Obrazem: Škoda dokončuje první elektrickou jednotku pro estonské dráhy
První nové jednotky dorazí do Estonska příští rok.
Škoda Group ukázala záběry již téměř hotové první elektrické jednotky pro estonské státní dráhy Elron. Včera je představila estonské delegaci.
„Jsme před dokončením montáže prvního vlaku, který bude brzy převezen do Plzně k prvním zkouškám. Koncem jara příštího roku přivezeme první vlaky na estonské železnice k jízdním zkouškám,“ řekl mluvčí Škoda Group Jan Švehla.
Estonský železniční dopravce Eesti Liinirongid (Elron) objednal první jednotky v roce 2020, loni v lednu využil opce na dalších deset jednotek. Celkem tak Škoda dodá do Estonska 16 nových jednotek za 147 milionů eur (zhruba 3,5 miliardy korun).
Budou nasazeny například na nově elektrifikovaný železniční úsek mezi Tallinnem a Tartu, který by měl být dokončen v závěru roku 2024.
Nové jednotky vychází z řady Panterů. Vedle širšího rozchodu kolejí jsou vlaky navrženy jako dvousystémové pro napájecí systémy 3 kV a 25 kV 50Hz. Zvládnou tak obsluhovat jak nově elektrifikované železniční úseky, tak úseky se starším trolejovým vedením. Estonsko navíc leží v chladnějším podnebí, než je typické v jiných částech Evropy. Vlaky tak musejí být schopné odolat náročnějším teplotním podmínkám, a to zejména v zimě.
Do Estonska po silnici i železnici
Jednotky budou 85 metrů dlouhé. Nízkopodlažní jednotky mají prostor pro dva invalidní vozíky a čtyři dětské kočárky. Část sedadel je odnímatelných, aby bylo možné vlak přizpůsobit aktuální situaci – v létě zde bude více míst pro jízdní kola, v zimě naopak více prostoru pro cestující. Samozřejmostí je klimatizace, moderní informační systém, wi-fi, zásuvky na 230 V a USB.
Jednotka je postavena na platformě RegioPanter (vlaky v Česku a Slovensku), která se využila i při návrhu vlaků do sousedního Lotyšska. S tím by se model pro Estonsko mohl srovnávat nejvíce, ale i tak jsou vlaky rozdílné dle specifikace zákazníků. Estonské vlaky disponují první třídou, některé vlaky mají i cateringový oddíl.
Druhou jednotku plánuje Škoda Group převézt poté přímo do Tallinu, kde začne paralelní oživování. Převoz jednotky bude probíhat na kamionech do lotyšské Rigy a následně pak po kolejích do Estonska. Dokončení dodávek prvních šest vlaků je naplánováno na konec roku 2024.