A220 pro ČSA mají zpoždění, první dorazí až příští rok
ČSA slaví dnes sté výročí od založení s dvěma pronajatými letadly ve flotile.
Veškeré plány Českých aerolinií (ČSA) do budoucnosti se odvíjejí od dodávek nových letadel. V současné době má firma objednané čtyři letouny Airbus A220-300, přičemž dva z nich bude mít k dispozici koncem příštího roku a další dva v první polovině roku 2025. Na dotaz ČTK to dnes uvedla mluvčí firmy Vladimíra Dufková.
V březnu roku 2021 se České aerolinie, které dnes oslaví 100 let od svého vzniku, ocitly kvůli vysokým dluhům v úpadku. Následně však soud povolil jejich reorganizaci, která skončila loni v létě. Nyní dopravce provozuje dvě pravidelné linky.
„Všechny plány ČSA se dnes odvíjejí od dodávek nových letadel. Výrobci letounů se bohužel potýkají s velkými problémy a dodávky nových letadel se neustále zpožďují. ČSA mají do flotily zařadit čtyři nová letadla Airbus A220-300, přičemž zpoždění dodávek se dotklo i naší společnosti. Podle aktuálních informací by dva nové stroje A220 měly být dodány koncem roku 2024 a další dvě letadla tohoto typu v prvním polovině 2025,“ uvedla Dufková. Podle původních plánů měla být letadla dodána letos.
Podle Dufkové strategie společnosti před pandemií covid-19 počítala s rozvojem destinací a sítě linek, a to včetně dálkových. „Místo toho zisková společnost začala bojovat o své přežití. ČSA byly nuceny přistoupit k realizaci bolestných, ale nevyhnutelných úsporných opatření k zajištění dlouhodobé stability,“ dodala.
Stoleté výročí ČSA připomíná unikátní kniha vytvořená bývalými zaměstnanci
Seznam destinací, kam ČSA dříve létaly, dopravce kvůli finančním problémům v minulých letech dlouhodobě zmenšoval. Dosud letadla dopravce pravidelně létají do Paříže, přičemž na konci června firma obnovila i lety do Madridu.
Dvě letadla ve flotile
ČSA zasáhly dopady epidemie koronaviru, dopravce musel zrušit velké množství spojů. V březnu 2021 se společnost ocitla kvůli vysokým dluhům v úpadku, následně soud firmě povolil reorganizaci. Ta skončila loni v létě. Insolvenční soud tehdy vzal na vědomí splnění podstatných částí reorganizačního plánu podniku. Šlo především o uhrazení největší části dluhů za více než 58 milionů korun, emisi nových akcií a převzetí firmy novými akcionáři, o změny základního kapitálu nebo načerpání vypořádacího a provozního úvěru od nového investora. Tím se stala loni v lednu založená Prague City Air majitelů Smartwings Group Jiřího Šimáně a Romana Vika.
Dopravce má aktuálně ve flotile dva pronajaté Airbusy A320: OK-HEU a OK-I00. Oba stroje jsou v posledních měsících častěji pronajaté v Izraeli než na linkách ČSA, OK-IOO byl v září přesunut zpět do Prahy.
Podle generálního ředitele Letiště Praha Jiřího Pose byl vrcholem spolupráce letiště a ČSA rok 2008, kdy měly ČSA téměř poloviční podíl na 12,6 milionu odbavených cestujících v Praze.
„Logicky rok 1989 přinesl i nárůst konkurence a liberalizaci trhu. Ta nejtvrdší lekce ale přišla v posledních letech. Nejprve to byla pandemie covid-19 a následně, pro ČSA zásadní vliv, přerušení provozu do Ruska a na Ukrajinu, kde si ČSA stále drželo významné tržní pozice,“ uvedl Pos. Před pandemií obstaraly ČSA ročně zhruba 1,5 milionu cestujících na pražském letišti, letos to bude podle odhadů 150 000 lidí.
K výročí dopravce přichystalo Letiště Praha společně s ČSA výstavu 100 let z historie české aviatiky, která bude k vidění od pátku do konce roku na pražském letišti mezi terminály ve spojovací hale.
ČTK + Zdopravy.cz