Kladno – Kralupy jako průkopník prosté elektrizace. Správa železnic vypsala první soutěž na projektování
K elektrizaci má dojít i v úseku Jeneč – Středokluky.
(aktualizováno 7:42) Trať mezi Kladno Kralupy včetně úseku Jeneč – Středokluky se má stát první, na které Správa železnic vyzkouší nový způsob elektrizace. Má jít o takzvanou prostou elektrizaci, která přinese jen instalaci trakčního vedení, ale již ne další modernizaci.
Vyplývá to z první zakázky, která prostou elektrizaci řeší. V soutěži s odhadovanou cenou 300 tisíc hledá firmu na vypracování projektu pro předběžný podrobný inženýrskogeologický průzkum, který bude sloužit jako podklad pro zpracování záměru projektu a projektu stavby.
Volba této trati má svoji logiku. V Kladně se počítá s elektrizací v rámci současné modernizace trati z Prahy a hrozilo by, že úsek v Kladně a chystané napojení do stanice Praha-Ruzyně by zůstalo jen ostrovním provozem. Navíc půjde trasu využít pro přepravu leteckého petroleje na Letiště Václava Havla. Podle mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy by měla být prostá elektrizace hotová v roce 2027.
Financování z povolenek
O prosté elektrizaci se mluví od začátku letošního roku, u většiny tratí na ni tlačí především sdružení nákladních železničních dopravců ŽESNAD.cz. Na jaře Správa železnic představila první tratě, kde k ní má dojít. Má jít o úpravy tratí, které umožní provoz elektrických vozidel bez dalších zásadních úprav a modernizace. Takový postup má být rychlejší a levnější. Kromě výše zmíněné jde ještě o tratě Havlíčkův Brod – Ždírec nad Doubravou – Hlinsko a Zdice – Písek.
„Principem projektů prosté elektrizace je elektrizace úseků tratí pro umožnění vozby elektrickými hnacími vozidly, případně bateriovými, bez nutnosti dalších investičně náročných úprav tratí,“ uvedl Pavel Paidar ze Správy železnic. Ministerstvo dopravy počítá s tím, že tyto akce půjde financovat z Modernizačního fondu EU, který plní výnosy z prodeje emisních povolenek.
„Potřeba prosté elektrizace je vyvolána potřebou zefektivnit vozbu a žádoucími energetickými i provozními úsporami v osobní a nákladní dopravě a tím i snižování emisí CO₂. Cílem je zavést elektrický provoz časově výrazně dříve, než by tomu na příslušných tratích bylo, kdyby byla elektrizace připravována až jako součást komplexní modernizace tratě,“ vysvětlil na počátku roku mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
„Aktuální přehled úseků pro úplnou nebo prostou elektrizaci s plánovanými termíny realizace a náklady na jejich elektrizaci i doplňkové stavby, jako jsou trakční napájecí stanice a nabíjecí místa, bude kompletní v závěru roku – v návaznosti na pokračující jednání se zástupci jednotlivých krajů, se kterými se postup elektrizace řeší především s ohledem na termíny pořízení nových elektrických nebo bateriových jednotek, a probíhající diskusi s kolegy z Ministerstva dopravy o zahájení další projektové přípravy vhodných úseků,“ dodal Gavenda
Smyslem rychlejších prostých elektrizací je převést vybranou část sítě z dieselové na elektrickou vozbu při přirozené obměně vozidel za nová, elektrická. „Dává smysl v relacích, kde už dnes jsou pravidelné výkony v osobní a v nákladní dopravě, například právě na trati Kladno – Kralupy. V osobní dopravě je hlavním impulzem modernizace vozidel, u dieselových je už dnes na trhu vidět omezená nabídka a mají i vyšší náklady na údržbu. U nákladní dopravy se také jedná o pravidelné výkony, provozované již dnes ve větší části trasy v elektrické trakci a v poslední kratší části s dieselovou lokomotivou. Odstranění přepřahů zkrátí celkový čas přepravy a dopravcům sníží náklady,“ vysvětlil Gavenda.
(aktualizováno o vyjádření Správy železnic)