Ve Švédsku vyjel první solární kamion. Panely mají výkon jako u rodinného domu
Skandinávské slunce prodlouží dojezd hybridního vozu o 5000 kilometrů ročně. Na jihu Evropy to bude dvojnásobek.
Výrobce nákladních aut Scania zahájil testování nového hybridního kamionu se solárním pohonem. Návěs pokrytý fotovoltaickými panely vznikl v rámci dvouletého výzkumu, na kterém firma spolupracuje s uppsalskou univerzitou.
„Během této spolupráce slouží solární panely vůbec poprvé k výrobě elektrické energie pro pohon nákladního automobilu,“ uvedl vedoucí výzkumné kanceláře Scanie Stas Krupenia.
Sluneční energie podle společnosti výrazně snižuje provozní náklady a emise, protože nákladní vůz si část pohonu vyrábí sám.
Pro testovaný kamion výzkumníci vyvinuli účinnější a lehčí solární panely. Testy nyní ověří možnosti výroby solární energie a stanoví, o kolik se sníží emise oxidu uhličitého.
Kromě toho také zkoumají způsob propojení nákladních automobilů s elektrickou sítí a vytvářejí modely toho, co se stane, když se několik takovýchto nákladních automobilů společně připojí k elektrické síti.
5 000 kilometrů prodlouženého dojezdu ročně
Osmnáctimetrový návěs je téměř celý pokryt solárními panely, jejichž plocha a výkon odpovídají instalaci na rodinném domě.
Ve Švédsku solární energie prodlouží hybridnímu nákladnímu vozu dojezd až o 5000 kilometrů ročně. V zemích, kde je více slunečních hodin, jako je Španělsko, může vozidlo ve srovnání se švédskými poměry množství získané solární energie zdvojnásobit.
Součástí projektu je také výzkum nových tandemových solárních článků, které jsou založeny na kombinaci solárních článků společnosti Midsummer a nových perovskitových solárních článků.
Ty nabízejí vyšší účinnost přeměny slunečního světla na elektřinu. Toto řešení by mohlo zdvojnásobit množství vyrobené solární energie ve srovnání se současnými panely.
Projekt se z části zabýval rovněž vyhodnocením dopadu solárního dobíjení na elektrickou síť a posouzením možnosti prodeje přebytků. Možnost obousměrného nabíjení není zcela jednoduchá a legislativa je zatím nejasná.
„Mysleli jsme si, že budeme moci přebytky energie vyrobené nákladními vozidly odkoupit, bohužel to v současné době není možné,“ říká ekonom obchodu s elektřinou ve společnosti Dalakraft Sverker Ericsson.
Výkon 560 koní
Vozidlo bude nyní testovat v provozu na veřejných komunikacích přepravní společnost Ernsts Express. Vůz funguje jako plug-in hybrid o výkonu 560 koní. Na 18metrovém návěsu je nainstalováno 100 metrů čtverečních tenkých, lehkých a flexibilních solárních panelů s maximální účinností 13,2 kWp (špičkového výkonu).
Odhaduje se, že při provozu ve Švédsku vygenerují ročně 8 000 kilowatthodin. Celková kapacita akumulátorů je 300 kWh, z toho 100 kWh na nákladním vozidle a 200 kWh na návěsu.