičtější než je označovat písmeny nebo jim dávat jména.
Při mimořádnostech se může jezdit oběma směry. Je lepší mít pro ty případy v navigačním systému připravené číslo koleje, než se pokoušet cestujícím vysvětlit „vlak ve směru Černý Most odjede ve směru Zličín“.
Nejenom výluky, i v pravidelném provozu je několik nástupních hran s více směry.
Kačerov směr Háje = výstupní(vlak na obrat nebo do depa).
Na Depo Hostivař někdy stojí oba vlaky směr centrum(to se sluší říct který jede dřív), někdy jeden směr centrum, druhý odjede bez cestujících.
Ano. Vyhledávač spojení vám spolehlivě najde, že z Malostranský na Náměstí Míru máte jet metrem A, ale s navigací ke správné koleji už je to složitější. To se ostatně netýká jenom metra a jenom Prahy.
Lichá směr do Vídně, sudá směr z Vídně, jednoduché, přehledné a univerzální..
Od té doby, co se z Břeclavi do Bohumína jezdí vpravo, máte pravdu. Původně to pravidlo ale bylo, že při pohledu z Vídně se koleje počítají zleva (jak píšeme).
Z mého pohledu ve mně nový design opravdu evokuje něco „nového, čistého“. Měl jsem tu možnost to vyzkoušet osobně, přehledně jsem na nových cedulích našel to, co jsem potřeboval. Změna je život, a je jasné, že než si na to Pražáci a místní zvyknou, bude to trvat. „30 nebo kolik let tu byly zajeté tyto staré cedule a vše fungovalo“ – to už je hold takový mindráček národa Českého, který se bojí jakékoliv změny.
Od pohledu je to ošklivější a zjevně méně nadčasové než dřívější značení. Ale samozřejmě zvyknout si dá na všechno.
Aj na bolševiky..
… na hradě.
To platí pochopitelně i pro zdejší dezolé
Vždy mě fascinuje takový aktivismus, kdy má někdo hluboko uvnitř palčivou potřebu změnit něco, co dokonale funguje. V případě, že stojí hodně a neušetří ani korunu, ještě lépe.
Určitě nejsou 10-15 projektů, kde by se tyto peníze daly smysluplně utratit za MHD v Praze. Měňte barvy všeho jako priorita č.1.
Holt je teď černá módní barva. Za pár let se to bude přetírat na třeba fialovou.
Nic proti cedulím s nápisy.
Černý totem, pokud je za ním něco světlého kontrastního, by také teoreticky mohl být z dálky vidět.
Ale to tam není…
Ty informační systémy, které existují nebo i neexistují teď, rozhodně nefungují dokonale.
Tak predevsim je to dnes totalni chaos, pac to neni jednotne…
Je to supercool, ale zároveň z toho promlouvá ego autora, resp. zřejmě mladého týmu kreativců, kteří si nepoložili základní otázky. Nebo si na ně neodpověděli podle reality (vč. podcenění intenzity osvětlení okolo). Není to podstatné, kreativci ať řádí a vyjadřují se svými návrhy dle libosti a invence ať bouří. Podstatné je, že to někdo vybral a pokouší se o implementaci výsledku, který silně drhne. Ještě na to vidím, takže ve finále je mi to zatím šumák. A jistě se bude ještě „ladit“ a naslouchat připomínkám. Ale třeba v přímém porovnání jezevčíků v metru tu kritiku hned chápu a souzním s… Číst vice »
Trochu musim souhlasit, tedy s temi kreativci, kteri kdyz neco vytvori, tak se nezamysli nad nekterymi zakladnimi vecmi… Nekdy mi to pripomina takove ty designove prvky bezneho uzivani, kde se to proste pouzivat neda, ale je to skvely moderni design… Proste je dobre pracovat jak s designem, tak s funkcnosti a nadcasovosti… Zde me tedy uplne dostavaji nektere symboly, treba Symbol nevidomeho je takovy, ze je v pohybu a drzi v ruce hul pred sebou, ale symbol seniora je takovy, ze stoji (hodne podobny symbolu panskeho WC), ale hul ma zapichnutou pred sebou… bebo symbo autobusu a vlaku existuji samostatne,… Číst vice »
Pro mě je nadpis na černém podkladu méně čitelný než jak je to doposud.
O estetickém cítění puberťácké černé a šedivé ve městě nebude řeč
To me se vic libi takto zvolene barvy, ale ma to mouchy, treba nazvy psane ruznou tloustkou, protoze si nedokazali poradit s rozlisemin ulice, budovy a jinych nazvu…
A take s osvetlenim panelu, ktere jsou leske a tim tedy necitelne…
Co čekat do představitelů pirátské strany, která má zločin přímo v názvu? Nic než zločin….
Tady začínají demagogií, kde nečitelnou Prahu nazvou Čitelnou Prahou.
Ty černé tabule splývají s vizuálním smogem na pozadí. Černá nebo bílá „barva“ jsou v oku vnímány jen nějakou půlkou světločidných buněk tyčinek, které se specializují a zrak v přítmí a rychlé pohyby. Informační systém se nehýbe, místo přítmí máme slunce nebo lampy. A proto ty jejich zkušební tabule skoro nevnímám, zatímco starý kvalitní barevný informační systém je jasně viditelný a krásně čitelný, protože ho oko vnímá tyčinkami i čípky, které jsou na rozlišování tvarů lepší.
A jinak OK? Zdraví slouží, jíst vám chutná, stolice dobrá?
Na to, že bílé světlo neexcituje čípky, jste přišel sám?
Schámata v té černé vypadají, jako by to byla mapa nočních linkek. Měl být zvolen světlejší motiv. Tohle se mi nelíbí.
Tak zrovna návrat k tradičnímu barevnému provedení, které tu bylo desítky let, by mi nevadil. Boční a čelní orientace tramvají byly negativní asi 100 let.
Uvítal bych, kdyby i Lítačka měla dark mode.
Me by nevadilo, kdyby i zdopravy.cz bylo v dark mode 🙂
A souhlasim s Vami.
A pak že nejsou prachy
Eh?
Cerna je proste spatne reseni info systemu. Ale když jsem v tydnu videl v televizi rozhovor s autorem grafiky, tak je jasny, ze cerna je jeho oblibena barva a jinou neuznava. Skoda. Bude to smutny, ponury a blbe citelny. Zvlaste piktogramy v sede barve.
Vidím to stejně, osobní preference autora převážily nad funkčností, bohužel.
To víte že jo… 😁
https://zdopravy.cz/cerna-funguje-jine-zmeny-ale-lide-nechapou-prvni-vysledky-noveho-designu-prazske-mhd-186684/
Dle odkazu to testovali ve stanici metra, kde není sluneční svit. Za tmy je oku příjemnější tmavé pozadí a světlý text, za světla je tomu ale naopak.
Tady hlavně nemá jít o příjemnost, ale o čitelnost. Právě proto je černý text na bílém pozadí výraznější.
Teď jsem v tom předchozím odkazovaném článku ještě projížděl diskuzi a teda jestli si přispěvatelé nevymýšlí, tak pro lidi s nějakou zrakovou vadou, je to černé pozadí hůře čitelné. Tak nevím jaký byl průzkum autora designu a kolik měl respondentů. U mě je to spíš nelibí pocit a nebo už taky moje oči nejsou nejmladší 🙂
Nechtěl jste říct že otevřená soutěž vyhrála nad vašimi preferencemi? 😁
A tak to já nikde nerozporuju, že vyhráli veřejnou soutěž, jen říkám že se mi to nelíbí nebo už se nesmí říct ani vlastní názor?
Matěji já vám něco zakazuji? Vy nezvládnete debatovat aniž byste byl stahovačný?
Reagujete přímo na mne poprvé „To víte že jo… 😁“, podruhé „Nechtěl jste říct že otevřená soutěž vyhrála nad vašimi preferencemi? 😁“ a potřetí toto takže Vám odpovídám nic víc.
Jako kratkozraky si muzu na…t s tou navigaci…. po fonde pisma vna vozoch mhd dalsi tragedie
Zato autorka nové podoby lanovky na Petřín nám z ní udělá kopii pohřebního vozu anglické královny a ještě se nestydí to propagovat v tisku.
Za šíření šedého moru v MHD zodpovídá kromě zvolených zástupců s černou vlajkou a lebkou také dpp a hlavně Ropid – tomu pište, že hnusnou Prahu nechcete….
Černou do města protlačuje spíš IPR.
Souhlasim, je to spatne citelne. Cerny podklad, slevajici se pismena, nevhodny font, spatne nasviceni ceduli v metru, to je fakt peklo. Jak uz tu dost lidi poznamenalo, zase se chce likvidovat neco, co tu dlouha leta fungovalo. Pamatujte si, ze ne vzdy je to novejsi nutne lepsi. Dnes leckdy prevazuji designove trendy a ega autoru nad funkcnosti. Konzultoval to treba nekdo s Unii nevidomych a slabozrakych?
Radeji bych uvital, ze nez narvat obrovske financni castky do tohoto diskutabilniho projektu, aby bylo vypravovano vice vozidel MHD a nejezdili bychom v narvanych vozidlech ( prazdninovy, poloprazdninovy, ctvrtprazdninovy provoz…).
Všechny druhy dopravy znamená co? Sdílená kola? Taxíky?
Planovac bude umet najit kombinaci MHD, kola a auta (oboje jak vlastni, tak sdilene) a v neposledni rade i ty taxiky. 😀
Ostatne sam si to muzete uz ted vyzkouset v betaverzi aplikace, ktera je uz nejakou dobu dostupna.
No tak třeba já už černý boty mám, takže neva. 😉
Sice MHD využívám sporadicky, ale ta černá je strašně pohřební viz teď atmosféra Evropské ulice od Šárky k Šestce, to je jak ke krematoriu a né na letiště.. Navíc v létě se ty zastávky rozpálí o to víc a ještě mi přijde, že jsou menší a když dnes vidím tísnit se ve špatném počasí chudáky cestující pod nedostačující stříškou, tak mi je jich akorát líto. Většinou je funkční design zároveň krásný, bohužel krásný design na papíře/vizualizaci bývá naopak často v realitě nefunkční:/
a přitom to na ulici i v metru vypadá fakt pěkně, vkusně, moderně, udržitelně.
A terazky mi povedztě, Kefalín, čo vy si predstavujetě pod takým slovom „udržitelně“ ? Mě se to nelíbí, sem rád že se sjednotí design, ale černá jako hlavní barva, je pro mne prostě smutná. Přesto chápu, že se to někomu může líbit.
Vypadá to udržitelně? Vůbec nechápu co by jste tím mohl myslet 😀?
Asi to bude udržovat realizační firmu při životě, až to budou muset po každém létě vyšisované natírat 🙂
Že na tisk plýtvám černou barvou podle mě moc udržitelné není. Všichni přece ví, že tisková barva je dnes dražší než krev 🙂
Bude v novém vyhledávači možné zadat adresu místo názvu zastávky? Bylo by to praktické, protože často je chůze ze vzdálenější zastávky rychlejší než čekat na spoj do/z bližší. Např. v Dánsku to mají už řadu let ( https://rejseplanen.dk/ )
CG Transit, PID Lítačka nebo vyhledávač spojení DPP už tuhle funkci mají dávno. Kde vám to chybí?
Já bych to viděl např. na případ Myslíkova – Národní třída, kdy Vás vyhledávač pošle 2 linkami s přestupem, místo Vás poslal pěšky na tu Národní třídu.
Mě zaujala aplikace VBB pro německý Berlin a Brandenburg. Když si dám odjezdy z určité zastávky tak se mi pod tím zobrazí odjezdy z dalších nejbližších zastávek v okolí. Takže můžu případně chytit jiný spoj za rohem a je to třeba rychlejší než dřepět na konkrétním místě.
Ano, tom vyhledávači je pěší doprava, lze zadat adresu a funguje to velmi dobře.
Děkuji za upozornění, nějak jsem to přehlédl. Opravdu to funguje. Omlouvám se za zbytečnou kritiku.
Stačí použít Google mapy, kde to naplánuje rovnou MHD i s pěší trasou.
Spíš Mapy.cz. Na mobilu se to jmenuje Jízdní řády (Pubtran).