Ve Švédsku vyjel první solární kamion. Panely mají výkon jako u rodinného domu

První hybridní kamion se solárním pohonem. Foto: ScaniaPrvní hybridní kamion se solárním pohonem. Foto: Scania

Skandinávské slunce prodlouží dojezd hybridního vozu o 5000 kilometrů ročně. Na jihu Evropy to bude dvojnásobek.

45 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Nemel

Hlavně aby s tím nezabloudili moc na sever…polární noc by jim do toho totiž hodila vidle 💁‍♂️😁

Láďa

Aby to nedopadlo tak jako s pokusným trolejovým systémem pro pohon kamionů, myslím, že to rovněž zkoušeli Švédové. Proč bychom nečerpali dotace, když nám lidí přispívají…. Jediným cílem elektromobility je omezení pohybu lidí s tím bych souhlasil….

troglj

Zkuste používat interpunkci.
Souhlasíte s omezením pohybu lidí? Nebo souhlasíte s nesmyslným výrokem, že elektromobilita slouží jen k omezení pohybu lidí?

eLzyx

mi elektromobilita naopak dost otevřela možnosti cestovat. Je to mnohem levnější, zábavnější a méně náročné, než spalovák. Se spalovákem jsem najezdil tak 15k-20k km ročně, s EV 35k-45k

Radek

Je super, že zkoušejí i tandemové články s perovskity, nevěřil jsem, že se tak rychle dostanou do fáze, že je půjde namontovat na náklaďák. Uppsalská uni je v tomhle dlouhodobě aktivní. Finančně to asi ještě dlouho nebude dávat moc smysl, ale je fajn mít data z reálného provozu a ne jen simulace.

KarelI

Aby se solární panely vyplatily (a ušetřily emise) musí být v optimální poloze ve vhodné geografické oblasti. To tady samozřejmě nehrozí, takže je to čistý mínus.

Pavel

jenže zase v těch geograficky optimálních oblastech nejsou lidé, kteří by to vymysleli.

Matty

Super, ale až skončí životnost solárních panelů, budou se také uschovávat do země kde budou hnít? Tohle je mnohem vetší problém, o kterém se nemluví.

David

Je to rozhodně menší problém, než to kam momentálně ukládáme emise z výroby, distribuce a spalování nafty.

Hala D

Píšete hlouposti. Dnes se ze panelů na recyklační lince odstraní sklo, měď, polovodič se rozdrtí, chemicky vyseparují jednotlivé prvky a poslouží k výrobě nového panelu. Jak píše David, recyklace spalin z nafty absolutně nepřipadá v úvahu.

Jiří Kocurek

Jsem netušil že CO2 je inertní plyn, který v přírodě s ničím nereaguje. … a železniční naftový motor ho neprodukuje.

Hala D

Kolik je železničních naftových motorů v Pendolinu, RegioPanteru, či Vectronu?

Petr Šimral

To sice nejsou, nicméně musíme si na rovinu říci, že i elektřina je „různě“ čistá či špinavá.
A tak zatímco severské státy mívají prakticky jen elektrony se zelenou prdelkou z vody a větru, trošku soláru a jemně říznuté červenými prdelkami z jádra, v Polsku například je stále ještě výrazná většina elektronů s černou prdelkou, nicméně už i Poláci to dovedou docela slušně říznout zelenými prdelkami z větru a slunce.
Abychom za tři roky nezjistili, že nejhůř jsme na tom v Evropě my…

Elb

Což se přesně stane, nemáme u nás pobřežní nebo severní vítr, nemáme sluníčko jako na jihu, naše možnosti OZE jsou jedny z nejhorších v Evropě.

troglj

Ale nejsou zdaleka vyčerpány. Rozvíjí se fotovoltaika, naopak pozadu je větrná energetika a solidní rezerva je i v bioplynu resp. obecně v energetickém využití odpadů.

Jakub P

Zas mame slusne moznosti pro precerpavacky. Mohli bychom klidne nabidnout ty zemim, ktere maji lepsi podminky pro OZE a horsi pro akumulaci. Plus ty moznosti v OZE, ktere mame, zdaleka nevyuzivame naplno, protoze jsme mistri sveta ve vymysleni duvodu, proc neco nejde.

Pavel

ehm? slušné možnosti pro přečerpávačky?
to je vtip

PetrH

Nemluví se o tom, protože je to jen fiktivní problém čtenářů různých autoserverů a podobně. Solární panel je z 99 % kov a sklo (z čeho jste si myslel, že to je?). Hliník, měď, další vzácné kovy.

Rypal

A teď…. koho to napadne dát na střechu nakladniho, případně osobního vagonu 🙂

Petr Šimral

A koho napadne to dát nad železniční trať na sloupy trakčního vedení? 🙂

happy-barney

to už napadlo – zmieňovalo sa to pri hyperloop

MRC

A co teprv takové protihlukové stěny, drážní budovy, zábradlí…

PetrH

Naivita. Kdy jste viděl FV panel na veřejně přístupném místě? Vždy je někde za plotem.

Hala D

Dobrý nápad. Proč ehm dokonalé spalovací motory také nenasávají ropný aerosol z okolního vzduchu pro prodloužení dojezdu? Vždyť i průběžné doplňování paliva do nádrže by zvýšilo dojezd. Aby spalováky byly trochu konkurenceschopné. Nebo ne?
Ahá, ona taková technologie neexistuje.
Jsem si říkal, proč nikdo nezkouší kamion s průběžným doplňováním paliva za jízdy.

Hala D

Ano stojíme před realitou, že elektrický pohon je lepší technologie, mrzí nás to ale nemáme argumenty. Tedy mínusujeme. Mínusy ovšem realitu nezmění.

Jiří Kocurek

Elektřina prostě je. Žejo?

A teď ještě františek hejtující trolejbus, protože taková 810 má menší valivý odpor.

Hanz

A teď kvízová otázka: Kdy bude dávat těch 13kW? Ano, tušíte správně, nikdy. Kdo ví, jestli 6kw, ale spíš tak 3.

mimochodem

Ja teda nevim, skoly nemam, ale ocekaval bych, ze slunko na to z logiky veci muze svitit maximalne na strechu a jen jeden z boku… tezko bude nekdy svitit na oba boky zaroven. Bavit se jeste o nejakych uhlech dopadu slunecniho svitu je uz uplna marnost 🙂

vitapb

Co to na věci mění? Je to určitý koncept, který se globálně neimplementuje lousknutím prstu. Ale někde se začít musí a s tím, jak se technologie baterií a FV článků postupně zlepšuje, to bude za pár let dávat dobrý smysl i v konfekční výrobě. Možná to teď neni supr, ale supr neni ani na vždy spalovat fosílie dinousaurů.

Jiří Kocurek

„spalovat fosílie dinousaurů.“

Se čím dál tím více ukazuje jako pověra, jelikož se ropa nachází i tam, kde podle fosilního záznamu být nemůže, jelikož v té době tam dinosauři žít nemohli.

troglj

Ropa opravdu není z dinosaurů.

eLzyx

spousta lidí vnímá „ropa je z dinosaurů“ jako takovou hyperbolu pro „ropa je z organických zbytků fauny i flory nejspíše miliony let starých“, což je prozatím obecně uznávaný fakt původu ropy.

dizgrafy

Fando, právě volali z Kvasin, že ty převodovky musí dorazit just-in-time dneska v 10:30, jinak se jim zastaví linka!

Šéfe, tak z toho nic nebude. Vylezte z kanclu a podívejte se sám! Všude zataženo. ČHMÚ s týdením výhledem taky nehýří optimismem. Řekněte jim, že se tam snad dostaneme do konce týdne. Budu dál sledovat Míkovou…

Petr Šimral

Čekal jsem, kdo první napíše posměšný příspěvek. Vyhrál jste… Jak jsme si přečetli, tato souprava je plug in hybrid, tedy má spalovací motor a k tomu poměrně velkou z venku nabíjitelnou baterii. Tedy to nejtěžší a nejdražší (baterie + měnič) v sobě má. Mimo jiné těch využitelných cca 250 kWh mu stačí na cca 200 km jízdy… Považuji za výborný nápad tuto technologii doplnit i solárními panely ( to je na FVE to nejlevnější), která to rozhodně výkonově nespasí, nicméně pomůže udržovat baterie v kondici a o to méně nabijete. Rozhodně to není o tom, že by se na to… Číst vice »

Dejf

no ještě bych přidal, že to má další příjemný bonusy. řidič si v kabině na placu může pustit klimu nebo zatopit bez motoru/bufíku. takže třeba ti, co jezdí v noci a chrápou přes den ocení, protože vyklimatizovat si na letním sluníčku kabinu na spaní bez motoru moc nejde. takhle se v klidu vyspí i na jihu v červenci. taky to může jakž takž uživit i chlaďák, no zrovna tohle je velmi chytrá aplikace, víc takovejch.

Pepa z depa

No ale kamion je placený za to, co uveze. Jsou skoro ve všech státech limity max váhy soupravy. A on sebou bude celý rok taka několik set kg baterií. To je ekonomický nesmysl.

Hala D

Motor, převodovka a palivová nádrž jsou u spalovacích kamionů nadlehčované héliovými balónky nebo jakže to funguje?

Hans N.

ale vše Vámi vypsané ve voze nadále zůstává je to hybrid

Jakub P

Motor i nadrz muzou byt u hybridu citelne mensi.

Petr Šimral

Je spíše většina přeprav, kde nejste na limitu hmotnosti. Nesmíte koukat jen na kamióny s dřevem naloženým do maximální výšky a nápadně se kývající : – )

Jiří Kocurek

A pak jsou kamiony vozící ovoce, zelelninu… které tu max. váhu nedosáhnou a pokud je potravinářský, tak cihly vozit nemůže.

Pako

5000 km je kolik procent ze vzdálenosti jakou ujede kamion za rok?

Permonik

2-4 procenta

Jiří Kocurek

250 dní v roce na cestách a je to to 20 km denně. Lepší než nic, ale moc to není.

eLzyx

vzhledem k tomu, kolik stojí vyvinout o 4% úspornější motory, tak mi to zas tak špatné nepřijde