Nová průmyslová zóna na Rychnovsku už získává obrysy. Přibudou silnice i železnice
Nově bude silnice v zóně podcházet železniční trať v osm metrů hlubokém zářezu.
Příprava nové průmyslové zóny u Solnice v sousedství kvasinského závodu Škody Auto vstoupila do další fáze. Rozsáhlé pozemky jižně od současných průmyslových areálů se nyní napojí na infrastrukturu, celkem projekt počítá s vybudováním 80 dopravních a technických staveb.
Projekt má na starosti Královéhradecký kraj, odhadovaná cena stavebních prací včetně přeložek je 670 milionů korun bez DPH. Většinu nákladů zafinancuje stát, ministerstvo průmyslu a obchodu poskytne dotaci 410 milionů korun. Hotovo by mělo být do konce roku 2025, v tendru zvítězilo sdružení firem M-Silnice, Eurovia CS a Chládek a Tintěra Pardubice.
Pro napojení zóny je klíčové zlepšení dopravy na frekventované silnici I/14 mezi Solnicí a Rychnovem nad Kněžnou. Už loni na podzim se v rámci přístupu k areálu zprovoznila nová okružní křižovatka na silnici I/14. Investice vyšla na 31 milionů korun.
„Přímé napojení průmyslové zóny odlehčí silnicím v okolí a s úpravami se počítá také v rámci železniční dopravy, kdy dojde k modernizaci trati, na kterou v budoucnu naváže investice Správy železnic do rozšíření její kapacity,“ uvedl hejtman Martin Červíček.
Proměna silnic okolo závodu Škody Auto v Kvasinách pokračuje. Přibyla velká okružní křižovatka
V samotné zóně se vybuduje trojice hlavních přístupových komunikací III. třídy, jejich celková délka bude 3,5 kilometru. Podcházet je bude železniční trať ve zhruba osm metrů hlubokém zářezu. Na trati se nově vybuduje dvojkolejný most, počítá se s provizorní i definitivní přeložkou současné trati.
Hlavní ulice zóny propojí křižovatka v blízkosti úrovňového železničního přejezdu. Další okružní křižovatka vznikne u budoucí železniční stanice Lipovka. Stavbaři také vybudují stezky pro chodce a cyklisty a upraví současné polní cesty.
Kromě komunikací se musí zóna napojit i na energetické sítě. Vybudují se vodovody, vodojem, splašková kanalizace, čerpací stanice a odvodnění. V rámci protipovodňové ochrany bude sloužit nový suchý poldr o objemu 10,5 tisíce metrů krychlových. Počítá se s tím, že pětinu 32hektarové rozlohy zóny bude tvořit zeleň.
Investice za šest miliard
Na projektu se podílí i Škoda Auto, která ohledně rozšíření stávající průmyslové zóny podepsala se státem i krajem memorandum. V zóně by totiž měly v budoucnu vyrůst například skladovací haly externích dodavatelů automobilky.
Podporu budování veřejné infrastruktury v zóně Kvasiny – Solnice, kde pracuje asi 12 500 lidí, vláda schválila v roce 2015 a v roce 2017 ji zdvojnásobila. Celková státní podpora by tak měla přesáhnout šest miliard korun.
Největší část dotace za asi 3,5 miliardy korun půjde do dopravních staveb, především obchvatů. Další peníze mají posloužit na stavbu zóny a nájemních bytů, posílení kapacit policie, na školství či na projekty obcí Kvasiny a Solnice.
V rámci investic spojených s automobilkou již motoristé užívají první část obchvatu Opočna, obchvat Domašína, komunikaci Spy – Krčín nebo rekonstruovaný podjezd pod železniční tratí v Krčíně. Ředitelství silnic a dálnic už postavilo tříkilometrový obchvat Doudleb nad Orlicí a připravuje stavby obchvatů Častolovic a Rychnova nad Kněžnou.