Hitlerova dálnice se vrací se čtyřmi pruhy. ŘSD ji poslalo k posouzení vlivů na okolí
Oproti původním plánům, které platily ještě loni, přišli silničáři nově s variantou čtyřpruhové silnice. Původně mělo jít o střídavý třípruh.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pokročilo v přípravě kapacitní silnice I/73, která má začátkem 30. let propojit dálnice D1 a D35. Do procesu posouzení vlivů na okolí (EIA) aktuálně poslalo 37 kilometrů dlouhý úsek od Svitávky po napojení na D35 severovýchodně od Moravské Třebové. Zatím jde o tzv. zjišťovací řízení.
Úsek je rozdělen na dvě stavby: Svitávka – hranice Jihomoravského kraje (16,5 km) a hranice Jihomoravského kraje – Staré Město (20,3 km). První kopnutí se předpokládá v roce 2028, hotovo má být dle předložené dokumentace o čtyři roky později.
Oproti původním plánům, které platily ještě loni, přišli silničáři nově s variantou čtyřpruhové silnice. Původně mělo jít o střídavý třípruh. O čtyřpruh se zasadil loni ministr dopravy Martin Kupka (ODS) po tlaku senátorky Jaromíry Vítkové (KDU-ČSL). ŘSD mluví o tom, že k rozšíření došlo po „novém posouzení variant šířkového uspořádání“. Příprava čtyřpruhu byla následně ministerstvem dopravy schválena loni v říjnu.
„Posuzovaný záměr je součástí tahu silnice I/73 (dříve označované také R43, D43 a I/43) mezi dálnicí D1 a připravovanou dálnicí D35. V úseku od D1 do Chornice využívá trasa záměru částečně těleso Staré dálnice (označované také jako Hitlerova nebo Německá dálnice) rozestavěné v letech 1939-1942,“ stojí v dokumentaci EIA.
ŘSD tak z velké části využije stopu exteritoriální dálnice, kterou chtělo nacistické Německo spojit Vídeň a Vratislav. Jak ale uvedl nedávno v podcastu Cesty Zdopravy.cz šéf ŘSD Radek Mátl, většinu starých stavebních prvků nebude možné využít. „Z velké části ne, za ty roky se z toho stal biotop a kvalita náspu není dobrá. Povedeme tu trasu tímto územím, ale budeme muset velkou část odtěžit, provádět sanace a budeme defacto stavět znovu. Ani mosty, které jsou dnes pomalu 80 let staré, si nedovedu představit, že bychom využili na stavbu nové dálnice s životností sto let,“ řekl Mátl.
Na výše uvedené stavby má na jihu navazovat úsek Bořitov – Svitávka, který už souhlasné stanovisko z procesu EIA má. Ve výstavbě by měl být v letech 2026 až 2029. Zřejmě nejproblematičtější z hlediska přípravy je přes 33 kilometrů dlouhá část od D1 po Bořitov (rozdělená do dvou staveb: Troubsko – Kuřim a Kuřim – Bořitov). Vést má kolem Brněnské přehrady přes části jihomoravské metropole Bystrc a Kníničky. Její součástí jsou dva tunely (Bystrc I a Bystrc II). V místě se ale setkává s odporem obyvatel. Do procesu EIA by se měla dostat příští rok.
Z dokumentace EIA (Svitávka – Staré Město)
Začátek záměru je situován mezi obce Svitávka a Chrudichromy a je veden dále směrem na sever. Navržený záměr se na stávající infrastrukturu napojuje v místě navržené MÚK Svitávka. Trasa záměru dále kříží řeku Svitavu, za kterou opouští těleso rozestavěné dálnice a vede vlevo podél ní. Toto oddálení je navrženo z důvodu blízké zástavby obcí Chrudichromy a Sudice. Za obcemi záměr opět využívá těleso rozestavěné dálnice a pokračuje k MÚK Vanovice s přeložkou silnice III/3744, zároveň kříží několik vodních toků. Východně míjí záměr Borotín a následují mosty přes přeložky silnice II/3742 a železniční tratě jihovýchodně od Velkých Opatovic. Záměr míjí východně areál šamotky ve Velkých Opatovicích a pokračuje v levostranném oblouku, kde postupně kříží polní cestu, řeku Jevíčka a železniční trať. Se silnicí II/372 je navržena MÚK Velké Opatovice. Odtud trasa pokračuje stále ve stopě rozestavěné dálnice mostním objektem přes Malonínský potok a silnici III/36612. Záměr dále kříží silnici II/366 a v zářezu pokračuje k mostům přes polní cesty u Vísky, zde je trasa od zástavby Vísky u Jevíčka oddálena mimo rozestavěné těleso dálnice. Záměr dále kříží vodní tok Kelímky a kolem km 63,0 opouští těleso rozestavěné dálnice. Toto se děje kvůli částečnému zastavění původní trasy v Městečku Trnávka, v Rozstání a v Linharticích. Trasa záměru klesá k MÚK Městečko Trnávka se silnicí II/264 a jediným mostem překonává silnici II/371, železniční trať a vodní tok Třebůvka. Trasa záměru vede dále západně okolo Petrůvky a východně od Radkova jsou navrženy dva rozsáhlé mosty přes příčná údolí. Záměr míjí západně v zářezu zástavbu Gruny. Trasa záměru končí v blízkosti obce Borušov v plánované MÚK Borušov napojením na stavbu I/35 Staré Město, která představuje připojení na D35 (v kategorii S 11,5/90). Záměr je ukončen v MÚK Staré Město, který je součástí připravované dálnice D35.