Vrchní soud znovu zrušil konkurs JHMD, Čajánkovu reorganizaci ale zamítl

JHMD, lokomotiva T47.0 v čele vlaku do Jindřichova Hradce u Kaprouna. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, lokomotiva T47.0 v čele vlaku do Jindřichova Hradce u Kaprouna. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Soud: Sanační způsob řešení svého úpadku zaslouží výlučně dlužník, jenž aktivně spolupracuje ... což však dlužník v daném případě jednoznačně nečinil.

Do vývoje ve společnosti Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), která je už více než rok v úpadku, znovu zasáhl Vrchní soud v Praze. Věc k němu opětovně pohnalo vedení firmy v čele s předsedou správní rady Borisem Čajánkem.

Firma se v odvolání dožadovala zrušení výroku Krajského soudu v Českých Budějovicích, který v září odmítl reorganizaci navrhovanou Čajánkovým vedením a na dopravce prohlásil konkurs. Odvolání nyní v Praze uspělo z poloviny.

Vrchní soud potvrdil zamítnutí reorganizace, zároveň ale zrušil konkurs. Řešení úpadku tak je stále otevřené. Vrchní soud přitom nešetřil kritikou na adresu vedení firmy, když ve shodě s krajským soudem vyjádřil názor, že „dlužník byl při návrhu reorganizace veden nepoctivým záměrem“.

To podle soudu mimo jiné plyne z vývoje uváděných dluhů firmy. V roce 2021 činily závazky 99 milionů, v roce 2022 JHMD v insolvenčním návrhu uváděly závazky ve výši 160 milionů, avšak v roce 2023 se do insolvenčního řízení přihlásili věřitelé s pohledávkami v celkové výši 359 milionů korun.

„Tak značný nepoměr mezi výší dlužníkem přiznaných závazků v insolvenčním návrhu, potažmo v dlužníkem předloženém reorganizačním plánu, a výší přihlášených pohledávek věřitelů, nelze vysvětlit pouhým opomenutím, nýbrž právě jen tím, že byl dlužník veden nepoctivým záměrem při podání
návrhu na povolení reorganizace,“ uvedl Vrchní soud v Praze.

Dodal, že „sanační způsob řešení svého úpadku zaslouží výlučně dlužník, jenž aktivně spolupracuje s insolvenčním správcem a soudem I. stupně, tedy který zavčasu, úplně a pravdivě informuje o svých majetkových poměrech a o provozu svého obchodního závodu a nic nezatajuje, což však dlužník v daném případě jednoznačně nečinil, pročež své závadové jednání navíc bagatelizoval“.

Krajský soud tak podle Vrchního soudu v Praze nepochybil, když návrh vedení JHMD na reorganizaci zamítl. Chybu však pražští soudci našli u druhého výroku budějovických kolegů, kteří zároveň se zamítnutím reorganizace prohlásili na firmu konkurs. Ten Vrchní soud v Praze nyní zrušil.

Důvodem je podle něj především skutečnost, že se krajský soud nezabýval návrhem reorganizace, který podal věřitel Jan Kysela. Budějovický soud také prohlásil konkurs, aniž by počkal na schůzi a verdikt schůze věřitelů. Prohlášení konkursu tak označil Vrchní soud za překotné. O dalším osudu firmy, jejíž vlaky vyjely naposledy loni začátkem října, tak budou rozhodovat věřitelé. „O věřitelském návrhu na povolení reorganizace nelze rozhodnout mimo schůzi věřitelů,“ upozornil Vrchní soud v Praze.

Jakýkoliv verdikt věřitelů pak musí českobudějovický krajský soud respektovat. Věřitelé už koncem května odmítli dlužníkův návrh na reorganizaci, jehož základem byl odprodej části dráhy státu, a to za 115 až 152 milionů korun. To soud označuje za nepřiměřeně optimistické a připisuje to „určité naivitě a neprofesionalitě“ dlužníka.

Aktuální rozhodnutí Vrchního soudu je zde, seriál o vývoji v JHMD za poslední rok a půl najdete pod tagem insolvence JHMD.

Tagy insolvence JHMD JHMD
30 komentářů