D11 na hranici s Polskem má postavit polský Budimex. Zahájení brzdí Děti Země

Vizualizace budoucí dálnice D11 Trutnov - státní hranice, most v Lamperticích. Foto: ŘSDVizualizace budoucí dálnice D11 Trutnov - státní hranice, most v Lamperticích. Foto: ŘSD

Stát na stavbě ušetří oproti odhadu téměř dvě miliardy korun.

Polský stavební obr Budimex se stal vítězem jedné z největších dálničních zakázek v Česku. Za 11,352 miliardy korun bez DPH má postavit dálnici D11 z Trutnova na státní hranice s Polskem.

Firma v soutěži nabídla nejnižší cenu, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ji dnes vyhlásilo vítězem celé soutěže. Zahájení stavby komplikuje rozklad, kterým organizace Děti Země napadla stavební povolení.

O vítězství Budimexu informoval na sociální síti X generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Termín zahájení zatím není jasný, i když Mátl věří, že pokud se podaří rozklad vyřešit v dohledné době, stavba začne ještě letos. Ministr dopravy Martin Kupka minulý týden na akci Den polské logistiky uvedl, že možný termín zahájení je 19. prosince.

Zatímco v případě D35 ekologická organizace ČSOP Šumperk po dohodě s ŘSD rozklad proti stavebnímu povolení pro úsek Litomyšl – Janov stáhla, v případě D11 je postup organizace vedené Miroslavem Patrikem zcela opačný. „Děti Země se mnou bohužel odmítly jednat o stažení rozkladu,“ dodal Mátl. Patrik si v textu rozkladu, který nese znaky kopírování z jiných jeho zdržovacích materiálů, spletl, kam dálnice vede. V textu napadá hlavně procesní záležitosti.

Děti Země zveřejnily, co jim vadí na povolení D11 do Polska. V rozkladu si pletou, kam dálnice povede

 

Nejprve se začne stavět u hranice

21 kilometrů dlouhý úsek vyjde státní kasu výrazně levněji, než ŘSD očekávalo. Pod odhadovanou cenou 13,078 miliardy korun bylo pět ze šesti nabídek. Nad je pouze jediná s cenou 14,719 miliardy korun. Rozsahem jde o největší dálniční zakázku v Česku za poslední dekádu.

Úsek D11 z Trutnova na česko-polskou hranici. Foto: ŘSD

Budimex vyhrál relativně těsně: druhý skončil s cenou o 358 milionů korun vyšší Metrostav se svoji nově založenou firmou MI Roads, s kterou obchází trest za korupci.

Polský Budimex v Česku stavěl v 70. letech minulého století například silnici z Turnova do Liberce, v tomto tisíciletí dosud na českém trhu nepůsobil. Firma ale deklarovala velký zájem o vstup na český trh, nabídla nejnižší cenu i pro úsek D35 Džbánov – Litomyšl. Vzhledem k velikosti zakázky lze očekávat, že se někteří účastníci nesmíří s jeho vítězstvím a budou požadovat vyloučení.

Dálnice na hranici naváže na polskou rychlostní silnici S3, která je již na hranice hotová, chybí předposlední úsek. Postup prací v Polsku přinutil ŘSD změnit plány: nejprve se má začít budovat úsek úsek u státní hranice, který by měl být hotový v roce 2025. Celá dálnice z Trutnova na hranice má být hotová v roce 2027.

K českým loukám u Královce a dál nic. Poláci otevřeli úsek rychlostní silnice S3 na hranice

Tagy Budimex D11 D11 Trutnov - státní hranice Ředitelství silnic a dálnic ŘSD
41 komentářů