Obrazem: Veledílo nad Orlíkem. Oblouk železničního mostu je ze dvou třetin hotov
Stavba mostu přes Orlík, oblouk se zaklene v prosinci 2023. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
SŽ uvádí, že z architektonického hlediska nový most „otevírá průhled údolím“. To ale neplatí, průhled kazí právě starý most.
Já nemám nic proti zachovávání památek, ale u těch rezavých mostních konstrukcí opravdu nevídím důvod, proč to dělat. Někde venku (př. tuším Chabarovsk) když už něco takovýho udělali, tak šlo opravdu jen o část konstrukce buď šoupnutou někam vedle nebo v případě přeložky nechanou na původním místě. Pokud je to možné, klidně (i ten Smíchov). Ale celý most je pitomost. Podle mě to stejně dřív nebo později dopadne jako s původním Ivančickým mostem, který nakonec museli rozebrat. Památka nepamátka. P.S: Opravdu „jako na každém velkém staveništi, i zde zní ukrajinština“, nebo i ruština? Pokud to někdo neví, tak se tam… Číst vice »
SŽ o mostě včera dalo video na youtube, možná by stálo o doplnění do článku https://www.youtube.com/watch?v=s7fJIJEFFTE .
Proč vastně u tohohle mostu nemohlo proběhnout to samý, jako u Pňovan, tedy sanace pilířů a nová mostovka (doplněná o lávku pro pěší)?
Nic proti novýmu mostu, ale přeci jen, je to lokálka (a nelze předpokládat, že to někdy bude jinak) a ta investice do obřího novýho mostu je značná.
V diskuzi jste ostatně sám diskutoval.
https://zdopravy.cz/stat-proti-statu-zeleznicni-most-pres-orlik-se-bourat-nebude-je-definitivne-pamatkou-96166/
Památkovou ochranu na to Zao hodil až ve chvíli, kdy začal řev kvůli bourání.
Mě by jen zajímalo, proč se ani nikdy předtím neuvažovalo o výše zmíněném řešení, které by tam bohatě stačilo, bylo by asi lacinější a eliminovalo by problém, co se starým mostem. A asi i ten řev staromilců.
Na tom odkazu jsem žádnou odpověď na otázku Facepalma nenašel. Proč tedy nešla vyměnit jen ocelová část? Jsou poškozené i pilíře? Nebo by památkáři nedovolili nový tvar ocelovky a chtěli by nějakou kopii? Děkuji za info.
Věnujte prosím pozornost i tomuto článku: http://old.silnice-zeleznice.cz/clanek/prepocet-zeleznicniho-mostu-v-km-41-791-trati-tabor-pisek-cervena-nad-vltavou/
Je tam jako obrázek v galerii statické schema mostu, tzv. gerberův nosník, kde se tato konstrukce velmi blbě vyměňuje. Ona se totiž montuje letmo (krajní pole s přesahem) a prostředek se hodně často zvedal ze země (tady by musel připlout).
Tak se podívejte na mapu a spočítejte, kolik tratí vede přes Vltavu a kolik mostů…odpoved si najdete..představte si pak, že z nějaké příčiny nebude možno jezdit přes Prahu a nebo Budějovice….zůstává možnost…ano správně, pouze tato trat vede od západu na východ v naší zemi..ale na to už přišli před cca 150 lety
Další věc, žádná lokálka, jezdí zde stovky školáků a lidí za prací denne
Ten starý most vedle toho vypadá hrozně, hodně doufám, že to tak nedopadne v Praze. Nechápu jak něco takového může někdo preferovat. Starý zbourat a postavit nový.
To vypadá, neb se nikdy neřešilo, že by měly stát současně.
V Praze by to dopadlo mnohem hůř! Nechápu jak krásomilci za nejstarší možnou Prahu mohou připustit jako podmíněnou variantu dvou mostů. Vždyť každý i bez sebemenšího záchvěvu jakéhokoliv estetického citu musí jasně vidět, že dva historicky různé mosty vedle sebe nikdy nemohou fungovat.
tak určitě. https://de.wikipedia.org/wiki/Hohenzollernbr%C3%BCcke_(K%C3%B6ln)
je tady mnoho lidí co most natřelo. napište mi schválně na kolik by takový nátěr mostu vyšel CZK? a jaká je živostnost nátěru (roků)?
Copak natřít, ale odrezit a pod tu barvu připravit!
To je furt o ničem: https://docplayer.cz/23985921-Fakulta-strojniho-inzenyrstvi-vut-v-brne-ustav-konstruovani-konstruovani-stroju-strojni-soucasti-prednaska-2.html
Kolik sekundového lepidla a izolepy by takový McGyver potřeboval?
tak samozřejmě vše, co k takovém nátěru patří…
Možná by se to ve výsledku přiblížilo k ceně mostu nového.
Pokud se nemýlím, tak to staví podobná skvadra lidí jako dálniční most Oparno. I technologie je podobná: oblouk s vyvěšováním.
Jinak staré kamenné pilíře jsou pěkné, ale v kombinaci s obloukem je to fakt jako pěst na oko.
Na tomto přikladu jde hezky vidět jedna věc: Lze navrhnout novou konstrukci, jenž funkčně nahradí tu původni a zároveň sama přinese vysokou estetickou hodnotu do území. Co je k takovému řešení nutné? Přistoupit na myšlenku, že stávající dopravní stavbu, lze nahradit novou stavbou zcela rozdílného konstrukčního systému. Bohužel, aby bylo takové řešení akceptovatelné, je nutno se nacházet 79 km od ulice Na Pernštýně 12.
42 let od posledního nátěru? Tomu říkám panečku údržba.
Rez schováme pod nátěr a budem se být v prsa, jak to skvěle udržujeme!
Dnes by to tak bylo, ale pokud se to natírá pravidelně, tak se koroze o dost zpomalí. Divím se, že v Americe pořád natírají ten jejich Golden gate a nenechají si tam krásnou patinu jako u nás. „The bridge was originally painted with red lead primer and a lead-based topcoat, which was touched up as required. In the mid-1960s, a program was started to improve corrosion protection by stripping the original paint and repainting the bridge with zinc silicate primer and vinyl topcoats. Since 1990, acrylic topcoats have been used instead for air-quality reasons. The program was completed in 1995… Číst vice »
No dobře, ale Golden Gate je symbolem USA podobně jako Socha svobody.
Silver bridge jim spadnul, únava materiálu přišla moc rychle, už po 39 letech. Tak ho nahradili. Z nějakého důvodu se řetezové mosty už nestaví.
Dokument v angličtině: https://www.youtube.com/watch?v=8w5Fjouvma8
Lenže Golden Gate Bridge je jedna z mála výnimiek, kde most je tak ikonický, že sám o sebe pritahne turistov a údržbu si zaplatí… Navyše:
– rozhodne sa neobnovuje len náter, vymieňajú sa na ňom napríklad aj nyty
– už 20 rokov beží program za X miliárd dolárov, ktorý má most spevniť aby vydržal silné zemetrasenie, napríklad boli kompletne vymenené konštrukcie nájazdových rámp
Na druhú stranu úroveň infraštruktúry v USA tiež nie je žiadna sláva…
Ty nátěry snad dělali v jistých dobách jen Jugoslávci. 😀 Cedulky / nápisy s poznámkou SFRJ jsou na ocelových železničních mostech celkem běžné.
Nějaká (post?) jugoslávksá firma natírala i halu nad kolejemi na pražském hlavním nádraží.
SFRJ cedulka byla třeba na nedávno odstraněném ocelovém mostě přes Kbelskou ulici v Hloubětíně. Ten nátěr prováděli někdy v letech 1989/1990 a až do demontáže mostu to, přinejmenším vizuálně, vypadalo dobře.
Standardní životnost protikorozní ochrany je 30 let…
Povrchové, nutno zdůraznit.
Zdali-pak se po dokončení veledíla budeme moci těšit na veledopravu na něm ? Kolik tudy projede odklonem nákladních vlaků ?
Postačí, když na něm bude doprava. A bez omezení.
Pro členy ŽESNAD.CZ je tato trať v této podobě a bez elektrizace nepříliš použitelná.
Spojnice Písek – Tábor? Proč elektrizovat?
Kdyby byla elektrizovaná, jaký by na ní byl nákladní provoz?
snad si někdo nemyslí, že se tudy náklady jen pohrnou… vždyť je to taková lokálka 😉
Není to úplně lokálka, komunisti to docela potunili pro přesun armád při útoku na Západní Německo. Délky stanic i přechodnost (ehm, až na ten most teď) tam jsou překvapivé.
Podobně silnice I/18, 19 a 29 byly a jsou na svůj význam a přepravní proudy taky podezřele velkorysé…
Nebo II/145, taková pošumavská dálnice.
Před komunistama už BMB-ČMD považovaly tu trať za důležitou.
Hlavně to tam není hitparáda ani sklonově. Přes hrb do Písku, přes hrb do Milevska a přes další hrb do Tábora.
proto je to lokálka! tj. trať pro lokální význam. žádné zásadní náklady tam jezdit nebudou, podobně jako tudy už nebude jezdit rychlík Plzeň – Brno
No tak přísně vzato hřbitov je i u Dívčíc, Chotycan a Myslkovic (a ze S.Ú. do TA opět nahoru).
Hrb, ne hřbitov (jakkoli ten možná také) – zatracené aut. opravy.
Velodopravu?
jestlize se uvazuje o variante, ze puvodni most nebude demontovan, proc nebyl novy most proveden ve stejnem designu? Vedle sebe to vypada hrozne.
Rozhodnutí o zachování starého mostu je výrazně mladšího data, než projekt nového mostu. Krom toho se dá očekávat, že obloukový most tady bude levnější, než kdyby se stavěly pilíře.
Mostovka zrezne a spadne, toho se nebojím, ale pilíře tam budou strašit ještě dlouho…
Zakládat pilíře pod vodou, když je tam ani správce toku nechce?
Včera tady kdosi vymýšlel jak zatočit s majiteli pozemků, aby spolky neblokovaly dopravní stavbu. Na správce toků a inženýrských sítí úplně zapomněl…
Jednoduše. Povodí nesouhlasilo s pilířem v řece…
3.5 násobné zvýšení traťové rychlosti, kdo z vás to má…
Kdyby byli Správní Železničáři opatrnější a dali tam pro jistotu desítku, mohlo být dokonce sedminásobné!
Taky už se nemůžete dočkat, až si ji vyfotíte s Vyšehradem v pozadí?
Mě by zajipmalo jaká byla původní traťová rychlost před zavedením pomalých jízd
Nevím už úplně přesně, ale 65 nebo 70 km/h.
Pokud si dobře pamatuji, tak 65, ale dokud tam ještě mohly náklady, tak pro ně 20 km/h.
+ omezení přípřeží, mohly tam jen postrky kvůli rozložení hmotnosti.
A pozor, místní tisk dokonce uvádí cosi o projektové rychlosti 200 km/h, ale 70 je tam jen s ohledem na navazující traťové úseky.
Beru s rezervou, ale pro článek v odkazu to nejspíš někdo prohlásil.
https://www.jcted.cz/76515-stavbu-noveho-zeleznicniho-mostu-v-cervene-si-dnes-prohledl-ministr-dopravy-martin-kupka/
Nějak nechápu poznámku, že na stavbě zní ukrajinština, co mi tím chce autor jako říct ?
třeba to že díky UA makáčům můžeme realizovat mnoho staveb
Třeba že domácím pracovníkům je zhusta za těžko jít dělat nějakou produktivní práci, zvlášť když je i manuální. A raději se snaží zašívat do různých státních a polostnátních institucí, kde jsou nehorázně přepláceni?
Jakože mají kvalifikaci stavebního dělníka, ale jdou se zašít do státních institucí?
Ve státním za tabulkovou mzdu, vysokoškolák a přeplácenej, jo? Tak proč jsou na stavebním úřadě průtahy a úřad si stěžuje, že mu chybí lidi?
Vládu dělnických pěstí už jsme tady měli. Výsledkem je dvojkolejný most inteligence s 1 kolejí.
Můžete jít příkladem. Dobré příklady táhnou, ne?
Snad se taky podaří co nejdříve otevřít průhled (a to skutečně, ne v uvozovkách jako na Orlíku) pod Vyšehradem.
Takže máme fungl nový most a vedle něj starou zchátralou konstrukci, která už nikdy nebude sloužit svému účelu a nejspíš se k ní ani bude dát dostat. Kolik Zaorálkovi namazali, aby to prohlásil za památku? To bude jak nádražní budova v Ústí nad Orlicí, honem honem zachránit a pak se nebude dít nic, jen to bude dál chátrat.
Tak se to holt rozřeže až emoce opadnou, viz Ivančický viadukt. Tady to aspoň na rozdíl od Ústí nevedlo k horšímu řešení oproti variantě s demolicí.
proč a kdo by měl mazat? Namazat holí na záda by měl dostat ten, kdo nese odpovědnost za nátěry ocelových mostů, většina má periodu mezi nátěry tak 50let.
Kdybyste se podíval na článek pořádně, včetně fotek, tak byste si všiml, že tento most byl natřený v letech 1979 – 1981, což je „jen“ 42 let a stejně mu to nebylo nic platné, protože štětkou takto namáhané oceli životnost neprodloužíte. Perličkou pak je, že se na to za vzácné dináry musela najmout makedonská firma.
Podobně jako Srbové natírali v 80. letech hlavák…
Vzhledem k zatížení a využití tohoto díla, tak bych nehledal konspiraci a řekl…že tohle byla rez, nikoliv dynamické namáhání
Každému, kdo placa tyhle nesmysly, b/ch zakázal kupovat nové auto a vždy mu jen pretrel jeho staré.
Dříve bylo jedno auto na život a stačilo to. Jenže to se musí udržovat, ne použít a vyhodit. Jasně, má to své limity, ale…
a co kůň, kravka a bejk? taky na život? nebo se během života zvířat vzala barva a přemalovala se? 🙂
Koně stačilo vyhřebelcovat! 😀
https://cesky.radio.cz/350-let-stary-kun-albrechta-z-valdstejna-byl-restaurovan-8084315
Bingo, ten kůň je pěkná analogie. Je taky původní jen z jedné třetiny. Ale někteří by asi v Praze radši historickou vycpaninu než bujného plnokrevníka.
A kdypak ? I za komára se auta měnily. POkud tedy bylo kde nějaký koupit.
Dříve to auto stálo v garáži a používalo se minimálně, aby nezrezlo.
Četli jste Františka, odborníka na automobilové veterány. ámen.
Tak proč pořád po Praze nejezdí Sentinely? Ještě najdete lidi, kteří je pamatují.
Inu náš František.
To by šlo. Tak při střední délce života kolem 30 let.
borci a jejich barvy….vše zachrání, každý most ;-)… lidé proberte se! nátěr to fakt nezachrání…
Protože znají všechno. Jejich kultura ani jinou možnost nepřipouští: Přece není možné, aby někdo věděl něco navíc… a odporoval jim!
Proč se teda mosty v civilizovaném světě natírají? Jen tak pro krásno se to nedělá.
jako něco se dá vyřešit nátěrem, ale rozhodně to nebude věčné… prostě ta koroze se tam dostane, únava atd…
ještě by byla varianta používat nové mosty austenitickou nerezovou ocel, třeba třídu 1.4529, jen tedy, kdo by to zaplatil 😉
Protože jsou stále ve fázi, kdy jim nedošla životnost.
Proč by mu měli „mazat“? Jen hájí jiný veřejný zájem. To je jako, kdybyste zazlíval finančnímu úřadu, že vám místo výběru daní nezajistí nulové odvody. Ústí nad Orlicí mělo řešení, paskvil z toho vznikl ‚zabejčením se‘ technokratů na zaujatých pozicích. Mohlo být klidně jedno nástupiště u oranžové budky a nemuselo být rubáno do protějšího kopce. Snížení rychlosti minimální, stejně následuje oblouk. Změnu bych očekával se zaústěním dalších dvou kolejí od Chocně (a ideálně i dále ku Třebové), povede-li se. Jo, hledání složitějšího řešení zohledňujícího více zájmů je pracné, ale vyplatí se. Lepší než paskvily a hořkost.
A to složitější řešení v Červené nad Vltavou vypadá přesně jak?
Jasně, pošli na to humanitně vzdělané lepšolidi, namísto kolejí tam zohnou fyziku a že se stane Santiago? Fyzika ubližuje dráze, búúú!
Když on ten veřejný zájem, uplatňovaný u starších železničních staveb, dává roztodivné výsledky. V Ústí n.O. teď ve veřejném zájmu(?) stojí mezi dvěma kolejovými skupinami budova, jež dává poutníkovi možnost zalézt pod stříšku krytého peronu pár desítek metrů od výstupu z podchodu (i ten výstup je doplněn přístřeškem). Dále je na staré budově nevýrazná vývěska, vysvětlující, co všechno v té budově není (stav v srpnu 2023). Jiná aktivita v budově nebyla vidět. Je tohle úspěch? Tzv. veřejný zájem způsobil zpamátnění mostu pod Vyšehradem. Podobný most u pražského Výstaviště mezi stanicemi Bubny a Dejvice byl snesen, tam se památkový veřejný zájem… Číst vice »
Prohlášením za památku cokoliv v živé dopravní cestě škodí veřejnému zájmu.
vaše řešení pro Ústí je nevyhovující. Nástupiště u protějšího kopce je nutné kvůli zachování dlouhých kolejí pro nákladní dopravu, kdežto ta kolej pod kopcem je krátká a vyhovuje jen osobce. Rozdíl v rychlosti mohl být nižší.
Paskvil je zachování nádraží v poloze, kde se s ním 30 let nepočítalo, a jen se nechali památkáři škodit.
Tak schválně. Kdy z toho ten spolek vycouvá, nebo začne hulákat, že na to nemá ?
no jasně, že to tak dopadne, nakonec budou dohady, kdo ten most odstraní a hlavně, kdo to zaplatí. a ještě tam bude 2 měsíce výluka. takové české řešení…
Mostovky se nebojím, ta zrezne a spadne (resp. ji někdo nouzově odstraní). Ale pilíře tam vydrží strašit docela dlouho.
kdo by ho podplácel a proč? co by z toho měl? nesuďte každého podle sebe.
jen pro pořádek, já bych to nechal zbourat, nezastávám se mostu, nezastávám se zaorálka, toho fakt nemusím, jen se mně nelíbí to paušalizování, že je každý automaticky zloděj