České dráhy porazily v Jihomoravském kraji Arrivu. Objednatelům již nenabízejí to, co nechtějí
Arriva nabídla část vozidel nízkopodlažních.
Vítězství Českých drah v nabídkovém řízení Jihomoravského kraje na zajištění provozu v souboru Střed a na lince S4 přineslo i zásadní změnu v jejich strategii. Zatímco o řadu výkonů České dráhy přišly zejména v krajích tím, že objednatelům nabízely dražší novější vlaky, nyní uspěly kvalitativně horší, ale levnější nabídkou.
Ukazuje to porovnání cen, které v soutěži Jihomoravského kraje nabídly České dráhy a Arriva vlaky. Ta byla v takzvaném rozstřelu druhým účastníkem. Podle informací deníku Zdopravy.cz České dráhy nabídly 447 milionů korun za rok, Arriva 502 milionů korun ročně za provozní soubor Sřed. Arriva se nehlásila na linku S4, u té České dráhy nabídly cenu 158 milionů korun. Plánovaný rozsah výkonu na lince S4 je 800 000 vlakokilometrů ročně a v souboru Střed 2,84 milionu vlakokilometrů ročně.
České dráhy nabízely stávající vozidla, Arriva z velké části nízkopodlažní jednotky. Podle odpovědi Jihomoravského kraje nabídla Arriva 14 starších nízkopodlažních a klimatizovaných jednotek DMU 110 po revitalizaci a bohemizaci, šest starších nízkopodlažních a klimatizovaných jednotek DMU 65 po revitalizaci a bohemizaci a 22 starších vysokopodlažních jednotek bez klimatizace DMU140 po revitalizaci a bohemizaci.
842 a 843 jako základ
„Kraj požadoval minimálně vozidla na stávající kvalitativní úrovni – tzn. nízkopodlažní vozidla výslovně nepožadoval,“ uvedla mluvčí Jihomoravského kraje Alena Knotková. České dráhy potvrdily, že budou jezdit na tratích v podstatě se stejnými vozidly jako nyní. „Doprava bude zajištěna především motorovými vozy řady 842 a 843 a přípojnými a řídicími vozy,“ řekl mluvčí Českých drah Lukáš Kubát.
České dráhy v minulosti přišly o řadu výkonů tím, že nabízely novější vozidla než konkurence a kvůli tomu byly dražší. Zřejmě nejznámějším případem byla situace v Libereckém kraji u linek na Českolipsku. Dopravce tu nabídl vyšší cenu s nasazením novějších jednotek RegioShark, zatímco vítězný Trilex nabídl levnější provoz starších jednotek Siemens Desiro.
Krajští radní se rozhodli pro České dráhy hlavně kvůli ceně, vymínili si současně možnost dřívějšího ukončení smlouvy. Aktuálně mluví o prodloužení současného stavu o pět let, následně má linky zajišťovat dopravce vzešlý ze soutěže, a to hybridními (jednotky s bateriemi) vozidly. Přípravy soutěže již začínají.
Výběrové řízení chce kraj vypsat v roce 2025, provoz začne nejdříve v roce 2028. Kraj záměrně vybral tratě, které figurují na seznamu těch, které plánuje Správa železnic částečně elektrizovat.
České dráhy nedávno o část výkonů na jihu Moravy přišly. Desetiletou smlouvu na provozní soubor Jih získala Arriva. Kontrakt se týká linek S8 Břeclav – Znojmo (v letním období také rekreační spěšný vlak Brno – Břeclav – Znojmo – Šatov), S52 Zaječí – Hodonín, S91 Hodonín – Veselí nad Moravou – Vrbovce (v případě dohody s MDV SR až do Myjavy).
Provozní soubor Střed v Jihomoravském kraji:
– S6+R56 Brno – Nesovice – Kyjov – Veselí nad Moravou – Uherské Hradiště – Staré Město u Uh. Hradiště
– S41 Brno – Moravské Bránice – Ivančice/Moravský Krumlov – Miroslav
– S21 IDS JMK Skalice nad Svitavou – Boskovice
– S61 IDS JMK Bzenec – Moravský Písek
– víkendové rekreační vlaky „Pernštejn“ a „Radhošť“
– letní festivalové vlaky v okolí Veselí nad Mor.
Linka S4 je z Náměště nad Oslavou do Brna.