Otestovali jsme aplikaci a e-shop jízdenek v Olomouckém kraji. Pro slevu musíte na kontaktní místo

Ilustrační foto.. Jednotka Stadler GTW v barvách Českých drah pro Olomoucký kraj. Foto: České dráhyIlustrační foto.. Jednotka Stadler GTW v barvách Českých drah pro Olomoucký kraj. Foto: České dráhy

Mobilní aplikaci zatím využívá zlomek cestujících.

63 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
PremaK

Tenhle gulas v regionalni doprave je opravdu na nobelovku kazdy kraj jiny mrav to je presne to mrhani verejnymi prostredky namisto jedne aplikace ktera by mela stejne uzivatelske prostredi ve vsech krajich je tu chaos v kterem se nevyzna ani vepř system tarifu a slev vypada ze je delany zamerne tak aby to vyuzivalo co nejmin lidi a to radsi ani nemluvim o navaznosti spoju kazdy si hraje na svym pisecku a zbytek ho nezajima hlavne ze je hodinovy takt.Ze sve zkusenosti musim rict kdyz teda pominu kvalitu vlaku ktera se jako jedina zlepsuje ze pred par lety se cestovalo… Číst vice »

Jiří Mazal

Aplikaci jsem včera nainstaloval a vyzkoušel. Jelikož jsem se už v eshopu kdysi registroval a zapomněl heslo, zkoušel jsem ho obnovit. Systém vytrvale psal „token není platný“…. který autistický ajťák nenávidějící lidi to vymýšlel? Nakonec jsem se zaregistroval pod jiným e-mailem. Přijde mi také vtipné, že zatímco vaše jméno se nikde neuvádí, je vyžadována fotka.

V!KCZ

Proč si nezkopírujete Poseidona nebo Lítačku a neupravíte podle svých tarifů? To musíte znova vynalézat kolo, abyste se odlišili?

Tomáš R.

To je bohužel princip toho krajského cirkusu. Každý kraj si vytváří za obrovských nákladů svůj vlastní systém, aby měl cestující co nejmenší šanci se v tom vyznat. Za pár let, zase za obrovských nákladů, budou titíž lidé, kteří tuhle šílenost obhajují, s velkou slávou zavádět jednotný systém a zase o tom budeme léta diskutovat.

Petr Jetelina

Poseidon je dost těžkopádný. Lítačka je určitě správná volba ke kopírování.

Modré zábradlí

Největší slabinou odbavení z aplikace v autobuse (mám časovou jízdenku) je, že nevím, jestli čtečka kód načetla a odbavení se povedlo. Takže musím čekat na pokyn řidiče. Pokud si tento zachovává poker face, tak nevím, jestli mám postupovat do vozu, nebo dále šermovat mobilem pod čtečkou a luštit drobná písmenka na displeji, jestli mi náhodou přístroj nechce něco sdělit. A přitom by stačilo na displeji na chvíli zobrazit jedno velké OK přes celý displej. Ale to už bych té uživatelské přístupnosti chtěl asi moc, odbavení by bylo zbytečně rychlé a řidiči by to s námi měli moc jednoduché…

Jiří 24

Ono to lze na té kase nějak nastavit, protože některým řidičům se ukáží informace o jízdence s fotografií a jiným jen malé dialogové okno. To samé někteří řidiči musí potvrdit odbavení aby bylo možno další, ale jinde lze ihned po naskenování jedné jízdenky naskenovat druhou. Je tu někdo, kdo by dokázal vyzvětlit, jak ta kasa přesně funguje, abychom my ostatní věděli, jak to mámě dělat, aby někteří řídiči zbytečně nenadávali 😄

Tomáš R.

Ten systém vytváření 14 (krajských) na sobě zcela nezávislých, neuvěřitelně komplikovaných a nekompatibilních IDS je dokonale absurdní a chybný od základu. To fakt existuje někdo, komu tohle připadá normální?

Twix

U nás jich je 12, v Sasku 5 a v Bavorsku skoro 30 (a ani tak nepokryjí celé území), to mi samo o sobě tak nenormální nepřijde. Jednotný tarif IDS na všechno by chtěli všichni. Jednotného organizátora IDS by asi nechtěli. A to aby u dálkových cest museli řešit jestli akční jízdenka dopravce nevyjde lépe než ten IDS by taky nechtěli. Já bych především tlačil na úplnou integraci těch klíčových vzpěčujících se MHD provozů do daných IDS. Potom bych sjednocoval prodejní kanály (na tom se zčásti dělá, nemusím vědět nic o IDP když to koupím v MémVlaku) a až pak… Číst vice »

Tomáš R.

Souhlasím s myšlenkou, že až půjde všechno koupit na pár kliknutí v MémVlaku a při cestě přes republiku si člověk nebude muset brát den volna na to, aby nastudoval, jak si má koupit jízdenku, tak pak ať má klidně samostatný IDS každá vesnice nad 100 obyvatel:-)

Modré zábradlí

Zkuste si koupit jízdenku z Nezamyslic do Javorníku ve Slezsku. Aplikace to nezvládne (27 zón, ceník j3 do 24) a je natolik hloupá, že ani nenabídne celodenní krajskou jízdenku, která je levnější a poslouží i pro zpáteční cestu (cestující by to asi zneužili).

jouda

MobilOK_new – kdo vymyslel tento název aplikace? Horší název ho už nenapadl? O vymýšlení již vymyšleného (v jiných krajích ČR) ani nemluvě. Celkově tedy docela hrůza, takže se nelze divit tak nízkým počtům instalací a nákupů.

Modré zábradlí

Aplikace se jmenovala MobilOK. Nejprve uměla jen dlouhodobé jízdenky. Pak ji upgradovali na prodej jednorázových. A nenapadlo je nic lepšího než vydat paralelně novou aplikaci MobilOK_new, do které se museli stávající uživatelé přeregistrovat. S tím jim musel nejspíš radit někdo, koho vyhodili od ČD, předtím než tam začali vyvíjet MůjVlak.

Twix

Tak hlavně aby nevymysleli třetí verzi kterou by bylo opět potřeba nějak pojmenovat 🙂

Tomáš z MB

MobilOK_not-old … co Vy na to?

Twix

Existuje nějaké oficiální zdůvodnění, proč lze zónu Olomouc koupit jen spolu s jinou zónou? Týká se to možností kontroly jízdenek, kdy takový cestující bude stejně individuálně zkontrolován v tom dopravním prostředku co jede mimo město?

PeDazOl

O to si požádejte na DPMO a IDSOK tady vám ho nikdo psát nebude. :-))

Honza Gajdoš

Co já vím, tak u nás v Prostějově jde zakoupit(zatím)v aplikaci i jednorázovou jízdenku na MHD(FTL). Když do Pv přijedete meziměstskou dopravou a máte tam zónu 41, tak taky do doby platnosti je platná na všechny linky. V aplikaci i papírová. U nás se vstupuje do autobusů jen předními dveřmi, jízdné buď hotově(kartou), nebo QR kódem. V DPMO je to jinak. Řidič asi jen řídí,neprodává žádné jízdenky, nekontroluje žádné doklady, odbavení kterýmikoli dveřmi, papírové jízdenky se validují ve strojku. Zbytek je na revizorech. Nevím jak to mají třeba v MHD v Přerově, Šumperku, Hranicích atd. Asi nejspíš stejně jak u… Číst vice »

Džaro

Skvělé bylo, když jsem jel nedávno vlakem s jednodenní jízdenkou v mobilu na DPMO a bylo mi řečeno, že je neplatná – papírová verze by platila, týdenní a výš taky, ale jednodenní ze stejné aplikaci na vlaky v rámci Olomouce nejsou použít. Bizár

lumik

Tipuji, že s papírovými jízdenkami má IDSOK vyřešenou interakci s MHD, s elektronickými nikoliv. DPMO plánuje nový systém elektronického odbavení, který by měl řešit jak dlouhodobé předplacené jízdenky v zóně 71, tak jednorázové.

Jiří 24

Přesně na toto jsem se na IDSOKu ptal a odpovědi, že to prostě DPMO nechce. Mají výhradní právo na prodej těch jízdenek, (prý s nimi neustále jednají) a nechtějí jim to povolit.

Twix

Tak to je „super“, myslel jsem že to visí na kontrole jízdenek, ale ono se to šprajcuje už u jejich prodeje. Dokud se tyto neúplně integrované MHD provozy nevyřeší, fakt bych ani nepřemýšlel o nějakém celostátním IDS. Pak s nimi bude vyjednávat kdo?

hank

Další případ, kdy je ignorována čtvrtina zdejší populace bez chytrých telefonů. Pro organizátory a poskytovatele služeb VHD to zřejmě nejsou dost dobří zákazníci.

kix

v čem je ignorována?

hank

Někomu by třeba vyhovovalo koupit si v e-shopu jízdenku s QR kódem a nechat si ji poslat SMS do obyčejného mobilu nebo e-mailem a vytisknout na papír.

Proč se nepodívají, jak to dělají lékárníci? Dnes vloží doktor e-recept do systému a ve kterékoli – i soukromé – lékárně stačí předložit občanku. Nebo ho pošle jako SMS do mobilu (mobil nemusí být chytrý) a z mobilu si lékárna naskenuje QR kód v textové formě.

kix

tak si jí může dát na platební kartu..

Václav

Platebni kartu bych nikomu nedaval. Pouzivam zasadne jednorazove virtualni karty. V tomto pripade bych si asi vytvoril vicerazovou virtualni kartu, zaplatil za listek, snizil limit na 0 a po skonceni platnosti listku kartu zlikvidoval.

Petr Jetelina

Nezapomeňte na alobalovou čepičku na hlavu.

MaT

Jak se dá SMSkou poslat QR kód? SMS přenáší pouze text. Nebo myslíte poslat SMSkou URI (odkaz) na kterém je k zobrazení/stažení QR kód? No ale to už vyžaduje telefon, co je připojen k internetu a má webový prohlížeč, takže ve většině případů smart phone. Jako ještě by to možná zvládla moje stará Nokia E52 (tu bych úplně za Smartphone nepovažoval). Hypoteticky i moje ještě starší Nokia 7110, co měla WAP prohlížeč, ale musel by někdo ty odkazy dělat tak, aby je uměl zobrazit i ten WAP prohlížeč a zobrazit ten QR kód. U těch eReceptů, tam tedy navíc je… Číst vice »

Václav

QR kod lze prevest na text a naopak. Text lze poslat jako sms zpravu. QR kod se snadneji skenuje, ale pokud by kontrolor zadal ten kod rucne, tak by to melo fungovat.

V!KCZ

To je sice pravda, ale často bývá text v QR kódu zašifrován certifikátem dopravce. Proti falšování, víme.
Takže z něj reálně bez čtecího zařízení dostanete jen změť nicneříkajících čísel, které jsou řidiči autobusu úplně na…

hank

„QR kod lze prevest na text a naopak. Text lze poslat jako sms zpravu.“

Ano, tohle jsem měl na mysli.

Nepochybuju o tom, že by se našly i další možnosti, jenže o to není zájem. Ultimátní – a nepravdivý – argument nakonec je, že stejně „všichni mají smártfouny“.

Tomáš z MB

RECEPT NENÍ NA ČÍSLO POJIŠTĚNCE, ale na číslo občanky! Je to zajímavé, ale je to tak!

V!KCZ

To tvrzení o čtvrtině populace bez smartphone máte podložené nějakými daty? Nebo si to jen myslíte ?

hank

Update podle ČSÚ: V listopadu 2023 to bylo 18% lidí.
https://www.czso.cz/csu/czso/v-cesku-pouziva-chytre-telefony-jiz-82-osob.
Ve věkové skupině 65-74 let je to 44% a 75+ let 76% lidí, kteří chytré telefony nemají/nepoužívají.

hank

Jestli mají mínusáři něco proti datům z ČSÚ, ať je místo sázení mínusů tady reklamují přímo na ČSÚ.

danaceks

Ani po aktualizaci mi aplikace nepřijde dost dobrá na to, aby v ní bylo jízdné levnější než v papírové formě.
Navíc nutnost ověřování dokladů pro slevu mi přijde spíš jako házení klacků pod nohy. Mohlo by to být dobrovolné, a v případě, že cestující kupuje zlevněné jízdné bez ověření, bude zkontrolován ve vozidle, jak je tomu doteď.

PeDazOl

Už jste to napsal provozovateli?

MaT

No to že je levnější, to je právě odměna za to, že strpíte tak blbou aplikaci. 🙂

Modré zábradlí

Už to vidím v živých barvách, jak všichni puberťáci s kyselým xichtem vytahují k mobilu u řidiče ještě průkazku, misto aby jenom pípli a nezdržovali frontu za nimi…

MHD

Mě v aplikaci štve spousta zbytečných potvrzování, souhlasů a taky přístup přes PIN kód. Ten je k čemu? Snad stačí zámek telefonu. Nebo strach, že by někdo cizí zneužil aplikaci a koupil vám do ní lístek? 🙂

Modré zábradlí

Pokaždé, když se mi ve frontě u řidiče mobil zamkne a musím kromě odemčení displeje odemknout ještě aplikaci (ideálně, když zrovna prší, nebo mrzne, což čtečky otisků nemají rády), tak bych vývojáře vraždil. Když pak přijdu domů a po odemknutí telefonu se musím nejprve přihlásit do MobilOK_new, abych s telefonem mohl pracovat (nejrychlejší způsob jak se aplikace zbavit, protože bez přihlášení to snadno nejde), tak mě vražedné choutky přecházejí a nejraději bych ho pověsil za koule do průvanu a hóóóódně pomalu zaživa stahoval z kůže…

Ludvík

Občas jezdím ze Zlínského kraje do Olomouce. Pro cestu využívám jednotlivé krajské jízdenky. IDZK (do Hulína) a IDSOK (z Hulína do Olomouce). Toto řešení je možné díky aplikaci MobilOK new. Jinak bych musel vystoupit v Hulíně, koupit si na pokladně jízdenku IDSOK a pokračovat dalším vlakem, což je samozřejmě nesmyslné. Díky krajským jízdenkám ušetřím jednak na nižším jízdném (oproti tarifu ČD) a jednak díky tomu, že si nemusím kupovat další jízdenku na MHD Olomouc, čímž mi odpadne i starost s nákupem jízdenky na MHD. Takže v obou možných případech jedu na dvě jízdenky (ČD+MHD, nebo dvě krajské). Jízdenku IDSOK lze… Číst vice »

Chalupář

To je hezke… tak mezikrajsky na lamani tarifu mozna super. A to ze v integrovanem systemu nekoupite hlavni zonu Olomouc samostatne, ze tam nove podle cteni vypadnou i dalsi zony na MHD 1,11,41,51,61… Tak super ze si ve vlaku ve Zline muzu koupit jizdenku IDSOK Hulin-Olomouc… pro dlouhodobku na Olomouc samostatne prosim vsichni do fronty a k okenku. Oleeee 21.stoleti.

Ondra

Při koupi jízdenky z Valmezu (Zlínský kraj) do Přerova v aplikaci ČD zaplatí cestující bez slevy 120 Kč. Kdyby si koupil jízdenku do první stanice olomouckého kraje, tedy do Hustopeč nad Bečvou a z tama v rámci tarifu olomouckého kraje jízdenku do Přerova, zaplatil by 34 Kč + 55 Kč, tedy celkem 89 Kč. Opět tedy neznalý cestující zaplatí daleko více.

Jiří Kocurek

Nebýt krajů, bylo by to 120 Kč pro všechny.

JanO

Většina běžně cestujíciích má In25 a zaplatí tedy 90 Kč. Bez kejklů na hranicích IDS.

hank

„Většina běžně cestujících má In25…“
Zdroj této informace?

JanO

Předpokládám, že pokud někdo cestuje vlakem častěji a přes hranice krajů, tak nebude jezdit za plnou cenu. Určitě by to nebylo za 120 Kč pro všechny, pokud by nebyly kraje, nějaké železniční slevy by se všichni naučili využívat.

hank

Takže dojem, pocit, nepodložené zobecnění. A taky jeden z argumentačních faulů.

JanO

Též je nefér pro srovnání uvádět jen jednu cenu. Možností je prostě více.

Jenda

Prostě je ta aplikace hrozně nepřívětivá. Sice ji používám ale dost u toho trpím. Když mám koupenou tramvajenku na Olomouc (přes e-shop DPMO), kterou mám nahranou v téhle aplikaci a jedu do Šumperka, tak si musím vypsat těch x zón a pak je tam po jedné naklikat. Potom taky nutnost skenovat 2 QR kódy při kontrole. V autobuse do Bystřice s tím měl řidič vždycky problém a říkal mi ať si koupím měsíční na 2 zóny. Určitě si budu kupovat zónu 75 kam jedu 2x do měsíce aby se mu to v tom buse líp obsluhovalo… Těch nedodělků je tam… Číst vice »

Martin CRHOUNEK

Citace: Zajímalo by mě, jak si představujou to vycházení vstříc přes e-mail.

Na KIDSOK umí přidat u menších dětí a potvrdit profil „dítě“ – já to tak mám. U větších se očekává, že mají svůj telefon a mohou si vytvořit (nechat potvrdit) svůj účet.

Jenda

Tak to je opravdu jednoduché řešení 😀 ještě, že jsme tak malej kraj. Jinak by museli zaměstnat lidi jen na vytváření těchhle profilů 😀

Martin CRHOUNEK

Já to nijak nehodnotím. Já znám jen ten „příběh“ a řešil jsem to pro dceru.

Jenda

Však já vím že Vy za to nemůžete. Jsem Vám vděčnej za odpověď. Ode mě jste dostal palec nahoru.

Chalupář

„Vychazeni vstric pres email“ znamena, ze na KIDSOKu nemaj co na praci a cekaji na zbytecne a nepotrebne maily k vyrizeni, protoze ve vsech jinych aplikacich IDS se to samozrejme vyridi naprimo bez mailu a bez nutnosti overovani pri nakupu…

Kamui

Proč ta nutnost používat platební kartu nebo aplikaci jako nosič? PDF dokument s QR kódem není dost dobrý?

Václav

Ja jsem taky priznivcem QR kodu v pdf + doklad totoznosti v pripade kontroly.

Modré zábradlí

Když se v celém kraji s výjimkou krajského města (a Hranic, kde je MHD zdarma) leze do autobusu předními dveřmi a kontrola probíhá pokaždé? To byste to odbavení urychlil…

Modré zábradlí

Aplikace používá dynamický QR kód, který neokopírujete (podobně jako platební kartu). To chcete QR kód na jméno a pokaždé řidiče ukazovat doklad totožnosti?

hank

Mně by vyhovovala možnost vytisknout si QR kód na papír a ten pak použít jako jízdenku.

BGeorge

A dát ho všem kamarádům a známým. Konečně by bylo něco levnější. 🙂