95 let starý most přes železnici na Valašsku nahradil nový za 130 milionů korun
Pro Ředitelství silnic Zlínského kraje šlo o jednu z největších akcí v historii.
Ředitelství silnic Zlínského kraje (ŘSZK) dokončilo výměnu mostu ve Valašských Příkazech přes železniční trať Horní Lideč – Bylnice. Most postavený v roce 1928 byl již ve špatném stavu.
O dokončení akce na silnici III. třídy mezi Valašskými Příkazy a Študlovem informovali silničáři v tiskové zprávě. Kromě stavby nového mostu došlo k napřímení úseku silnice III/05746. Práce trvaly dva roky, vyšly na 130 milionů korun.
Součástí zakázky, kterou získala společnost Strabag, bylo i odstranění části původní silnice včetně násypového tělesa. Most byl stejně starý jako železniční trať.
„Byla to specifická stavba. Nový most se postavil na jiném místě, než stál most původní, a navazující silnice byla napřímena. K podobným změnám směrového vedení komunikace dochází při naší investiční činnosti na silnicích II. a III. třídy spíše výjimečně,“ uvedl ředitel ŘSZK Bronislav Malý. Podle něj jde finančně o jednu z největších akcí organizace za poslední roky.
„Původní most přes trať byl již ve špatném technickém stavu a vzniklo riziko, že bychom jej museli zcela uzavřít, takže by obyvatelé Študlova mohli používat jen méně vhodnou jedinou příjezdovou trasu po místní a účelové komunikaci přes Střelnou. Nastal by problém s veřejnou linkovou dopravou a celkovou dopravní obslužností obce,“ dodal Malý.
Most podle podmínek Správy železnic
Silničáři museli při stavbě vyhovět požadavkům Správy železnic. „Podmínkou bylo například zajištění průjezdního profilu pro vlaky o výšce 4,85 metru. Muselo být zajištěno nové připojení okolních účelových komunikací na silnici III. třídy a místní komunikace k vlakové zastávce,“ uvedlo ŘSZK v tiskové zprávě.
Nový most je dlouhý necelých 75 metrů, má tři pole z prefabrikovaných předpjatých nosníků profilu „I“, které jsou spřaženy spojitou železobetonovou deskou. Volná šířka vozovky na mostě je 6,5 metru. Spodní stavba je vybudována z masivních monolitických opěr se zavěšenými křídly, podpěry jsou tvořeny pilíři na společném betonovém základě. Založení je hlubinné na vrtaných pilotách o průměru 900 milimetrů.
Součástí stavby byly rovněž přeložky inženýrských sítí, vedení nízkého napětí, veřejného osvětlení, sdělovacího vedení, vegetační úpravy, rekultivace, nové svislé dopravní značení a zabezpečovací zařízení. Bylo vybudováno nové připojení k železniční zastávce o délce 90 metrů a šířce 5 metrů s asfaltovou vozovkou a nové připojení blízké fotovoltaické elektrárny.