Autobusy Doprava ve městě Zprávy

Pražský dopravní podnik začne testovat hybridní autobus, bude se dobíjet při brzdění

Hybridní autobus Volvo 7900 LAH. Autor: Ondřej Volf (DPP)
Hybridní autobus Volvo 7900 LAH. Autor: Ondřej Volf (DPP)

Pražský dopravní podnik (DPP) bude ve spolupráci s Volvo Bus Corporation v příštích měsících testovat v provozu hybridní autobus, který kombinuje bateriový a dieselový pohon. Půjde o osmnáctimetrový nízkopodlažní kloubový vůz Volvo 7900 LAH.

Podnik si chce vyzkoušet hybridní technologii a její parametry, především úsporu paliva, nižší emise i hlučnost. „Hybridní autobus v této konfiguraci nemá žádné omezení denního dojezdu, nepotřebuje nabíjecí infrastrukturu, a tudíž může být logickým mezičlánkem mezi klasickými autobusy s naftovými motory a elektrobusy nebo bateriovými trolejbusy, o nichž se dnes hovoří jako o autobusové dopravě budoucnosti,“ uvedl vedoucí jednotky Správa vozidel a autobusů Jan Lebeda.

Princip hybridu spočívá v rekuperaci brzdné energie. Při správném způsobu jízdy lze dle údajů výrobce docílit až třicetiprocentní úspory paliva ve srovnání s klasickým autobusem s naftovým motorem. Volvo používá technologii takzvaného paralelního hybridu. V hnacím řetězci je za naftovým motorem vřazen elektromotor, který pracuje buď v režimu motor, nebo generátor. Energie, která se takto vrací do oběhu, je ukládána v trakčních bateriích na střeše vozidla a je používána zejména při rozjezdu nebo zrychlování.

Autobus bude brázdit pražské ulice od 6. února do konce května. Jeho kapacita je 46 sedících a 92 stojících cestujících. Vzhled i uspořádání interiéru odpovídají požadavkům dopravního podniku v Bruselu, kde byl autobus už testován.

Kde bude hybrid jezdit:

Z garáží Hostivař bude autobus vyjíždět na vybrané spoje následujících linek:
124 (Želivského – Zelený Pruh), 125 (Smíchovské nádraží – Skalka), 135 (Chodov – Florenc), 136 (Jižní Město – Sídliště Čakovice), 139 (Želivského – Komořany), 150 (Želivského – Na Beránku), 177 (Poliklinika Mazurská – Chodov), 183 (Háje – Vozovna Kobylisy), 188 (Želivského – Kavčí Hory), 195 (Jesenická – Avia Letňany). Jízdní řády jsou k dispozici na stránkách Dopravního podniku h. m. Prahy.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Martin
Host
Martin

To asi neni uplne novinkou, uz drive Dp testoval hybridni SOR s baterio-dieselovym pohonem, kdy pri rozjezdu elektromotor pomahal dieselu a pri brzdeni se dobijely baterie…
Spise vidim budoucnost frekventovane spoje zatrolejovat a vyuzivat parcialni trolejbusy… a na mene frekventovanych linkach s dlouhymi intervaly vyuzivat dobijeni na konecnych…

Petr
Host
Petr

Dá se někde najít jízdní řád toho busu ?

Kubrt
Host
Kubrt

Musíš ty příspěvky číst až do konce 😉

petr.r
Host
petr.r

ve článku to je psaný, ale on se bude střídat a když uvidí někde, že jel v sobotu 183 13.30hod, tak v něděli tam nebude.

Martin
Host
Martin

V clanku je odkaz na DP stranky a tam jsou pro kazdy den jizdni rady na konkretni lince…

PetrB
Host
PetrB

Ze zadny dopravce nejde do vodiku, kdyz se mu slibuje takova budoucnost… navic v Praze a v Litvinove-Zaluzi ma Benzina vystavet prvni dve tankovaci vodikove stanice
aneb
Elektromobily jsou jen prestupni stanice k vodiku:
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/vodik-hyundai-nexo-automobil-elektromobil-pohon.A180225_120830_automoto_fdv

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Já si pořád říkám, jestli tahle parciální mánie – nemá-li to být nějaká přechodná fáze – je vůbec rozumná. Kolik vlastně stojí kompletní elektrizace nějaké té sítě s provozem nejzatíženějších linek? Jaký je rozdíl nákladů v případě čistě elektrických vozidel (možná jen s nějakým pidiakumulátorem na manipulační pojezd „na objetí překážky“ nebo po vozovně, pokud by zde bylo složité věšet dráty)?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

V mnoha oblastech není zájem o zadrátované ulice (například ve vilových čtvrtích, v historicky cenné zástavbě, apod.) – je to ostatně i jeden z nejhlasitěji uplatňovaných argumentů proti obnovení TT po Václavském náměstí

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

To je otázka zvyku. Podle mě se naopak troleje, udělané jen trochu vkusně (určitá „zdobnost“ podpěr apod), dají vnímat coby jakýsi „městotvorný prvek“.

VRT
Host
VRT

Navíc, kde je to TAK krásný v trase zmiňovaných „metrolinek“, že by tam drát nějak výrazně vadil? Jasně, asi by se špatně dělal nad Jižní spojkou, beru. Ale zase na druhou stranu, proč ne…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Tak se zajeďte podívat třeba do francouzských měst, kde v posledních letech vybudovali nové tramvajové trati (a že jich není úplně málo): v mnoha z nich to bylo možné jen za předpokladu, že v historických centrech (a leckde i jinde) bude napájení řešeno jinak než trolejovým vedením, aby troleje „neprznily“ město: bateriový zdroj je přitom zjevně jednodušší, než komplikované napájení ve stylu tramvajové trati na Karlově mostu z doby před 110 roky, jehož modernější verze tam nyní používají.

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Takže v Praze není problém tramvajová trolej v historickém jádru, ale trolejbusová někde na sídlištích kazí pohled na ty paneláky? 🙂

VRT
Host
VRT

Asi není jediný důvod, kromě paragrafu 0 (zrušili jsme to v roce 1972 a už se nás neptejte proč, metro přece vyřeší dopravu v Praze), proč by na těch vytížených tangeciálních linkách nemohl jezdit trolejbus. Přínosy převažují. Bateriový provoz bych si nechal na zajíždění do centra (třeba na 207) na krátkých tratích a parciální systémy bych raději vynechal.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„parciální systémy bych raději vynechal“
Naopak, je vhodné maximálně je rozšiřovat: dokonce bych jimi mnohem levněji a pro plošnou obsluhu území výhodněji třeba i nahradil některé do budoucna uvažované nové tramvajové tratě, jejichž využití v průběhu týdne bude nedostatečné = jen občasné a krátkodobé.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Tomáš Záruba: Trolej je i v Praze „problémem“ nejen leckde v centru, ale třeba i na Žižkově (o čemž se psalo už dřív a snad dokonce i tady), protože Praha 3 do Husitské ulice trolej prý zkrátka nechce. Na sídlištích trolej jistě nevadí po stránce technické ani estetické, ale leckde možná „nevychází“ po stránce ekonomické, protože budovat trolejovou dráhu třeba půl km dlouhou jen proto, aby po ní projel trolejbus ve špičce jednou za 10 minut a v sedle ještě mnohem méně často se asi skutečně nevyplatí: to, co teď funguje v Praze jako linka č. 58 a v blízkém… Číst vice »

Michal
Host
Michal

Poznámky níže o technice řízení jsou poměrně významné. Jezdím do práce občas elektrobusem (linka je dvoukilometrová smyčka, 3/4 času jsou fenomenálně nesladěné semafory). Mám le vždy pocit, že ti řidiči s tím jezdí jako hovada a přesně takhle (ostrá brzda/plyn na podlahu) by se s tím jezdit nemělo…

Kulhán
Host
Kulhán

Řidiči jsou největší problém poruchovosti. Občas jezdím 100 busem na letiště a co oni dokážou to mi hlava nebere. Brzda plyn, převrátit se jim to nedaří ani se jim nikdo nepozvrací, tak přitvrdí.
Přitom jediný oni jdou po šichtě domů odrovnaný z tý jízdy než kdyby jeli v klídku, přijeli o minutu pozdě.. Z tý jejich jízdy musí bejt úplně vyšťavený. Sám sem se několikrát nemohl ani udržet co dokážou. Psycholog evidentně na firmě nepůsobí bo by tím koláčem už neměl kdo točit. Oni se mstí firmě a cestujícím že cestují, ale přitom poškozují sami sebe :-))

petr.r
Host
petr.r

nejdříve se ty data z vozu musí dostat k dispečerovi a potom dále, třeba v brně používají žalovací program z převodovek voith, který pozná proč hoří obložení, sjetý přední gumy na kloubáku, odcházející vodou chlazený turba, práve ten vzpomínaný plyn-brzda atd.

Petr
Host
Petr

Myslím,že většina cestujících se chce dostat tam,kam potřebují,včas,a je jim tak nějak jedno,jestli ridič jede “ v klídku“,nebo jestli prudce brzdí… Kdyby jel,jak vy říkáte,v klidu,nemusí přijet o minutu,ale třeba o 10 minut později,protože díky malému držení chytne třeba další 3 4 semafory…O práci řidičů ta poruchovost fakt není,to spíš je o práci soudruhů ze SORu,když už o něčem 😀

Kulhán
Host
Kulhán

O těch semaforech se dá diskutovat, taky naopak může chytnout zelenou. 10min to v žádném případě v Praze nedudělá. Hlavně šlo o to že řidiči jezdí brzda plyn a je to nekomfortní a neekonomické. Drží plyn i když mu zdáli blikla červená takže je jasný že zelená hned tak nebude a on nesundá nohu z plynu aby pak dobrzdil ale jede pod plynem aby pak brzdil jako hovado. U firmy co jsem dělal říkal šéf že by musel vyhodit 90% řidičů. Že mu busy žerou o 4 víc než udává výrobce, defenzivní řidič zkušební jízdu jede na čas a s… Číst vice »

Kubrt
Host
Kubrt

Dovolím si zapropagovat výborný časopis Čs. dopravák – v čísle 4/2018 je článek o hybridních Urbanwayích v MHD v Žilině. Pointa je, že úspora na naftě je cca 20%, ovšem cena těch busů byla taková, že návratnost je asi 40 let. Ten nákup se samozřejmě uskutečnil za dotační podpory pro „nízkoemisní“ vozidla, takže pro provozovatele to finanční smysl má, ale jakýsi celospolečenský ekonomický a ekologický přínos se nekoná (ekologický se nekoná, protože efekt takové úspory paliva/emisí se v běžném silničním provozu neprojeví – resp. je malý v porovnání s náklady). Ta úspora nafty byla vyčíslena z porovnání s ostatními nízkopodlažními… Číst vice »

Kulhán
Host
Kulhán

Toyota rav 4 v hybridu má návratnost 170000 km tu lidi kupujou z finanční negramotnosti, jinak si to nedovedu vysvětlit, ale ten bus by měli mít spočitanej. Problém je, že s hybridem se musí naučit jezdit a jestli s tím nebude jezdit jen pár ševců ale kdo máruce nohy, tak jim nevyjde taková úspora jaká je slibována.

Jan Sůra
Admin

V Praze s úlevami pro hybridy za parkování je poněkud jiná návratnost.

Kulhán
Host
Kulhán

No ale to už se zjistilo že to bylo ukvapené a bude se to měnit nebo už se to mění. Stežují si na to na Toyota rav hybrid fórum. Nejdřív jásali a teď že Ravka na to nedosáhne.
Už taky někomu došlo že třeba Toyota Rav hybrid žere vic benzínu a bylo na ní spotrěbováno víc materiálu jak na Aurise v nehybridu který i v nehybridu žere prostě míň.
Kdo jezdí hybridem hodně po dálnici tak se mu to nevrátí nikdy.
Ale ten bus by mohl mít úsporu a značnou pokud se nasadí na linky které tomu nejvíce odpovídají což už asi udělali.

Kulhán
Host
Kulhán
Jan Sůra
Admin

Na tom busu mi přijde nejlepší to, že se to rozjede na baterii. Protože to nenechává ten největší smrad po rozjezdu na zastávce. Jinak si netroufám hodnotit.

Raddie
Host
Raddie

Při pořizovací ceně takového přerostlého RC modelu je i to parkování v Praze v konečném součtu pořádně drahý špás 🙂

P. K.
Host
P. K.

Uvidíme, jakou prokáže obvyklou spolehlivost… všude jinde na to nadávky jenom prší.

Kulhán
Host
Kulhán

Hlavní problém dnešní doby je hlavně mezi volantem a sedačkou až potom je technika.

Jan Pytela
Host
Jan Pytela

Aby se nestalo, že DPP provede průzkum mezi cestujícími a zjistí, že nejlepší na autobusu jsou sedačky a uspořádání interiéru…

Martin V.
Host
Martin V.

A umožňuje jízdu čistě na elektřinu? Typicky pro pomalé popojíždění na konečných, v kolonách či s kopce dolů by se to hodilo. Ale z popisu není zřejmé, zda se dá diesel zcela odpojit.

E.M.
Host
E.M.

Ano, umí se na elektřinu rozjet, diesel se připojuje přibližně v 15 km/h. V koloně ujede na elektřinu až 1 km.

Kulhán
Host
Kulhán

Pokud bude mít rekuperací dobité baterky tak ano. Hybrid to umí.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll