Autobusy Doprava ve městě

Česká Lípa otočila, společný podnik s Busline nakonec neprošel. Bude soutěž

Mezi hlavní zastánce společného podniku s Busline patří místostarosta České Lípy Juraj Raninec (ODS). Foto: Městský úřad Česká Lípa
Mezi hlavní zastánce společného podniku s Busline patří místostarosta České Lípy Juraj Raninec (ODS). Foto: Městský úřad Česká Lípa

Česká Lípa nezaloží společný podnik na provozování městské hromadné dopravy se společností Busline, jak její vedení původně plánovalo. Založení firmy nakonec těsně neprošlo městským zastupitelstvem. Město teď musí urychleně vypsat soutěž na provozovatele MHD po roce 2019.

Plán na společný podnik řeší město od loňského roku, kritizovala ho hlavně opozice, ale i například Liberecký kraj. Česká Lípa ve firmě měla mít jen dvacet procent. Současné vedení města kvůli tomu, aby mohlo legálně podnik založit a zajistit Buslinu bez soutěže další roky příjmy z městského rozpočtu, chtělo snížit počet autobusů v MHD z 25 na 22. Takový je maximální počet autobusů u dopravce, který umožňuje ještě přímé zadání bez soutěže.

„V tuto chvíli bude muset být vypsáno tzv. jednací řízení bez uveřejnění, ze kterého vzejde dopravce, který bude provozovat MHD v České Lípě do doby, než vzejde vítězný dopravce z výběrového řízení,“ uvedlo město v tiskové zprávě. „Měli jsme spočítanou, a správně, cenu 47 korun za kilometr, za kterou by ve společném podniku městská doprava v České Lípě jezdila. To zastupitelé odmítli a rozehráli ruskou ruletu, kdy neví, za kolik se bude jezdit, a kdy město fakticky ztrácí vliv na cenu městské dopravy. Ale to už ať si každý zastupitel zodpoví sám před občany tohoto města,“ uvedl místostarosta Juraj Raninec (ODS). Žádné město dosud společný podnik s dopravcem nezaložilo, Česká Lípa chtěla být v této oblasti průkopníkem.

Opozice naopak rozhodnutí zastupitelstva vítá, dopravní podnik dlouhodobě odmítají. „Metoda společného dopravního podniku, kterou vedení prosazuje, v praxi ještě nebyla nikdy vyzkoušena, proto je riskantní, dokonce je zde předem avizováno řešení problémů soudním sporem. Přesto je automaticky předkládána jako nejvýhodnější a jediná možná,“ řekl zastupitel Tomáš Vlček. Před podobným postupem, jaký tlačilo vedení města, varovaly i Transparency International a Oživení.

Vedení města ani vedoucím představitelům firmy se nepodařilo přesvědčit o správnosti metody většinu zastupitelů, podporu nenalezli ani v celé koalici, a zejména se nepodařilo rozptýlit obavy mnohých zastupitelů, které vyplývají z mediálně propíraných kauz různých částí rozvětveného holdingu,“ dodal Vlček. Naráží tak na policejní vyšetřování v libereckém dopravním podniku, ve kterém uvízl i Busline.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
PetrB
Host
PetrB

Kdyz si zalozi vlastni DP mohou to zadat primo bez vyberka.

petr.r
Host
petr.r

česká lípa? kde to je, že neví, že existují města co provozují mhd společně s dopravcem s.r.o. At si koupí autobusy a provozují to samy, nebo oni chcou něco pro lidi a nechcou nic dělat(ODS)