Dny NATO pohledem provozního šéfa ostravského letiště. Řešíme stovky letů navíc, říká
Ostravské letiště zůstává během Dnů NATO v provozu, cestující odlétající v průběhu akce musejí vyrazit dříve.
Areál ostravského letiště bude tento víkend patřit již tradičním Dnům NATO a Dnům Vzdušných sil AČR. Do Mošnova se kvůli tomu sjedou jako každoročně desetitisíce návštěvníků. Bohatý program však na jinak civilní letiště přinese také obrovské množství letecké techniky, která potřebuje svůj prostor. Na dotazy deníku Zdopravy.cz, jak takto rozsáhlá akce ovlivní provoz letiště, odpovídal jeho provozní ředitel Michal Holubec.
Michale, můžete čtenářům přiblížit, jaké množství subjektů se na organizaci Dnů NATO podílí? Kdo z nich má hlavní slovo?
Na organizaci akce se podílí skutečně velké množství subjektů. Hlavními organizátory jsou Jagello 2000, Armáda České republiky, Hasičský záchranný sbor Moravskoslezského kraje, Krajské ředitelství policie Moravskoslezského kraje, Zdravotnická záchranná služba Moravskoslezského kraje a Letiště Leoše Janáčka Ostrava. Své zastoupení na akci ale mají i subjekty jako Český červený kříž, Celní správa, Vězeňská služba a podobně.
Jak se s akcí promění fungování v tu chvíli civilní části letiště?
Letiště zůstává během akce v provozu, samozřejmě s ohledem na zvýšený provoz vojenských letadel. Plánovaný pravidelný provoz není v podstatě ovlivněn. Areál je rozdělený, událost má svůj vymezený prostor.
Kolik odbaví ostravské letiště celkem letadel během konání Dnů NATO, když sečtete všechny pohyby, tedy i přílety, nácviky a odlety?
Celkový počet pohybů je během akce samozřejmě velký. Bavíme se spíše v řádu několika stovek. Jen pro představu, čistě vojenských letadel bývá na letišti třeba osmdesát až sto dvacet. K tomu je třeba přičíst i větší množství menších strojů návštěvníků, kteří přiletí vlastním letadlem.
Předpokládám, že se na odbavování armádních letadel podílí vojenský personál. Jakou při tom hrají roli civilní zaměstnanci letiště?
Letiště poskytuje personál a handlingovou techniku, zejména pokud jde o větší letadla. Vojenský personál je na letišti přítomen a provádí obsluhu letadel, zejména v rámci kvalifikace cross-servicingu.
Mají vojáci speciální požadavky, které musíte při přistání a pohybu jejich letadel dodržet?
Speciální požadavky máme spíše my na vojáky, a to aby dodržovali naše pokyny a přizpůsobili se našim pravidlům. Někteří účastníci mají specifické požadavky dle charakteru jejich techniky. Může se jednat o zastřešení, bezpečnost letadla a podobně. Některá technika je v utajeném režimu a vyžaduje speciální zacházení.
Můžete být k nějakému neobvyklému postupu, se kterým jste se setkali, konkrétnější?
Měli jsme tady například technologiemi nabitý víceúčelový stroj F-35 Lightning II italského letectva. Šlo o první možnost vidět letoun páté generace v Ostravě. U podobných strojů mají vojáci požadavky, co se může fotit, co ne, kdo k letadlu může, kdo zase naopak ne. Dalším požadavkem je například zásobování kapalným kyslíkem, který na letišti normálně nepoužíváme.
Máte vůbec pro událost takového rozsahu celkově dostatek zaměstnanců?
Myslím, že jsme dostatečně flexibilní. Disponujeme zkušenými zaměstnanci, kteří si dokáží poradit s rozsáhlou škálou situací. Samozřejmě Armáda České republiky má na letišti dostatek personálu, zároveň jednotlivá zahraniční letectva mají také svůj pozemní personál.
Můžete alespoň naznačit poměr pracovníků letiště, které máte k dispozici během akce, a kteří slouží, řekněme, v zimních měsících?
Během Dnů NATO jsou v zaměstnání lidé, kteří standardně dělají práci, kterou by vykonávali i normálně. Pro zajištění Dnů NATO máme zvlášť vyčleněny zaměstnance. Rozhodně to ale oproti normálu nejsou několikanásobky.
Ovlivňuje událost nějak také osobní či nákladní dopravu? Dostane se všem obvyklých služeb, na které jsou zvyklí?
Snažíme se, aby byl dopad co nejmenší. Je třeba říct, že nárůst provozu je takový, že úplně bez omezení to nelze. Během čtvrtka až neděle je publikovaný dočasné omezený prostor a navigační výstraha za účelem omezení neplánovaného provozu, zejména všeobecného letectví tak, aby nedošlo k ovlivnění letových ukázek.
Plánovaných linek se to však netýká a až na dopravu k letišti by cestující neměli nic poznat. Letový program události je postavený právě s ohledem na plánované linky, a když se tvoří, jako kostra slouží letový řád těchto linek. Výhoda Dnů NATO spočívá v tom, že nejsou jen leteckým dnem, ale zahrnují i neletecké složky. Když tedy máme přílet linkového letadla, tak prostor vyplní pozemní ukázka.
Říkáte, že o některé neplánované lety během akce tak úplně nestojíte. Dejme tomu, že se přesto naskytne požadavek na odbavení mimořádného letu, a to buď v průběhu víkendu, nebo jen několik hodin před ním. Necháváte si volné kapacity i pro takovou variantu?
Lety pro záchranu života mají samozřejmě prioritu vždy. Samozřejmě pokud vznikne požadavek na komerčně zajímavý provoz, tak se snažíme najít řešení.
Opravdu si myslím, že jsme hodně flexibilní, v takovém případě snažíme pracovat s daným dopravcem, abychom našli řešení, které uspokojí všechny strany. Zákazníka zklamat rozhodně nechceme.
Zájemcům nabízíte možnost přiletět na Dny NATO vlastním letadlem. Kolik lidí takovou nabídku běžně využívá? Mají kde letadlo zaparkovat? Předpokládám, že před terminál by se s ostatními hosty nevešli…
Pro taková letadla máme speciální prostor pro parkování. Nachází se prakticky hned vedle areálu akce, rovnoběžně s dráhou. Piloti si tak odstaví letadlo a do areálu dojdou pěšky. Přílety jsou možné zhruba jen do půl deváté. Hned v 8:45 začíná první ukázka a přílety už poté možné nejsou.
Na letiště míří během víkendu, kdy se událost koná, tisícovky aut. Dopravu občas komplikují kolony. Jak řešíte, když se v nich někdo z cestujících zasekne?
Hlavní řešení je především vyjet včas. Situaci máme nastavenou tak, že policisté na okolních komunikacích o plánovaných odletech s cestujícími vědí a snaží se být v rámci možností maximálně nápomocni, aby daný pasažér projel. Základem je ale opravdu vyrazit brzy, o čemž jsou lidé předem důkladně informováni.