V Havířově začala modernizace železniční stanice za 3,4 miliardy
Pro přístup na nástupiště i během rekonstrukce vybudují stavbaři provizorní lávku. Cestující ji budou používat od poloviny příštího roku.
Správa železnic (SŽ) dnes slavnostně zahájila celkovou přestavbu havířovské stanice a přilehlé trati. Práce potrvají tři roky a vyjdou na 3,4 miliardy korun. Předpoklad při vypisování tendru v březnu činil 2,83 miliardy.
Náplní stavby je celková obnova kolejiště, rekonstrukce obou ostrovních nástupišť a také podchodu. Ten bude doplněn o výtahy a prodloužen na druhou stranu kolejiště do městské části Šumbark. Havířov je podle SŽ poslední větší stanicí v Moravskoslezském kraji, kde dosud není možný bezbariérový přístup k vlakům.
„Modernizace havířovské stanice je pro nás klíčová. Výrazně totiž zajistí dostupnost vlaků široké veřejnosti, protože vedle zlepšení technických parametrů infrastruktury přinese především plnou bezbariérovost. Navíc prodloužíme podchod až do místní části Šumbark, čímž spojíme části města pohodlnou a bezpečnou cestou,“ uvedl generální ředitel SŽ Jiří Svoboda.
Rekonstrukcí projde rovněž čtyřkilometrový traťový úsek ve směru k zastávce Havířov střed, která začala sloužit cestujícím v říjnu 2017. Po dokončení prací bude zařazena do obvodu přilehlé stanice, což podle Správy železnic umožní ukončit vybrané vlaky od Ostravy blíže centru Havířova. Kompletní obnovou projde trakční vedení, které umožní budoucí přepnutí napájení ze stejnosměrného na střídavé napětí.
Pro přístup na nástupiště i během rekonstrukce vybudují stavbaři provizorní lávku. Cestující ji budou používat od poloviny příštího roku. S dopravními omezeními pak bude třeba počítat při výstavbě nového železničního mostu přes Ostravskou ulici.
Zhotovitelem stavby je sdružení firem Subterra, OHLA ŽS, Elektrizace železnic Praha a AŽD.
Na havířovském nádraží proběhla v minulých letech i velká rekonstrukce výpravní budovy, která vyrostla v 60. letech minulého století. Celkové investiční náklady činily 157 milionů korun.