Správa železnic vybrala projektanty pro pražskou VRT Běchovice – Vršovice
Dokumentace vznikne také pro nové odstavné nádraží ve Strašnicích, které bude sloužit vysokorychlostním soupravám.
Správa železnic (SŽ) vybrala projektanty dalšího úseku vysokorychlostní železniční sítě, tentokrát v náročné krajině pražské zástavby. Konkrétně jde o úsek z Běchovic do Vršovic, který naváže na vysokorychlostní trať (VRT) z Polabí.
Projekt v podrobnosti dokumentace pro územní rozhodnutí připraví sdružení společností Sudop Praha, Egis Rail, Mott MacDonald CZ a Mott MacDonald. Cena činí 126 milionů korun, přičemž předpoklad byl nižší (105 mil. Kč). V soutěži byli dva zájemci.
Součástí projektu bude také výstavba čtvrté traťové koleje mezi stanicemi Praha-Běchovice a Praha-Libeň, která má výrazně navýšit kapacitu železnice na tomto úseku koridoru, a tzv. Jahodnické spojky, tedy propojení tratí z Prahy-Malešic do Běchovic a Libně. Spojku využijí především nákladní vlaky.
Dokumentace vznikne také pro nové odstavné nádraží ve Strašnicích, které bude sloužit vysokorychlostním soupravám.
Nová trať bude navazovat na již projektovanou VRT Polabí mezi Běchovicemi a Poříčany. Díky ní budou moci vlaky zajet do pražského uzlu a obsloužit stávající nádraží. Projektanti se přitom budou muset vypořádat s hustě zastavěným územím.
„Důraz je kladen na minimalizaci vlivů provozu na okolí a také na začlenění do stávajícího urbanismu hlavního města. Proto součástí zakázky není pouze navržení samotné trati, ale také nalezení optimálního řešení citlivého k místním podmínkám a lokálním specifikům dotčených městských čtvrtí. Součástí zakázky je také požadavek na úzkou spolupráci projektanta s městskými částmi i soukromými investory, aby výsledný návrh podpořil další rozvoj jednotlivých lokalit,“ uvádí Správa železnic.
Nová dvanáctikilometrová trať bude využívána výhradně osobní dopravou. Do stávající železniční sítě bude napojena v Běchovicích a Vršovicích. Součástí projektu je i dostavba železniční stanice Praha-Zahradní Město. Vlaky podle SŽ na trati využijí maximální rychlosti 200 km/h, při průjezdu zastavěným územím se ale „rychlost dále sníží na úroveň, která je v souladu s běžným provozem vlaků ve městě“.
Výstavba by měla začít na konci roku 2028, uvádí Správa železnic.
Aktuálně má SŽ pod smlouvou projektovou přípravu více než 300 kilometrů vysokorychlostních tratí.