Tel Aviv po dvanácti letech budování otevřel městskou dráhu. Za osm hodin svezla 100 tisíc lidí
Na nové trase jezdí čínská vozidla, zahájení provozu nabralo několik let zpoždění.
Obyvatelé a návštěvníci největšího izraelské aglomerace mohou od včerejšího dne využívat novou celkem 24 kilometrů dlouhou městskou železnici. Budování nové městské železnice v Tel Avivu trvalo dvanáct let a nabralo výrazné zpoždění. Má pomoci vyřešit problém s velmi silnou individuální automobilovou dopravou ve městě.
Na otevření si museli lidé počkat: testovací provoz bez cestujících běžel od roku 2021, kvůli různým závadám byl ale start ostrého provozu neustále odkládán. Podle izraelských médií byl o svezení extrémní zájem, jen za 8 hodin provozu se novou městskou dráhou svezlo přes 100 tisíc lidí. Plány počítají s tím, že nová linka přepraví 70 milionů pasažérů ročně.
Jde o první ze tří linek celého kolejového systému, další dvě se staví. Na 24 kilometrů dlouhé trase je 34 zastávek, zhruba polovina tratě je pod zemí. Spojuje Bat Yam na jihu aglomerace s Petah Tikva na severovýchodě. Celkové náklady přesáhly 11 miliard šekelů (64 miliard korun). Jízdenka vyjde na 5,50 šekelů, tedy zhruba 32 korun.
"היה קשה להירדם": עידן חדש בגוש דן – הרכבת הקלה יצאה לדרך pic.twitter.com/x0b66Z3X5g
— וואלה (@WallaNews) August 18, 2023
Tel Aviv trpí častými dopravními zácpami, veřejná hromadná doprava v Izraeli se výrazně začala rozvíjet až v posledních letech. Nová linka nebude v provozu během šabatu (od pátečního do sobotního večera). Kvůli tomu proběhly na řadě míst při otevření nové linky protesty.
Na trase jezdí v šestiminutovém intervalu celkem 90 nízkopodlažních lehkých kolejových vozidel vyrobených čínským výrobcem CRRC Changchun Railway Vehicles Co. Kapacita je 274 cestujících, jezdí výhradně zdvojené. Ve městě se současně buduje i systém metra.