V Havířově začala modernizace železniční stanice za 3,4 miliardy
Ve stanici Havířov začíná velká modernizace (říjen 2023). Pramen: Správa železnic
Pro přístup na nástupiště i během rekonstrukce vybudují stavbaři provizorní lávku. Cestující ji budou používat od poloviny příštího roku.
Tak v kontextu nakladu na přestavbu tehle stanice jsou naklady na terminal Smichov celkem směšné
Směšné? Vždyť bude stát 4x tolik, a přitom má Havířov o 50% více kolejí, něž kolik naprojektovali na Smíchově.
Jasně, ty projekty jsou vzhledem ke stavbě dopravního terminálu neporovnatelné. Právě proto něco vyvozovat z ceny je směšné,
Jinak to, ze tam pridavaji novy podchod skrz na skrz, je fajn. To by pomohlo na nekolika desitkach zekeznicnich stanic v CR. Ale logicky by jednotkove naklady n kazdou stanici musely byt nizsi. A nerozumim, ze to pripravuji na stridavy proud, ale rovnou ho tam nezavedou. Tim vytvareji nutnost mit druhou/treti/… zakazku na neco jineho v budoucnu. GR by mel misto komentovani pro noviny lepe vest podrizene k dotahovani nedokoncene agendy.
Jo, nejlepší je si tam udělat Púchov, aby nemohla projet většina vlaků.
Jako že z jedné strany stejnosměr, z druhé strany stejnosměr a mezi tím uděláme malý střídavý ostrůvek? Takže tam neprojedete třeba s elephanty, které tam aktuálně jezdí? 🙂
Jediný, komu by to nemuselo „víceméně“ vadit by byl asi Regiojet, jelikož už nestojí jen na 162.
Ha-ha, jak byste si to asi představoval s tím přepnutím na střídavinu hned?? To jako vytvoří stř. ostrov uprostřed stejnosměrlandu?? Polovina HV tama v tu chvíli nebude schopna projet, protože jsme ve své moudrosti mnoho let odmítali dvousystémová vozidla protože by byla moc drahá… takže se holt dneska nemůže přepnout hned, musí se ještě čekat, a pak přepnout větší kusy „naráz“. Takže to co jsme pošetřili na jednosystémových vozidlech, to zase zpátky vydáme (a nejspíš víc) na těchhle dvojitých zakázkách. Ta „příprava“ znamená to že se tam dají například takové stožáry, vedení a izolátory, které už potom budou moct zůstat… Číst vice »
Ideálně i zabezepčovačku, která snese přepnutí, aby se na ni pak nemuselo šahat víc než jen ověřením funkce.
Jinými slovy ušetříme, abychom vydali v budoucnu víc. To je známá, dlouholetá mantra a mnozí po ní volají i dnes.
Je zajímavé, že na dopravním serveru někdo nechápe, že přepínání na střídavinu musí probíhat po delších úsecích, být koordinováno s pořizováním vozidel, a nejde jej kouskovat ad hoc.
Přepínat na střídavinu by dávalo smysl jen za stavu, že je hotové Ostrava-FM-Frýdlant a je to střídavé. Na tohle by pak stačila jedna napájecí stanice u Vratimova pro střídavinu. Ta není.
Uz zase rekonstrukce nadrazi za obskurni cenu?
Cena bude zřejmě zahrnovat plně automatické samočistící WC s umělou inteligencí, jinak si ji nelze vysvětlit…
Regiojet už se jezdí obracet do Albrechtic.
Souhlasím s predřecniken, ty častky
Souhlasím s predřecniken, ty častky za rekonstrukci jsou ohromné. Kdyby se tak dávala i část peněz do nějakých novostaveb typu Sudovo za cca 4,4 mld Kč 20 km. Ale pořád je dobře že cca posledních 6 let jde do železnice dost peněz, dříve se nedela pořádně ani údržba.
Jenže Sudovo by dnes nestálo 4,4 ale 8-10
Tak ještě jinak oni ani nestály 4,4 ale 7,15.
https://sudomerice-votice.cz/
https://www.mesto-votice.cz/zeleznici-z-votic-do-sudomeric-zmodernizuje-firma-ohl-zs/d-45647/p1=16120 soutěž byla 4,4 mld Kč něco stalo navíc zvýšení na 200 což je třeba 5 mld a za co se utratil ten zbytek?
Spíše se jedná o nerelevatni zdroj. Tady je taky 7mld.
https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-modernizace-trati-ze-sudomeric-do-votic-za-sedm-miliard-ma-zkratit-jizdu-vlakem-na-jih-40064048
Hmmmm A jaká byla teda cena stavby v soutěži? Ne nějaký článek co tam započítá do ceny cokoliv https://www.koridory.cz/sudomerice-votice-smlouva-podepsana-zahajeni-stavby/ zajímá mě cena stavby, abychom porovnavali to stejné. Tady už druhém zdroji se píše o 4,4 mld. Vím že i jinde se píše o 7, tak co tam je započítáno v těch 7 mld, když stavba se vysoutezila za 4,4 mld. Kč.
Smluvní cena díla ve znění dodatku 48 je 5 264 476 381,24 Kč bez DPH. Smluvní cena díla 200 km/h ve znění dodatku 5 je 529 340 852,23 Kč bez DPH.
Jsem stavar, ale jiny obor. Muzete mi prosim kolegove z oboru vysvetlit co na tehle rekonstrukci stoji 3,4 miliardy korun. Kdyz v tom neni ani jiz rekonsruovana stanice a terminal? Dekuji prevelice!!
Nejsem stavař, ale jednoduše, miliarda tobě, miliarda mi, a za 1,4 to udělají Ukrajinci nebo Poláci.
Smutné. ☹️
„Miliarda mi“ – a to vážně musíte si vzít tolik?
No teda na fotce vidím stanici, ve které rekonstrukce právě začala. Že by to kolejiště bylo po rekonstrukci, to bych neřekl.
Staniční budova byla za 157 mil. Kč, teď je na řadě mnohem rozsáhlejší část.
Plus se píše o trati ke stanici Havířov Střed, což je cca 4 km traťové koleje (2 km dvoujkolejky) a nevím jak ten most přes Orlovskou – podle mapy.cz vypadá, že zažil ostřelování za druhé světové.
https://mapy.cz/s/retatavuma
Nárůst ceny z 2,84 na 3,4 se mi taky nelíbí v kontextu toho, že jinde se s rezervou vejdou do předpokladu.
Staniční budova je sice opravená, ale pro cestující neslouží. https://cc.cz/hala-kde-si-to-chce-pinknout-kazdy-havirovske-nadrazi-se-promenilo-v-unikatni-vnitrni-sportoviste/
Pro cestující je jen nevelký prostor ve vedlejší budově.
https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/havirov-nadrazi-hala-rekonstrukce-szdc.A200702_557156_ostrava-zpravy_pjen
Ale samozřejmě stačí.
Zde je soupis nákladů z projektu pro jednotlivé kategorie: Železniční svršek 536 943 573 Železniční spodek 323 644 794 Nástupiště 26 807 060 Mosty, propustky, zdi 432 513 696 Ostatní inženýrské objekty 3 372 892 Potrubní vedení 31 993 971 Pozemní komunikace 3 575 306 Kabelovody, kolektory 90 039 681 Pozemní stavební objekty 159 004 572 Trakční vedení 308 552 771 Ohřev výměn (elektrický – EOV, plynový – POV) 12 704 995 Elektrické předtápěcí zařízení (EPZ) 3 597 308 Rozvodny vn, nn, osvětlení a dálkové ovládání odpojovačů 97 997 529 Ukolejnění kovových konstrukcí 18 110 318 Vnější uzemnění 8 189… Číst vice »
Díky, takže v tom je opravdu je nový most přes Orlovskou.
Mě bylo odpovězeno že přes Orlovskou ne. Jen Mosty přes Lučinu a Ostravskou. U Orlovské jen nějaká příprava. Most že prý bude stavět či přestavovat ŘSD jako součást stavby obchvatu. Taky jsem zvědav zda se něco nezměnilo.
Jinak mě by zajímalo kolik km kolejí se bude modernizovat. Myslím i s nákladní skupinou.
Že by? Kažkopádně ideální by bylo udělat to při jedné výluce. Na D35 u Svitav se SŽ a ŘSD zkoordinovat stabny povedlo, tak držme palce.
Na Orlovské se udělá jen drobná úprava (římsy, izolace). Obchvat ještě není jistý, takže delší most případně až výhledově.
Ale mostů tam není málo a některé jsou dost velké (Nádražní (pouze sanace) 124 mil., Ostravská 96 mil., Lučina 43 mil., podchod 57 mil.)
Ty ceny za jednotlivé položky jsou opravdu šílené. Za to je několik desítek kilometrů dálnice.
Takhle se konkurenceschopná doprava opravdu budovat nedá…
U slova několik člověk obvykle čeká víc než jednu, na kterou to vychází.
Tedy čistě železniční spodek + svršek stojí cca 8k / m2. Pro srovnání, rekonstrukce D1, kde se také dělal „spodek+svršek“ vyšel cca na polovinu a to včetně mostů, propustků, zdí, potrubí, kabelů, atd.
Jen na tomto rozpadu je vidět, jak je železniční stavitelství předražené.
Evidentně stavař nejste, pozemní objekty zpravidla dělají tak 2% stavby.
Mate zvlastni terminologii, pozemni objekt je i zeleznicni svrsek, a proto vam to nevychazi…
Jedná se o terminologii, nicméně ne zvláštní, ale úplně běžnou dle vyhlášky. (pokud byste za pozemní objekty považoval všechny stavby, co jsou na zemi (nebo dokonce na Zemi), moc byste toho nerozčlenil. Nebo jaký název pro budovy by podle vás byl výstižnější? Inženýrské objekty Kolejový svršek a spodek, nástupiště, přejezdy, mosty, propustky a zdi, ostatní inženýrské objekty (inženýrské sítě a hydrotechnické objekty), potrubní vedení (voda, plyn, kanalizace), tunely, pozemní komunikace, kabelovody, kolektory, protihlukové objekty. Pozemní stavební objekty a technické vybavení pozemních stavebních objektů Pozemní objekty budov (provozní, technologické, skladové), zastřešení nástupišť, přístřešky na nástupištích, individuální protihluková opatření, orientační systém, demolice,… Číst vice »
Paráda – další větší město bude mít nádraží v parametrech 21. století..! Tak ještě Hradec Králové, Mladá Boleslav, Slaný, Louny, Karlovy vary-Dolní, Velvary, Zlín a Žatec….
Otázka do pléna – Ví někdo proč by se podkrušnohorská magistrála – jak kolejiště tak nádraží Most, Chomutov, Jirkova a mnohá další měla začít rekonstruovat až od roku 2028/29???
Pořadí důležitosti.
Napsal bych k tomu více, ale stejně bych nebyl pochopen.
Navíc by mně cenzor stejně sundal za rasismus. Tak asi tak.
Velvary? To je zrovna město kde bude stačit mít opravenou nádražní budovu a nové nástupiště, stačí. Každopádně souhlasím. Každopádně vám tam chybí ještě Rakovník, Liberec, Kralupy atd. No ve směs většina okresních měst. Tam je to ostuda jak prase. A ano, ta trať z Ústí na Cheb, je to skanzen jako prase. Nechápu proč se to modernizuje až teď, kord když tam žije extrémní množství lidí. Navíc většina dolů nefunguje a tak většina lidí třeba z Mostu (což je jedno velké sídliště) musí dojíždět za prací.
No skanzen. Podívejte se na tratě : Hradec-Liberec, Liberec-Děčín, Praha-Liberec, Praha-Chomutov,… tam už je trať v takovým stavu, že už skoro nemá cenu jezdit a přitom jsou to spojnice krajských měst.
Brno-Ostrava na půl cesty jedna kolej. Brno-Olmouc celou cestu jedna kolej. Ten infrastrukturní dluh je obrovský. Brno-Zlín škoda slov.
Právě proto se ptám…. Spádovost to má víc jak milion obyvatel… Hlavně , že se staví naprosto zbytečná dálnice D55, kde cestou po ní nepotkáš ani kolo, -doslova jak po vymření po nějaký epidemii…. A třeba na opravu a zdvojkolejnění a elektrifikaci trati do Zlína peníze nejsou – to je opravdu logika houpacího koně… (stejná oblast, navíc krajské město…) A opravdu kriticky důležitá spojení dálnicí i železnicí Praha – Karlovy vary, Praha/Slaný – Chomutov, Praha – České Budějovice, Praha – Liberec, Praha – Strakonice, Ostrava – Oprava, Pardubice/HK – Olomouc, Zlín-Slovensko, Ostrava – Žilina, Liberec – HK .. -N arozšíření… Číst vice »
To měla být nějaká vysoká forma ironie, na D55 „ani kolo“? Má to pak cenu číst zbytek vašeho textu když začíná takovou botou??
SYNku, tak to jsem asi měl pokaždé, co jsem tam tudy projíždě patrně zatmění… Kolem 14h a kolem 17h a 18h v čase největší dopravní špičky – ANI KOLO!!! ale i při průjezdu Přerovem kolem těch 17h a 18h – 2 auta v celym městečku… a to jsem schválně projížděl i to přerovský sídlišťátko… Opakovaně jak kdyby tam byla nějaká epidemie a všichni poch..(vymřeli)
Dostupnost zůstane stejná, jen od Lidlu pěšky o asi 300m kratší. Že by tím z tohoto důvodu začali jezdit lidi víc vlakem asi nikdo nečeká. Většina lidí tam dojíždí MHD a tak to i zůstane.
4 km je asi myšleno celá stanice s ostravským záhlavím (most přes Lučinu) po zastávku střed. Protože od nástupišť do středu je to kolem 2km.
Trasa z 2. nástupiště do prvního paneláku je teď 640m a bude to po prodloužení podchodu 190m, to je rozdíl 450m a to rozhodně není zanedbatelné pro pěší. Ano teď jezdí lidé MHD, ale spousta jich po tom prodloužení už bude moct jít přímo pěšky.
Z toho paneláku? Doteď jezdili jednu zastávku busem? On to ale není panelák https://mapy.cz/zakladni?pano=1&pid=100571213&newest=1&yaw=5.766&fov=1.326&pitch=-0.150&x=18.4114363&y=49.7925979&z=18 a obyvatelé moc nikam vlakem nejezdí. Spíš chodí někam na Junáckou.
Není jediný, je jich tam víc. Kousek na sever tam vidím SOU a SOŠku. Tak na takové školy se jezdí i tím vlakem a obíhat nádraží naokolo, protože §1 vždycky se to tak dělalo, to je na palici.
To ovšem nic nemění na tom, že lidí nepřibude z důvodu podchodu. Do školy budou jezdit ti, co už tam stejně jezdí.
Ano, baráků je tam víc, s prázdnými byty a z těch obsazených jezdí busem na Junáckou. Většinou načerno.
Ah ano, nebudeme prodlužovat podchod, protože jeho uživatelé by neměli správnou barvu pleti? Primitivní rasismus, stydím se za vás.
Ještě tohle dodělat a už to tam bude vypadat jako v 21. století.