Smlouva v den voleb, cena o třetinu vyšší. BusLine získal narychlo v České Lípě byznys za půl miliardy
Česká Lípa zaplatí za městskou hromadnou dopravu od příštího roku o 32 % více než dosud. Radní narychlo schválili desetiletou
Česká Lípa zaplatí za městskou hromadnou dopravu od příštího roku o 32 % více než dosud. Radní narychlo schválili desetiletou smlouvu se společností BusLine MAD Česká Lípa, kterou v den voleb podepsala dosavadní starostka České Lípy Romana Žatecká (ČSSD).
Kontrakt kritizuje dosavadní opozice, která se podle výsledků voleb zřejmě ujme vedení města. Hodnota zakázky je 530 milionů korun bez DPH, 771 milionů s DPH. Ročně má BusLine najezdit po České Lípě 1,065 milionu kilometrů. Firma provozuje MHD v České Lípě od roku 2008.
Dosud si BusLine účtuje v České Lípě podle aktuální smlouvy 43 korun za kilometr (od této částky se odečítají tržby z jízdného), nově si stanovil cenu 57,88 koruny za kilometr. „Vysoutěžená cena je srovnatelná s jinými, stejně velkými městy,“ tvrdí místostarosta Juraj Raninec (ODS).
Na profilu zadavatele zatím chybí zpráva o tom, kdo další se zúčastnil. Město v tiskové zprávě uvedlo, že přišly dvě nabídky a druhá byla výrazně dražší. Jméno druhého dopravce ale neuvedlo.
Na první pohled tak končí několikaleté snahy současného vedení města (koalice ČSSD, ODS a odpadlíci z ANO), které se snažilo za každou cenu udržet tok peněz za MHD společnosti BusLine. Nejprve pomocí společného podniku města a BusLine, poté nastavením podmínek soutěže na deset let, která výrazně stávajícího provozovatele zvýhodňovala.
Konec tahanic o MHD ale rozhodně jistý není: volby zamíchaly rozložením zastupitelů a současná koalice výrazně oslabila, především díky velkým ztrátám ČSSD. Jednička kandidátky ANO 2011 v České Lípě Jitka Volfová už na facebooku uvedla, že jde o naprostou nehoráznost.
Zatímco řada soutěží na autobusové dopravce se jinde táhne několik let, Česká Lípa zvládla soutěž vyřídit od vypsání po podpis smlouvy za necelé dva měsíce, uzávěrka nabídek byla 17. září. Starostka podepsala smlouvu i přes usnesení, které schválilo v roce 2015 zastupitelstvo. Podle něj musí každou smlouvu z veřejné soutěže nad 10 milionů schvalovat zastupitelstvo.
To se ale nestalo, materiál prošel jen radou, následoval rychlý podpis starostky a zveřejnění v registru. „Druhá smluvní strana je povinna si ověřit, zda na straně obce vznikla vůle, která byla podpisem smlouvy vyjádřena, tj. zda smlouvu schválil k tomu příslušný orgán. Pokud uzavření smlouvy neschválí příslušný orgán obce, je smlouva absolutně neplatná, přičemž soud k neplatnosti přihlédne i bez návrhu ,“ míní advokát Petr Špetlák.
Město v tiskové zprávě uvedlo, že schválení zakázky je podle právní analýzy advokátní kanceláře Fiala, Tejkal a partneři v kompetenci radních.
Soutěž se od počátku nelíbila jiným dopravcům. Především kvůli krátkým termínům plnění. „Současné podmínky pro dodání autobusů a odbavovací techniky nedávají novému uchazeči dostatečný prostor na přípravu plnění zakázky. V současné situaci na trhu je běžné, že dodávka autobusů trvá až 9 měsíců. Takto časově definovaný počátek plnění zakázky a případná lhůta pro zahájení plnění zvýhodňuje současného provozovatele a vylučuje účast dalších dopravců, kteří mají zájem o tuto zakázku,“ uvedl v dotazech na zadavatele jeden ze zájemců.
Velký rozruch mezi dopravci vzbudila i podmínka technické kvalifikace. Zadavatel požaduje předložení seznamu nejméně 34 řidičů. Podle dopravců i některých zastupitelů je to diskriminační. Česká Lípa na požadavku trvá, prý byl stanoven kvůli záruce toho, že dopravce bude schopen zajistit dostatek řidičů.