Otestovali jsme aplikaci a e-shop jízdenek v Olomouckém kraji. Pro slevu musíte na kontaktní místo
Mobilní aplikaci zatím využívá zlomek cestujících.
V Olomouckém kraji se od ledna chystá zdražení jízdenek, o němž jsme informovali zde. Přibližně patnáctiprocentní zvýšení cen se bude týkat papírových jednotlivých jízdenek a sedmidenních a měsíčních časových kuponů. Kraj chce cestující motivovat k nákupu elektronického jízdného.
To si mohou lidé pořídit buď v e-shopu integrovaného dopravního systému, nebo v mobilní aplikaci MobilOK new. Zajímalo nás, jak tyto možnosti fungují a otestovali jsme je pro vás.
Jak pořídit elektronickou jízdenku
V e-shopu je možné koupit časové jízdenky, které platí v dopravních prostředcích všech dopravců zapojených do Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (IDSOK). Po jednoduché registraci pomocí e-mailové adresy si cestující zvolí, zda chce mít jízdenku v aplikaci pro mobilní telefony MobilOK new, nebo na platební kartě.
Přidat platební kartu jako nosič jízdenky se nám první den ani na několikátý pokus nepodařilo. Druhý den testování jsme již byli úspěšnější.
Pokud chcete zakoupit časovou jízdenku za občanské (plné) jízdné, můžete ihned po registraci nakupovat. Lze pořídit sedmidenní, měsíční, čtvrtletní a roční jízdenky pro zvolené tarifní zóny IDSOK nebo jejich kombinaci.
Jízdenky IDSOK a městská hromadná doprava
Zatímco momentálně není v e-shopu ani aplikaci možné samostatně zakoupit jízdenky pro zónu 71, tedy olomouckou MHD, od 1. ledna to krajský systém nepovolí ani pro zóny 1, 11, 41, 61, tedy MHD měst Šumperk, Zábřeh, Prostějov a Hranice. V zóně 51, tedy MHD Přerov, nebude od 1. ledna možné v autobusu příměstské dopravy zakoupit časovou jízdenku, nákup jednotlivé jízdenky bude možný s výjimkou jízdního kola.
Výše uvedené zóny MHD lze (nyní, nebo od 1. ledna) při nákupu přidat pouze pro přepravu, jejíž trasa leží nejméně ve dvou zónách, z nichž jedna je vždy zóna dané MHD.
Při cvičných nákupech v e-shopu a aplikaci jsme však zjistili, že to není tak docela pravda: v e-shopu nákup časových kuponů pro zóny MHD s datem platnosti po 1. lednu uskutečnit nelze, v aplikaci ano.
Slevy z jízdného
Pro případné přiznání slevy z jízdného musí cestující osobně navštívit některé kontaktní místo, kde předloží potvrzení nároku na požadovanou slevu. „Fotografii cestujících požadujících slevu na jízdném je nutné ověřit na kontaktním místě současně s dokumenty ověřujícími nárok na slevu,“ zní pokyny IDSOK. Ihned poté lze prý nakupovat časové jízdenky v e-shopu.
Ten nabízí i volbu tarifu pes/zavazadlo/jízdní kolo, pro ně však nelze zvolit období platnosti kuponu, respektive nelze zakoupit časový kupon. Vzhledem k tomu, že tato volba je během procesu nákupu druhým krokem, tento tarif nelze přidat do nákupního košíku. Přepravné lze zakoupit v aplikaci, ale pouze pro jednotlivé cesty. E-shop nákup jízdenek pro jednotlivé cesty a přepravné nenabízí, možnost výběru tarifu pro předplatné je tedy poněkud navíc.
Nutné nahrání fotografie
Aplikace, jež ve své nejnovější verzi MobilOK new funguje necelý rok, po stažení vyžaduje přihlášení e-mailem a heslem (pokud chce cestující použít kupony zakoupené v e-shopu, tedy údaji použitými v něm), a pro její další použití je nutné nahrání průkazové fotografie (lze nahrát i tzv. selfie). Pokud chcete koupit časový kupon pro jednotlivého dospělého, není potřeba nic dalšího.
Aplikace může rovněž sloužit jen jako nosič jízdenek, pro její použití není potřeba v ní činit nákupy. Bez registrace ji lze využívat pouze k nákupu jednotlivých jízdenek v kraji, mimo zónu 71.
Dle tvrzení na webu IDSOK lze „nainstalovat mobilní aplikaci na více telefonů a spravovat tak jízdenky pro celou rodinu. Při každé instalaci se po přihlášení vytvoří nový nosič“. Tuto možnost jsme neměli jak ověřit.
Jízdenky pro děti
E-shop ani aplikace nenabízejí tarif „dítě“. V případě e-shopu se důvod nabízí: lze v něm zakoupit pouze časové kupony, které jsou pro děti zlevněné, a pro přiznání slevy je potřeba se dostavit osobně, teprve poté bude v prostředí e-shopu aktivována a uživatel ji bude moct při nákupu využít.
Aplikace ale slouží i pro nákup jednotlivých jízdenek. Zatímco se nám téměř bez potíží podařilo pořídit jízdenku pro jednu osobu a psa, při žádném výběru zón – ani při zadání zcela náhodné kombinace, ani při výběru pouze jedné zóny – se v nabídce neobjevila možnost nákupu jízdenky pro dítě. V nabídce jsou opět jen pes, zavazadlo a jízdní kolo, což tentokrát, u jednotlivých jízdenek, dává smysl.
V recenzích aplikace v obchodě Google Play si na nemožnost nákupu dětské jízdenky uživatelé často stěžují. V odpovědích argumentuje KIDSOK tím, že „aplikace je primárně určena uživatelům časových jízdenek. Pokud pravidelně cestujete s dítětem, kontaktujte nás na eshop@kidsok.cz a vyjdeme Vám vstříc“.
Například rodiče s dětmi a psem jedoucí na výlet na kolech vlakem tedy mohou v aplikaci zakoupit (pohodlně předem a při nástupu jen aktivovat) jízdenky pouze pro sebe a psa a přepravné pro kola. Pro děti musejí pak zvlášť koupit jízdenku papírovou, a od 1. ledna tedy dražší.
Nákup jednotlivé jízdenky
Aplikace umožňuje vyhledat spojení a zakoupit jednotlivou jízdenku z místa A do místa B. Cena u hledaného spoje v době testování odpovídala ceně uvedené na webu idos.cz. Zjistili jsme tak, že při platném časovém kuponu na určitou zónu aplikace nezohlední tento kupon při nákupu jednotlivé jízdenky, kdy trasa začíná a končí v různých zónách a vede přes zaplacenou zónu. Jízdné tak cestující platí dvakrát. Alternativou je dokoupit si jízdenky pro zóny, přes něž hodláte cestovat, pokud znáte jejich číslování a trasu spoje. Na cvičném příkladu Náklo – Litovel nám jízdenka dle výše uvedených parametrů vyšla na 38 Kč, resp. 30 Kč.
Při nákupu jízdenky přes možnost vyhledat spojení aplikace upozorní, že se cestující vydává mimo Olomoucký kraj hláškou „Do ceny jízdního dokladu jsou zahrnuty jen projeté zóny na území IDSOK.“
Nákup časového kuponu: e-shop versus appka
Vyzkoušeli jsme též zakoupit časovou jízdenku s okamžitou platností. Zde e-shop i aplikace shodně nabízejí kupon od následujícího kalendářního dne. Dochází však ke kuriozní situaci: zatímco e-shop nakupujícího upozorní, že kupon v takto krátké lhůtě nestihne vyřídit, což nabízí vyřešit buď posunutím data platnosti, nebo propadnutím části kuponu, aplikace tento problém vůbec nezná a nechá uživatele koupit jízdenku s platností od následujícího dne.
Zvolili jsme tedy rebelskou možnost nákupu v e-shopu s hrozícím propadnutím části jízdenky a pro porovnání nákup téže jízdenky se stejnou platností v aplikaci. Obě jízdenky se zcela svorně zařadily mezi zakoupené a v den, kdy měly podle data zadaného při nákupu začít platit, se zobrazovaly jako aktivní a platné, tedy i ta, která se podle tvrzení e-shopu neměla stihnout vyřídit.
Dle statistik KIDSOK v regionálních vlacích, příměstských autobusech a prostředcích MHD si za rok 2022 zakoupilo různé druhy jízdních dokladů téměř 58 milionů cestujících. „V mobilní aplikaci se měsíčně prodá v průměru cca 4 500 jednotlivých jízdenek a cca 1 700 cestujících využívá mobilní aplikaci jako nosič časových jízdních dokladů,“ sdělila ředitelka KIDSOK Kateřina Suchánková.