V Lotyšsku vyjel poprvé širokorozchodný „Panter“ od Škody v pravidelném provozu
Zakázka má být kompletně dokončena příští rok.
Lotyšský státní dopravce Pasažieru vilciens včera poprvé nasadil do pravidelného provozu nové jednotky Škoda 16Ev. Stalo se tak na hlavním nádraží v Rize v 10:58 místního času za přítomnosti ministra dopravy Kaspars Briškens. Jezdí pod značkou Vienā vilcienā (VIVI), což je nový obchodní název dopravce.
Dodání poslední vlakové jednotky proběhne v polovině roku 2024. Škoda zakázku získala v červenci 2019, při podpisu smlouvy se uváděl termín dodání 2020-2023.
Obří zakázka potvrzena: Škoda dodá do Lotyšska elektrické jednotky za šest miliard
Škoda Group dodává do Lotyšska celkem 32 elektrických vlaků plně připravených pro osobní dopravu na širokém rozchodu 1 520 mm. Nové vlaky vycházejí z v Česku dobře známého RegioPantera, ale jsou uzpůsobeny možnostem v Lotyšsku, a tak mají kromě širokého rozchodu také větší šířku a pojmou tak více pasažérů.
Jednotky až do mínus 40 stupňů
Jednotky jsou čtyřčlánkové, dlouhé 109 metrů a s kapacitou 436 míst k sezení. Vlaky mají pro cestující jednoúrovňový nástup z nástupišť, což nejen zpřístupní dopravu všem, ale také zkrátí dobu potřebnou k přestupu cestujících na zastávkách. Širší dveře vlaku navíc pomohou urychlit nástup a výstup. Vozidla musejí odolat klimatickým podmínkám -40 °C až +40 °C
Nové elektrické vlaky jsou plně klimatizovány, mají ergonomická sedadla. Jsou vybaveny video a audio informačními systémy a výkonným wi-fi připojením. Jejich provoz bude plynulejší a v kabinách bude nižší hladina hluku než u těch, které se používají v současnosti. Nové vlaky mají konstrukční rychlost až 160 km/h (v současnosti 120 km/h). Maximální rychlost bude v budoucnu možná na úsecích, kde to umožní železniční infrastruktura.
Díky novým elektrickým vlakům od Škoda Group bude dopravce VIVI schopen zavést intervalové jízdní řády na všech trasách těchto vlaků. To znamená, že vlaky budou jezdit každých 15 až 20 minut ve všední dny ráno a večer, což jsou tradičně nejvytíženější časy. Nové vlaky budou jezdit ve směru Aizkraukle, Tukums, Skulte a Jelgava.
Škoda v soutěži porazila španělské výrobce Talgo a CAF a švýcarský Stadler. Hodnota zakázky je zhruba šest miliard korun.