S vlaky v Plzeňském kraji chtějí jezdit jen ČD a RegioJet. Soutěži hrozí konec
Soutěž na provoz regionálních vlaků na lince P2 mezi Klatovy a Berounem přilákala nečekaně málo zájemců. Do včerejší uzávěrky podaly
Soutěž na provoz regionálních vlaků na lince P2 mezi Klatovy a Berounem přilákala nečekaně málo zájemců. Do včerejší uzávěrky podaly na Plzeňský kraj nabídky jen dvě firmy: České dráhy a RegioJet.
Deník Zdopravy.cz jména soutěžících zjistil dotazy mezi dopravci. Na kraji panuje kvůli výsledku značné rozčarování. Důvody jsou dva: kraj čekal více dopravců i nižší cenu. Ta v případě RegioJetu přesáhla dvousetkorunovou hranici za kilometr, v případě Českých drah dokonce třísetkorunovou. To je výrazně více, než kraj platí dosud.
„Dnes proběhlo otevírání obálek, čeká nás hodnocení hodnotící komisí a poté ještě e-aukce. V souladu se stanoviskem Centrálního nákupu Plzeňského kraje nelze v tuto dobu sdělit podrobnosti k počtu přihlášených ani k nabízené ceně,“ řekla mluvčí Plzeňského kraje Alena Marešová.
Soutěž má očekávanou hodnotu čtyři miliardy korun, dopravci mají jezdit zhruba jeden milion kilometrů ročně, kraj si ale v soutěži vyhradil možnost navýšení i snížení objednávky. Na tvorbě zadávací dokumentace se podílela advokátní kancelář MT Legal a společnost Mott MacDonald.
Mluvčí Českých drah Radek Joklík i mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj potvrdili, že jejich firmy nabídku do soutěže podaly. Podle informací Zdopravy.cz ale vykazuje nabídka RegioJetu značné chyby a bude nejspíš vyřazena. Plzeňskému kraji pak zbude na výběr jen nabídka od Českých drah, která ale bude výrazně vyšší, než kolik kraj státní firmě platí dosud. I proto se na kraji mluví o zrušení soutěže. Jde o podobný scénář, který nastal v Jihočeském kraji, kde nakonec podaly nabídku jen České dráhy.
Malý zájem dopravců může mít více důvodů. Nestíhají zpracovat nabídky pro jiné regiony či ministerstvo dopravy nebo mají samy vlastní problémy. Někteří se netají ani kritikou samotné soutěže, jak je postavena.
Například kraj v návrhu smlouvy uvádí, že chce, aby se snažili dopravci získat na nákup vlaků dotaci, o kterou by se ponížila platba kraje. Ve smlouvě ale současně uvádí, že pokud ji dopravce nezíská, hrozí mu až 100 milionů pokuta. Jenže podmínkou přidělení dotace je, že dopravce musí nové vlaky vysoutěžit a cenu dosud nezná. „Rizika ze smluvních podmínek převyšovala předpokládanou cenu zakázky,“ říká například šéf Arrivy Daniel Adamka, proč se nakonec firma nepřihlásila.
Plzeňský kraj je jedním z prvních objednatelů, který pro provoz regionálních vlaků vypsal veřejnou soutěž. Předběhli ho jen Jihočeši a Jihomoravané, většina dalších krajů chce zadávat službu přímo.
Vítěz soutěže má získat zakázku na provoz linky P2 z Klatov do Berouna s novými nízkopodlažními a klimatizovanými elektrickými jednotkami, které nahradí stávají soupravy sestavené většinou z lokomotivy a desítky let starých vagónů. Smlouva má být postavena tak, že dopravce bude garantovat výši nákladů, tržby z prodeje jízdenek budou příjmem kraje. Ve vlacích bude platit krajský tarif. To bude znamenat, že v případě výhry jiného dopravce než Českých drah, nebudou v těchto vlacích platit režijní jízdenky. Když kraj vypisoval soutěž, očekával, že naopak ušetří i díky tomu, že poroste počet cestujících.