Klenot funkcionalismu dostal po drahé rekonstrukci nábytek za pár stovek. „Je praktický,“ říká SŽ

Nově zrekonstruovaná výšková budova pardubického hlavního nádraží. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czNově zrekonstruovaná výšková budova pardubického hlavního nádraží. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.cz

Zdařile zrekonstruovaná budova byla vybavena nábytkem a doplňky, které lze najít v katalozích těch nejlevnější dodavatelů.

Minulý týden Správa železnic (SŽ) slavnostně otevřela zrekonstruovanou výškovou budovu, která je součástí pardubického hlavního nádraží. Celková oprava bývalého hotelu s kinem v suterénu vyšla na téměř 600 milionů korun, což projekt katapultovalo mezi vůbec nejnákladnější rekonstrukce historických budov v Česku.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) i generální ředitel SŽ Jiří Svoboda pro Zdopravy.cz argumentovali, že vysoké náklady si vyžádaly hlavně požadavky památkářů a s nimi související rekonstrukce velkého množství původních funkcionalistických prvků. Repliky se pro budovu z roku 1958 musely často znovu vyrobit, jiné prošly rukama restaurátorů.

Čtenáře deníku Zdopravy.cz v souvislosti s tím však překvapilo, že budova byla následně vybavena nábytkem a doplňky, které lze najít v katalozích těch nejlevnější dodavatelů. V souvislosti s náklady projektu se tak vybavení interiérů může jevit jako „laciné“.

Vlastní vybavení vzdělávacího střediska – pokojů, učeben, konferenční místnosti, jídelny, recepce – bylo v režii Správy železnic, jejíž zaměstnanci ho budou využívat. Nábytek se pořizoval z rámcové smlouvy schvalované SFDI,“ uvádí mluvčí SŽ Dušan Gavenda.

Ujišťuje, že volbu nábytku a dalších doplňků Správa detailně konzultovala s památkáři, kteří výběr odsouhlasili.

I Správu železnic by pochopitelně těšilo, kdyby se dala celá budova vybavit nábytkem odpovídajícím době jejího vzniku. V takovém případě by ale muselo jít o výrobu na míru, se zcela odlišnými finančními nároky,“ doplňuje mluvčí.

Obrazem: Výšková budova nádraží v Pardubicích se otevírá. Oprava stála přes půl miliardy

Rekonstrukce byla jednou z prvních akcí, která se uskutečnila formou Design & Build. Vybavení však součástí této zakázky nebylo. Zhotovitelé předali jen to, co obrazně řečeno „po otočení budovy vzhůru nohama nevypadne“.

Jsme přesvědčeni, že v rámci daných možností jsme zvolili nejlepší možné řešení tak, aby bylo ekonomické a budova byla maximálně funkční. Nábytek je praktický, dá se v případě poškození rychle obnovit,“ uzavírá Gavenda.

V budově, která bývá označována za jednu z nejzdařilejších staveb poválečného funkcionalismu, bude nyní sídlit školicí středisko SŽ a také její ekonomická centrála. V přízemí se obnovila nádražní restaurace.

 

Nově zrekonstruovaná výšková budova Sirius na pardubickém nádraží. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýNově zrekonstruovaná výšková budova Sirius na pardubickém nádraží. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýNově zrekonstruovaná výšková budova Sirius na pardubickém nádraží. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýNově zrekonstruovaná výšková budova Sirius na pardubickém nádraží. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýNově zrekonstruovaná výšková budova Sirius na pardubickém nádraží. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýNově zrekonstruovaná výšková budova Sirius na pardubickém nádraží. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýNově zrekonstruovaná výšková budova Sirius na pardubickém nádraží. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýNově zrekonstruovaná výšková budova Sirius na pardubickém nádraží. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýNově zrekonstruovaná výšková budova pardubického hlavního nádraží. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czNově zrekonstruovaná výšková budova pardubického hlavního nádraží. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czNově zrekonstruovaná výšková budova pardubického hlavního nádraží. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czNově zrekonstruovaná výšková budova pardubického hlavního nádraží. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czNově zrekonstruovaná výšková budova pardubického hlavního nádraží. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czNově zrekonstruovaná výšková budova pardubického hlavního nádraží. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czNově zrekonstruovaná výšková budova pardubického hlavního nádraží. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czNově zrekonstruovaná výšková budova pardubického hlavního nádraží. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czNově zrekonstruovaná výšková budova pardubického hlavního nádraží. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czNově zrekonstruovaná výšková budova pardubického hlavního nádraží. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czNově zrekonstruovaná výšková budova pardubického hlavního nádraží. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czNově zrekonstruovaná výšková budova pardubického hlavního nádraží. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czNově zrekonstruovaná výšková budova pardubického hlavního nádraží. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czNově zrekonstruovaná výšková budova pardubického hlavního nádraží. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czNově zrekonstruovaná výšková budova pardubického hlavního nádraží. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.cz
Tagy Chládek a Tintěra Pardubice Modernizace žst. Pardubice pardubice Správa železnice
94 komentářů