Sporný přejezd na okraji Prahy zmizí. Nahradí ho nadjezd a podchod za 474 milionů korun
Dřívější vybudování nadjezdu blokoval odpor vedení městské části.
Po letech sporů o tom, zda má být železniční přejezd ve Velké Chuchli nahrazen podjezdem, či nadjezdem, se blíží samotná stavba, díky které ze železničního koridoru zmizí jedno z rizikových míst.
Správa železnic vypsala soutěž na stavbu nadjezdu přes železniční trať z Prahy do Berouna ve Velké Chuchli, který nahradí železniční přejezd P261. Náhrada přejezdu měla být původně součástí modernizace trati mezi Smíchovem a Radotínem, zastupitelstvo městské části Velká Chuchle se ale nebylo schopno dohodnout, zda chce podjezd, nebo nadjezd. Kvůli tomu musejí řidiči a cestující čekat i nadále na přejezdu, než bude volno.
Zakázku zveřejnila Správa železnic na svém profilu zadavatele. Maximální cena je stanovena na 474 milionů korun. Součástí bude i podchod pro pěší, který vznikne v místě rušeného přejezdu.
Na jeho místě je nyní provizorní lávka, kterou zde Správa železnic instalovala letos v únoru. „Plánovaný podchod bude situován pod současnou silnicí, která vede přes trať, a v době, kdy je tato komunikace plně využívaná, není možné podchod postavit a otevřít pro pěší,“ uvedl v únoru starosta Velké Chuchle Viktor Kobes na stránkách radnice.
Odpor bývalého vedení
Proti nadjezdu vystupovala dlouhodobě tehdejší starostka městské části Lenka Felix, která tlačila variantu s podjezdem. Na jaře 2021 ale zastupitelé městské části starostku odvolali ze své funkce.
Správa železnic prosazovala zrušení přejezdu a nahrazení nadjezdem, tuto variantu schválila i centrální komise. Podle odhadů z dopravního modelu by ve špičce mohly být závory dole 52 minut z hodiny. Velká Chuchle byla ale rozdělena tím, zda má místo přejezdu vzniknout podjezd, či nadjezd.
Podle Správy železnic je současná situace na přejezdu neúnosná a nejbezpečnější by bylo mimoúrovňové řešení. „Tehdejší starosta Chuchle nám řekl, že máme zpracovat jak variantu nadjezdu, tak i podjezdu. Nechali jsme tedy zpracovat obě varianty a dali je do povolovacího procesu. Z něho vyplynula negativní stanoviska k podjezdu od TSK, policie a silničního správního úřadu. Souhlasili pouze s nadjezdem. Pak jsme spočítali cenu. Nadjezd 380 milionů, podjezd 580 milionů,“ popsala Správa železnic v březnu 2020 na svém facebookovém profilu, kde toto téma aktivně otevřela. Nadjezd doporučila i centrální komise.