Nové vozy pro petřínskou lanovku budou ze Švýcarska, soutěž vyhrál Doppelmayr
Souběžně s výrobou nových vozů proběhne i rekonstrukce dráhy.
Společnost Dopplemayr lanové dráhy vyhrála soutěž na dodávku dvou nových vozů podle návrhu designérky Anny Marešové pro lanovou dráhu na Petřín. Dceřiná společnost rakousko-švýcarské skupiny Doppelmayr/Garaventa Group je vyrobí za 137,7 milionu korun, v tendru porazila italského výrobce Leitner. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dnes s vítězem podepsal smlouvu.
Odhadovaná cena byla 150 milionů korun, cena v soutěži klesla o 12,3 milionu korun. Samotná výroba vozidel zabere 11 měsíců, předcházet jí ale bude dokončení finální designérské studie a vypracování výrobní dokumentace. Ta se bude zpracovávat ve společnosti Garaventa ve švýcarském Uetendorfu (kanton Bern), výroba pak proběhne v sesterské společnosti CWA ve švýcarském Oltenu.
Jde o jednoho z největších výrobců lanovek na světě, ročně závod opustí více než dva tisíce vozů. Kontrolní a řídicí systémy lanových drah pro petřínskou lanovku vzniknou v Oberdorfu v sesterské společnosti Frey AG Stan, výrobcem lana bude švýcarská společnost FATZER AG ze skupiny BRUGG Group.
„Pevně věřím, že se vysoutěžený nový design, který pracuje s geniem loci Petřína, podaří designérům a výrobcům společně přetavit do výsledné podoby vozidel tak, aby lanovka i nadále spoluvytvářela obraz pražského Petřína jako unikátní lokality světového významu,“ říká Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP. Podle něj všechny přípravné práce nyní směřují k tomu, aby příští rok začala rekonstrukce tratě včetně sanace svahu a paralelně s tím byla zahájena výroba nových vozidel.
Zakázková výroba
Výroba začne až příští rok. „V návaznosti na uzavření smlouvy s výrobcem musí studio Anna Marešová designers nejdříve dokončit finální designerskou studii, která bude sloužit výrobci k vyprojektování výrobní dokumentace vozidel, jejíž technickou část musí posoudit Drážní úřad. Nová vozidla petřínské lanovky budou zcela unikátní a vzniknou jako zakázková výroba pro Prahu s respektováním technických norem ČR a našich požadavků. V rámci projektové přípravy si ještě upřesníme některé detaily, které ve výsledku např. určí finální hmotnost vozidla, a tím pádem i maximální kapacitu cestujících,“ dodává Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
Podle člena představenstva DPP umožní smlouva s výrobcem zanést do projektové dokumentace pro veřejnou zakázku a rekonstrukci samotné tratě konkrétní technická řešení výrobce. „Protože výroba vozidel bude trvat 11 měsíců a rekonstrukce tratě zhruba rok, výzvu výrobci odešleme až ve chvíli, kdy budeme zhotoviteli předávat staveniště,“ dodal Šurovský.
Záruka šest let
Nové vozy petřínské lanovky budou 12,3 metru dlouhé a 2,45 metru široké, jejich rozchod bude 1435 mm. Budou mít 19 míst k sezení a kapacitu pro až 100 stojících cestujících. Přesné číslo obsaditelnosti vyplyne z výrobní dokumentace a celkové finální hmotnosti vozidla. Nižší finální hmotnost vozidla umožní jeho vyšší využitelnost. Výrobce dává na vozidla záruční dobu 72 měsíců.
Skříň vozidel bude rozdělena na čtyři oddíly pro cestující, které budou od sebe odděleny, tj. nebudou průchozí. Jednotlivé oddíly budou přístupné z obou stran vozů, budou mít odstupňovanou podlahu, přičemž odstupňování bude odpovídat průměrnému sklonu trati. V každém oddílu budou sedadla, madla, vodorovné i svislé tyče pro držení. Oddíly budou uzavírat dvoukřídlé prosklené posuvné dveře, ovládané centrálně pro každou stranu zvlášť ze stanoviště obsluhy. Vozy budou na čele vybaveny průmyslovými kamerami, které budou snímat prostor přímo před vozem. Signál z kamer se bude přenášet na zobrazovací zařízení na stanovišti obsluhy, jakož i do velínu lanovky.
Vozidla petřínské lanovky jsou navržena jako samonosná dvounápravová konstrukce nesena čtyřmi pojezdovými koly po kolejnicích. Průměr kol je 550 mm a jsou jednotlivě uložena pomocí úhelníků a odpružena bezúdržbovými dutými pryžovými pružinami. Na jedné straně jsou plochá, na druhé mají dvojitou přírubu, která ponese odpruženou hydraulickou kolejnicovou brzdu bez nutnosti použití dalších podpěr či nosných válečků. Využití kolejnicové brzdy umožní odstranit brzdová lana, která využívá stávající technologie petřínské lanovky. To v konečném důsledku zjednoduší také geometrii výhybky, nově budou zapotřebí pouze dvě křížení místo současných čtyř.