A220 pro ČSA mají zpoždění, první dorazí až příští rok
A220-300 v barvách Českých aerolinií. Foto: Airbus
ČSA slaví dnes sté výročí od založení s dvěma pronajatými letadly ve flotile.
ČSA slaví dnes sté výročí od založení s dvěma pronajatými letadly ve flotile.
Podle Dufkové strategie společnosti před pandemií covid-19 počítala s rozvojem destinací a sítě linek, a to včetně dálkových.
Nevěřím ji absolutně nic
Poděkujme panu Tvrdíkovi, který ČSA, které přežily všechny ekonomické a dopravní krize, včetně té po pádu dvojčat v září 2001, svým „manažerským umem“ elegantně a definitivně pohřbil.
Nemáte ani páru s čím přišel do ČSA p. Tvrdík a co měl udělat, kam dovést společnost a komu ji jako ohledanou kost „hodit“.
Tak nám to povězte, abychom to věděli 8 my nezainteresovaní…
Já ale nechápu proč ty letadla pronajímají do Izraele, však proč nelétají v Praze linky? Se dvěma letadly jde určitě obsolouzit alespoň 8 linek, tohle opravdu nechápu
to je jednoduche – kdyby to litali tady, tak letaji na sve riziko. musi ty linky zpromovat, naplnit a vydelat za nich.
pronajem letadel a chartery jsou pro ne vec prakticky bez rizika – riziko nese zakaznik.
Ale tak proč se jmenuji české aerolinie, když nelétají v ČR? A je pravda ze nové a220 budou létat zase někde jinde na pronajmu a bez livery ČSA? Docela me to zamrzelo kdyby neměli s Českem kromě názvu nic společného, tak to už nemusí v tom případě vůbec existovat
Jak napsal diskutující Tomas, pro dvojici Šimáně a Vik je všechno riziko. Na co natírat do livery, riziko, na co nalepovat nálepky, riziko, bílá barva je nutnost, ale kdyby bylo možné, tak ti dva budou lítat zcela bez nátěru v zelenem základu, protože peníze.
Pan car Vik, arogantni to muz v hadich botach
Boty z hadí kůže, wow. To je dost trendy, teď.
Tak pokial viem ani jedno lietadlo TVS a CSA nie je biele
Já ale nechápu, proč ty letadla pronajímají do Izraele, však proč nezůstanou v ČR a nelétají z Prahy, než kdesi na konci světa, i se dvěma letadly se da létat alespoň 8 pravidelných linek a místo toho značka spíše už není
Lítají tam kde vydělají nejvíc, docela logické ne?
Tak ještě jednou pane Tomas. Vše vyjádření k tomuto mému příspevku, cituji:
„Tak ČSA je tady jenom a jenom díky Korean Air, kde dvojici Šimáně a Vik do dnešní doby nemůžou přijít na jméno (persona non grata) a rovněž daňovým poplatníkům ČR.“
Je zcela mimo.
A vaše vyjádření, cituji Vás: „Byly to právě Korean, kdo využil situace a podojil ČSA.“
Tak to je historický blábol, který se mohl splodit asi jenom a jenom ve vaši hlavě.
Mozna udelate lip, kdybyste nam tu teda vysvetlite, jak se Korean za tech asi pet let ve strukturach CSA podilel na jeji zachrane a rozvoji.
Pokud byly tim zachrancem, cekal bych, ze jejich pritomnost ci vliv nekde zaregistruji – a ackoliv jsem jen mezi lety 2015 a 2018 s csa letel 96x, tak jsem teda nic nezaznamenal. Zadny rozvoj, zadne zlepsovani sluzeb… nic.
Tak mozna budete te dobroty, a prozradite nam, co tak uzasneho zaridili…
Nikdy jsme nezaznamenal finanční transfery z ČSA do Korean Air, ale z ČSA do Smartwings ano.
vy mi asi nerozumite – tak ja tu otazku tedy zopakuju. kdyz na te zachrane CSA Koreanem tak trvate. Prosim, aspon jeden dva konkretni ciny, co Korean za pet let sveho angazma v CSA udelal.
A ze si SW vytahl nejakou hotovost – a? Pokud to bylo legalni – proc by majitel se svym majetkem nemohl nakladat jak uzna za vhodne? Existenci CSA to zjevne neohrozilo.
Ne ty tomu nerozumis Tome
A pronájem té A330 byl zadarmo? Leasing letadla jsou sakra částky.
Jo aha, vy myslíte ten marný pokus pana Vika pokračovat v operování A330 letadlem Korean Air, ale bez toho aby Korean Air platil pronájem letadla. Ho hned poslali, víte kam.
Apropos, a ČSA SW neplatí za ACMI ?
To vás napadlo jak, že se ucházeli o provoz letadla zadarmo? To že se nedohodli na dalším pronájmu je věcí ceny, ne „zadarmo“. Navíc v první epizodě pandemie se zavřenou Asií fakt nevím k čemu by jim ta aktuálně dolétaná A330 byla, když ČSA i tak mířily k totálním zadlužení a bankrotu, pro nemožnost kamkoliv cestovat a tedy vydělávat na existenci.
ČSA určitě platí SW za ACMI, ale o tom řeč nebyla. Vy jste tvrdil, že žádné peníze nemířily do Koreanu, ale byl tu „podmíněný“ leasing A330.
Předpokládám tedy, že jste neletěl např. do Soulu že?
Letel, ja jsem letel vsude.
pric bych mel letet do soulu? a sntematem to souvisi jak?
jako ze tim, ze korean milostive csa pronajal predrazeny A330, se nejak podilel na jeji zachrane?
no, cim dal lepsi.
Tak když to bylo pro ČSA tak nevýhodné , tak to mi určitě řekněte za kolik Korea Air letadlo ČSA pronajímal. A jak byla linka do Soulu zisková. Tyhle informace bych poprosil ocitovat, ať je alespoň jednou nějaké Vaše tvrzení podpořeno ověřitelnými zdroji a není to jeden z Vašich plků.
Na letech CSA do Soulu byl hard block KE a OK a KE tam mel skoro celou kapacitu pro sebe, takze na tom CSA rozhodne nevydelavalo. Cela ta habadura spocivala v tom, aby se na lety do PRG nedostala Asiana
Přiznám se, že jsem ani nevěděl, že Asiana tuhle ambici měla. Ale bilaterální smlouva mezi ČR a Koreou byla nastavená tak, že na linku Soul-Praha mohli Korejci nasadit víc než jednoho dopravce?
Meli by se vratit k oznaceni OK…
Copak ho snad nemají?
Nemá někdo info, jak vypadá knihování EVN ?
Nezmiňují se někde vůbec o nějakých destinacích, které plánuje ČSA znovu operovat? Jen ze zvědavosti 🙂
To by si přáli vědět i oni sami…jak již bylo řečeno, pronájmy pro jiné dopravce možná … ale třeba nás překvapí.
Pokud by to bylo takhle, tak by se o tom nákupu podle mě tolik nemluvilo. Nevšiml jsem si např. že by ČSA nějak prodávaly sloty na letištích, kam létaly před covidem.
letišt, kde jsou sloty prodejnim artiklem a kam csa letala, je minimum (po rozprodeji z minulosti, kdy csa prodaly jak sloty na heathrow tak na jfk uz v podstate zadne)
to je duvod, proc “zadne rozprodeje neprobehly”. ono totiz nebylo co prodavat.
Jak to tedy funguje na jiných letištích, když se tam sloty neprodávají? Právě na to Heathrow pokud si dobře pamatuji před Covidem ČSA krátce létali.
na zadnem z letist se sloty neprodavaji. letiste sloty prideluje na zaklade zadosti. pokud zrovna slot neni, tak ho nedostanete a musite ho “koupit” od nekoho jineho.
letist, kde je situace takova, ze se tam obchoduje se sloty na sekundarnim trhu, neni zas tolik, je to jen “par” extremu – a tam, kde sloty mely nejakou cenu je csa davno prodaly.
csa/sw litalo na heathrow par mesicu v prubehu covidu (tusim 2021), kdy se nejak dostali ke slotum (nikdy se ven nedostalo jak, predpoklada se, ze si je pronajaly od nejake spolecnosti)
Dočetl jsem se k tomu, že jim byly přiděleny. Nejspíš to tudíž souviselo s propadem poptávky po létání v průběhu Covidu.
těžko říct takhle z hlavy. i tady na zdopravy prolítlo spousta spekulací 🙂
kdyby jim byly přiděleny, tak by se nabízela otázka „čí sloty jim byly přiděleny“, protože se sice nelétalo, ale sloty stále patřily aerolinkám – po dřívějších „provalech“, že některé aerolinky ze začátku covidu musely létat s prazdnymi letadly, aby nepřišly o sloty (na začátku covidu se na tohle nějak zapomělo) už v roce 2021 byla pravidla volnější….
Mimochodem, pokud se se sloty neprodávají, z čeho ta letiště teda žijí?
ziji ze spousty ruznorodych poplatku, ktere jim plati cestujici, aerolinky, handlingove spolecnosti za v podstate kazdou blbost.
pak taky z dalsich hromad penez, ktere jim plati treba podnikatele za najmy ci obecne mozmost podnikat v arealu letiste.
na zadnem z letist se sloty neprodavaji. letiste sloty prideluje na zaklade zadosti. pokud zrovna slot neni, tak ho nedostanete a musite ho “koupit” od nekoho jineho.
letist, kde je situace takova, ze se tam obchoduje se sloty na sekundarnim trhu, neni zas tolik, je to jen “par” extremu – a tam, kde sloty mely nejakou cenu je csa davno prodaly.
csa/sw litalo na heathrow par mesicu v prubehu covidu (tusim 2021), kdy se nejak dostali ke slotum (nikdy se ven nedostalo jak, predpoklada se, ze si je pronajaly od nejake spolecnosti)
Tak vážení, kdyby Babiš neprodal ČSA Travelu (nynější Smartwings) a ten z ní nevycucnul celou hotovost co měla na účtu, aby si Vik se Šímáněm nahonili EGa!!!! Tak tu ČSA mohlo být. Celé to byl business těchto pánů! Vůbec jim nešlo o firmu. Po řádění Tvrdíka se ČSA vzpamatovalo a vydělávalo.
Nedá se nic víc než souhlasit. Prodej smartwimgs byl poslední hřebík do rakve. Tak jak od roku 2017 dokázali Vik a Šimáně společnost zhuntovat, to je opravdu obdivuhodné a zasloužili by zavřít.
Myslim, ze tvrdou ranu dostali uz od luftkardy, pok uz to byla jen labuti pisen… ale souhlas, prodej byl posledni hrebicek…
Vetsi hloupost tady nezaznela uz hodne dlouho.
Volič Babiše
Az na to, ze to je vpodstate pravda
Na jedné straně úspěšný charterový dopravce a nizkonakladová letecká společnost, která dlouhodobě prosperuje. A na druhé straně státní moloch, který byl velmi málo efektivní, jehož plusy byla historie, přesnost letů, nevýhody vysoké náklady na letadla, roztříštěnost flotily a mimo lety do Ruska, kde si mohli dovolit nasadit ceny, směrem na západ problém v podobě konkurence. V podstatě je malý zázrak, že ČSA přežili covid a stažení letu do Ruska. Pokud se budou rozvíjet bude to pozitivní, pokud ne, dopadnou jako jiné státní aerolinky (z Itálie, Norska, …). Pro srovnání Air baltic má trochu jinou pozici, neboť je hlavním dopravce z… Číst vice »
Babiš prodal ČSA Travelu? Fakt? A za to vám někdo dá i plus?
Stát nejprve prodal 44 % Korean Air, pak prodal 34 % opět Korean Air a Korejci to obratem prodali Travelu. Státu zbylo 20 % a ano, těchto 20 % prodal stát Travel Service, když tento kupoval podíl 44 % od Korejců. Jasně, stát si těch 20 % asi mohl nechat, ale k čemu, když by 78 % stejně vlastnil Travel Service/Smartwings. Co potom vlastník se společností udělá je opravdu jen jeho věc…
Obdivuhodné je, že nám ponechávají zlatě OK Plus karty, přestože s nimi už roky nelétáme, protože se míjíne destinacemi.
Ale, jestli bude A220 a správné destinace, hned začnu ČSA podporovat.
Nebo dude dřív D3 z Prahy a budeme jezdit autem?
To je docela drsná taškařice vůči ostatním členům ST (myslím ze strany ČSA, ne z Vaší strany).
Tak ono to skyteam moc nestoji …
Kazde pouziti salonku (i kdyz letite treba s AF), vyuziti priority pri security apod. se preuctovava aerolince, od ktere je karticka.
Jinak v prubehu covidu neexpirovaly statusy prakticky u zadne aerolinky, a CSA neni vyjimkou. Statusy zacly expirovat uz nekdy loni, mile pak nekdy na zacatku roku …
Děkuji za upřesnění.
Ad 1: Netušil jsem to
Ad 2: Ano, nějak jsem zapomněl, že pandemie tu byla vlastně nedávno 🙂
Smutné je srovnání s Air Baltic, ta byla založena až v roce 1995. Dnes létá se 43 letadly jednoho typu A 220 a má jasný obchodní model.
Ano, ale několikrát byl na pokraji krachu a nakonec ho vždy zachraňovaly finance státu. A dodnes má stát naprostou majoritu 97%. Ale je pravda, že na rozdíl od našich politiků ti v Lotyšsku pochopili, že není od věci, by jim takovou firmu vedli odborníci.
A to je to aerolinka Lotyšska, chudší země s necelými 2 miliony obyvatel. Přesto to těží na maximum.
Jj to srovnání mě už napadlo taky.
Já bych počkal co bude, pokud SmartWings koupí Izraelci a s kolika letadly se budou SmartWings prodávat. Nepředpokládám, že by si Šimáně s Vikem nechávali ČSA a cpali do nich peníze, aby jim následně prodělávaly, na to jsou moc dobří obchodníci. Předpokládal bych, že se dočkáme nějakého překvapení…
Překvapení může být to, že prodají Travel Service a obchodní značku SmartWings a ČSA si nechají. Bez letadel, jen tu značku samotnou. A časem zkusí prodat jen jí.
No nevím. Nemyslím, že by na značky Smartwings a ČSA stála nějaká fronta potencionálních zájemců… navíc Travel Service jako firma už neexistuje. Ta firma se jmenuje Smartwings a.s.
Hlavně že A220 jednou budou, ČSA se snaží, se zpožděním dodávek se potýká kde kdo … jednu letní sezónu bez nich ještě přežijou.
mam obavy ze z toho nic nebude. Jsou to jen plane sliby. Spolecnost to nezachrani a jejich market share bude marginalni jako doposud
pravda, třeba bude ČSA taková ACMI charterovka s pár white tails … rozvoj žádný … mezitím to tady převezmou snad alespoň jiní.
ta naděje, že to tady někdo převezme.. kdo by to měl převzít? CSA jsou ve stavu klinické smrti, a zatím nikdo nic nepřebírá… Jako že najednou se něco stane, a někdo v Praze založí silnou síťovou aerolinku?
to jsou šotosny 🙂
(myšleno .. čsa jsou ve stavu klinické smrti už několik let …)
Tomíku, stačí si to pořádně přečíst, než reagovat když ani nevím na co …
Píšu že to snad převezmou třeba jiní, ne nic o tom, že by ČSA měl někdo přebírat.
Ty šotosne …
vždyť to je ale přesně to, o čem píšu. a na co reaguju.
kde jste vzal myšlenku, že bych snad měl na mysli přebírání čsa?
Prosimtě, prvně občas čti a potom teprve reaguj.
A kdo by to tady přebíral? Když SmartWings v době covidu žádaly o pomoc, tak se tady v diskusi mnozí radovali, že SmartWings skončí a ve velkém nastoupí někdo jiný a rozlétá Prahu, linky i chartery. A co se stalo? Ryanair přidává po letech 4. letadlo a o chartery nemá zájem, Eurowings v Praze bázují 2 letadla, Wizzair nic, Easyjet nic. Žádný zájem zřídit si v Praze aspoň bázi, natož síťovou aerolinku prostě není. A ČSA jsou bez letadel i použitelných linek už dlouho…
Tohle některým místním není šance vysvětlit.
Básní o tom tady už roky … jak v okamžiku, kdy ČSA definitivně krachne, tak se objeví nějaký záhadný miiardář, který tu rozlítá aerolinku evropské velikosti.
a to, že se tomu tak nestalo, hážou většinou na to, že je tady smartwings, drahé letiště .. a kde si cosi.
Až na to, že ta letadla půjdou hned na pronájem k jiným aerolinkám, na linkách ČSA létat nebudou.
to je celkem jedno, jestli budou v CSA A220 nebo B737. dulezite je, ze tam neco bude.
Ty letadla nebudou mít ani barvy ČSA a půjdou hned lítat do pronájmu do zahraničí, v ČR budou jen papírově. Na rozvoji ČSA se podílet nebudou.
to je celkem jedno, jestli budou v CSA A220 nebo B737. dulezite je, ze tam neco bude.
Máte nějaký problém s porozuměním psanému textu?
ČSA A220 budou lítat v zahraničí pro jiné aerolinky a B737 zůstanou u SW. ČSA budou existovat jen na papíře.
to si řekneme, až tu opravdu ty A220 (ne)budou.
Ať si každý říká, co chce, já jsem rád, že ČSA pořád existují a do budoucna se nějak počítá s jejich rozjezdem. Že to bude běh na dlouhou trať je samozřejmě jasné. Praha si vlastního síťového dopravce zaslouží a potřebuje ho. Byť je jasné, že mluvit o síti s 6 letadly je trochu nadsazené. Ale kdo říká, že se to v budoucnu nezmění.
Ke 100 letům se sluší ČSA pogratulovat, a k tomu, že takové krásné výročí slaví tento regionální aeroklub bez jediného vlastního letadla, je určitě třeba jim i pořádně zatleskat. Gratuluji a tleskám! .-)
Já bych zase tak negativní nebyl, v příštích letech ČSA připadnou do vlastnosti 4 nová letadla, tedy rozšíří svou flotilu vlastněných letadel o rekordních ∞% !
Na to na poradách říkám, jo chlapi, z h…a se dobře roste, to zemědělci ví nejlépe… 🙂
A propos, zdá se Vám, že jsem negativní? Já jsem jen popsal faktický stav.
Nejsou nahodou vsechny ty novy letadla taky na lizacku? Pokud jo, tak zadny rozsireni vlastnenych letadel se nekona.
jestli jde o vlastnene nebo nevlastnene letadlo, je uplne jedno.
ve flotile to letadlo bude, tak tam je, i kdyz je leasingovky. nebo snad kdyz ma nejaka aerolinka flotilu 100 letadle a polovinu z nich na leasing, tak taky rikate , ze ma ve flotile 50 letadel, nebo rikate, ze jich tam ma 100 letadel?
.. ano, odpovim vam. Vy si rikejte co chcete, ale cely svet v tom pripade rika, ze ma ve flotile 100 letadel.
Potleskejte vlade a Smart Wings group za jejich vedeni CSA v poslednich letech
Nalijme si čistého vína – nebejt smartwings, už tu čsa nejsou.
tož tak.
Naopak, Smartwings chtěl vyměnit flotilu Airbusu za Boeing, okay to je pochopitelne.
Akorat ze to neudelali, misto ocekavanych 737 nedostali nic a pokracovali vyrazovani Airbusu ktere mohli klidne zustat dalsich 5 let.
zadne naopak.
v prvni rade, kdyby smartwings nekoupily csa, tak uz tu csa nejsou, a neteoretizovali bychom, jestli si a319 nechat meli nebo ne.
no, ony ty 319 nebyly zadna vyhra. tak ono to „vyrazovani“ nebylo vyrazovani – „jen“ jim skoncil leasing a pokud si dobre pamatuju, tak mely pred D-checkem. coz je plus minus 20 milionu kaček vyhozenych z okna za letadlo, ktere je uz samo o sobe neekonomické.
hlavně že SWW a SWT létají, stejná kapacita. Fakt, že je to 737
Smartwings má flotilu z vyrazne vetsiny (prakticky tedy celou) z Boeingu 737. Ponechme stranou, ze 737 je o neco malo palivove uspornejsi, nez A319. ty duvody, proc 737-7 lítá a A319 se zbavili jsou nekde jinde. – jednodussi operativa a plánování – -700 a -800 sdílí type rating. piloty mezi nimi muzete libovone stridat, nemusite drzet a cvicit posadky pro dva ruzne, nezamenitelne typy – jednodussi udrzba – nemusite drzet nahradni dily pro dva odlisne typy (coz sebou nese vicenaklady) a resit certifikaci udrzby (to same co u pilotu) – usetreni par dalsich lidi, kteri by se museli starat o… Číst vice »
Trochu v tom víně něco plave. Bez dojení Aerolinek k tzv. podpoře charterové přepravy by TVS pravděpodobně nevznikl. Ale to jste byl ještě na houbách.
Jak se da dojit csa k podpore charterove dopravy?
zkuste prosim ten mechanismus, jak TVS dojil CSA (ale realny, ne nejakou dojmologii) popsat 🙂
Pátrejte v minulosti.
Tak ČSA je tady jenom a jenom díky Korean Air, kde dvojici Šimáně a Vik do dnešní doby nemůžou přijít na jméno (persona non grata) a rovněž daňovým poplatníkům ČR.
Byly to právě Korean, kdo využil situace a podojil ČSA.
Jinak se Korean o ČSA v podstatě vůbec nezajímal a o jejich budoucnost se vůbec nestaral (a ani se na ni nijak nepodílel)
Poděkujte vládě Petra Nečase, která sehnala strategického partnera Korean, za zbytek už si děkujte komu chcete.
A k čemu tedy strategicky KE napomohl? Kromě toho, že ČSA velmi výhodně pronajal 330 (ale výhodně jen pro KE)…
Víte co je byznys? A proč se dělá? Pro zisk. Proč KE odešla? Důvod hledejte v českém podnikatelském rybníčku. Pokud je mi známo KE se daří, takže kdo umí byznys dělat?
Vím, a právě proto se ptám, čím KE prospělo ČSA? Dostali se k tomu zadarmo, ale za celou dobu vlastně žádná akcionářská práva neuplatňovali, měli jediného zástupce v DR, vize o hubu v PRG a návaznostech na lety ze SEL do Evropy skončili na tom, že PRG přimalovalo na orientační tabule korejské popisky. Pokud někam vstoupím jako významný akcionář, tak sleduji rozvoj firmy… to jsem u KE neviděl, jen si zajistili, aby na linku nevstoupil jiný dopravce (OZ).
Takže podle vás a jiných do toho měli korejci naládovat peníze aby o nich rozhodoval na VH majoritní akcionář tedy státní AEH, zvlášť když po pádu Nečasovy vlády začaly do resortů opět nastupovat pochybné Zemanovské a s jinými osobami spřízněné postavy? Víte korejci jsou vynikající byznysmeni, a věřte, že nejsou hlupáci. Rozuzlení tragédie ČSA hledejte výhradně v českých kalných vodách….a vazbách jedněch osob na jiné výhradně pocházejících z místních smrdutých vod.
Vládě je určitě potřeba zatleskat. Akorát to je Špidlova vláda, která do čela protlačila Luftjardu Tvrdíka a začalo se utrácet za kraviny namísto investic do kvality.
Grossová vláda. Lufjarda bol jeho osobný kámoš a potom čo ho nepretlačil na poziciu šèfa letiska tak mu našli žlab u ČSA. No hlavným hrobárom a antiwxpertom bol Lašák(na neho sa zabúda) ,ktorý doniesol so sebou haldu dalších antiexpertou…. no a potom to už poznáte.
Přesně! Luftrajda to načal nesmyslným rozvojem flotily a Lašák to se svým managementem dorazil…
A lasak Vlasák dosažený ODS to dorazil
V posledních?
„… ohromné výdaje za poradenství. Ty podle neoficiálních údajů přesáhly částku tři sta miliónů korun.“
https://archiv.hn.cz/c1-17551590-tvrdik-konci-jak-se-zapsal-v-csa