Půl bilionu korun do železnice do roku 2029. Rakousko oznámilo nový plán na drážní investice
Některé projekty začnou později včetně modernizace trati do Česka, klíčové stavby běží podle harmonogramu.
Rakouská vláda a spolkové dráhy ÖBB chtějí dál udržet velký objem investic do železnice. Nově schválený plán do roku 2029 počítá s investicemi ve výši 21,1 miliardy eur (513 miliard korun). Investice mají přinést ještě větší objem přepravených lidí a zboží po železnici.
„Jsou to nezbytné investice pro další přesun dopravy ze silnic na železnici. Nová nádraží, moderní tratě a rychlejší spojení jsou nezbytné pro to, aby se tak skutečně stalo,“ řekla ministryně pro ochranu klimatu Leonore Gewesslerová.
Rakouské dráhy měly zatím svůj rámcový plán do roku 2028, nyní ho o další rok posunují. „Podařilo se nám zajistit financování dosavadních projektů,“ potvrdil generální ředitel ÖBB Andreas Matthä.
Nově schválený plán počítá s úpravami některých harmonogramů stávajících projektů, stejně tak i nákladů. Velké stavby – tunel Semmering, Koralmbahn a tunel pod Brennerem, běží podle plánu. Větší důraz bude Rakousko klást na investice do kolejové dopravy v metropolitních oblastech a elektrifikaci regionálních tratí. Velký význam bude mít i další rozšiřování infrastruktury pro nákladní dopravu.
Další čtyřkolejky
V seznamu investice je rozšiřování kapacity na stávajících koridorech. Na hlavní trase Vídeň – Salzburg dojde k vybudování čtvrté koleje v úseku Köstendorf – Salzburg. Dojde také ke zdvoukolejnění trati Werndorf – Hügel jako důležitého úseku směrem do jihovýchodní Evropy a přístavu Koper (tzv. Südbahn z Grazu na Maribor) a zdvoukolejnění Pyhrnbahn v úseku Nettingsdorf – Rohr-Bad Hall. Na této trase dochází k posunutí o tři roky dříve i pro modernizaci úseku Hinterstoder – Pießling-Vorderstoder.
81 miliard korun do železnice. Rakousko pokračuje v obřích drážních investicích
V seznamu investic je rozšiřování obnovitelných zdrojů energie, ÖBB chtějí pro provoz využívat více své větrné a solární elektrárny. Kromě 21,1 miliardy eur na investice je na stejné období vyčleněno 4,7 miliardy eur na údržbu.
V rámcovém plánu jsou také poprvé uvedeny infrastrukturní projekty Graz-Köflacher-Bahn (GKB) s ohledem na nadcházející integraci s ÖBB. Nový plán přináší ale i zpoždění pro některé stavby. O dva roky později začne například modernizace Franz-Josefs-Bahn, tedy trati k českým hranicím (Gmünd/České Velenice). Dráhy to vysvětluje složitejším povolovacím procesem.
Kompletní plán je na stránkách ÖBB.