Obrazem: Veledílo nad Orlíkem. Oblouk železničního mostu je ze dvou třetin hotov

Stavba mostu přes Orlík, oblouk se zaklene v prosinci 2023. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStavba mostu přes Orlík, oblouk se zaklene v prosinci 2023. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

SŽ uvádí, že z architektonického hlediska nový most „otevírá průhled údolím“. To ale neplatí, průhled kazí právě starý most.

93 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Honza St.

Já nemám nic proti zachovávání památek, ale u těch rezavých mostních konstrukcí opravdu nevídím důvod, proč to dělat. Někde venku (př. tuším Chabarovsk) když už něco takovýho udělali, tak šlo opravdu jen o část konstrukce buď šoupnutou někam vedle nebo v případě přeložky nechanou na původním místě. Pokud je to možné, klidně (i ten Smíchov). Ale celý most je pitomost. Podle mě to stejně dřív nebo později dopadne jako s původním Ivančickým mostem, který nakonec museli rozebrat. Památka nepamátka. P.S: Opravdu „jako na každém velkém staveništi, i zde zní ukrajinština“, nebo i ruština? Pokud to někdo neví, tak se tam… Číst vice »

Honza

SŽ o mostě včera dalo video na youtube, možná by stálo o doplnění do článku https://www.youtube.com/watch?v=s7fJIJEFFTE .

Facepalm

Proč vastně u tohohle mostu nemohlo proběhnout to samý, jako u Pňovan, tedy sanace pilířů a nová mostovka (doplněná o lávku pro pěší)?

Nic proti novýmu mostu, ale přeci jen, je to lokálka (a nelze předpokládat, že to někdy bude jinak) a ta investice do obřího novýho mostu je značná.

Facepalm

Památkovou ochranu na to Zao hodil až ve chvíli, kdy začal řev kvůli bourání.
Mě by jen zajímalo, proč se ani nikdy předtím neuvažovalo o výše zmíněném řešení, které by tam bohatě stačilo, bylo by asi lacinější a eliminovalo by problém, co se starým mostem. A asi i ten řev staromilců.

Broge

Na tom odkazu jsem žádnou odpověď na otázku Facepalma nenašel. Proč tedy nešla vyměnit jen ocelová část? Jsou poškozené i pilíře? Nebo by památkáři nedovolili nový tvar ocelovky a chtěli by nějakou kopii? Děkuji za info.

Alibaba

Věnujte prosím pozornost i tomuto článku: http://old.silnice-zeleznice.cz/clanek/prepocet-zeleznicniho-mostu-v-km-41-791-trati-tabor-pisek-cervena-nad-vltavou/
Je tam jako obrázek v galerii statické schema mostu, tzv. gerberův nosník, kde se tato konstrukce velmi blbě vyměňuje. Ona se totiž montuje letmo (krajní pole s přesahem) a prostředek se hodně často zvedal ze země (tady by musel připlout).

Pepíček

Tak se podívejte na mapu a spočítejte, kolik tratí vede přes Vltavu a kolik mostů…odpoved si najdete..představte si pak, že z nějaké příčiny nebude možno jezdit přes Prahu a nebo Budějovice….zůstává možnost…ano správně, pouze tato trat vede od západu na východ v naší zemi..ale na to už přišli před cca 150 lety

Další věc, žádná lokálka, jezdí zde stovky školáků a lidí za prací denne

rvt1

Ten starý most vedle toho vypadá hrozně, hodně doufám, že to tak nedopadne v Praze. Nechápu jak něco takového může někdo preferovat. Starý zbourat a postavit nový.

Facepalm

To vypadá, neb se nikdy neřešilo, že by měly stát současně.

Pako

V Praze by to dopadlo mnohem hůř! Nechápu jak krásomilci za nejstarší možnou Prahu mohou připustit jako podmíněnou variantu dvou mostů. Vždyť každý i bez sebemenšího záchvěvu jakéhokoliv estetického citu musí jasně vidět, že dva historicky různé mosty vedle sebe nikdy nemohou fungovat.

libor

je tady mnoho lidí co most natřelo. napište mi schválně na kolik by takový nátěr mostu vyšel CZK? a jaká je živostnost nátěru (roků)?

vasek.beroun

Copak natřít, ale odrezit a pod tu barvu připravit!

Jiří Kocurek
libor

tak samozřejmě vše, co k takovém nátěru patří…

Pako

Možná by se to ve výsledku přiblížilo k ceně mostu nového.

Jan z Rokycan

Pokud se nemýlím, tak to staví podobná skvadra lidí jako dálniční most Oparno. I technologie je podobná: oblouk s vyvěšováním.

Jinak staré kamenné pilíře jsou pěkné, ale v kombinaci s obloukem je to fakt jako pěst na oko.

vlachjan

Na tomto přikladu jde hezky vidět jedna věc: Lze navrhnout novou konstrukci, jenž funkčně nahradí tu původni a zároveň sama přinese vysokou estetickou hodnotu do území. Co je k takovému řešení nutné? Přistoupit na myšlenku, že stávající dopravní stavbu, lze nahradit novou stavbou zcela rozdílného konstrukčního systému. Bohužel, aby bylo takové řešení akceptovatelné, je nutno se nacházet 79 km od ulice Na Pernštýně 12.

David

42 let od posledního nátěru? Tomu říkám panečku údržba.

Micky

Rez schováme pod nátěr a budem se být v prsa, jak to skvěle udržujeme!

Jan Tichavský

Dnes by to tak bylo, ale pokud se to natírá pravidelně, tak se koroze o dost zpomalí. Divím se, že v Americe pořád natírají ten jejich Golden gate a nenechají si tam krásnou patinu jako u nás. „The bridge was originally painted with red lead primer and a lead-based topcoat, which was touched up as required. In the mid-1960s, a program was started to improve corrosion protection by stripping the original paint and repainting the bridge with zinc silicate primer and vinyl topcoats. Since 1990, acrylic topcoats have been used instead for air-quality reasons. The program was completed in 1995… Číst vice »

Jiří Kocurek

No dobře, ale Golden Gate je symbolem USA podobně jako Socha svobody.

Silver bridge jim spadnul, únava materiálu přišla moc rychle, už po 39 letech. Tak ho nahradili. Z nějakého důvodu se řetezové mosty už nestaví.

Dokument v angličtině: https://www.youtube.com/watch?v=8w5Fjouvma8

autobusik2

Lenže Golden Gate Bridge je jedna z mála výnimiek, kde most je tak ikonický, že sám o sebe pritahne turistov a údržbu si zaplatí… Navyše:
– rozhodne sa neobnovuje len náter, vymieňajú sa na ňom napríklad aj nyty
– už 20 rokov beží program za X miliárd dolárov, ktorý má most spevniť aby vydržal silné zemetrasenie, napríklad boli kompletne vymenené konštrukcie nájazdových rámp

Na druhú stranu úroveň infraštruktúry v USA tiež nie je žiadna sláva…

Jan z Rokycan

Ty nátěry snad dělali v jistých dobách jen Jugoslávci. 😀 Cedulky / nápisy s poznámkou SFRJ jsou na ocelových železničních mostech celkem běžné.

Kubrt

Nějaká (post?) jugoslávksá firma natírala i halu nad kolejemi na pražském hlavním nádraží.
SFRJ cedulka byla třeba na nedávno odstraněném ocelovém mostě přes Kbelskou ulici v Hloubětíně. Ten nátěr prováděli někdy v letech 1989/1990 a až do demontáže mostu to, přinejmenším vizuálně, vypadalo dobře.

bkv

Standardní životnost protikorozní ochrany je 30 let…

Pako

Povrchové, nutno zdůraznit.

ksz

Zdali-pak se po dokončení veledíla budeme moci těšit na veledopravu na něm ? Kolik tudy projede odklonem nákladních vlaků ?

PvvS

Postačí, když na něm bude doprava. A bez omezení.

Oldřich Sládek

Pro členy ŽESNAD.CZ je tato trať v této podobě a bez elektrizace nepříliš použitelná.

Tatrman

Spojnice Písek – Tábor? Proč elektrizovat?

Jarda Š.

Kdyby byla elektrizovaná, jaký by na ní byl nákladní provoz?

libor

snad si někdo nemyslí, že se tudy náklady jen pohrnou… vždyť je to taková lokálka 😉

Michal M

Není to úplně lokálka, komunisti to docela potunili pro přesun armád při útoku na Západní Německo. Délky stanic i přechodnost (ehm, až na ten most teď) tam jsou překvapivé.
Podobně silnice I/18, 19 a 29 byly a jsou na svůj význam a přepravní proudy taky podezřele velkorysé…

Jan z Rokycan

Nebo II/145, taková pošumavská dálnice.

Klabavátor

Před komunistama už BMB-ČMD považovaly tu trať za důležitou.

Jan z Rokycan

Hlavně to tam není hitparáda ani sklonově. Přes hrb do Písku, přes hrb do Milevska a přes další hrb do Tábora.

libor

proto je to lokálka! tj. trať pro lokální význam. žádné zásadní náklady tam jezdit nebudou, podobně jako tudy už nebude jezdit rychlík Plzeň – Brno

Tomáš Záruba

No tak přísně vzato hřbitov je i u Dívčíc, Chotycan a Myslkovic (a ze S.Ú. do TA opět nahoru).

Tomáš Záruba

Hrb, ne hřbitov (jakkoli ten možná také) – zatracené aut. opravy.

qěcy

Velodopravu?

qwertz

jestlize se uvazuje o variante, ze puvodni most nebude demontovan, proc nebyl novy most proveden ve stejnem designu? Vedle sebe to vypada hrozne.

Kubrt

Rozhodnutí o zachování starého mostu je výrazně mladšího data, než projekt nového mostu. Krom toho se dá očekávat, že obloukový most tady bude levnější, než kdyby se stavěly pilíře.

Michal M

Mostovka zrezne a spadne, toho se nebojím, ale pilíře tam budou strašit ještě dlouho…

Jiří Kocurek

Zakládat pilíře pod vodou, když je tam ani správce toku nechce?

Včera tady kdosi vymýšlel jak zatočit s majiteli pozemků, aby spolky neblokovaly dopravní stavbu. Na správce toků a inženýrských sítí úplně zapomněl…

bkv

Jednoduše. Povodí nesouhlasilo s pilířem v řece…

Jan

3.5 násobné zvýšení traťové rychlosti, kdo z vás to má…

fous55

Kdyby byli Správní Železničáři opatrnější a dali tam pro jistotu desítku, mohlo být dokonce sedminásobné!

Pako

Taky už se nemůžete dočkat, až si ji vyfotíte s Vyšehradem v pozadí?

Micky

Mě by zajipmalo jaká byla původní traťová rychlost před zavedením pomalých jízd

Petr Šimral

Nevím už úplně přesně, ale 65 nebo 70 km/h.

Klabavátor

Pokud si dobře pamatuji, tak 65, ale dokud tam ještě mohly náklady, tak pro ně 20 km/h.

Klabavátor

+ omezení přípřeží, mohly tam jen postrky kvůli rozložení hmotnosti.

Klabavátor

A pozor, místní tisk dokonce uvádí cosi o projektové rychlosti 200 km/h, ale 70 je tam jen s ohledem na navazující traťové úseky.
Beru s rezervou, ale pro článek v odkazu to nejspíš někdo prohlásil.
https://www.jcted.cz/76515-stavbu-noveho-zeleznicniho-mostu-v-cervene-si-dnes-prohledl-ministr-dopravy-martin-kupka/

Richard

Nějak nechápu poznámku, že na stavbě zní ukrajinština, co mi tím chce autor jako říct ?

libor

třeba to že díky UA makáčům můžeme realizovat mnoho staveb

Martin II

Třeba že domácím pracovníkům je zhusta za těžko jít dělat nějakou produktivní práci, zvlášť když je i manuální. A raději se snaží zašívat do různých státních a polostnátních institucí, kde jsou nehorázně přepláceni?

Michal M

Jakože mají kvalifikaci stavebního dělníka, ale jdou se zašít do státních institucí?

Jiří Kocurek

Ve státním za tabulkovou mzdu, vysokoškolák a přeplácenej, jo? Tak proč jsou na stavebním úřadě průtahy a úřad si stěžuje, že mu chybí lidi?

Vládu dělnických pěstí už jsme tady měli. Výsledkem je dvojkolejný most inteligence s 1 kolejí.

M19

Můžete jít příkladem. Dobré příklady táhnou, ne?

Šalina na Špilas

Snad se taky podaří co nejdříve otevřít průhled (a to skutečně, ne v uvozovkách jako na Orlíku) pod Vyšehradem.

Joe

Takže máme fungl nový most a vedle něj starou zchátralou konstrukci, která už nikdy nebude sloužit svému účelu a nejspíš se k ní ani bude dát dostat. Kolik Zaorálkovi namazali, aby to prohlásil za památku? To bude jak nádražní budova v Ústí nad Orlicí, honem honem zachránit a pak se nebude dít nic, jen to bude dál chátrat.

Kuba2

Tak se to holt rozřeže až emoce opadnou, viz Ivančický viadukt. Tady to aspoň na rozdíl od Ústí nevedlo k horšímu řešení oproti variantě s demolicí.

Jmeno

proč a kdo by měl mazat? Namazat holí na záda by měl dostat ten, kdo nese odpovědnost za nátěry ocelových mostů, většina má periodu mezi nátěry tak 50let.

Průvodce původní Aleš

Kdybyste se podíval na článek pořádně, včetně fotek, tak byste si všiml, že tento most byl natřený v letech 1979 – 1981, což je „jen“ 42 let a stejně mu to nebylo nic platné, protože štětkou takto namáhané oceli životnost neprodloužíte. Perličkou pak je, že se na to za vzácné dináry musela najmout makedonská firma.

Michal M

Podobně jako Srbové natírali v 80. letech hlavák…

gwann

Vzhledem k zatížení a využití tohoto díla, tak bych nehledal konspiraci a řekl…že tohle byla rez, nikoliv dynamické namáhání

Leštění

Každému, kdo placa tyhle nesmysly, b/ch zakázal kupovat nové auto a vždy mu jen pretrel jeho staré.

Frantisek

Dříve bylo jedno auto na život a stačilo to. Jenže to se musí udržovat, ne použít a vyhodit. Jasně, má to své limity, ale…

libor

a co kůň, kravka a bejk? taky na život? nebo se během života zvířat vzala barva a přemalovala se? 🙂

Jiří Kocurek
Lysimachia

Bingo, ten kůň je pěkná analogie. Je taky původní jen z jedné třetiny. Ale někteří by asi v Praze radši historickou vycpaninu než bujného plnokrevníka.

PvvS

A kdypak ? I za komára se auta měnily. POkud tedy bylo kde nějaký koupit.

Michal M

Dříve to auto stálo v garáži a používalo se minimálně, aby nezrezlo.

Jiří Kocurek

Četli jste Františka, odborníka na automobilové veterány. ámen.

Tak proč pořád po Praze nejezdí Sentinely? Ještě najdete lidi, kteří je pamatují.

ydš

Inu náš František.

Swariner

To by šlo. Tak při střední délce života kolem 30 let.

libor

borci a jejich barvy….vše zachrání, každý most ;-)… lidé proberte se! nátěr to fakt nezachrání…

Jiří Kocurek

Protože znají všechno. Jejich kultura ani jinou možnost nepřipouští: Přece není možné, aby někdo věděl něco navíc… a odporoval jim!

Jan Tichavský

Proč se teda mosty v civilizovaném světě natírají? Jen tak pro krásno se to nedělá.

libor

jako něco se dá vyřešit nátěrem, ale rozhodně to nebude věčné… prostě ta koroze se tam dostane, únava atd…

libor

ještě by byla varianta používat nové mosty austenitickou nerezovou ocel, třeba třídu 1.4529, jen tedy, kdo by to zaplatil 😉

Alibaba

Protože jsou stále ve fázi, kdy jim nedošla životnost.

Frantisek

Proč by mu měli „mazat“? Jen hájí jiný veřejný zájem. To je jako, kdybyste zazlíval finančnímu úřadu, že vám místo výběru daní nezajistí nulové odvody. Ústí nad Orlicí mělo řešení, paskvil z toho vznikl ‚zabejčením se‘ technokratů na zaujatých pozicích. Mohlo být klidně jedno nástupiště u oranžové budky a nemuselo být rubáno do protějšího kopce. Snížení rychlosti minimální, stejně následuje oblouk. Změnu bych očekával se zaústěním dalších dvou kolejí od Chocně (a ideálně i dále ku Třebové), povede-li se. Jo, hledání složitějšího řešení zohledňujícího více zájmů je pracné, ale vyplatí se. Lepší než paskvily a hořkost.

Michal M

A to složitější řešení v Červené nad Vltavou vypadá přesně jak?

Jiří Kocurek

Jasně, pošli na to humanitně vzdělané lepšolidi, namísto kolejí tam zohnou fyziku a že se stane Santiago? Fyzika ubližuje dráze, búúú!

Vavrroch

Když on ten veřejný zájem, uplatňovaný u starších železničních staveb, dává roztodivné výsledky. V Ústí n.O. teď ve veřejném zájmu(?) stojí mezi dvěma kolejovými skupinami budova, jež dává poutníkovi možnost zalézt pod stříšku krytého peronu pár desítek metrů od výstupu z podchodu (i ten výstup je doplněn přístřeškem). Dále je na staré budově nevýrazná vývěska, vysvětlující, co všechno v té budově není (stav v srpnu 2023). Jiná aktivita v budově nebyla vidět. Je tohle úspěch? Tzv. veřejný zájem způsobil zpamátnění mostu pod Vyšehradem. Podobný most u pražského Výstaviště mezi stanicemi Bubny a Dejvice byl snesen, tam se památkový veřejný zájem… Číst vice »

Alibaba

Prohlášením za památku cokoliv v živé dopravní cestě škodí veřejnému zájmu.

vaše řešení pro Ústí je nevyhovující. Nástupiště u protějšího kopce je nutné kvůli zachování dlouhých kolejí pro nákladní dopravu, kdežto ta kolej pod kopcem je krátká a vyhovuje jen osobce. Rozdíl v rychlosti mohl být nižší.
Paskvil je zachování nádraží v poloze, kde se s ním 30 let nepočítalo, a jen se nechali památkáři škodit.

PvvS

Tak schválně. Kdy z toho ten spolek vycouvá, nebo začne hulákat, že na to nemá ?

libor

no jasně, že to tak dopadne, nakonec budou dohady, kdo ten most odstraní a hlavně, kdo to zaplatí. a ještě tam bude 2 měsíce výluka. takové české řešení…

Michal M

Mostovky se nebojím, ta zrezne a spadne (resp. ji někdo nouzově odstraní). Ale pilíře tam vydrží strašit docela dlouho.

trafopajka

kdo by ho podplácel a proč? co by z toho měl? nesuďte každého podle sebe.

jen pro pořádek, já bych to nechal zbourat, nezastávám se mostu, nezastávám se zaorálka, toho fakt nemusím, jen se mně nelíbí to paušalizování, že je každý automaticky zloděj