Maersk přestává posílat lodě do Panamského průplavu, využije vlaky

Loď na lince přepravní firmy Maersk. Pramen: MaerskLoď na lince přepravní firmy Maersk. Pramen: Maersk

Sucho v Panamě je druhou velkou komplikací pro světové námořní přepravy. Tou první je řádění pirátů a teroristů, které vyhání rejdaře z Rudého moře. 

Dánský námořní dopravce Maersk oznámil, že přestává využívat Panamský průplav. Důvodem je sucho a úbytek vody v Gatúnském jezeru, kvůli čemuž správa průplavu (ACP) omezila hmotnost a množství plavidel, která průplavem smějí proplout. Lodě se otočí ještě před průplavem, náklad bude v Panamě přeložen na železnici.

Změna se týká linky OC1, která propojuje východní pobřeží USA s Oceánií. Zhruba 80kilometrovou přepravu nákladu vlakem z jednoho panamského pobřeží na druhé označuje Maersk za pozemní most.

„Vznikají tak dvě samostatné smyčky, jedna atlantická a jedna pacifická. Tichomořská plavidla se otočí v Balboa v Panamě, vysadí náklad mířící do Latinské Ameriky a severní Ameriky a vyzvednou náklad mířící do Austrálie a na Nový Zéland. Atlantická plavidla se otočí v Manzanillo v Panamě, vysadí náklad mířící do Austrálie a na Nový Zéland a vyzvednou náklad mířící do Latinské a Severní Ameriky,“ objasňuje firma na svých stránkách.

Upozorňuje přitom, že některá plavidla mohou nabírat zpoždění. Zatím není jasné, jak dlouho bude nový model přeprav trvat, firma pouze uvedla, že je v kontaktu se správou průplavu. Podle odborníků by se mohla situace ještě zhoršit kvůli meteorologickému jevu El Niňo, který by mohl vést k prohloubení srážkových deficitů a sucha.

Jde v krátké době o druhou velkou komplikaci pro světové námořní přepravy. Tou první je řádění pirátů a teroristů, které vyhání rejdaře z Rudého moře.

 

 

Tagy Maersk Panamský průplav
37 komentářů