Správa železnic prověří využití soukromého kapitálu pro moravské VRT
Vysokorychlostní tratě na Moravě by se měly dle aktuálního stavu přípravy dostat do výstavby jako první.
Přípravu vysokorychlostních tratí na Moravě čeká mezikrok, který ji může nasměrovat k jinému způsobu financování. Správa železnic (SŽ) aktuálně začala hledat firmu, která prověří možnost financování dvou tratí soukromým kapitálem v rámci projektů PPP (Public-Privat Partnership).
Vítěz soutěže s odhadovanou hodnotou zakázky 8,5 milionu korun vypracuje studii proveditelnosti k tratím z Brna na sever a z Brna na jih (Brno – Přerov – Ostrava a Brno – Rakvice). Studie by měla potvrdit „proveditelnost, vhodnost a výhodnost využití metody PPP“.
„Studie proveditelnosti bude vypracována včetně hloubkové kontroly dostupných technických studií, právního rámce, environmentálních a sociálních požadavků a finančního posouzení, fiskální analýzy, analýzy nákladů a přínosů (CBA) a analýzy poměru hodnoty a ceny,“ stojí v zadávací dokumentaci.
Zhruba čtyřicetikilometrová VRT Jižní Morava (Brno – Rakvice) je ze všech plánovaných úseků tuzemských vysokorychlostních tratí zřejmě nejdále v přípravě. Aktuálně se dopracovává dokumentace EIA, proces posouzení vlivů na okolí chce SŽ zahájit do konce roku. Zpracovává se dokumentace pro územní rozhodnutí.
Dle dnešních předpokladů by se mělo stavět v letech 2026 až 2030. Trať bude sloužit pouze osobní dopravě, bude stavěna na rychlost 320 km/h.
V podobné fázi přípravy je i rychlé spojení z Brna přes Přerov do Ostravy, které je rozděleno vedví. O plnohodnotné vysokorychlostní trati se dá hovořit jen mezi Přerovem a Ostravou (VRT Moravská Brána), kde budou vlaky jezdit až 320 km/h. V případě Moravské brány už běží posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA).
V úseku Brno – Přerov se připravuje modernizace současné trati spočívající v její přestavbě na elektrizovanou dvoukolejku s rychlostí až 200 km/h.
Úkol prověřit financování pomocí PPP dostala Správa železnic od vlády.