Obrazem: Veledílo nad Orlíkem. Oblouk železničního mostu je ze dvou třetin hotov
SŽ uvádí, že z architektonického hlediska nový most „otevírá průhled údolím“. To ale neplatí, průhled kazí právě starý most.
Nad hladinou nádrže Orlík se už z obou břehů vzpínají části monumentálního železobetonového oblouku, který je součástí nového železničního mostu na trati Tábor – Písek. Oblouk se definitivně zaklene v prosinci. Na stavbě mostního díla, které bude v některých ohledech tuzemským rekordmanem, se ve čtvrtek uskutečnil kontrolní den. Přizváni byli i novináři.
Oblouk nového mostu, jehož stavba byla zahájena loni začátkem jara, bude mít rozpětí 156 metrů, čímž předčí současnou českou jedničku Podolský most (150 m). Půjde tak o největší železobetonový oblouk v tuzemsku. Ještě výrazně mohutnější je oblouk Žďákovského mostu, ten má ovšem ocelovou konstrukci. Všechny tři mosty překonávají Orlík.
Oblouk nového železničního mostu se staví po pětimetrových sekcích, kterých je třeba z každé strany zbudovat 16. Sedmnáctá sekce bude na vrcholu. Stavba jedné sekce trvá dle hlavního inženýra stavby ze Správy železnic Petra Žákovce 14 dní.
Oblouk během stavby drží ocelová lana uchycená na pylonech, které nad stavbou ční. Po dokončení oblouku budou přečnívající části nad mostovkou rozebrány a lana uřezána. „Aktuálně jsou hotovy dvě třetiny oblouku z každé strany. Po dokončení oblouku v prosinci se začne s propojováním mostovky,“ uvedl Žákovec. Zárodek mostovky už je na stavbě rovněž vidět. Celková délka mostu bude 300 metrů.
Stavbu provádí společnosti Metrostav a Metrostav TBR, které uspěly v tendru s cenou 544 milionů korun. Podle šéfa Metrostavu TBR Aleše Gotharda jde o dílo, které se v tuzemsku staví jednou za dlouhá desetiletí. Celkové náklady činí dle Správy železnic 684 milionů korun.
Konstrukce nového mostu by měla být dokončena v srpnu roku 2024. Poté bude následovat přeložení trati ze starého mostu, provoz by měl být na nový most převeden na konci listopadu 2024. Do června 2025 pak budou ještě probíhat dokončovací práce. Rychlost na novém mostě bude 70 km/h, po starém se kvůli jeho zchátralosti dnes jezdí 20 km/h. Nový most bude připraven i na případnou elektrizaci tratě v budoucnu.
Starý most z roku 1889 stojí jen několik metrů od novostavby. Podle původních plánů měl být po dokončení nového mostu zbourán, a to s pomocí mechanismů na novém mostě. Tomu definitivně v listopadu 2021 zamezil tehdejší ministr kultury Lubomír Zaorálek, když potvrdil rozhodnutí svého ministerstva o zařazení mostu mezi kulturní památky.
Osud starého mostu je nejistý, zájem o něj má pražský spolek Viadukt. Správa železnic s ním loni v létě uzavřela smlouvu o smlouvě budoucí o bezúplatném převodu mostu. „Budoucí nabyvatel bere na vědomí, že neexistuje přístup k Předmětu převodu z veřejné komunikace a Budoucí nabyvatel se tak zavazuje si zajistit na své náklady přístup k Předmětu převodu mimo provozované těleso dráhy tak, aby nedocházelo k omezení nebo ohrožení bezpečnosti železniční dopravy na přilehlé železniční trati,“ píše se mimo jiné ve smlouvě. Pozemky v okolí patří rodině Schwarzenbergů a dle informací od přítomných na kontrolním dnu nemá rodina o turistický ruch na svých pozemcích zájem.
„Za mě jsou to borci, že do toho jdou,“ řekl na kontrolním dnu na adresu spolku šéf Správy železnic Jiří Svoboda. V úvodní řeči zmínil, že starosti mu dělaly především dva mosty, a že je rád, „že tento most má řešení“. Šlo o zjevnou narážku na pat u železničního mostu v Praze. Starý most přes Orlík je podle Správy železnic na hranici životnosti a jeho rekonstrukce by nedávala ekonomicky smysl. Zchátralost je vidět na první pohled.
V letáku k novému mostu SŽ uvádí, že z architektonického hlediska „působí subtilním a dynamickým vzhledem a otevírá průhled údolím“. To ale neplatí, průhled kazí právě starý most. Názory na jeho zachování se různí, autor tohoto textu na místě nabyl dojmu, že starý most nové dílo architektonicky znečišťuje a soumostí starého s novým působí jaksi divně.
Stejně jako na každém velkém staveništi, i zde zní ukrajinština. Stavba už si také bohužel vyžádala jeden život.