Limit 160 km/h odolává času. SŽ zvažuje jeho prolomení na dalším úseku IV. koridoru
„Aktuálně zahajujeme projektovou přípravu na dalších cca 110 km, a to zejména na úsecích Bakov – Liberec, Zliv – Strakonice a Brno – Znojmo.“
Před pěti lety vyslovil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz domněnku, že do pěti let se budou cestující vozit na prvním železničním úseku rychlostí 200 km/h. Vyčítat nesplnění slibu mu nelze, termín označoval za optimistický a cestu k prolomení limitu 160 km/h za trnitou. Jak to tedy nyní u Správy železnic vypadá s prolomením dnešního maxima 160 km/h, sděluje mluvčí Dušan Gavenda.
V rámci konvenční sítě na příští rok plánujeme zkoušky rychlosti 200 km/h na čerstvě zmodernizovaných úsecích IV. koridoru, které jsou na to už stavebně připraveny (Sudoměřice – Votice „dvoustovka“ na cca 17 km*, Soběslav – Doubí na cca 8 km*; s rychlostí 200 km/h potom počítá i plán modernizace úseku Nemanice – Ševětín na cca 16 km).
Pro umožnění plánované rychlosti do 200 km/h v běžném provozu je nutné splnit některé legislativní a technické podmínky včetně zavedení výhradního provozu ETCS. V průběhu příštího roku se bude na zmíněných úsecích provádět měření dynamiky trakčního vedení. V rámci systému ETCS se pak upraví konfigurace na maximální rychlosti 200 km/h a proběhnou příslušné funkční zkoušky.
V přípravě je dále zavedení rychlosti až 200 km/h na úsecích v souhrnné délce cca 240 km. Na III. koridoru je na rychlost 200 km/h stavebně připraven Ejpovický tunel. Její zavedení je podmíněno dílčími technickými úpravami (na zabezpečovacím zařízení a trakci) – ty proběhnou ve vazbě na zavedení výhradního provozu ETCS. V projektové přípravě jsou potom novostavba trati Praha-Smíchov – Beroun nebo úseky Plzeň – Stod a Stod – Domažlice v rámci modernizace spojení z Plzně do Německa, na I. koridoru jde o přímé úseky mezi Pardubicemi a Chocní a mezi Šakvicemi a Břeclaví. Zvýšení rychlosti na 200 km/h přinese i modernizace a zdvoukolejnění ramene Brno – Přerov, která má podle dosavadních předpokladů probíhat od roku 2025, výstavba Všejanské spojky či rekonstrukce trati mezi Nymburkem a Nepřevázkou.
Aktuálně zahajujeme na základě schválených studií proveditelnosti projektovou přípravu na dalších cca 110 km, a to zejména na úsecích Bakov nad Jizerou – Liberec, Zliv – Strakonice a Brno – Znojmo.
Zvažuje se také zavedení vyšší rychlosti na dalším úseku IV. koridoru mezi Ševětínem a Veselím a také mezi Bystřicí (Benešovem) a Prahou-Uhříněvsí v budoucí nové stopě trati. Další úseky jsou v tuto chvíli ve studijním prověřování.
*Úsek Sudoměřice – Votice byl přeprojektován pro rychlost 170 km/h pro normální soupravy a až 200 km/h pro soupravy s naklápěcí skříní. Úsek Soběslav – Doubí je postaven na rychlostní maximum 185 km/h pro normální soupravy a 200 km/h pro naklápěcí soupravy, pozn. red.