Podcast: Nejlepší poměr ceny a výkonu je při 320 km/h, říká o VRT Martin Švehlík
Na většině těchto tratí nebude noční provoz. Mezi 23. hodinou a 5. ráno je okno pro údržbu, v noci bude prostě klid.
Nový díl podcastu Cesty Zdopravy.cz je věnován přípravě a výstavbě vysokorychlostních tratí (VRT) v České republice. Hostem u mikrofonu je Martin Švehlík, který na Správě železnic zastává pozici náměstka ředitele Stavební správy vysokorychlostních tratí.
Zatímco dříve se VRT prezentovaly hlavně jako rychlé spojení Česka se světem, dnes Správa železnic akcentuje také rychlé propojení tuzemských měst. A tak hned na začátku rozhovoru otevíráme téma, zda se dnešní čtyřicátníci vůbec dočkají svezení napříč Českem vysokorychlostním vlakem.
Podle Martina Švehlíka je to vysoce pravděpodobné. „Nic není v životě ale na sto procent, vysokorychlostní tratě jsou hodně o pravděpodobnosti. Problém je, že se stále ještě nestaví. Věřím, že jakmile se začne stavět a rozjede se první trať, tak se ten vlak, jak se říká, už nezastaví,“ věří Martin Švehlík.
První VRT by se měly podle Martina Švehlíka začít stavět v roce 2026, nejblíže k prvnímu kopnutí jsou tratě na Moravě. Naopak nejkomplikovanější je situace na severu Čech mezi Roudnicí a Ústím nad Labem, kde stále není vybraná finální varianta trasy.
„Do Prahy se dostanete z Ústí nad Labem za půl hodiny, do Brna za hodinu a půl a do Ostravy za dvě hodiny a patnáct minut. Mezi Prahou a Brnem pojede v jednom směru až 8 vlaků za hodinu,“ vypočítává Martin Švehlík.
V rozhovoru také otevíráme tolik diskutované téma rychlosti. Proč budou vysokorychlostní tratě projektované na 350 km/h, ale přitom se bude jezdit jen 320 km/h? Proč nestačí České republice jen 250 km/h jako v Rakousku? A jaká bude minimální povolená rychlost?
Když Správa železnic projednává vedení tratí přímo v obcích, je velkým tématem hluk. „Je to obrovský rozdíl proti dálnici, tam je hukot urputný. Myslím, že se lépe snáší hluk z železnice. Co je důležité, na většině těchto tratí nebude noční provoz. Mezi 23. hodinou a 5. ráno je okno pro údržbu, v noci bude prostě klid,“ říká v podcastu Švehlík.
Pokud jde o jizvu v krajině, tak se VRT podle náměstka zdaleka neblíží k dálnici, šířkou je zhruba shodná se silnicí I. třídy.
Více uslyšíte v podcastu, který si můžete pustit zde na stránce nebo ho můžete odebírat na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Podcast Addict.
Vybraná témata podle času
12. minuta: Jak se vyvíjí trasa VRT mezi Roudnicí nad Labem a Ústím nad Labem a kdy se rozhodne o finální variantě.
20. minuta: Z čeho mají při veřejných projednáních VRT místní lidé největší obavy a jaký vliv mají na projednání občanská sdružení .
25. minuta: Proč budou jezdit v česku vysokorychlostní vlaky jen rychlostí 320 km/hod i když budou tratě navrženy na 350 km/hod.
30. minuta: Jak změní VRT v Česku dojížďku do práce a naše cestovatelské návyky.
32. minuta: Jak bude organizovaný provoz na českých VRT a jak se bude potkávat komerční a státem objednaný provoz na těchto tratích.
35. minuta: Jak se stanoví cena jízdného ve vysokorychlostních vlacích v Česku.
39. minuta: Na kolik vyjde stavba českých VRT a jak důležitá je cena při výběru finálních variant trasy.
41. minuta: Jak budou vypadat VRT po konstrukční stránce, kolik zaberou místa v krajině a proč se do Evropy nehodí asijský model VRT.
47. minuta: Jak bude Česko stavbu VRT financovat.
48. minuta: Martin Švehlík odpovídá na dotazy čtenářů Zdopravy.cz