Další velká soutěž na české železnici. Ministerstvo hledá dopravce pro vlaky na západ Čech
![Souprava InterJet. Foto: České dráhy](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2023/06/CDID5976.jpg)
Dopravci mají na zpracování nabídek přes půl roku.
Ministerstvo dopravy vypsalo další velkou zakázku na provoz dálkových vlaků. V soutěži s odhadovanou cenou 8,5 miliardy korun hledá dopravce, který zajistí provoz linek Ex6 Praha – Plzeň – Cheb a R16 Praha – Plzeň – Klatovy (Železná Ruda).
Informace o vypsané soutěži byla nejprve pouze ve věstníku veřejných zakázek, na profilu zadavatele se objevila později. Dosud tyto výkony zajišťují České dráhy. Ve směru z Prahy na západ Čech běží aktuálně i druhá velká soutěž na provoz vlaků z Prahy do Mnichova, kterou vypsalo ministerstvo společně s bavorským objednatelem veřejné dopravy BEG.
Bavorský objednatel BEG a české ministerstvo dopravy vypsaly soutěž na linku Mnichov – Praha
Nová smlouva by měla být na patnáct let, celkový rozsah výkonů je 50,1 milionů kilometrů. Stát požaduje vozidla nejméně na 200 km/h, musí být nové. V případě linky Ex6 dosud České dráhy nasazují na trasu prakticky to nejlepší, co mají ve své flotile: soupravy InterJet.
Ministerstvo stanovilo do hodnocení celkem 7 různých kritérií. Nejvyšší váhu bude mít požadovaná kompenzace za kilometr (55 %), následovaná výší výchozích nákladů a výchozího čistého příjmu v cenové hladině roku 2024 (35 %). Další kritéria mají už menší váhu: po třech procentech částka za kompenzaci při změně objemu výkonů a pro započítání objednávky pro neelektrifikovaný úsek Klatovy – Železná Ruda. Dvě procenta váhy v hodnocení bude mít kapacita přepravovaných jízdních kol, po jednom procentu zásuvky na dobíjení elektroniky a rozteče mezi sedačkami ve druhé třídě.
Ministerstvo dalo dopravcům dlouhou dobu na přípravu nabídky, termín pro podání nabídek je 13. června 2024.
Zakázce a přesným požadavkům se budeme věnovat v dalším textu.
(v původní verzi bylo nesprávně uvedeno, že nemusí být nové vozy, za chybu se omlouváme)