95 let starý most přes železnici na Valašsku nahradil nový za 130 milionů korun
Původní most na silnici III/05746 přes železniční trať Bylnice - Horní Lideč. Foto: ŘSZK
Pro Ředitelství silnic Zlínského kraje šlo o jednu z největších akcí v historii.
Výška 4,85 m znamená, že tam ani perspektivně nepůjde natáhnout dráty. Tomu se říká prozíravost!
Stará konstrukce měla ustoupit nové, to je nepochybně dobře. Že to na okresce nebude kdovíjaký krasavec, to je také v pohodě. Ale proboha, proč tam neudělají pořádné příčníky nad pilíři s 2 ložisky, místo těch 6 pidiložisek (ještě zdvojené). Proč to není spojitý nosník a je tam mezi každým polem dilatační spára. Každé ložisko a každá spára je prvek, který vyžaduje péči a údržbu a vzhledem ke „specifickým“ českým podmínkám i potenciální problém, kde se stav mostu začne zhoršovat. Že na svazích podél mostních opěr nejsou revizní schodiště nebudu komentovat. Ale podotýkám, že pro někoho, kdo má dělat na mostě… Číst vice »
Tenhle most už měl evidentně dožito, takže výměna/náhrada byla na místě. Nicméně podle stejných výkresů byla postavena řada dalších silničních nadjezdů (no, silničních… ve své době spíš „polňačkových“) na novostavbách tratí budovaných za I. republiky. (Jejich projektové parametry jsou poplatné době, kdy nejtěžší a nejrychlejší vozidlo, které ho používalo, bylo nejčastěji koňské dvojspřeží se žebřiňákem…) Čili teď už se blíží stáří 90 – 100 let, pro provoz motorových vozidel nevyhovují a lze očekávat, že nulová údržba a někde i nadměrné zatížení provozem, s jakým původní projekty nepočítaly, mají/budou mít podobné důsledky na jejich stav jako v popisovaném případě. Na ty… Číst vice »
Opravdu jen třeba ohodnotit práci naších předků kteří postavili tak kvalitní stavbu která vydržela 95 roků, dnešní ŘSD staví mosty tak z bídou na 50 roků a to musí ten most za tu dobu ještě 2 x opravovat vtom lepším, v tom případně horším taky zbourat a stavět nový.
Nový obchvat Frýdku Místku je jedna dlouhá vibrační deska, když jedete po ní s prázdným vozíkem tak v určitých rychlostech vozík nadskakuje tak že se nedotýká vozovky, opravdu dílo Pata a Mata.
Na to, že v České republice je kolem 40 tisíc mostů, z nichž se neustále nějaké opravují nebo vyměňují, mi přijde docela zvláštní, že Zlínský kraj má druhé vánoce z výměny jednoho nepříliš velkého mostu a krátké přeložky silnice.
Když tam němci ustupovali před rudou armádou, tak tam většinu velkých mostů odstřelili.
Jinak řečeno: Většina důležitých mostů je poválečných a má je ve správě ŘSD.
Na druhou stranu si nevybavuji, že by Zlínský kraj postavil za dobu své novodobé existence jeden jediný obchvat, významnou přeložku, na silnicích II., III. třídy, které mu patří…
Napřímení silnice II. třídy mezi Březolupami a Šarovy, napřímení silnice mezi Bílovicemi a Březolupami, příští rok začne oprava a napřímení silnice mezi UH a Bílovicemi. Spíš došlo k zásadním opravám, výměně povrchu (často nahrazení dlažby asfaltem).
Obchvat Holešova, napřímění z Bystřice p. H. na sever, …
Taková cesta z Hluku do Ostroha je lahoda 🙂
To protože ZL kraj je léta nejen dopravní skanzen 🤣
Trefnější název článku: ***“Nesrovnatelně ošklivější konstrukce nahradila starý most…***
taky mě to napadlo… Kromě toho most vypadá, že je dimenzovaný na tankovou brigádu…
Naložená Tatra se dřevem je váhově tomu tanku docela blízko, LT34 možná i překoná. Ani jedno z toho v roce 1925 nebylo. Tehdy se tam dřevo tahalo koňma.
Navíc byl úzký na 1 vozidlo, dnes se tam vejdou ty Tatry dve vedle sebe nebo Tatra a autobus. Dávejte přednost protijedoucímu, kterého máte shovaného za horizontem.‘
No prostě se měl asi nechat dojít do stavu Výtoňského mostu, kdy touhy estéttů jsou nadřazeny přízemním touhám vesničanů zajistit si živobytí. No to by jeden estét nepřežil.
PS: většina „estétů“ akorát nenávidí nové věci. Vizte Langrův trám vedle v diskuzi. Netuše, že je to koncept 150 let starý, nadával tam kdosi na dnešní módu.
PS2: Někdo může namítnout, že nemají vozit dřevo z lesa do firmy takto https://mapy.cz/s/fevunebuh, ale vlakem, aby se nevozilo zbytečně daleko.
Máte pocit že například tento most tahač se dřevem neunese https://mapy.cz/s/rajudepota ?
Rozdíl v objemu železobetonu praští do oka, a to jsem nevybral ideální příklad.
Most působí dojmem, že těch tahačů pojme naráz třicet.
A mimochodem, nový Výtoňský most, a nejen ten, se mi líbí.
Dimenze mostu zkrátka působí nepřiměřeně účelu.
Ale třeba ta skládačka byla levnější, než jiné technologie. To, že se třeba vyhodily prachy do luftu, mě nepřísluší hodnotit.
Ten most je postavený ze (současných) standardních prvků „z katalogu“. Máte pocit, že kdyby tam tesaři postavili obloukové bednění, ručně ho na stavbě vyarmovali a napěchovali betonem, tak by to vyšlo levněji?
PS: Původní konstrukce je pěknější i přes špatnou barvu zábradlí.
Žádný pocit nemám, jen ten, že most působí předimenzovaně.
Mě tedy přijde mnohem hnusnější ten starý most, a to i z praktického hlediska (šířka např.).
MNĚ samozřejmě 🤦♂️
Znám podobný. Není přes něj vidět, jestli někomu dáváte přednost, couvá se tam často a musí se couvat do křižovatky.
Už vidím místní autobijce, jak se nadšením třesou vystavit likvidační pokutu za nesplnění nesplnitelné povinnosti a hýkají o zbytečnosti opravných prostředků – správním řízení, soudu.
Podle fotky soudím, že nového vzhledu se dočkala i zastávka Valašské Příkazy. Nové nástupiště, nový (?) přístřešek. Ten původní měl dřevěný límec.
to už bylo před cca 2 rokama
……Nový most se postavil na jiném místě, než stál most původní, a navazující silnice byla napřímena…..
Dobrý příklad i pro železnici, kde se zpravidla důsledně kopíruje historické trasování.
Aleprt, silnice se vrátila tam, kde byla před stavbou železnice.
Tak a teď si vemte jízdní řád a podívejte se i do mapy. Ano, šlo by to krajem fotbalového hřiště, bylo by to na mostě a před mostem by všecky vlaky zastavovaly. Další zastávka je ani ne 2 km daleko. Takže se ušetří řádově sekundy, jelikož se vlak v oblouku rozjíždí/brzdí, nezpomaluje ho to.
Většího zrychlení se dosáhne přímým vlakem na Vsetím, aby se v Lidči nemuselo přestupovat, což je -5 minut. To se již k nelibosti šotoušské obce stalo: Na hranici trakce závislé/nezávislé se přestupovalo vždycky.
Tráva nebo něco jiného?
Už přestaň s drogami
Pokud je v okolí bezcený pozemek ve vlastnictví státu, není problém -viz trať u Krasíkova čj u Zdic. ji
Pokud je Havránková tak zo nejde.
Je to horší, sídlí tam firma Janošík okna-dveře. S takovým nápadem: Na uvítání
slivovicusukovicu?Kdo to je Janošík? Vím jen o Jánošíkovi.
Havránková nic neblokovala. Nechtěla peníze. Chtěla jen pole za pole.
Blokovali to neschopní státní úředníci.
Rakouský Asfinag nebo ÖBB Infra dokáže nabídnout nejen peníze ale i pole, výstavbu nového domu, prvků občanské vybavenosti nebo dokonce zemědělský starší statek za nový statek a ještě zajistí všechny možné dotace. DB Netz při výstavbě VRT postavila již přes 1.000 domů a několik set bytů.
Evropská a k tomu i národní legislativy tuto možnost umožňují.
Ne, všichni nechtějí jen peníze.
ono ovšem chtěla směnu v poměru hodnoty a ne rozlohy, nebo to její pole se proměnilo na stavební pozemek
Havránková chtěla, aby se pole ocenilo jako stavební pozemek, tedy nikoliv podle toho, co tam je, ale co tam jednou bude. Za jeden hektar chtěla deset. V éře masové výstavby železnic ve 2. polovině 19. století si sedláci pochvalovali, jak na stavbě železnice vydělali, když za 1 zabraný ha dostali 1,2 ha o kus vedle.
Paní Havránková chtěla pole za zabrané pole, na kterém může hospodařit. Tyhle lži jsou zhruba na úrovni lhaní Miloše Zemana o této dámě.
možná by ale stálo za to, zamyslet se, co to znamená… původní most byl takto situovaný, aby byl c nejkratší. cca 25 metrů. nový most má 75 metrů…
takže ano, jet autem je tam teď paráda… ale kuli jedné vísce…