Podcast: Nejlepší poměr ceny a výkonu je při 320 km/h, říká o VRT Martin Švehlík
Vysokorychlostní vlaky Thalys
Na většině těchto tratí nebude noční provoz. Mezi 23. hodinou a 5. ráno je okno pro údržbu, v noci bude prostě klid.
Já bych šel rakouskou cestou 220 km. Spíše bych přidal koleje Praha – Kolín, postavil tunel Brno _ Blansko. Jinak jedna linka nemá smysl a na celou republiku nemáme prachy. Vždyť nemají aní prachy na přestavbu nádraží na koridoru. Brzda třeba nádraží Rájec – Jestřebí.
Vážně to má jezdit Praha Brno za hodinu a půl? Jsem čekal něco jako 60 minut možná snahu stlačit to pod, nechci říkat, že to rovnou nemusí stavět vůbec, ale jako je to teda velký zklamání.
Píše se půl hodiny z Prahy do Ústí, z Brna 1,5 hodiny (do Ústí)…. Praha-Brno má být u expresního spoje bez zastávek nějakých 55min
Nepřeslechl jste se? Praha-Brno cca za hodinu platí.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nuovo_Trasporto_Viaggiatori
Jde to, už se stalo. A je to levnější než letadla, což si soukromé společnosti kupují taky.
Ano, soukromé společnosti ale které na to mají
Když se tady v budoucnu něco postaví, víc než 60 a do odbočky 30 to nebude určitě jezdit 🤣🤣🤣🤣
Blbnete z hladu???
Na hloupost je nejlepší vubec nereagovat.
Poříčany.
Pokud nebudou VRT, tak se většina schopných lidi přesune do Prahy a okolí a zbytek národa bude někde skomírající. S VRT se probere Jihlavský region, začne být podstatně rychlejší komunikace mezi miniaglomeracemi (Praha, jJizni Morava a Severní Morava), značně se doufám zlepší spojení se zahraničím, takže další aglomerace jako Dresden nebudou 3 h cesty, ale hodiny, Vídeň 1-2 hodiny, Mnichov by měl být taky za 1-2 hodiny ( i když projekt VRT Plzeň a Norimberk je momentálně pod ledem )
Celkem souhlas, jen ty časy jsou místy nereálné (předpokládám časy z Prahy):
PRG-Dresden za hodinu ještě bude (do Ústí 30minut, z Ústí podobně).
PRG-Vídeň ale bude za (skoro) 2 hodiny: do Brna hodinu, dál Břeclav za 25min, dál Vídeň cca 30min.
PRG-Mnichov (pokud ta hypotetické VRT bude a nebude mířit na logičtějsí Norimberk) je skoro 400km, to je ještě dál než Vídeň, 2h je celkem nereálné.
Zapomináte na ceny jízdného.
To je omálaná pohádka, že to bude stát hrůzu peněz jednosměrně. V případě obyčejného „pomalíku“ na 200 km/h není důvod, aby byly dražší než komerční riziko jinde na tratích v ČR.
U služebních jízd, kterých bude dost, to nehraje roli, naopak podstatný je čas na cestě a VRT vyjde nakonec nejlevněji. A nebude problém Praha Ostrava za den na otočku, natož Praha Brno za hodinu. S takovým časem si podle mě připlatí většina lidí i u soukromých jízd. Navíc např. ve Francii jezdí nízkonákladové TGV Ouigou, před 5 lety jsem s tím jel, Štrasburk – Paříž, tehdy 22 euro (400 Km, 1:49).
Proč myslíte?
V zahraničí je celkem běžné, že ceny na VRT tratích jsou srovnatelné s cenami na konvenční železnici, že se tam nedělají rozdíly.
Jj hlavně že v Německu pravidelně přestupujeme ve Frankfurtu nad Mohanem mezi ICE ve 2:45 v noci
Tak třeba mezi Frankfurtem a Kolínem (R) jede po VRT poslední vlak cca 23:30 a první v cca 5:00. Myslím tu echt VRT čistě pro osobní vlaky. Ty vaše ICE jedou jinam , zpravidla na ty VRT se smíšenou dopravou, kde je velmi pravděpodobně režim údržby jiný.
Jakože… To, že ty vlaky nebodu moci po těch Vrtkách jezdit v noci vidím jako slabinu. Snad, když už tedy budu mít vymezené, že se po VRT zkrátka v noci jezdit nebude, budu alespoň nové možnosti v podobě většího nočního spojení skrz normální konvenční tratě. To, že se dnes z Prahy do Ostravy nedostanete po 23. hodině, vnímám jako určitý fail… Nechápu to. Ano, chápu, že poptávka cestujících je podstatně menší, ale pokud by lidi opravdu věděli, že ty noční spoje jezdí, a že se na ty spoje mohou spolehnout, tak by tím i začali více jezdit.
Neblbněte. EIA je potřebná a nějak to musíte ukecat, obzvláště v ČR…
Mimo jiné nočním spojům jen pomůže, když pojedou po konvenčních tratích. Bude tam méně výluk ( zdravím nákladní dopravu ) a cestující se stihnou vyspat…
Ale oni prý chtějí jet ve 23 až 0 hodin z Prahy do Ostravy, či Brna z divadla VR spoji.
Protože pak to dává smysl. Skončí hokej/koncert a jsem za 2 hodiny v Praze doma v posteli… na hotely nemáme se školou povinným dětmi čas a noční vlaky jezdí většinou dříve, než skončí akce, kvůli které tam vlastně jsme. Sorry to je názor platících cestujících, kteří jinak jedou autem anebo se na to vykašlou = zkomira množství organizovaných akci = pak všichni nadávají, ze to jde s republikou z kopce. No zaplat pánbůh za to, ze 90% rozumných akci se mi koná za barákem v Letňanech či v 02 Aréně. Pro představu, teď bude koncert Stratovarius. Kam myslíte, ze na… Číst vice »
Noční spoje provozují paradoxně soukromí dopravci. Kolikrát jsem jel LEO, RJ či Flixbusem z koncertu v Olomouci, Zlíně, Ostravě nepočítám… vždy se naivně podivam na CD a pak hledám přes IDOS, co jede i jindy než v 20 max a v 5.00 nejdriv
Ano i ne. Třeba v Japonsku taky v noci vlaky na VRT nejezdí (od cca po půlnoci do po 5 ráno) a je to součástí jejich vysoké výkonnosti a spolehlivosti, podobně jako metro. Ono jde i kontext cestování po VRT. Vlak po 23 z Ostravy znamená dojezd do Prahy někdy ke třetí hodině ranní, takže to je dost problematické na vytížení i když občas někdo určitě jet chce. U VRT když pojedete vlakem v 5 ráno tak jste v půl sedmé v Praze. Noční vlaky asi budou v pohodě na konvenční síti s rozumnějšími dojezdy nad ránem (jak píše Petr… Číst vice »
No… Ok. Já bych neměl problém s tím, kdyby ty noční vlaky měly jet po těch konvenčních tratích. To klidně. Proč ne. Já jen… Chtěl bych, aby ty vlaky vůbec jezdily. Protože v dnešní době krom pár výjimek noční spojení a noční vlaky zkrátka nejezdí. Z Prahy jede poslední vlak na Ostravu v cca 22:20, a z Ostravy jede vlak na Prahu někdy okolo 19. hodiny, s tím, že pak ještě jede RegioJet, ale… ten jede až zase někdy o půl třetí ráno, což… Což je upřímně alespoň něco. Ovšem zejména z té Prahy se po 22., 23. hodině defakto… Číst vice »
Jen málokterý ICE vás sveze rychleji než 250 km/h. A není to tak dávno, co jich nadpoloviční většina celou trasu nepřekročila 200 km/h.
Holt smůla, ze sem nejdou dávat obrázky. Naposled jsem jel doBerlina s juniorem z Dresden nikoliv přímým přecpanym EC, ale přes Lipsko ICE, pravé kvůli té 270-290 na display. Malému klukovi (syn) přece neberu radost
Jo jizdenka stala +- stejně, samozřejmě okupovaná přes DB
Zkuste nám popsat, kudy jste to vlastně se synkem jeli. Na trati Drážďany – Lipsko – Berlín se více jak 200 km/h nevyskytuje…
Pokud jste z Drážďan do Berlína jeli přes Erfurt, tak to už je docela zajížďka 🙂
Já taky jel ICE rychlostí 300 km/h. A už docela dávno. Ale to přece nemění nic na věci, že drtivá ICE ani dnes po tratích s Vmax nad 250 km/h nejezdí. Dokonce je i dost ICE vlaků, které jedou maximální rychoostí 200 km/h.
Toho 25% casu vo vyluke znamena, ze posledny vlak z Prahy do Ostravy/Viedne/Bratislavy nebude moct ist neskorej ako okolo 21:00, takze z kulturnych ci sportovych podujati, alebo jednodnovych navstev sa bude vlakom jazdit len o nieco menej mizerne ako dneska. A toto idu naveky zabetonovat do infrastruktury?
Nikto nehovorí, že tá výluka musí byť dogmatický daná. Keď sa koná koncert v PVA Letňany, tak DPP tiež obetuje časť nočnej výluky a metro jazdí dlhšie. Pri správnej koordinácii nejaký mimoriadny nočný vlak priestor má.
Stará trať se má rušit?
To určitě ne, ale jízdní doby po stávajících tratích jsou oproti VRT daleko delší.
Nie, ale tam sa rozumny vlak neskoro vecer ponuknut neda.
Jedine take spojenie existuje do Brna s prichodom vo velmi atraktivnom case 2:45.
Což je třeba pro návštěvu divadla, drink a cestu do Brna s návaznosti na rozjezd ideální….
Ale VRT s podobnym odchodom z Prahy mohla umoznit chytit v Brne rozjazd 1:00, co je ovela, ovela atraktivnejsie.
Přitom by se dal stíhat rozjezd o 3 hodiny dřív, když akce skončí kolem 10. večer. Jít spát o půl čtvrté v noci je už dost velký jet-lag.
Nemá. To snad někdo říkal? On je problém ten, že i dnes v noci ty noční spoje defakto nejezdí. Co si budeme…
Ale jezdily. Jezdil z Plzně vlak přes Prahu, v Ostravě byl 2:30 (často 3:30) v Bohumíně se trhal.
Kus jel do Waršavy a kus do Košic. A býval narvaný.
Docela bych chtěl šéfovat něčemu, co neexistuje.
Takový stavbyvedoucí. Shánět stavbyvedoucího až když stavba stojí je poněku pozdě.
Pokud se naplní, že po páteřní trase bude jezdit 8 vlaků za hodinu, pak se bude jednat pravděpodobně o nejvytíženější VRT úsek na světě:-) A to dává pádnou odpověď na ty dvě neustále se opakující otázky z řad pochybovačů, a to jestli se u nás budovat VRT vůbec vyplatí případně proč neplánujeme stavět dříve jiným směrem.
Jo tak na světě? A Tokkaido Shinkansen s intervalem 3-4 minuty neexistuje.
Omlouvám se, ale na Japonce jsem bohužel trestuhodně zapomněl, protože s těmi bych se tedy nikdy nesrovnával:-) Nicméně mezi Tokiem a Osakou jezdí v průměru 8 vlaků do hodiny, nejvíce 11.
Nejsem proti VRT, ale kolik km pojede na tom 40 km dlouhém úseku plnou rychlostí 320 km/h ?
Dle info Správy železnic by to mělo být „až“ jednu celou minutu.
Co furt s tou tři sta dvacítkou všichni máte? Na většině VRT tratí ve světě se jezdí v běžném provozu 250 až 280 a to i v případě, že jsou stavěny na vyšší rychlost. A to proto, že je to rozumný kompromis mezi takto dosaženou dobou jízdy a ekonomikou provozu, která zahrnuje nejen spotřebu energie, ale také opotřebení vozidel a tratí.
My kašlem na nějakou ekonomiku. My pojedem 870 ať to stojí co to stojí
https://ctrlv.cz/EFMX
No to nevím jestli na většině. Provozuje se to hlavně v Německu, kde mají poněkud zvláštní přístup k vysokorychlostní železnici. V Japonsku sednete do vlaku na má maximálku 320 a za pár minut jedete 320 km/h podle GPS na telefonu. Samozřejmě jsou tam i nižší rychlosti, ale vždy se jede na maximálce soupravy nebo infrastruktury. Čína to samé, Francouzi také celkem využívají maximálku. Ona ta rychlost je totiž jediná zbraň proti autům (a letadlům na větší vzdálenost) a ne vždy se vyplatí v klíčovém tržním parametru a taháku šetřit. S rychlostí navíc zkracujete čas oběhů souprav a tam se dá… Číst vice »
A na jakou rychlost by se to mělo natrasovat, když je to nové a nikdo nezaručuje, že se to nikdy, vůbec nikdy nepodaří nikam prodloužit?
Investice do vozidel budou stále, protože se průběžně opotřebovávají. Takže třeba už teď byl požadavek při výběrovém řízení na R9 na soupravy pro 200 km/h (jen nevím, jestli tam nevypadla možnost jízdy na VRT – tlakotěsnost).
to nebude u nás nikdy, je to jen sen 🙂
Ekonomický a environmentální nezmysl. Jako fakt úplně. Stojí to neskutečné prachy a ty vzdálenosti u nás zas nejsou tak velký aby nestačilo co tu máme. Navíc rozpočet našeho státu má docela slušný dluhy.
V podstatě je to to samý jako když si zadlužený líný nemakacenko vezme úvěr a koupí si za něj sedmickovy Bavo. Protože je to prostě pořádná kára a kámoši jí maj taky.
Je to přesně tak jak píšete. Ale peníze zde nikdo neřeší, ani vláda, bohužel.
EU nám na to moc nedá, takže to vše budou plati naši daňoví polatnící. Kasa je ale prázdná, a dluhy se budou muset platit, takže nás čeká jen zvyšování daní a nebo omezování služeb (důchody, zdravotní péče, školství). To se vlastně děje už teď a přitom se ještě ani nekoplo. Pak nás čeká výstavba jarerných elektráren, plynovodů, zbrojení apod.
Díky. Ono bohužel pak nás nečeká výstavba čehokoliv drahyho, protože jakmile budeme dělat takovýhle hovadiny sníží se nám rating do spekulativního pásma a tam už je další zadlužování když ne nemožný tak šíleně drahý. Takže ve výsledku budem koukat na trosky slavný vrt a žít si jako na Balkáně. Bohužel si to málokdo uvědomuje, prostě jako cikán na dávkách. Dneska přišly dávky, koupím nejnovější televizi a že zejtra nebudu mít co žrát mě nezajímá.
Až na to, že tohle je na rozdíl od „bava“ nebo televize investicí.
Jo? Ale to je i Bavo. Čemu tak říkáte „investice“?
Investice se po určitě době vrátí. Zde například zvýšením kvality života zkrácením dojezdovych dob, přesunu městských vyšších platu do chudších regionu, protože najednou bude dávat smysl dojíždět za práci z Ústí či Jihlavy do Prahy nebo snížením emisi v dopravě. Část lidi ale nechápe, a pinda nesmysly o příliš malé velikosti naši země navzdory faktu, ze většina relaci, ze kterých budou lidé benefitivat, budou vnitrostátní.
Vy asi nechápete, že TI lidé dodnes žili a pracovali např v Jihlavě a teď budou dojíždět např do Prahy a to stojí nejen peníze, ale i čas. A to musí odečíst od té výplaty v Praze.
Navíc, jízdenka se neodvíjí od délky jízdy (času stráveného na cestě) ale od ujeté vzdálenosti. Doufám, že to chápete. Navíc nová dráha, pokud nebude silně dotována by měla být i dražší.
Tak jsem zvědavý, komu se to dojíždění vyplatí.
Možná někomu z Nehvizd, ale ten může klidně dojíždět již dnes.
Samozřejmě chápu, ze existují lidé žijící v Jihlavě, kteří i nadále budou žít v Jihlavě. Vy zas ale musíte chápat, ze to není cely příběh. Také budete mít lidi, kteří, po uvedeni vrt do provozu budou nivě chtit pracovat v Praze. Také existují lidé, kteří dnes žijí i pracuji v Praze, ale nové budou chtit žít v klidnější lokalitě Vysočiny. Praha je velmi dráha co se tyče cen nemocitosti a rada mladých lidi si zde už ani nemůže bydlení dovolit. Co se tyče cen jízdenek, stát to vnímá jako investici, která se mu vrátí ne ve formě renty, která se… Číst vice »
Souhlasím, jen nevím o jaké prosperitě země mluvíte. Chtějí z nás udělat jen křížovatku Evropy, kde my to postavíme, oni budou jezdit a my ješte zadotujeme provoz. Uveďte model podle čeho se ten ekonomický přínos vypočítá a jaká je tedy skutěčná částka do rozpočtu z provozu po VRT. Pokud to nemáte, tak tím neoperujte. Já jen vím, že to má stát 1 200 miliard a i kdyby těch 200 mld dostali na dotacích, tak stejně si budou muset půjčit 1000 mld při 3 = to je 30 mld ročne z rozpočtu jenom na úroky. A teď mi to vyvra´tte že… Číst vice »
„Chtějí z nás udělat křižovatku Evropy“… Cítím z toho espéďácké „zlá EU nás bude vykořisťovat“ Stát se křižovatkou Evropy by snad mělo být naším společným cílem, ne?! Kromě toho, žijete v omylu přínosy VRT budou především ve vnitrostátní dopravě (70-80%). Pokud máte někdy možnost cestovat ve špičce přiměstskými vlaky, jistě víte, že jsou narvané k prasknutí a VRT bude mimo jiné o tom samém, jen ve větších vzdálenostech. Model, po kterém voláte se jmenuje studie proveditelnosti a máte tam vyhodnocené i ekonomické benefity. Například na trati Praha – Brno vychází vnitřní výnosové procento výrazně výše než 3%, o nichž píšete.… Číst vice »
O kři žovatce muví premiér i ministr dopravy. Co vím, tak SPD se k VRT vůbec nevyjadřuje. Ale to si dohledejte. O nákladech jsem tu psal již milionkrát a ty budou obrovské. Takže jestli víte co jsou to odpisy, tak by jste věděl, že ty by se měli promítnout do ceny poplatku za dopravní cestu. takže buď vysoký polatek a nebo to budeme dotovat, a tzn. další daně. Je to takhle jednoduché. Správa řeleznic vám to snad vysvětlí, platíme si ji ze svých daní. A tudie proveditelnosti jsou plné nepřesností. 40% přínosů jsou časové úspory. tak mi tedy řekněte jak… Číst vice »
Vím, co jsou odpisy. Sice máte tendenci mě neustále poučovat, ale sám ani neovládáte shodu podmětu s přísudkem. Co se týče cenu za dopravní cestu, můžete mi vysvětlit, jak to funguje u dálnic? Jak se zdepromítají náklady do poplatků za dopravní cestu? Poplatky za užívání dálnice jsou v případě osobní dopravy zcela zanedbatelné. Jakákoliv studie proveditelnosti nové dálnice samozřejmě uvádí benefity v podobě časové úspory. Měli bychom tedy zastavit i výstavbu dálnic?
Odpovídám asi 5 trolům, takže chybička se vloudí – omlouvám se, jestli vám to pomůže. Tak po asi 100 . spotřební daň z PHM, DPH z PHM, zisky z automobilového průmyslu atd. Určitě jsou na tom násobně lépe než železnice.
A i kdyby, provoz se na dálnici již nedotuje, ale na VRT se dotovat bude muse, bohužel. Pokud tedy nebude jízdenka výrazně dražší než normálním vlakem
Tak ještě jednou a naposledy. Jízdenky (pokud se nebavíme o nejrychlejší vrstvě Sprinter) budou cenově srovnatelne s cenami, jaké jsou dnes. Na tratě bude vpustena konkurence, ceny budou v kompetenci dopravců. Jak dobre to funguje, vidíte na relaci Praha – Ostrava. Jak jste přišel na to, ze cena za použití VR cesty bude výrazně vyšší než v případě konvenčních trati? Když vás budu parafrazovat, dolozte své tvrzení nebo ten nesmysl furt neopakujte. 🙂 Co se tyče spotřební dane či DPH, to neberu, protože otevřením dalnice se státní příjmy nijak zásadně nezvysi, lidé budou jen využívat jiné cesty (dlouhodobě muže existovat… Číst vice »
Spotřební daň a DPH spojené s PHM samzřejme financují dálnice silnice, s každou nou silnicí stoupá provoz. to je normální. Údržba VRT tratí je velice drahá a proto i poplatek za dopravní cesty by měl být vyšší, to je docela logické, pokud to nechcete výrazně dotovat, ale s tím Vy i SŽ počítá. Jak už jsem Vám říkal, uveďte odkaz na vaše multiplikační efekty, kde je ten přínos spočítán, když tím argumentujete. Chci čísla, která mi nikdo z Vás oponentů nechce ukázat. Vaše pocity a dojmy mne nezajímají. já Vám jasně říkám co to bude stát a od Vás chci… Číst vice »
Zaplatí se to z kombinae fondů EU, státního rozpočtu a PPP. Umím žít i s tím, že se bude provoz dotovat, za což budeme mít moderní a ekologický způsob dopravy.Já jsem vám již odkaz zaslal, ale vy mi žádný poslat neumíte. Tím bych tu debatu ukončil.
Vypadá to, že bychom měli zastavit všechno, protože čím víc toho máme, tím víc to leze do peněz, které nemáme. Takže přestanem budovat a budeme bohatí v zaostalé zemi.
Stejnou logikou nemá cenu ani stavět dálnice a modernizovat dráhu, ne?
Ale zkusme mentální cvičení: představme si Prahu bez funkční příměstské železnice a co by to znamenalo pro zaměstnavatele.
Prahu oplotit a nikoho tam nepouštět :)))
Ale vždy to platí daňový poplatník. Žádná EU peníze nemá. Jsou to naše peníze
Ano, proč tedy pan Švehlík říká, že 50 % přichází z EU? Proč neřekne je nutné to postavit ale nemáme na to a tak Vám zvýšíme daně.
Zkuste se na to podívat trochu z jiného úhlu. V naší zemi není dostatečná kapacita dráhy. Můžeme do současných tras koridorů přidávat další koleje, jenže území okolo těchto tratí je již začasto těsně zastavěné a současně musíme ctít nedostatečné směrové poměry a přitom pro osobní dopravu nejsou důležité velmi slušné sklonové poměry. Levněji můžeme tyto dvě koleje napříč republikou stavbou úplně nových tratí. Pak samozřejmě není nutné je stavět „pomalé“ a z toho pak vycházejí VRT. Jen je pak potřeba předělat celý koncept dopravy tak, aby nám přešla na VRT nejenom ta nejrychlejší vrstva, ale pokud možno většina osobní dopravy,… Číst vice »
Já s vámi souhlasím, ale každá stavba musí mít svou ekonomickou návratnost a ta se prokazuje ve studii proveditelnosti. Bohužel ta součaníá obsahuje mnoho mírně řečeno diskutabilních ukazatelů. např indukovaná doprava vyčíslena na úspory 40 mld, říká že “ člověk tím, že začne dojíždět např z Jihlavy do Prahy ušetří čas“. To je přeci postavené na hlavu. Ušetří se na údržbě plavidel na trase Praha-Brno 7 mld Kč. To jsou reálná čísla ze studií proveditelnosti. nejsou oponentské posudky na stavby za 100 mld Kč. Je to normální??? Kdyby měl takhle někdo zpracovanou diplomovou práci, tak ho vyhodí. Přesunem osobní dopravy… Číst vice »
Děkuji, přesně tak. Alespoň někdo taky chápe hodnotu peněz. Dokonce i jiných než jeho vlastních.
Stále jeho vlastních.
Obsluha bude zachována, jen to nebude cca 6 linek/h ale třeba jen 2-3 (příklad z návrhu linek pro Pardubice).
Školné na některé školy by se platit mělo, především takováta gendrová studia, teologické a filozofické fakutlty, kdy jejich přínos je pro společnost spíš záporný.
A co se týče zdravotnictví, tak by lidem prospělo, kdyby mělo pojištění nějakou spoluúčast, která by trochu donutila se o své zdraví starat. Tak jak do bylo s 30 Kč julínkovného. Viz třeba aktuální rozhovor s doktorem: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/audio-podcast-ptam-se-ja-cesi-masivne-zneuzivaji-zdravotni-sluzby-rika-sef-nemocnice-236885#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&source=hp&seq_no=1&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
Takže obsluha se zhorší a ušetřené peníze za školství a zdravotnictví se přesunou do železniční dopravy. Přesně tohle jsem potřeboval vědět, budu Vás všude citovat.
Tak když budete citovat tak přesně to co píšu. Nikde nepíšu, že budu přesouvat peníze do dopravy ze školství a zdravotnictví.
Jinak ta snížená obsluha (četnost spojů) je daň za to, že prostě systém VRT je nějak navržen, přičemž třeba pro konkrétní úsek Praha – Pardubice se naopak zlepší dojezdová doba.
Sám dobře ze studií proveditelnosti víte, že četnost spojů = atraktivita dopravy. Méně spojů, horší atraktivita. Proto i na trase Praha – Brno je to až 9 spojů jením směrem za hodinu. Aby Vám vyšla ekonomika.
A co to asi znamená jiného, plaťte školné a u lékaře, aby bylo na vlaky. Nebo jak si to mám vyvětlovat. To je tvrdá realita, aby bylo na vlaky tak buď musím zvýšit daně a nebo něco v rozpočtu osekat. Vlaková doprava je prodělečná věc to moc dobře víte.
Nebo mi napište jak to teda s tím financováním plánujete!!!!
Nemusite přesně, stačí přibližně.
Znáte přeci tu hlášku z filmu Návrat Idiota
Pak je ale otázka, zda se budou daně zvedat kvůli železnici nebo kvůli zdravotnictví a školství? (protože zdravotnictví je rozežrané a vysoké školy vypouští neuplatnitelné lidi)
Ten rozpočet nemá primárně určeno na co která daň jde.
Dlouhodobě se cpou peníze do dálnic, a víceméně se nic nevyřešilo, jen se problémy přesouvají podle postavených úseků. takže jedna věc je, že dálnice budou hotové, takže to co se sypalo do dálnic za posledních cca 70 let se začne sypat do železnice (hlavně do VRT).
Teď už je jenom potřeba přesvědčit vládu, že se do dálnic a silnic nebude investovat.
Tak tady Kupka říkal, že do 10 let budou dálnice dostavěny.
https://sdeleni.idnes.cz/pardubice/odbornici-na-dopravu-z-cele-ceske-republiky-zamirili-do-pardubic.A230911_153350_pardubice-sdeleni_hradr
„filozofické fakutlty, kdy jejich přínos je pro společnost spíš záporný.“
Takže překladatelé a tlumočnííci … patří k lopatě!
A to se tlumočníci nemůžou vzdělávat na jazykových fakultách?
Jasně já to samozřejmě chápu. Jenže takové problémy má spoustu, v podstatě všechny rezorty v naší zemi. Není tu jen dráha a pak už nic. Tím chci říct ze ne, nemůžeme půl rozpočtu utratit za rychlý vláčky protože se nám to líbí. Tedy můžeme, ale pak dopadneme jako obec Prameny.
To si bohužel musíte vykampanit u voličů a hlavně vylobbovat u každé vlády a každého ministra dopravy.
Taky existuje možnost, že se žádný uvolněný prostor konat nebude, protože rušení stávajících linek se ukáže jako politicky neprůchozí.
Sice se dojednalo nějaké budoucí linkové vedení na základě čehož se asi předpokládá uvolnění kapacity, ovšem projednávání linkového vedení, které se bude odehrávat v době dokončení VRT bude něco úplně jiného.
Ano. Ideální je nechat všechno, jak je a jen sedět, uhnívat a čekat na smrt. Je obecně známo, že česká železnice se potýká s vážnými kapacitními problémy zprávy o tom jsou dlouholetým evergreenem mediálního prostoru. Proč tedy lžete, že ta nedostatečná železniční síť stačí?
Kdepak, lepší je se zadlužit až do smrti nesplatitelnym dluhem, bejt taková finanční socka Evropy ale nemít kapacitní problémy na kolejích. Ty by stejně nebyly, páč by nebylo na dotovaný vlaky. A ano stačí. Kecy o lhaní si nech pro svojí mámu. Až budeš tušit něco o hodnotě peněz můžeme se bavit.
Nejsem váš soudruh, mně tykáte omylem. Současna železnice v ČR dostatečnou kapacitu nemá a ta chybí hlavně na koridorech. Vaše urážky a hulvátství z vaší lži, že současná síť je dostatečná, pravdu neudělaly. Ani ten váš bambilión férovým argumentem rozhodně není. Ty peníze totiž nebudou utraceny naráz ale postupně během mnohé let. Sotva bude rok, kdy to bude více než 80 miliard v dnešních cenách. Takže na zadlužení země to bude mít vliv marginální.
Je dostatečná a hotovo. Tak jen 80 mliard každý rok? No to je skoro zadarmo tvl fakt. Moh by my pán tedy říct kde je asi tak vezmeme, když už teď máme každej rok asi 250 miliard shodek? Diky moc za odpověď. A klidně mi taky tykej, tohle je jen diskuse, nikoliv státní protokol.
Jak jste přišel na to, že kapacita železnice (v určitých úsecích) je dostatečná?
Víte třeba proč se přidávaly na koridorech mezistaniční odbočky?
Tvrzeni, že česká železniční síť má dostatečnou kapacitu, je lež. To, že jste svým lžím uvěřil, z nich skutečnost neudělá. Já cizím lidem netykám. Musel bych se za sebe stydět.
Délka úseků SŽ s přetíženou kapacitou =0. Tak jak je to s tím lhaním?
Ano? A proč je tedy plnění grafikonu nákladních vlaků dlouhodobě nižší než 40 %? Proč mají naprosto běžně mnohahodinová zpoždění? Kolik to asi stojí dopravce, který na nich musí platit strojvedoucí, protože nikdo neví, kdy se pro vlak najde cesta? Přetížena je každá trať, která je zatížena natolik, aby neměla žádné rezervy pro zvládnutí mimořádných provozních stavů, O nějaké železniční přepravě just-in-time se u nás nedá ani snít. Poměry na české železnici velmi posilují dopravu kamiony.
https://ctrlv.cz/fnxc
Výborně! Takže místo VRT Praha-Brno stačí zavést přímé vlaky z Kutného Hory do Tišnova.
VRT v Kutné Hoře, výborně zajděte na zastupitelstvo, protože jinak kutnohoráci budou muset jezdit v lepším případě autem do Pučer ( to bude ekologie) a nebo najedou vlakem Na VRT někde u Nehvizd.
Dálniční síť bude dostavěna, takže se finance můžou přesměrovat do VRT.
Tedy se nevyplatí investovat do infrastruktury?
Nebo co navrhujete?
Tolik vaše dojmy, profesore. Jenže s výjimkou Číny, kde je primární motivace politická, se jinde po světě ukazuje investice do VRT jako návratná. Česko v technických oborech aktuálně trpí největším nedostatkem kvalifikované pracovní síly v rámci EU. VRT prakticky všude vede k tomu, že přibližuje zaostalejší regiony a potenciální pracovní sílu centrům, aniž by to od lidí vyžadovalo přestěhování. Mimochodem, do těch regionů se dnes tlačí neskutečné peníze v dotacích na rozvoj venkova atp. Docela bych oponoval, že to dnešní stačí. Dojezd vlakem z Prahy do Brna dosud není konkurenceschopný, a to bez ohledu na to, že autem je to… Číst vice »
Asi žijete v jiné zemi, že říkáte, že do zaostalých regionů se dávají peníze. Silnice rozbité, lokálky se ruší, obchody se ruší, nedostatek školek a lékařů to jen potvrzuje, tak tu neplácejte nesmysly. A jinak VRT je skoro všude prodělečná, kromě tratí v Japonsku a tratě Paříž – Lyon. Např do železniční infrastruktury jde letos myslím 70 mld, ale přijmy z polatku za použití dopravní cesty jsou na úrovni 3-4 mld tzn asi 20 krát nižší, takže kde je ta návratnost. Investice do VRT 1 200 mld Kč na cca 800 km tratí. životnost 60 let tzn odpisy 20 mld… Číst vice »
VRT je skoro všude prodělečná? Dobře, a ukázal byste mi dálnici, která vydělává? To je přece naprosto totéž.
Vy jste asi ve špatné skupině, tady se bavíme o vlacích, buídček
Tak ještě jednou a polopatičtěji. Tvrdíte, že investice do VRT jsou v naprosté většině případů neobhajitelné, protože ve výsledku VRT až na výjimky prodělávají. Argumentujete mnohonásobně nižším ziskem z poplatků za dopravní cestu ve srovnání s vloženým obnosem financí do železniční infrastruktury. To je ale nesmyslná argumentace, dopravní stavby po celém světě nebývají samy o sobě ziskové, nýbrž mají usnadnit mobilitu osob a zboží, což pak kýžený zisk generuje. Stejně jako se neočekává, že bude zisk generovat dálnice, neočekává se to ani od VRT, to by byl nesmysl.
Ano, už několikrát jsem to tady psal, kde je ten model, nebo výpočet. A´t mi ho SŽ nebo MD pošle když ho má. Jsou to jen kecy, nic takového neexistuje a jestli vy ho máte, dejte sem odkaz. Dálnice se na rozdíl od železnice zaplatí skro sama. A když jde o tu návratnost. Po silnicích a dálnicích se přepravuje cca 90 % osob a cca 80-90 % nákladu a přitom invesitce jsou stejné jako do železnic. tzn. návratnost je cca 4 krát vyšší. Mam je teda lepší dávat peníze když to vezmeme z pohledu ekonomiky. A prosím, pokud argumentujete, pište… Číst vice »
už mi nechtějí nic otisknout a podruhé to psát nebudu :(((
Dálnice se zaplatí skoro sama? Já se moc omlouvám, ale to je naprostý blábol. Tržby z dálničních známek a mýta absolutně nemohou pokrýt náklady na výstavbu. A přesto se staví, z téhož důdovu jako VRT.
A proč myslíte že se staví VRT. Mezi hlavní důvody patří právě i rozvoj venkova. Kdy už v některých oblastech nebude docházet k vylidňování a pustnutí chudších oblastí jako je třeba Vysočina. Lidé už se nebudou muset stěhovat za prací do měst a jejich životní úroveň stoupne. S ní i kupní síla, která může pomoct místním obchodům a hospodám. Pokud lidé nebudou utíkat do měst bude více poplatníku daní na opravu silnic a zachování lokálek. Pořád počítáte jen se zisky za použití dopravní cesty, ale železnice má pro státní kasu i další přínosy o kterých se nějak nezmiňujete. Například TPCA… Číst vice »
Zeptám se pana starosty, jestli tomu obyvatelé fandí. Všechny co odtamtud znám jsou proti hlavně z toho důvodu jak to SŽ tlačí na sílu a projednává, nebo spíše neprojenává.
Jinak včera stánek VRT v Benešově, proč?
– když tam VRT nejede. A tady kde to má jít a chtějí vrtat sondy posílají letáky a dopisy. A na můj dopis před měsícem žádná rekce. Tomu říkáte projednávání???
To je přesně definice toho proč jsme takových srágorách, jako jsme
Dobrá trafika.
Parádní rozhovor, díky. 🙂
Pokud chce správa železnic stavět VRT za naše peníze, na našich pozemcích a výstavbou a provozem omezit život v našich vesnicích, měli její zaměstnanci kontaktovat lidi kterých se to bezprostředně týká a ne v Praze na Hlavním nádraží oblbovat lidi.
Vy chcete stavět za naše peníze, Vy kontaktuje a dělejte věřejná projednání. Ne, že pošlete na obce plakát ať ho vyvěsí na veřejné tabuly, takhle se to určitě nedělá.
Rozpočet bude minimálně 1 bilion Kč, takže by mělo být úpně přirozené udělat veřejné seznámení v každé dotčené střediskové obci.
Střediskové obce byly zrušeny ještě když existovalo vylhané Těžkoslovensko. Správa železnic se všemi dotčenými subjekty jedná a mnohým jejich požadavkům už vyhověla. Je o tom on-line dostupná spousta informací. A není to Správa železnic, kdo chce VRT stavět. Subjekty, které stavbu VRT podporují, jsou například ANO 2011, ODS, TOP09, KDU-ČSL, Pirátská strana, STAN a SPD. Jinak řečeno, výstavbu VRT podporují všechny parlamentní strany ČR. Smiřte se s tím, že budou postaveny, jinak zešílíte vzteky.
Neodbíhejte od tématu vážený pane.Jedná tak, že posílá letáky. Asi si myslí, že je to supermárket :))
A s kým by podle vás měl správce infrastruktury jednat když jestě není např. na VRT Střední Čechy dokončen projekt a ještě jasné přes které pozemky VRT povede? Všeobecné informace jsou předávány obcím, kde působí lidé, které jsi svobodně zvolili právě jako své zástupce. Je pak na nich jak vám informace předají. Pokud vám to nevyhovuje, zvolte si někoho jiného.
Neodbíhám od tématu. Jen ilustruji, že to, co píšete, se od skutečnosti může fundamentálně odlišovat. Oni jednat přijedou. Až budou přípravné práce v takovém stádiu, kdy jednání umožňují. Za to, aby jezdili poslouchat nenávistný řev NIMBYstů o tom, že odmítají všechno, je nikdo neplatí. Přestože mám jisté pochybnosti, že se vás VRT nějak osobně dotkne, vám dám radu. Překonejte svou nenávist a připravte se na konkrétní jednání, abyste pro sebe a svou obec vyrazil maximum. Druhý konec toho lana, za který taháte, drží v rukou drtivá většina Parlamentu ČR, tedy v podstatě celé Česko.
Přesně vím jak jednají, měl jsem tu čest.
Spousty věcí, které prezentují vubec neumí vysvětlit. několikrát jsem je upozorňoval na chyby ve studiích proveditelnosti.
Mám otázky, na které oni neodpovídají, a přitom tu stavbu stejně jako vy budu platit, jsem vlastně investor. Takže chci vědet co se za moje peníze bude stavět.
Jestli je Vám jedno za co vláda rozhazuje
vaše peníze, tak mne ne, mám na to právo.
V tom případě ale nechápu proč tu se mnou diskutujete.
Vy o té VRT asi opravdu moc nevíte.
Pokud vím, jste zemědelec a štedrý příjemce dotací. Jinak jak říkáte já jsem váš investor. I mě by zajímalo do čeho konkrétně jste dal moje peníze, které byly vybrány i z mé peněženky (aniž bych s tím souhlasil). Dle vašich názorů jste největší brzdou rozvoje venkova právě vy. V Jihlavě už pochopili, na kutnohorsku také fandíme železnici – akorát tu nechceme její výstavbu, koleje, vlaky a cizince v nich, asi nějak ne?
Jsem především zaměstnanec, ale jestli máte problém s dotacemi, tak dělejte co já, začnete proti nim bojovat.
Každý máme svoji šanci.
A Vy se divíte, že je nemohou vysvětlit ? Vždyť to, co prezentuje osobně dezolát Švehlík jsou z 50 % vylhané argumenty a z 50 % marketing ! Jen namátkou typické lži 100x omílané, co slyším dnes a denně: a) VRT pro nákladní dopravu i osobní je dražší než pro čistě osobní – toto neplatí generálně, je to velice specifická záležitost dle konfigurace terénu a čistě investiční náklady na VRT Brno-Praha pro smíšený provoz jsou tak na 95 % nákladů na osobní provoz – takže lež ! b) na VRT budou provozovány i spoje soukromých dopravců – další lež !… Číst vice »
Za naše peníze se staví i dálnice, a ve své podstatě přinášení to samé, je to na našich pozemcích a výstavbou a provozem omezit život v našich vesnicích.
Bilion bude rozvržen v čase.
Vím přesně jak to má být rozvrženo, ale i tak na to nemáme. A navíc, železnice převeze pouze cca 10 % všech cestujících. Zbytek jsou silnice a dálnice, tak nechápu proč má být více peněz investováno do železnice než do silnic. Navíc – ze silnic se platí mýto, spotřebná daň z paliv, DPH z paliv, daně z vozidel apod.
Co přijde ze železnice – pouze cca 3-4 mld z poplatku za použití dopravní cesty a přitom investice a ůdržna železnic letos cca 70 mld. Tak mi to obhajte
A myslíte si, že těch 10 % zůstane? Co se táče energetické účinnosti, tak je železniční doprava efekktivnější a pro elektrické trakci je i ekologičtější, takže by měla být snaha ji prosazovat.
Spotřební daň s paliv platí i železniční doprava.
Berte to tak, že silniční doprava více škodí (externality) a vybrané daně plně nenahrazují škody na společnosti.
A kolik byly dlouhodobé investice silnice X železnice v posledních cca 80 letech? Nehraje se na jeden rok, hraje se dlouhodobě.
Tak si to zjistěte ať múžete oponovat – včetně údržby a rozpočítejte na objem nákladní a osobní dopravy a pak to tady zveřejněte včetně zdrojů. Co Vám v tom brání, já učitě ne.
Nebuďte línej a začnete makat.
Makat by jste měl hlavně vy, podle programu vaší sekty máte ještě hodně co dohánět https://www.vrtaci.cz/wp-content/uploads/2021/04/Komunikacni_strategie_nastin10.jpg
Tak to neznám, ale díky za inspiraci.
Já také nechápu, proč bylo 70 let investováno více do silniční dopravy než do železniční. Vlastně teď už chápu. Bylo to proto, aby lidé jako Vy mohli nyní tvrdit, že po silnicích se odehrává daleko více přeprav než po 70 let bržděných a zaostalých železnicích, kde se nepostavila jedna jediná nová rychlá trať. Ten argument můžete použít až tehdy, kdy se spočítá rozdíl ve financování a ta železnice se dofinancuje na současný stav – peníze budou proinvestovány, a pak, po spravedlivém dofinancování teprve půjde porovnávat výši přeprav. Samozřejmě srovnání musí být komplexní včetně ekologie a všech známých nákladů na přepravu… Číst vice »
Tak jen pár faktů ze stránek SŽ, ARI (Asociace pro rozvoj dopravy). Průměrný zábor půdy při výstavbě VRT ve Francii je 150m, tzn. 15 ha na 1 km – 700 km trati rovná se 10 000 ha. Ano na projekci je 50 % dotace z EU, ale na výstavbu je max 30 % (odpověď ze senátu, kde se výstavba VRT projednávala) a dle ARI můžeme z EU počítat tak se 4 %. Zbytek zaplatíme my daňoví poplatníci. Evropa se pohybovala od 2 % (Itálie) po cca 40 % (Španělsko), ale průměr je do 10 %. Proč není ve studiích proveditelnosti… Číst vice »
A co je do těch 150 m započítáno?
VRT má 11 m a k tomu variantně náspy a zářezy.
Dálnice má 26,5 a k tomu variantně náspy a zářezy.
I v současnosti se linky dálkové dopravy dotují, takže v budoucnu se akorát přetrasují na VRT, čímž se zásadně nic nezmění.
To se musíte zeptat na správě železnic, když jim to tam vísí již 2 roky na webu.
Všude na západě se dotuje pouze regionální doprava, ale my na to máme, my můžeme dotovat vlaky i cizincům. Stačí zvýšil obyčejným lidem daně.
To jste pašák, nechcete medaily
Tak ty rychlíky co jsou u nás dotovaný, jsou třeba v Německu považovány za regionální dopravu.
Nevím, jak vlakem jezdíte, ale i v těch mezistátních expresech je většina lidí domácích.
Obecně je dotace do železnice snaha o vyrovnání trhu se silnicí, kdy jako uživatel silniční sítě neplatíte nic za dopravní cestu kromě dálnic, kde se platí symbolický poplatek.
To že je většina cestujících domácích jsem tady již psal, s tím souhlas. Možná i nad těmi rychlíky bych zavřel oči, ale dotovat provoz na nové VRT , to už je trochu přes čáru, nemyslíte?
Vy vlastně chcete, aby daňový polatnící zaplatili výstavbu VRT a pak ještě dotovali provoz VRT. Zajděte za Švehlíkem a Pinkavou, ať to dají do svých prezentací, ať to lidé vědí.
A jinak my přeci platíme spotřební daň v PHM, DPH z paliva a DPH z aut a pod. Kam si asi myslíte, že jdou tyhle peníze?
Vlastně vím kam jdou – do železnice!!!!
Tady si můžete přečíst, jaká část státního rozpočtu jde na dopravu a kolik z toho je na železnice. https://www.sfdi.cz/rozpocet/rozpocet-sfdi/
Jak už jsem napsal jinde, budování VRT podporují všechyn strany zastoupené v současné Sněmovně Parlamentu ČR a z mimoparlamentních vím jistě, že je popdporuje i ČSSD. To znamená, že váš nenávistný vztek existuje jen pro pobavení v internetových diskuzích, reálný dopad nebude mít žádný.
Ten rozpočet znám, ale i tak díky za info.
Letos půjčka z EIB 24 mld, ikdyž plán byl 30. Celkový rozpočet letos 150 mld. Příští rok a další 136 mld. Pokles 14 mld a ještě se nestaví. To je holá realita.
Ale oceňuju férový přístup alespoň se snažíte
S vámi ta nenávist pěkně cloumá.
Ale to je to samé co se silniční dopravou, taky je infra financována dańovými poplatníky, taky je provoz na ní dotován (i na dálnicích při symbolickém zpoplatnění).
Daně jdou do rozpočtu, obzvlášť u PHM je to vhodné, protože jinak by šli producentům těchto PHM. Myslíte si, že všechny daně (z provozu silničních vozidel) třeba zaplatí provoz, údržbu, investice a škody způsobené silniční dopravou?
Vemte si takové Bavorsko. To je o nějakých 8300 čtverečních km menší než Česko a má o nějaké 2 miliony více obyvatel. Neexistuje jediný vnitrobavorský vlak, který by byl provozován na komerční riziko dopravce. Všechny dálkové vlaky jezdí daleko za hranice Bavorska a všechny vnitrobavorské vlaky jsou silně dotované. V Evropě jsou za dálkové vlaky považovány pouze takové vlaky, jaké my nazýváme mezistátními.
Jasně, já to chápu, ale Bavorsko na to má, Němci měli celá léta přebytkové rozpočty a dokonce letos nebo vloni nabízeli měsíční jízdenku za 9 EURO. Proč to tedy neuděláme my – protože na to nemáme, tak je to jednoduché. Proč tedy zrušili slevy pro důchdoce a studenty a letos snižují objem slev o další 2 mld. nechápu to a pak chtejí dát do VRT v příštích 10 letech průměrně 85 mld. ročně. To prostě nevymyslíš. Dcera dojíždí do školy 4 km. Před 2- 3 roky platila 3 koruny a dnes platí 10 korun. Takže dětem do zdražíme (nemáme jednotky… Číst vice »
Dotované ceny v Česku skáčou obludnými skoky, protože jsou politickou zbabělostí a populismem udržovány i deset let stejné. Např. v Rakousku jsou dotované ceny zvyšovány každoročně o inflaci a rostou tam rychleji než v ČR. Tato politiky ovládaná cenová politika vytváří obrovský snitřní dluh a je příčinou hyder, regiofonů, tornád a dalších odporností, kterých je česká železnice stále plná. Slevy pro důchodce i studenty stále existují, jen nejsou v populistické baBuršovské výši 75 %. Ty totiž vedly jen k tomu, že důchodci začali přetěžovat vlaky a díky tomu lidé cestující za prací přesedali do aut. Česko na VRT má. Je bohatší… Číst vice »
150 m je pěkné číslo. Je to délka podchodů na pražském hlavním nádraží. Nad ty podchody se vejde šest a třičtvrtě nadstandardně širokých nástupišť a třináct kolejí. Těch 150 m je maximální šíře staveniště dosažená při výstavbě Ligne à Grande Vitesse Est européenne v případech, kdy docházelo k terénním úpravám, při nichž byla měněna niveleta polí, aby nebyla zmenšena o náspy se standardním sklonem. Francie má totiž takovou zvláštnost. Jsou tam území, kde je vzdálenost mezi lidskými sídly i 50 km a v těchto oblastech se namísto protihlukových opatření investuje do zachování a zemědělské půdy. ARI je zkratkou Asociace pro rozvoj infrastruktury, nikoli… Číst vice »
přepsal jsem se, omlouvám se, ale odepisuji asi 5 trolům, je toho moc :)).
150m uvádí správa železnic na svých webových stránkách, jsou to odbornící :)), tak jejich data interpretuji dál.
K ARI – alespoň píší pravdu – EU přispěje na výstavbu VRT cca 4 %.
Co na to pan Švehlík?
Ono je i vlastnění osobního vozu pro většinu lidí ekonomický nesmysl.
Ano i ne. Není úplně pravda, že by byly ty vlaky tak nákladné vůči tomu, co budou jezdit. Respektive, záleží na trasách. Ale například z trasy Praha-Ostrava, která v dnešní době trvá cca 3,5 hodiny se ti vlaková souprava obrátí a navrátí zpět do Prahy za cca 8 hodin. Kdežto VRT trasa Praha-Ostrava bude trasa zvládnutelná pod 2 hodiny, což už v praxi znamená, že se ti vlaková souprava vrátí za cca 5 hodiny. Na VRT tudíž těch souprav nepotřebuješ tolik, protože je obrátíš v daleko rychlejším čase…
Zase ty soupravy musí častěji na revize, protože mají denní náběh vyšší. Tedy častěji odstávka soupravy.
Ale to se aspoň netýká posádky, žejo 🙂
Žehlička s upraveným převodem a bymáky, v pátek Ds.
Můj soused Franta si koupil na Bazoši TGV (starší typ) a prý je ochoten se nabídnout na provoz Praha->Brno. Takže problém skoro vyřešen. Nicméně možná se přidají i již zaběhlí velcí dopravci stejně jako všude ve světě a pokud ne, tak ještě Miloš co bydlí přes ulici si chce koupit starej vlak od Eurostar.
Nebyla by možnost SŽ vytvořit oficiální účet aby mohli odpovídat na otázky i v komentářích? V podcastu se odpovědělo možná na 5 otázek ze 100 (chápu, že čas je omezen) a toto by dalo další možnost komunikace s veřejností. Stejně tak by se mohlo učinit i pro další instituce a i dopravce.
A co jako čekáte, že vám řeknou? Podívají se do křišťálové koule a řeknou, že VRT Střední Čechy bude zprovozněna od GVD 32/33?
To není asi zrovna ten typ otázky co bych jim pokládal. A příklady věcí co lidé chtěli vědět jsou u článku s otázkami k tomuto podcastu. Na technické věci snad křišťálovou kouli třeba není.
Jste patrně železniční fanda, že Vás zajímají technické věci….. Mě zajímá nejprve, kdy to bude, teprve pak se začnu zajímat o technické otázky… Je mi 60 a je jasné, že se VRT u nás nedožiju (ale ještě několik let na žvásty o tom budu nedobrovolně přispívat ze svých daní , nemyslím tady, ale na ty studie, záměry, projekty….) Tak snad mí synové, vnoučata se tím jednou svezou…
Tak to vypadá, že máme v plánu optimální provozní koncept – kombinaci Francie a Německa. V Německu je chválená provázanost s regiony, ale kritizovaná rychlost, zatímco ve Francii naopak – všude 300 km, ale vlaky moc nesjíždí a nepokračují po jiné trati. (ale ovšem, že vlaky, které budou sjíždět, nepojedou 320 na VRT)
Tak teď už jen doufat, že se to povede jak má. Že tam nebude někdo donekonečna protahovat ÚR, protože pokud se něco bude roky plánovat a pak někdo prostě neodstoupí, tak s tím nic neuděláme (např. narozdíl od vyvlastnění u problému s výkupem).
A já si myslel, že Ostrava-Praha bude maximálně do 1,5 h.
Taky jsem to někde četl. Zároveň se mi to zdálo jako zvláštní, když samotná trasa Praha-Brno měla být zvládnutelná za cca hodinu. Z Ostravy do Brna za půl hodinu se to bude zvládat těžko… V podcastu pak byl zmíněn čas 1 hodina a 41 minut… Což reálně je jen o 11 minut navíc. Nyní je to vlastně 101 minut. V praxi se pak pro promo materiály a podobně možná budou snažit, aby to stačili ještě na těch 100, nebo těsně pod to. Uvidíme.
PS: Já budu velmi velký optimista a celkově počítám s dokonce 2 hodinami. Ať si nedělám plané naděje.
Stejně… Ve výsledku bude takový čas reálný až v roce 2050, nebo kdy si myslím. Zkrátka, až se začne stavět ten úsek mezi Brnem a Přerovem. Zatím to úplně v nějakém brzké plánu nemají.
Za mě platí: ČR – VRT ráj. A nic na tomhle názoru nezmění ani pan Švehlík (bohužel). Desítky let se o VRT jen mluví, zpracovávají se studie proveditelnosti, k tomu nejrůznější záměry, studie na studie a záměry na záměry (které obvykle vždy popřou vhodnost té předchozí studie nebo záměru) a pořád dokola. Zkrátka byznys ze neskutečné peníze daňového poplatníka a přitom není třeba kopnout do země. Po všech těch letech žvástů, studií , záměrů a nevím čeho všeho ještě, přišlo vyvrcholení, kdy nám přivezli za několik milionů ukázat soupravu TGV starou cca 50 let, asi abychom viděli, co ve Francii… Číst vice »
No a to ještě, kdyby se všechno podařilo připravit, tak děti země, duha a jiní ekomaniaci stavbu napadnou, protože se tam nemohou plazit hlemýždi a ani mravenci tam nebudou moci sbírat jehličí!
Přesně tak.. Tzn. , že nám za dalších 50 let přivezou ukázat další soupravu TGV …. xd
Bezva, tak proč už dávno nesedíte v Dlážděný?
A Vy třeba na Pankráci? xd
Proč on? Vy chcete stavět načerno na nevykoupených pozemích – bez přípravy, kterou tak kritizujete.
Prosím o regulaci hlasitosti v podcastech. Děkuju.
Za to bych se přimluvil, je to absolutně nejhlasitější podcast co si pravidelně pouštím. Pouštím si ho ze stránek.
Nevím. Mi to přijde úplně v pohodě. Ta znělka je možná až někdy příliš nahlas oproti hlasu, ale obecně mi to přijde fakt v klidu. Pokud to chcete mít tišší, můžete si hlasitost dát na minimum. Naopak je super, že když si to pak zvýšíte na maximum, tak podcast můžete poslouchat, i když jste od zdroje reproduktorů daleko, nebo třeba děláte něco, co dělá docela rámus…
Zdaleka nejvetsi problem VRT Berlin-Praha-Berlin je ze o ceskem useku se rozhoduje „čim vic utratim = timlepe“
Zcela se ve Sprave zeleznic vytratilo batovske mysleni „nas zakaznik,= nas kral, abychom se uzivili“
Kdyz si srovnam kvalitni debatu o motivacich pro a proti spojenectvi Monety a Air Bank, tak pochybuji ze nejaky banker pujci na cesky usek VRT pri soucasnem mindsetu SZ
Když na SŽ tak dobře vědí, že okno na údržbu je mezi 23 – 5 hodin, proč už toho nevyužívají v současné době. Kdyby se ty denní výluky dělali v noci, kdy nic (nebo minimum) nejezdí, nemuseli by cestující snášet takových výluk a zpoždění. Ale chápu, nikdy se to tak nedělalo. A o cestující SŽ nejde.
To okno bude na VRT, na koridorech není, tam jezdí jak noční dálkové vlaky tak nákladní. Bez provozu to je akorát někde na lokálce s motorákem. Spíš mě zajímá jak to dělají třeba na Ukrajině, kde jezdí většina dálkových vlaků přes noc a stejně jezdí prakticky vždy včas (nebýt války samozřejmě) a výluky jsem během svých cest nikdy nezaznamenal.
a po vrt nákl vlaky nezdit nebudou? vždyt to tu pořád dokolo polovina zastánců vrt propaguje. takze nakl vlaky pod krusnymi horami jezdit nebudou? nebo jen pres den?
Pod Krusnymi horami bude v tunelu smiseny provoz s nakl. dopravou a max. rychlost 200km/h. Takze tenhle usek nebude klasicka VRT. Na skutecne VRT nebude nakladni doprava.
Ne nebudou.
Budou jezdit Krušnohorským tunelem do Německa (Ústí – Drážďany) a když se podaří dojednat trasa, tak Středohorským tunelem (cca Encovany – Ústí).
V Krušnohorském tunelu bych řekl, že budou vlaky jezdit celodenně, jen ale v noci nebude jezdit osobka, takže by mohla pro provoz stačit jedna kolej a druhá by připadla údržbě.
Ono těch tratí, kde v noci nic nejezdí, nebo by nutně nemuseli je docela dost.
Na Ukrajině jezdí dálkové vlaky o cca 20 vozech jednou za čas, třeba před několika lety mezi Mukacevem a Lvovem pouze tři páry vlaků denně. V ČR jezdí po kolejích násobně více vlaků.
Spousta výluk včetně zastavení provozu se dělá hlavně v noci. Viz poslední výluky tento týden Choceň – Ústí nad Orlicí, které byly 17:30 – 4:30 a od 1:40 úplně zastavený provoz.
Běžná údržba (ošetření výhybek jako příklad) se v noci bez dlouhodobých výluk dělat dá. Modernizace a rekonstrukce (sanace spodku,položení nového svršku jako příklad) se bez dlouhodobějších výluk nedá
A k termínu Brno-Přerov nám neřekl zase nic… 🙁
Nejspíše proto, že to není VRT.
Nicméně první úsek by měl mít stavební povolení letos v litopadu.
Nejspíše proto, tže to není VRT.
Je videt, ze ve Sprave zeleznic rozhoduji myslenkovi dinosauri s cilem utratit premrstene dotace kvuli hrackam a zbytecnostem.
Vzdyt spotreba elektriky v 320 km/h bude mnohem vyssi nez dvojnasobna proti 160 km/h
Plus blbost s az 12 zastavenimi z Usti do Brna. Na zhruba stejne dlouhe VRT z Parize do Rennes jsou 3 zastavky Pariz, Le Mans,Rennes
Tady někdo neposlouchal podcast.
…a nebo ho nepochopil.
„až“12 zastavení. Sám píšete slůvko „až“.
Protože mezi těmi dvěma městy pojede řada vlaků s jedinou mezizastávkou v Praze.
Btw pokud argumentujete Francií, tak právě tam mají VRTky s Vmax 320. U nich spotřeba elektriky není víc než dvojnásobná oproti 160? Nebo proč toto vadí u nás ale ve Francii (a jinde po světě) ne?
Ano, spotřeba energie je vyšší, ale zase je nižší než v letadle nebo na silnici při podobné rychlosti.
Ve srovnání s neustálými změnami rychlosti na koridoru to ani víc energie stát nebude.
No tak se vzrůstající rychlostí a proměnlivými sklony to určitě náročnější bude. Přece jen nárůst energie je s rychlostí x na 3, jestli si to pamatuji správně.
Jenže dopravní letadlo podobnou rychlost (250-300 km/h) nevyužívá a ani na silnici se podobnou rychlostí nejezdí.
Super, jdu si poslechnout
A teď trochu šedé reality:
„V noci se nejezdí – 23-5 probíhá údržba“ – prozradí mi někdo, jaká forma údržby bude v ČR probíhat denně? V ČR věříme jen v údržbu ve stylu „po 30 letech se to zbourá a postaví znova“.
Třeba jako u těch zahraničních VRT nebo u nás v metru. Právě ta denní údržba nám chybí, pak se musí dělat velké uzavírky nebo pomalé výluky, které trvají měsíce.
…nebo se využije blending call
>tak se ten vlak, jak se říká, už nezastaví
No sakra. Tohle slyšet o české železnici.
Ach ty zmiňované „zatáčky“, ale to jsem odbočil…
Pojedeme 320kmh a Praha a Brno 1,5 hodiny. Ono to nepojede přímo?
Z Usti
Jo, ale ta věta zní zmatečně / dvojsmyslně.
Praha-Brno se má fakt jezdit za hodinu, což vzhledem ke vzdálenosti a nutnosti se rozjet a zpomalovat té Vmax odpovídá.
Ani tolik nezdržuje zrychlování a brzdění, ale pomalejší jízda v městských a příměstských aglomeracích. Tam obvykle nelze jet 320, ale stěží polovic.
Kéž by polovic, i čtvrtina je občas nedosažitelná.
Jako NAD do Linze, pak VRT do Vídně a zase NAD do Brna.
Díky za rozhovor, VRT by si zasloužilo pravidelný seriál.
Spíše telenovelu 😉
A vysílat jednou týdně.. V 1150 díle se pak Esmeralda možná rozjede. Zdůrazňuji : Možná…
V některých novinách vycházejí denně horoskopy. Tam se dozvíte zhruba to samé…
Výhoda horoskopu je, že mu aspoň někdo věří.
Za to místní diskutující nevěří, že se kopne do země během jejich života. S takovým přístupem není divu, že u nás všechno jde tak pomalu.
Proč by to mělo jít rychle, když veřejnost očekává pomalý postup a ještě to dává dost hlasitě najevo?
Někteří to dotáhli tak daleko, že jim vadí i samotná příprava. Měli by občas vařit…
Místní diskutující tomu nevěří, protože je takhle nastavily zkušenosti se Správou železnic, MD ČR a nakonec s dopravními stavbami v této zemi obecně. A s takovým přístupem skutečně není divu, že tomu nevěříme.
Moje otázka ohledně letiště se do rozhovoru nevešla ☹️
13. prosince 2056 prezident Zeman podepsal dekret o přestěhování ruzyňského Terminálu 1 a 2. Oba terminály se od nového roku rozdělí mezi Ostravu a Vídeň. Cestujícím budou na hlavním nádraží nasazeny VR brýle a v závislosti na sudém a lichém týdnu je České dráhy dopraví k příslušnému letišti. Toto rozhodnutí přichází v návaznosti na to, že se 57 let po schválení plánu nepodařilo úspěšně napojit pražské letiště na železnici. VR brýle s augmentovanou realitou navazují dojem, že se cestující stále nachází na území hlavního města. V roce 2302 se v souvislosti s otevřením prvního úseku VRT Praha – Praha-Libeň očekává… Číst vice »
Nevím proč, ale vaší zpráva začínám věřit víc než snům a termínům SŽ na jejich webu o VRT. :-)))
Upřímnou soustrast.
„Pokud jde o jizvu v krajině, tak se VRT podle náměstka zdaleka neblíží k dálnici, šířkou je zhruba shodná se silnicí I. třídy.“
Přitom dvoukolejná železnice má větší kapacitu, než dálnice.
(a menší hluk apod.)
Na VRT náklad nedostanete a obsluhuje pouze velká města. VRT potřebuje přeci jenom trochu víc mostů zařezů a tunelů než dálnice a i tak už to bude na vysočině ve 320km/h slušná horská dráha. Šířka není moc podstatná, tady jde o to že to je liniová stavba. Pozitivní je že z VRT nepůjde hluk stále jak u dálnice, ale jen když pojede vlak.
+množství tunelů a mostů znamená, že to v krajině překáží méně
Tak z dálnice jde hluk taky jen když jede auto 😀
Nicméně aby VRT (či obecně železnice) převzala relevantní podíl přeprav, bude potřeba, aby těch vlaků jezdilo hodně (= hluk šel relativně často).
Hluk nutný na přepravu jedné tuny nákladu je výrazně (řádově?) menší na železnici, než na silnici/dálnici.
Když budete u toho bydlet, bude vám vcelku jedno, jestli se tam převáží 10 t nebo 100 t. Bude vás zajímat celková intenzita hluku, ne přepočet na jednotku nákladu.
Nu a celková intenzita hluku je na železnici obecně menší.
Navíc, lepší jeden vlak převážející 100 tun jenž je o pár decibelů hlučnější, než dálnice převážející neustále 10t náklady.
Opět. Jakmile budete u toho bydlet, budou vám obecné sdělení k ničemu. Bude vás zajímá, jaký tam bude hluk. A ne jestli tam projíždí jeden vlak 10 minut se 100 tunami, nebo 10 auto po minutě s 10 tunami. Chápete?
Když budu bydlet u místa, kde má vést dálnice anebo železnice, a mým hlavním argumentem proti bude hluk, proti čemu asi budu bojovat?
Resp. obecně: když se někde projektuje železnice a/nebo dálnice, a pro místní lidi je největší obavou hluk, která stavba projde snáze?
Ani jedna. Tyhle argumentační fauly zkoušejte někde v mateřské školce, ne na mne.
Jak7ý argumentační faul, prosím?
Jako vážně, napište mi, jaký argumentační faul jsem napsal?
Já doufám, že to bude menší než horská dráha když jsem jel z Norimberka do Mnichova. Taky tam bylo 320, ale každou chvíli tunel, stoupání a klesání a z těch změn tlaků i v moderní VRT soupravě mě bylo dost nepříjemně. Nerad bych tak jezdil pravidelně.
Změny tlaků v tlakotěsné soupravě?
To víte když má někdo tlaky do hlavy, které s VRT nesouvisí…. 🙂
Norimberk-Mnichov je způlky „jen“ 300 a způlky jen 160 či 200.
To je otázka, jestli je to pozitivní nebo negativní. Někomu víc vadí nárůst hluku 8x za hodinu než stabilní hlukové pozadí z dálnice.
Kdokoliv chce srovnávat dálnici s „vážení cestující omlouváme se za zpoždění 30 min z důvodu zvýšené frekvence cestujících“, by si měl nejdřív jednu lísknout, ať se přesvědčí, že neblouzní.
„Přitom dvoukolejná železnice má větší kapacitu, než dálnice.“
Fajn, tak na dvojkolejku dostaňte 20.000 TEU denně, ekvivalent 10000 kamionů. Jenom asi 60-70 nákladních vlaků denně každým směrem při zachování současné osobní dopravy.
Ahoj 😎