První oddělená cyklostezka v Brně. Nová čtvrť v areálu Zbrojovky zkusí vyhnat auta z ulic
Parkující auta by v Nové Zbrojovce neměla omezovat pěší ani cyklisty, zamíří pod zem.
Brno dostalo přestavbou průmyslového areálu bývalé Zbrojovky unikátní šanci postavit zcela novou čtvrť. Dostala název Nová Zbrojovka a má být rozdělena do šesti zón o celkové rozloze 22 hektarů a jejím středem povede nový městský bulvár.
Podle developera jsou prioritou nové čtvrti, která je dimenzována pro 20 000 lidí, pěší, cyklisté a MHD. Všechny nové budovy proto mají mít podzemní garáže, aby auta neparkovala na ulicích.
Investorem areálu je realitní skupina CPI Property Group. Vítězný architektonický návrh na podobu území Nové Zbrojovky pochází z dílny Kuba & Pilař architekti. Podle harmonogramu stavebních prací mají letos proběhnout přípravné práce s hlavní stavební činností v sezóně 2024. Navazující infrastruktura by měla vzniknout v letech 2025–2026.
Ulice Nová Šámalova, jak se má páteřní komunikace jmenovat, bude mít podle CPI zklidněný charakter se zeleným středním dělícím pásem a oddělenými cyklostezkami. Půjde o vůbec první takto dlouhou a pro cyklisty bezpečnou stezku v Brně.
Tak #Brno bude fakt mít svoji první stavebně oddělenou cyklostezku! A kde jinde než v Židenicích! 🚴♂️💪@brnonakole @OstravakNaKole @kolotipy pic.twitter.com/58XmBCD3Qm
— Petr Kunc (@kunc_zidenice) August 30, 2023
Od křižovatky s ulicí Lazaretní budou cyklisté moci využít jednosměrné cyklostezky šířky 1,25 metru v přidruženém prostoru, s provozem jednosměrně vždy vpravo ve směru jízdy. Křížení s provozem vozidel bude úrovňové po obousměrných přejezdech pro cyklisty v souběhu s přechody pro chodce. Na připojené komunikace cyklisté odbočí po připojovacích klínech. Podél stezek jsou navržena odstavná místa se stojany.
Pěší doprava bude řešena novými chodníky oboustranně podél všech nových komunikací, naváže na chodníky v ulici Lazaretní. Oboustranné chodníky mají základní šířku 2,75 m s odstupy od souběžné cyklostezky a objektů.
Součástí stavby budou i zpevněné pásy mezi cyklostezkou a parkovacím pásem, sloužící pro výstup z parkujících vozidel, dále zpevnění povrchu v místech stání pro kola a koloběžky, nástupiště zastávek MHD a plochy podzemních odpadových kontejnerů.
Nové zastávky MHD
Na městské třídě, jejíž délka bude 403 a šířka 28 metrů, budou dvě zastávky trolejbusů a autobusů. Součástí infrastruktury bude osm nabíjecích stanic pro elektromobily.
Nová Šámalova, s návrhovou rychlostí 50 km/h, bude na jihu navazovat na ulici Šámalovu. Napojení na stávající ulice je křižovatkou s ulicí Lazaretní v ose ulice Šámalovy, která bude přebudována. Projekt počítá také s dopravním napojením ulice Šámalovy na ulici Zábrdovickou.
Severní strana areálu potom bude dopravně napojena na ulici Markéty Kuncové a dále na ulici Svatoplukova.
Přes nový most přes řeku Svitavu bude čtvrť propojena s areálem bývalé motorárny Zetor. Most spojí ulici Nová Šámalova s Novou Dukelskou a umožní napojení z areálu Nové Zbrojovky na Velký městský okruh na Tomkově náměstí.
Lávka vyjde 220 milionů korun, její podobu navrhl britský ateliér William Matthews Associates. Návrh vybrala odborná porota v architektonické soutěži.
Zeleň a voda
Při stavbě komunikace bude vykáceno 27 vzrostlých stromů. Nová městská třída bude rozdělena stromořadím, stromy budou doplněny kombinovanými záhony. Celkem se vysadí 82 nových stromů, převážně jilmů a dubů.
Povrch podélných parkovacích stání bude v souladu s modrozelenou architekturou plnit vsakovací funkci pro odvodnění komunikace. Bude tvořen propustným plastovým roštem, který vodu zadržuje, čistí a odvádí ji k okolním stromům. Přebytečná voda se bude vsakovat do terénu.