Půl bilionu korun do železnice do roku 2029. Rakousko oznámilo nový plán na drážní investice

Budování úpatního tunelu Semmering. Foto: ÖBB InfrastrukturBudování úpatního tunelu Semmering. Foto: ÖBB Infrastruktur

Některé projekty začnou později včetně modernizace trati do Česka, klíčové stavby běží podle harmonogramu.

40 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kuba

Tak opět mi tam chybí Summerauerbahn na Dvořiště. Ne že bych se chystal někdy do Rakouska vlakem. Ale pamatuju si, že už někdy v roce 2009 soustavně žvanili odpůrci dálnice S10 a jejich Zelení, že je potřeba dostat náklad na šíny. O tom se psalo docela často. No a máme 2023, skutek utek, zatímco S10 je z většiny hotová.

Granja

Jiný svět, jiné myšlení, jiná vládní strategie. Stejně jako ve Švýcarsku.

Robert

To není zase tak mnoho…je to na šest let…to vychází jen něco lehce přes 85 miliard na rok.

František

Škoda, že si zastavili výstavbu obchvatu Vídně a bude se i nadále jezdit přes město

Facepalm

Škoda, že zastavili výstavbu dálnice?

Kdo jsi a co jsi udělal s Františkem?!

Jiří Kocurek

Ten je bez háčku nad „s“.

Tomáš Gottschalk

Myslím, že po dalších volbách nejpozději za rok projekt tunelu pod Lobau obživne. Vyškrtnutí této stavby srovnatelné s DO byla největší minelou zelené Leonory.

Facepalm

Země rozlohou i počtem obyvatel srovnatelná s námi…

Eso363

… která byla v historii chudší a méně vyspělejší než my. Holt komunisti a korupce jsou svině.

bydleni_fanousci.0t

Taky větší smysl pro společný prospěch. Hlavně dříve menší individualismus. Lepší vymahatelnost práva-právní kontinuita…makám, investuji, stát ten budoucí majetek mých dětí nezrekvíruje…

jal

U nás se podobná částka dá na projektovou dokumentaci a posléze na dokumentaci, proč to nešlo postavit.

libor

nezapomenou na studie ke studii, zda má smysl dělat studii 😉

Facepalm

…zatímco v Rakousku se staví bez projektů, asi.

mgr.pavel

To ne, ale tam si nesyslí projekty desítky let v šuplíku, ale taky přistupují k jejich realizaci. Jak dlouho se mluví o „již brzy vlakem na letiště“? Od revoluce? Jak dlouho se slibuje Berounský tunel? Kolik memorand o lepším vlakovém spojení z Plzně do Německa už naše vlády podepsaly? (tady není chyba jen na straně SprŽel) Kolik studií a s jak hloupými výsledky bylo na vylepšení otřesné spojnice 2. a 3. největšího města (konkrétně trať Brno-Přerov)? Víte, že v Brně se plánuje přestavba nádraží už sto let (a ještě dlouho se plánovat bude)? O drobnostech typu spojky či přesmyky ani… Číst vice »

Jiří Kocurek

Přeložíte nám to?

Daher wurde als Alternative eine direkte Schienenverbindung über die Koralpe gesucht. 1930 schätzte man die Bauzeit auf drei Jahre und die Kosten auf (damals) rund 75 Millionen Schilling.

https://de.wikipedia.org/wiki/Koralmbahn

mgr.pavel

A co jako? Že jedna výjimka nedělá pravidlo? Zatímco u nás je spíš výjimkou, když nějaký železniční projekt se dokončí včas a smysluplně?

(stejně by mne zajímalo, jak před skoro sto lety chtěli kopat 30km dlouhý Koralmtunnel, nebo jak moc jinak na úkor rychlosti to chtěli vést.. jestli to nebyly jen velké oči)

fous55

Drobný rozdíl: tenkrát to plánovali vrchem nikoliv tunelem, a počítali s tím jako s programem proti krizové nezaměstnanosti.

František

Trochu SZ krivdite, někde bude mít zbytečně velka a nevyužívaná staniční budova novou fasádu a přibude tam spousta modrého zábradlí!

Jarda

Všude do železnice investují, obnovují tratě nebo staví nové.
U nás se tratě spíš zavírají, příprava staveb trva dlouho, vrt zustalo po 10ti letí jen snem o rychlovlaku. Zakazky jsou vždy citelně dražší než odhad.
Takhle bude za chvíli celá česká železnice pouze ten-t koridory a zbytek se zruší.

Nagymarosznik

Kolik tratí se u nás zrušilo a kolik lokálek postavili v Rakousku (resp. EU)? VRT má dost možná reálnou šanci vzniknout, i se zpožděním. Mj. u nás také do železnice masivně investujeme, jenom je to s chybějící dálniční sítí relativně méně než naši západní sousedé.

libor

tak zrovna Rakousko dost tratí zavřelo, a soustředí se na ty hlavní, co mají smysl… neřeší lokálky

Frantisek

Zrovna Rakousko jich zase tolik nezavřelo, oproti zbytku západní Evropy, navíc s tím začali poměrně nedávno, i vlivem našeho příklonu k přesunu přeprav z kolejí na silnice.

Twix

Ale třeba oproti nám zavřelo Rakousko docela dost tratí, aniž by to mělo souvislost s příklonem k silnici a už teprve ne u nás. Za posledních 15 let namátkou všechny ty lokálky ve Waldviertelu nebo ty severně od Vídně, většina Lavanttalbahn (dlouhá spojovací trasa), Wachau, zkrácení obou tratí ze St. Pöltenu, zkrácení Kötschachu, zánik odbočky do Manku (dříve vedla ještě dál), celá Ybbstalbahn, případně Oberwart kam jezdily i přímé vlaky z Vídně. Na dalších tratích zanikla osobní doprava nebo regionální vrstva. To, co zbylo v provozu, jsou z velké části tratě využívané mezinárodní dopravou (osobní nebo nákladní), ono už ani… Číst vice »

oja

Ono to rušení lokálek v ČR a Rakousku nejde dost dobře srovnávat, protože jak pro historickou podobu sítě, tak pro její perspektivu je důležitá geografie. V alpských údolích je obvykle jediná trať, kterou ale má smysl i nadále provozovat, protože lidé cestují jen tím jedním směrem a přitom jich naprostá většina bydlí v její blízkosti, tudíž ta jedna trať obslouží celé údolí. V české pahorkatině je osídlení rozptýlené a lidé cestují všemi směry, což na sklonku císařství dalo vzniknout velkému množství lokálek, které se dnes ale nemohou uživit, protože železnice má smysl tam, kde jsou silné dopravní proudy. Podobné je… Číst vice »

Jiří Kocurek

Takže silniční doprava v ČR může za to, že rakušané uzavřeli trať kolem Dunaje? To už je fakt paranoia.

https://de.wikipedia.org/wiki/Donauuferbahn_(Wachau)
Persenbeug Staudamm (1. Juni 1958 aufgelassen)

Facepalm

Hele já myslim, že lidi, co místo „desetiletí“ píšou „10ti letí“, by se neměli pouštět do žádnejch složitějších úvah. Nebo ještě lépe do vůbec žádnejch úvah.

Granja

Když ono to ti-ti-ti-ti je pro některé tak fascinující.

MildaIV

U nás není problém s množstvím peněz investovaných do železnice, ale z efektivitou těchto investic. Stavíme strašně draho a neinvestujeme podle priorit. Díky ŽESNAD se v posledních letech aspoň trochu zlepšily ty priority.

Granja

Priority jsou z různých směrů – ŽESNAD + „jen“ 14 krajů a jste hned na patnácti.

xyz

Mezi Salcburkem a Köstendorfem dojde k vybudování třetí a čtvrté koleje (zatím tam jsou jen dvě; ne tři, jak by se mohlo zdát). Na Pyhrnbahn zdvoukolejnění 16km úseku ve vzdálenosti 12 – 28 km od Lince. Pozdě, ale přece. I když, i na tu dnešní jednokolejku tam je vecpán 30min. interval příměsta ve špičce + 1h takt meziregionálky. Druhá kolej v dalším úseku jižně od Grazu (kde už kdysi bývala) – i tady mě napadá. pozdě, ale přece. V součtu jde spíše o dohánění zanedbaného. Plus že (snad i vlivem přítomnosti Zelených ve vládě) už nejsou snahy odstřelovat (nejen v… Číst vice »

Dušan

„V součtu jde spíše o dohánění zanedbaného“ – no, spíš bych řekl , že se jedná o čistě racionální a spíš ryze úsporné jednání, protože když se podívám do slidu č. 7 na kapacitu sítě dnes/zítra a porovnám to na slidu č. 18 s navrženými opatřeními (= viz odkaz v dřívějším příspěvku), tak vidím, že se tím přidáváním kolejí (sic!) „hasí požáry“, ale pouze v těch úsecích, které jsou „červené“ – to znamená přetížení infra, resp. využití kapacity vyšší než 100 %. Naopak tam, kde to dneska je/bude mezi 80-100 % se nenavrhuje nic – čili je to dost úsporný… Číst vice »

oja

Dohánění zanedbaného… sice ano, ale ve většině západní Evropy se železnice zanedbávala posledních 50 let a Rakousko pochopilo jako jeden z prvních států, že je potřeba s tím něco dělat a na železnici co nejvíc přepravy vrátit – nejen osobní, ale především i nákladní, zatímco většina ostatních států nasává další a další laviny kamionů. Právě ta Pyhrnbahn a „jižně od Grazu“, pokud vím, potřebují zdvojkolejnění především kvůli nákladům. A „úsporné jednání“: Pane, to je plán na 5 nebo 6 let, přijde Vám 21 miliard eur v tomto horizontu málo? Pochopitelně nelze dělat všechno najednou, nejen kvůli penězům, ale i kvůli… Číst vice »

Petr.

Máte pravdu, nejpotřebnější úsek u nás by se dal vyřešit stylem Westbahn novou tratí podel D11 ale nějak se k tomu nikdo nema ani většina diskutujících zde . A tak by to pomohlo a mohlo by to být rychle.

Vladimír Bílý

Udělat rychlé spojení Praha – Ostrava(Brno) alá Westbahn není špatná myšlenka, ale nesouhlasím s Vámi ohledně toho, jestli by to bylo jednoznačně levnější a rychleji postavené.

Elb

My samozřejmě budeme mít mezi Prahou a Chocní,Ústí čtyři koleje taky, jelikož už teď nákladní vlaky Ústí-Choceň jezdí přes Nymburk, tak jestli budou sjíždět tam nebo tam už je jedno a přes Pardubice bude minimum nákladů, kdy dálkové osobní vlaky stejnou rychlostí spodem a nákladní vrchem, nárůst kapacity tratě to bude ohromný.

J.K.

Já tam nějak nevidím tu Nordbahn – to už jako běží, nebo to naopak stopli? (Nebo jsem slepej?)

David

Na té mapě je nejlepší ten kontrast vůči mapě staveb SŽ. Zatímco OBB plájnuje i na třicátá léta, SŽ ve své mapě počítá s mnohem větším objemem staveb a s tím, že je všechny zahájí ve dvacátých letech.

mgr.pavel

„Na letiště již brzy“ forever!

Vladimír Bílý

Nordbahn běží. Začali na prvním úseku okolo Deutch-Wagram a podle ohlášeného konce zjevně nikam nespěchají a asi pojedou rok po roku a úsekem po úseku směrem k nám.